*Elokuiset ma-ke*
Linkkin viikonlopun pinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=10561726&p=2&tm…
vauva2006 rv33+2
Kommentit (45)
Lähdetäänkin jo huomenna juhannusreissuun, ei kyllä kovin eksoottiseen paikkaan. Ihan vain appivanhempien luo ja ilmojen mukaan mökkeillään. Kiva kuitenkin irrottautua vähän arjesta, haaveilen monista pitkistä päiväunista, kun joku muu leikkii esikoisen kanssa. Vähän tuppaa yöt olemaan rikkonaisia ja alhaiset arvot väsyttää siihen lisäksi.
Nanille: toivottavasti arvosi pysyisivät nyt kunnossa. Itsekin saan välillä kummasteluja, että vieläkö menee pari kuukautta vatsan kasvattelussa.. ;)
Mandii: vatsallaan nukkumisesta. Itse en edes pystyisi nukkumaan mahallaan tai selälleen. En edes sikeässä unessa mene vahingossa, koska se olisi itselle niin epämukavaa. Kannattaa tuosta mahallaan nukkumisesta kysyä neuvolasta.
Moomaxilla on iso vauva tulossa. Itse pääsen seuraavaan kokoarvioultraan viikolla 36 ja jännään, minkä kokoinen on tulossa. Esikoinen oli vajaa 3900 myös.
Närästyksestä: taas vaihteeksi minuakin närästää enemmän. Jotkin ruuat, kuten reilu määrä chiliä tai kurkku (ja tietenkin paprika) saa aina närästyksen varmuudella. Minulla myös närästystä tekee, jos syö liian harvoin/vähän. Alkaa ennen nälän tunnetta myös poltella helposti. Muutenkin närästys aina välillä iskee. Maitotuotteet/vissy joskus auttaa, joskus ei.
Jav@: Menen uudelleen katsomaan synnytyssalia liittyen pelkokäynteihin. Salista ei ole mitään ihania muistoja, joten haluan nähdä sen etukäteen, ettei H-hetkellä tarvitse laittaa jalkoja ristiin.
Möykylle tsemppiä lepoon. On kyllä aika monellakin paikat jo vähän pehmenneet. Toivottavasti vauva olisivat vielä mahassa sinne viikkoon 36 asti ainakin.
Lion76: Vauva on pää alaspäin täälläkin, liikkeissä on vähän muutosta tapahtunut. Jalan/käden ojentelut voivat koskea kovastikin. Muuten tuntuu selkä ja peppu liikkuvan välillä niin, että vatsan asento muuttuu. Muuten sellainen " hilluminen" on ollut vähäisempää. Toisaalta alkaa kai tilakin olla vähissä ja osa liikkeistä menee varmaan tuonne selkäpuolelle. Itse en vielä tiedä, missä aion vauvaa nukutella. Meillä käytännössä esikoinen oli kuitenkin niin paljon perhepedissä, että saa nähdä, miten tämän kanssa. Saa nähdä jääkö sänkyviritykset tekemättä tai ihan viime tinkaan.
Mintin erinoimaista oloa käy vähän kateeksi.. Nauti ihmeessä olostasi!
Neuvolakuulumisia alkaa olla kyllä joka päivälle. Toivottavasti kaikki pt-vauvat ymmärtäisivät kääntyä itsekseen.
(.) Olo jatkuu samanlaisena, eli ei kovin pirteänä. Pitäisi alkaa suunnittelemaan kaappitiloja, jotta vauvallekin saadaan oma kaappi/lipasto. Siinä lomalle taas hommaa.. Meillä usein nämä projektit aina vaativat myös muuta eli esim. jonkin muun kaapin siivoamista ylimääräisestä rojusta tms.
Västis ja Taimi 31+4
Seuraava päivitys tapahtuu luultavasti vasta juhannuksen jälkeen.
