Pitäisittekö vauvan syntyessä 6- ja 5-v lapset osapäivähoidossa vai kokonaan kotihoidossa?
Kommentit (88)
Kyllä kaikki lapset pitää pitää kotona, vaikka väkisin. Itse tein sen ratkaisun että lopetin työt kokonaan, eihän mun kullanmuruja VOI LAITTAA HOITOON! Luulisivat pian että äiti on hylännyt :( Itse olen lapseni tehnyt, varmasti itse hoidankin.
Pitäisiköhän ottaa kotiopetukseenkin?
Mutta niin se vain on. Päiväkodeissa jatkavat ihan täyttä päivää nykyään 2-3 vuotiaatkin, kun perheeseen tulee vauva. Toisille vauvan tulo on hyvä syy laittaa se 2 vuotiaskin viimeistään silloin päiväkotiin. Tämä trendi tuntuu vain kasvavan. Mm. jaksamattomuuden pelko/jaksamisen varmistaminen ovat käytetyt " syyt" . Rohkeutta teille äidit ottaa vastuuta niistä vauvoista ja isommistakin lapsista. Ei ole vaarallista, jos on välillä vähän väsynyt.
Alkuperäiselle vielä, henk. koht. koen, että jo päiväkodissa olleilla 5-6 v. lapsilla olisi halutessaan hyväkin saada jatkaa osapäiväisenä/eskarissa tuttujen lasten kanssa.
Olemmeko siis kaikki vaaraksi lapsillemme. Väsymys on luonnollinen tila, lapsetkin ovat joskus väsyneitä. Ei sen tarvitse heti merkitä hengenvaaraa.
Ellei nyt haeta siitä äärirajan vakaa masennusta sairastavaa äitiä...
Olen ollut itse myös lapsi! :D Kotona oleminen on hyvä asia jos kotona asiat kunnossa.
Olen suuresta sisarrusparvesta, olen ollut kerhonohjaaja.. Se että kannatan kotihoitoa tarkoittaa etten ymmärrä lapsia?? Mikä pirun onnellisuusmittari lapselle on mennä hoitoon? Ei kavereiden vuoksi lapsia viedä päiväkotiin, syvästi ihmettelen niitä jokka ei kykene huolehtiin arkeaan lapsiensa kanssa, päinvastoin lapset helpottuu kasvaessaan. Omassa toiminnassa on jotain vikaa jos ei 5- vuotiaan kanssa pysty kauppaan menemään!
Päiväkodit on sitä varten ettei vanhemmat TYÖN vuoksi pysty hoitamaan. Ei hoidot ole että sinne viedään lapsia vaan viettään aikaansa! Vanhemman kyvyttömyyttä jos ei aika riitä kahdelle tai muutamalle lapselle -vai onko esim. perhepäivähoitajat jotain yli-ihmisiä?
57
olet törkeä, lapsistasi välinpitämätön sikiäjä, ap!
sikiät lapsia tänne maailmaan ja tuuppaat ne yhteiskunnan hoidettaviksi--
SINUT PITÄISI STERILOIDA JA OTTAA JO OLEMASSAOLEVAT LAPSET POIS.
Eri asia jos alle 3-vuotiaat viedään pois jaloista vauvan synnyttyä.
ja hyvin on mennyt. Eikös heillä ole seuraa toisistaan? Ja virikkeitä on ihan tarpeeksi kotosallakin, puistossa käy kun vauvakin pääsee ulkoilemaan. Ja eikö 6-vuotias mene eskariin?
" Tosi moni näyttäisi vievän vauvan synnyttyä vanehmmat lapset hoitoon. Toivottavasti eivät oikeasti ole sitä mieltä."
Jospa vauva sattuu syntymään juuri silloin kun esikoinen aloittaa koulun? Eihän esikoista voi päästää kouluun ettei tunne itseään hylätyksi. Äläkä sano että se on eri asia, miten niin on? Vai meinaatko perustella lapselle että kouluun on PAKKO mennä? Minkähänlaista asennekasvatusta se on?
Minusta asiat on juuri niin kauheita mitä itse niistä tekee. En usko että 6 ja 5v lapset kärsii yhtään vaikka heidät laitetaan jopa kokopäivähoitoon kun vauva syntyy. Ellei äiti sitten itse lapsille surkuttele että " Voi kullanmurut, mihin kamalaan paikkaan nyt joudutte?"
Mutta loppupeleissä jokainen päättää itse, Luojan kiitos.
Vierailija:
" Tosi moni näyttäisi vievän vauvan synnyttyä vanehmmat lapset hoitoon. Toivottavasti eivät oikeasti ole sitä mieltä."Jospa vauva sattuu syntymään juuri silloin kun esikoinen aloittaa koulun? Eihän esikoista voi päästää kouluun ettei tunne itseään hylätyksi. Äläkä sano että se on eri asia, miten niin on? Vai meinaatko perustella lapselle että kouluun on PAKKO mennä? Minkähänlaista asennekasvatusta se on?
