*** joulumammojen maanantai***
Kommentit (13)
Tein eilen päätöksen että tätä painoa pitää nyt alkaa tarkkaileen ihan tosissaan eikä ajavan päästä (tyttömme lyhenne vähän ajan päästä ;) Päätin että tän viikon keskityn siihen että syödessä en ota ruokaa lisää vaan kerrasta pitää tulla täyteen! Ja yleensä tuleekin mutta kun ruoka on niin hyvää niin pitäähän sitä santsata =O Liikuntaa taas kehiin ja jokasesta kun saan ruksin ja 10 on täynnä niin pääsen miehen kukkarolla Pentikille. Tää oli meillä käytössä jo ennen raskautta kun yritin laihduttaa. Kerran jo pääsin ja uudesta listastakin puuttuu enää 2 ruksia joten niiden PITÄS olla helppo nakki..pitäs ;) Sovittiin myös että herkkujäätelön saa ostaa vain kerran viikossa, muuten sitten mehujäällä jos sellasta on pakko saaha! Meille jäätelö on lähes pakkomielle siks näin. Ja karkkipusseja jos pitää saaha niin miehen kanssa pikkupussi puokkiin! Näillänyt yritetään!! Mä en oikeasti halua sitä +25kg:a!!! enää kolmatta kertaa kun imettämälläkään niitä ei pois lähde =/
Täytyy sanoa että tää asia on mua aika paljon stressannu viime aikoina ..se ultra reissu vaikutti syvemmin kuin luulinkaan. Ja ei niin hyvällä vaan olo itsestä on ollut aika luuserimainen, surkea ja epäonnistunut =(
Se ei yhtään helpota että maha on hävinnyt ja näytän vaan siis valtavalta!! Mies yrittää väittää muuta mutta ei mee perille ;)
Viime yön odotin koko yön koska suonenveto iskee mut onneks turhaan!! Tänään pitää petrata juomista kun vissiin se siitä johtuu..siis ettei juo tarpeeks! En kyllä juokkaan!!
Liikkeitä on taas pikkuhiljaa alaknu tuntumaan =) Ei mitään kunnon potkuja vielä mutta sellasta möyrinää ja makuulla tuntee suunnilleen missä toinen majailee kun tuntuu sellanen puskeminen yhdessä kohtaa..vaikea selittää mut kumminkin. Ehkä siellä vielä elossa ollaan =) Saisivat kyllä näillä viikoilla jo ihan hyvin tuntua..murr!!
NYt siivoomaan, ex-käly tuleepi kohta kylään ja meillä kaaosta piisaa =O
masu 17+0
Meillon oikeen nätti keli ja eilenkin oli tosi lämmin.. Juhannukseksi sitten vissiin menee taas kurjemmaksi. Juhannuksena kyllä ruukaa aina ollakin kylmä, muistampa senkin juhannuksen kun grillattiin toppatakit päällä=)
Iltapäivällä pitäs ajella Ouluun np-ultraan. Vähän jänskättää mitä siellä näkyy.. Vielä en tiiä varmaa pääseekö naapurin tyttö ammaksi niin ei tarvisi tuota pienintä lähtee Ouluun asti kuskaamaan, on sekin raukka sitä väliä ihan pikkusena kulkenut useemmankin kerran, ambulanssillakin yhdesti..
Eilen kävi esikoiselle (8v.)vahinko kun lehmille teki ottosia tuossa hevosen laitumella, sirpillä sohasi sormeensa, 12 tikkiä on pikkurillissä..Vaan oli kyllä reipas mies siellä ensiavussa, mielenkiinnolla katteli ompelua;D Onneksi tosi nätisti viilsi vaan nahan irti ja pitkittäissuunnassa niin ei tullut jännevaurioita tms.
Kerran on huuli liimattu mutta muuten ei ookkaan sattunut vahinkoja vaikka touhua on pojalla piisannut useemmankin edestä.
Lauantai-iltana oltiin tuttujen mökillä grillaamassa ja saunomassa, oli kyllä tosi ihana vähän päästä tästä kotipihasta pois..Pienimmäinenkin (1,5v) viihtyi hyvin, iso piha siinä mökillä ja poikien leikkikaluja paljon, arvelin lähtiissä, etten kerkee yhtään rauhassa istua vaan juosta pojan perässä vaan olikin positiivinen yllätys miten hyvin meni, rantaankin oli sellanen aika pitkä polku niin ei laiturikaan suunnattomasti alkanut kiinnostaa.