Minusta asiat on juuri niin kauheita mitä itse niistä tekee. En usko että 6 ja 5v lapset kärsii yhtään vaikka heidät laitetaan jopa kokopäivähoitoon kun vauva syntyy. Ellei äiti sitten itse lapsille surkuttele että " Voi kullanmurut, mihin kamalaan paikkaan nyt joudutte?"
Mutta loppupeleissä jokainen päättää itse, Luojan kiitos.
Ja niin... Luojan kiitos löytyy vielä äitejä jotka jaksavat olla lapsiensa kanssa.
Kommentoin kyllä jo edelliseen viestiin, mutta laitanpa vielä vähän lisääkin.
Minä olen sitä mieltä, että on ihmeellistä laittaa lapset hoitoon jos itse on kotona. Ja kyllä, minun lapseni ovat hoidossa. Jos minulla olisi mahdollisuus jättäytyä näistä helkatin 3-vuorotöistä pois ja saada vielä yksi lapsi, niin tietysti vanhemmat lapset olisivat myös kotona.
Eikä se minusta ole mitenkään repimistä tai lasten kiusaamista.
Suomalainen yhteiskunta on mennyt perse edellä puuhun siinä, että meillä on oikeuksia. Niin, meillä on oikeus siihen ja tähän, esim. päivähoitopaikkaan kaikille lapsille, mutta missä on velvollisuudet? Kukaan ei velvoita, että juuri se henkilö joka lapset on synnyttänyt myös olisi heidän kanssaan. Päiväkodissako ne lapset kasvatetaan? Sinne lapset saamaan virikkeitä ja kavereita?
Ihmettelen täällä hiljaa mielessäni, että miten mahtavat ne perheet selviytyä tavallisista arjen askareista jotka eivät pysty lapsiaan itse hoitamaan? Miten mahtavat viikonloput sujua? Entäs siivoamiset, kaupassa käymiset, lääkärireissut? Voiko mitään tehdä lasten kanssa jos vauvan saaminen halvaannuttaa äidin toimintakyvyttömäksi?
Kannatan päivähoitoa ehdottomasti silloin kun kotona on sellainen tilanne, että lapsen on hyvä päästä välillä muualle. Esim. jos perheessä on herännyt lastensuojelullinen tarve tai sosiaalisia syitä sille, että päiväkodissa oleminen on lapsen etu.
mitä he itse haluavat. olisiko heidän valinta päiväkoti, saattaisi ollakkin koska lapsilla jo ikää sen verran paljon. kaverit, toiminta/ riittävästi kuitenkin oman äidin aikaa.
omasta mielestäni väärin laittaa lapset kerhoon, vain sen takia ettei joku ymmärrä, että isompi lapsi tykkää olla jo päiväkodissa. jonkun av palstan mielestä lapsen kuviot pitäisi muuttaa, mutta lasta kohtaan se on väärin, elleivät itse sitä halua.
Mitä voit tarjota tuon ikäisille lapsille kun kuitenkin imetät vartin välein? Et voi lapsia ulkona kuitenkaan valvoa kunnolla ja muutenkin tuon ikäiset jäisivät pahasti paitsioon kotona. Eikä heitä kotona varmaan mikään juuri kiinnostakaan.
2
Pitäisin osapäivähoidossa.
Kavereita aamulla, mutta päivällä saisi olla kuitenkin " vapaasti" .
...koska 6 ja 5 vuotiaat kaipaavat kavereita, toimintaa / virikkeitä ja rajuakin menoa esim. ulkoilussa niin paljon, että sitä on vaikea äidin ja vauvan ainakaan aluksi tarjota. Kaikkien tyytyväisyyden takia suosittelen ehdottomasti osapäivähoitoa :)
ellei naapurustossa olisi kotihoidossa olevia samanikäisiä lapsia.
alkaa niin pian, että turha pätkiä kaverisuhteita. Kokopäivähoitoon en nähnyt mitään syytä, 6 v on jo niin iso, ettei ' rasita' vauvan hoidon lisänä edes laiskempaa äitiä.
koko päiväksi viedä hoitoon?? Kaveriahan on siinä kotona. Asutteko muuten omakotitalossa? Jos asutte niin kyllä lasten täytyy pihalla pysyä, jos on käsketty. Meillä ainakin pysyvät (5v ja 7v), mihinkään ei lähdetä ilman lupaa.
Sitä paitsi pienet vauvat nukkuvat aluksi suurimman osan aikaa, kyllä siinä riittää aikaa isommillekin.
Muualla maailmassa olisivat jo koulussa, meillä pidetään äidin helmoissa, hyvä ettei sidota kantoliinalla kiinni äitiin.
Tiedoksi kaikille, että se pieni ihmisen alku on koko ajan kasvava ja kehittyvä olento, jonka tavoite on oppia pärjäämään omillaan.
Kysy lapsen mielipide!