Mulla on maha kanssa aikamoinen mutta se on tuon kuopuksen jäliltä..Vatsalihasliikkeet unohtunu tehdä;D Tää jänskästi kasvaa tuosta ylhäältä tissien alta, kohtu kasvaessaan työntää läskiä ylöspäin..Ü Omat housut menee ihan kivasti päälle ja varsinkin viimekesäset caprit jotka on aika matalalantioiset, ihan sujahtamalla. Tuosta kuopuksesta muistan miten maha alko tosta alamahalta pömpöttää sievästi, nyt on tällanen " hyökkäysmaha" =)
Huono olo ja väsy on väistynyt, tosin kovin mahdottoman pitkiä ruokavälejä ei tohi pitää, sillon voi käydä heikottaan. ja maha on lakannut vetämästä ruokaa, Nälkä on kyllä ja ruuan himo, mutta sinne ei vaan yksinkertasesti mene paljoa tuonne mahaan. Ihan ok, vararavintorenkaita kyllä piisaa =).
Puhti on kuitenkin edelleen pois, olo hyvin saamaton vaikka hommaa piisais yllinkyllin.. Jospa vielä joskus virtaa olisi..
Jeps mutta jos koittas kämppää järestää..
Lahja rv 12+3
Josko tuo poitsu nyt vielä vähän aikaa jaksais katsoa " mikitin-ohjelmaa" ...
Unohtu eilen kertoa, että olin viime viikolla tokaa kertaa neuvolassa. KAikki oli hyvin. Hb oli vähän laskussa 118... viimeksi sen kanssa ei ollut ongelmaa. No täytynee keittää nokkoskeittoa. Nuo rautalääkkeet kun pistävät niin pahan ummetuksen aikaiseksi.
äh - tuo poitsu kyllä hermostuu. Inhottavaa kun ei pääse pihallekaan kun sataa.
Mymmeli rv 15+6
Jeeps, tällaista möllöttelyä elämä nyt on. Ihan mukava kun on vähän viileämpää, nautin tästäkin.
Mua on nyt viime aikoina vähän mietityttänyt että olisiko sittenkin pitänyt ottaa se np-ultra, tai sitten pitäisikö nyt varailla sitä rakenneultraa. Kun mä päätin alussa etten halua mitään seuloja. Rakenneultraanhan nyt on vielä aikaa,mutta saas nähdä haluanko sitäkään sitten kuitenkaan.
Tuntuu että mulla ei ole mitään oireita, ei sitten mitään. No ehkä ainut on että maha välillä kovettuu ja toisinaan rinnat aristaa. Siksi tulee välillä tunne että onkohan mahassa ketään?
Tuosta painoasiasta (tätähän nyt ei saisi varmaan kysyä=) mutta paljonko teillä on ylipainoa? Mulla on varmaan hieman yli 20kg, eli nyt raskausaikana ei paljon saisi tullakaan lisää. Mutta miten tällä itsekurilla voi saada painon olemaan nousematta? No itse olen vähän lisännyt liikuntaa, olen vaan yksinkertaisesti huomannut että siitä tulee ihan todella hyvä olo. Ja ehkäpä paino ei vielä olekaan noussut yhtään liikaa... Ja toisaalta mä olen jättänyt kaikki suklaajäätelöt/suklaat pois. En niitä ennenkään mahdottomasti syönyt, mutta nyt vielä vähemmän.
Täytynee tammikuun alussa aloittaa joulukuisten rasvansulatuspinot =D
Juups, aika lailla omaa napaa tämä viesti...Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!!
Heiluri ja elvistonttuvauva 14+4
meil reissuttu viikonloppu ja eilen ku kotiuduttii illasta olikin sit ihan naatti olo....
mukava aina kyl käydä jossain mut vie voimat sit totaallisesti...
serkun häät oli ja oltii sit siskoni luona yötä espoossa viikonloppu.
mul alkanu onneks pahoinvointi helpottamaan kun syön vähän ja usein=) mut suolasta enemmän kuin makeaa...suolakurkut on nyt mun lempparia=)
mul iho kuivunu hirveesti-onko kellään samaa ongelmaa?
sais koko ajan rasvata...yrittäny itse juoda kun toiset sanoo et se auttaa mut sit saan melkein puolen tunnin välein käydä pissillä...
ihana katsoa kun lapsi touhuilee tuolla omiaan-nyt vasta lähiaikoina on itsekseen leikkiny omia juttuja...ja yleensä samalla sit levittää kaikki lelunsa ja riisuu vaattensa-kai tulee kuuma leikkiessä=)
tääl onneks on ihan kiva ilma...pitäs täs siivotakkin mut jospa ulkoilis eka...meil vaa neiti ei istu enää rattaissa ja kävely jääny vähemmälle itsellä...tosin lääkäri mul sano etten saa pitkii matkoja kävellä aina kerralla ja jumppaa ym...ei enää mulle...kun kohtu niin alhaalla ja lapsi sellases paikas et painaa koko ajan alas ja rakkoon...etten joudu makaamaa sairaalas loppu ajasta vaan menis kaik hyvin...
no nyt huomenna neuvola ja jutellaa sit lisää et mitä mie ns.saan tehdä...
mut nyt mentävä tekee hommii ku kukaa muukaa ei niitä tee....
manja ja vilperi 14+5
Tovi vierähti ku viikonlopun kuulumisia lueskelin... Itse en edes käväissyt koneella torstain jälkeen. Mieskin oli pe kotona ja olikin kyllä tosi tarpeen! Nyt on voimia taas eri tavalla alottaa tätä viikkoa!
Vkon loppuna kyläiltiin parissakin paikassa ja sitten käytiin yks ilta ystäväperheen kans makkaranpaistossa, tytöt tykkäs ja kyllähän se tuo vaihtelua vanhemmillekin. Vielä tää ja ens viikko nii sit mennäänki pariks viikkoo mökkeilemään, kun miehelläkin on lomaa. Sitä kyllä odotetaan kovasti koko perhe! Mennään siis mun vanhempien luo, mut varmaanki oleskellaan aika paljo niitte mökillä...
ON:Ei uutta, tänää yritän muistaa soittaa puolilta päiväin nvlaan ja kysellä et miten seuraava käynti on. Ois hyvä jos ehtis täs käydä nii ei välttämättä tarviis ens kuussa mennä ku ollaan pari viikkoo reissussa ja sit ku siel on sulku nii on tosi pitkä matkaa korvaavaan paikkaan :( Samalla kysy ton esikoisen tulevasta 4v neuvolasta et siirtyykö se syksymmälle, kun nvla palvelut palaavat taas omaan paikkaansa, vai mitenkä tehdään.
Mitenkä muuten meidän esittely ja la pinolle on käynyt? Yritin tossa etsiskellä sitä mut en löytäny edes... En yhtään muista et kuka sitä hoiti silloin joskus, taitaa olla tuuliajolla tällä hetkellä?
Nyt kiirellä kattoo mitä tytöt hommaa ku kuulu sellanen läträys vessasta et voi olla kohta vedenpaisusmus
daisy82 rv13+6
Meilläpä paistaa aurinko! :) Nukuttiin lasten kanssa niin pitkään että en kehtaa edes kertoa..
Hipsukkaisella on aivan samanlaisia tuntemuksia mahassa kuin mulla :) just sellaista puskemista tuntuu ja möyrimistä. taisi pari supistustakin aamulla tulla..
Ruoanlaittoa olisi seuraavana ohjelmassa. kaapit niin tyhjinä etten tiedä mitä taikoisin pöytään.
Ei aivot oikein raksuta.. taitaa jäädä tämänkertaiset kuulumiset tähän.
Puolkymppi rv 15+5
täällä itä-suomessa sataa ja ukkostaa , onneks aloitti vasta nyt, niin selvittiin neuvolatsa kotiin kuivana.
Meillä oli siis kuopuksen 9kk nla ja minun äippäneuvola samalla kertaa. Kaikki oli masuvaltakunnassa hyvin, sydänäänet saatiin kuulumaan helpohkosti ja ihme oliskin ollu jos ei olis kuuluneet, aamulla selällään maatessa tuntui selviä pikkupotkuja masussa.
Paino oli laskenut ekasta käynnistä 3kg, muttei siitä mitään noottia onneks tullu, mulla kun oli raskauteen lähtiessä jo 15 ylimääräistä kiloa kannettavana, en ehtiny kuopuksen kiloja pudottelemaan tässä välissä ollenkaan. Ja olihan sitä painoa jo viime raskauteenkin lähtiessä ihan liikaa. Sanoinkin tätsylle että mulla on ihan tavoitteena ettei seuraava kymmenluku mene rikki, siihen oli 7kg raskauden alussa ja nyt siis 10kg, luulisin pysyväni tavoitteessa kun ei mulle koskaan ole tullu 10kg enempää painoa odottaessa.
Ihme oli minusta että mittas jo fundusmitan, ei aiemmissa raskauksissa ole vielä näillä viikoilla mitattu, merkitty vaan +, että kasvanut on, mitta oli nyt siis 10cm.
Neljä viikkoa rakenneultraan ja yhtäkkiä tuli sellanen olo että apua, niin pian ollaan jo puolessa välissä raskautta!!! KOhta on kuulkaa jo joulu tällä tahdilla ;)
No, iloista odotusta kaikille, tsemppiä ultriin ja pikkupotkuja masuihinne!
Minjuska ja Manteli 16+1
Tänään oli yllättäen vapaata:-)
Pitää lähteä illan ratoksi ostamaan vielä kumpparit ja rotinoita kaverille.
Painosta keskustelua ollu... Mulla ei varsinaisesti liikakiloja ollu (bmi 24) mutta itse koen olevani paksu, koska paino on todellakin huippulukemia mitä koskaan on ollu. Vähä kauhistuttaa, koska muissa raskauksissa ollu vain muutaman kilon tätä suurempi loppusalla.... Askelmittaria oon kantanu ainakin viikon ja huomannu, että välillä askeleita tulee reilusti ( n. 15000) ja välillä kun töiden takia ei ehdi liikkumaan niin vaivaiset 5000 askelta. Eli pakko tsempata siinä vähän. En oo käyny edes uimassa pitkään aikaan. Huomenna aion tämän virheen korjata....
Liikeistä oon hyvin epävarma, välillä joku muljahtaa, mutta voi olla esim. ilmaakin siis ei semmoista selkeää. Lihaa on tullu himoittua (kaikessa mielessä), piti oikein kunnon sisäpaistipihvejä paistaa.... NAM!!! ja suklaa (jota tähän asti olen koko ikäni palvonu) maistuu ihan pahalta!!! Oisko tuo poika nyt tulossa kun on niin täysin erilaiset himot
kuin edellisissä.....
No, kumppari kauppaan:-)
P-M 14+1
Taas tuntuu siltä, että kaikilla viikot vierivät eteenpäin nopeammin kuin itsellä, miten joku voi olla jo viikoilla 16+ ja sitäkin enemmän :)) Ja samoin on liikkeiden tuntemisen kanssa. Saan odotella niitä varmaan vielä kuukauden ainakin, enhän osaa edes ajatella, että miltä ne edes tuntuisivat..
Näin yöllä ensimmäisen vauvaunen! Imetin pientä, suloista poikavauvaa, ja olin niin iloinen, kun poika osasi heti imeä ja maitoa riitti. Mulla oli unessa pitkiä mustia karvoja kasvanut oikeaan rintaan ja pohdin siinä, että kaikkea tämä raskaus teettää, että toivottavasti karvat lähtvät äkkiä pois... Voi ei :) Tuntui kyllä jotenkin tosi todelliselta se imettäminen, vaikka en ole ikinä sitä kokenut :)
Tämä ilta on varattu levolle, olo on ihan voimaton. Lisäksi alavatsaa viiltää taas ja välillä nivusissa tuntuu kipua. Onkohan se sitä liitoskipuilua? Lisäksi taas tuli vähän verta... ei kivaa... Tuleeko teillä muilla enää vuotoja ollenkaan?
Nyt pötkölleen,
Gaijis 12+4
Painoasia on ollu täällä pinnalla...
Itellä semmonen viitisen kiloa liikaa jo ennen raskauskiloja, kyllä ajatus tulevasta välillä ahdistaa. Mutta kun oloki on jotenki niin saamaton ettei oikein mittän saa aikaseks. Joku heitti idean läskinsulatuspinosta, se olis kyllä hyvä, sit tammikuussa. :)
manja-82 valitteli ihon kuivumista, mulla on ollu samaa vaivaa, tuntuu ettei mikään rasvaaminen riitä, ja vessassa saa tosiaan juosta!
täälläkin ollaan jo niin pitkällä että ultrassa on käyty ja kaikki oli hyvin. :) Nyt vaan liikkeitä odottelemaan...
Odottelija 12+4
Np-ultra takanapäin ja kaikki oli kunnossa:) Tonttu oli heti nyrkit pystyssä kun saatiin kuva näytölle... Oli tarkka täti ultraamassa, sydän kun on vielä niin pieni ei siis nähnyt sitä tarkasti, halusi että tulen uudelleen rakenneultraan!!! Ja minähän en sitä pahakseni laittanut, mulle kun olis kuulunut vaan tää yks ultra eli saan ylimääräisen kurkistuskerran masuun, ihanaa :)
Painosta oli puhetta, mulla jääny molemmista raskauksista kiloja yhteensä kymmenen ylimäärästä :( Nyt yritän kovasti pitää painoni kurissa, en halua uutta viittä kiloa, muutenkin painon lähtö on ollu tiukassa, tekee tai on tekemättä asian eteen mitään... Oon tosi iloinen et tällä hetkellä oon samassa painossa kun ennen tätä raskautta, aikasemmissa tullut jo pari kiloa tähän mennessä. Liityn siis mielelläni tammikuussa laihdutusporukkaan!
Mutta nyt saunaan :)
Terkuin niad ja tonttu 13+1
No eipä tuo mitään haittaa, sisähommia tässä torpassa riittää! Lapsille keksittävä extra ohjelmaa, kun muuten käyvät kierroksilla..
Mulla on maha jo valtava, turvotusta tietty ja läskiä, mutta ei kyllä jää kelleen epäselväksi mikä on homman nimi. Äitiysvaatteita käytössä muutamia ja normivaatteet alkaa kiristää, puristaa. Koko ajan on huono omatunto syömisestä, herkkujakin menee aikas lailla :-(
ponnari ja itu 14+3