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=10584852&p=1&tm…
Västis
Neuvola käynti takana.. Sielläpä ei mitään ihmeempiä.. Vauva kasvaa ja niin kasvaa äitikin.. Painoa mulle tähän mennessä 12 kg lisää.. Onneksi tuo hurja nousuvauhti tasaantunut.. Viimeksi kun oltiin menty jo kiloissa takapakkia.. Sf mitta tasaantunut, nyt 29 ja neuvolan täti lohdutteli, että kyllä sieltä ihan normaalin kokoinen vauva varmasti tulee, on vaan saanut paljon isän geenejä.. Hmm? Vatsa on kuulema kuitenkin " täysi vauvaa" .. Ja vyötärön ympärys 101cm.. Siellä se sydänääniä kuunnellessa hikkaili.. Sykkeet vaihteli 133-150.. Raivotarjonnassa hän on pysynyt.. Toivottavasti pysyy vastakin.. Olen kuitenkin todella tyytyväinen, että pääsen siihen ylinmääräiseen ultraan..
Mutta tiedättekö mitä? Mulla on huomenna viimeinen työpäivä ennen lomaa!!!! Jiiihaaaa!!! =)
Tässä tsekkaus masusta..
http://www.aijaa.com/v.php?i=662527.jpg
Piiu ja masu rv 30+4
Neuvolas tuli siis käytyä..Tässä kuulumisia sieltä:
Rv 29+6
painon muutos/viikko 636 :) (huih)
turvotus:-
rr:120/75
U-Gluk.:++ (pitiki syödä aamul karkkia :)
Hb: 119 (Obsidan käytössä)
Kohdun pohjan korkeus:27
Tarjonta: rt
sydämen syke: 147-157
liikkeet:++
Et semmosta..painoa tullu 8 kg..aivan hirvittää kun ei oo koskaa painanu näi paljoo..mut hyvä syy onneksi tähänki:)
Kysyin sitä mahalleen nukkumista.Ja ei kuulemma mitn vaaraa vauvalle oo..vaikka loppuuna sti voi nukkua jos vaan itse pystyy..selälleen nukkumista hän ei suositellut...sano jotn et kohtu voi laskeutua.. Eilen kävin ostaan karkkia ja niitä tänä aamuna napsin vielä ennen neuvolaa niin eiköhän se virtsas sit näkyny :( pitiki lopsia.. Jouduin sit heti sokerirasitus kokeisiin huomen aamul enne kaheksaa. Se sanoki et ei usko et mul mitn häikkää niis on. Et se johtuu nyt siitä kun söin karkkia:) Eli ennen neuvolaa karkit kaappiin!!!
Masun aksvu normaalia..viimeksi lääkäri sano et yläkäyräl mennää.. et kai se oli tasottunu sitte. Aamul heränny kuudelta nii nyt väsyttää kovasti. Mies viel töis..aiko tehä pitkää päivää tällä viikolla et voi torstaina jäähä vkn.lopun viettoon. Aurinkoo otin tänää ja masu on jo ihan ruskea:) Ei ole kummempia juhannus suunnitelmia..saatetaan lähtee mieheni kotiväen mökille kavereitten kanssa. Riippuu säästä. Mä en oo pessy mitn vaatteita vielä vauvalle. Nehän ehtii pölyttyä :) Ei mul kauaa mee kun ne hurautan kaikki läpi. Lastenvaunut pitäis käydä ostaan. Aateltiin Ylivieskan lastentarvikeliikkeestä hakee kun tutut kertonu et sielt saa halvemmal. Onko kellään kokemusta Emmaljungan Sport Compi vaunuista? Mitä hyvää/huonoa niis on muihin verrattuna?
Mä vaan niihin ihastuin ja niis oli ni paljo toimintoja et varmaan pärjää :) Sitte pitäis ostaa se Gracon autobaby turvaistuin. Se kuulemma tosi kätevä systeemi niin ei tartte niiden vöiden kans venkslata. Mut nyt lähen syömään..maha kurnii.. zemppiä kaikille edelleen! Masut pystyyn ja menoksi!:)
Paljon oli taas juttua kertynyt, pää vaan ihan tyhjä, että mitä piti kommentoida. Neuvolakuulumisia oli kovasti. Itse pääsen koko arvioon vasta rv36-37 ultrassa ja edellinen oli rakenneultrauksen yhteydessä, joten ei kauheesti hajuakaan, minkä kokoinen vauva nyt tällä hetkellä on.
Tänään pitää soitella neuvolaan ja kysellä pissavastauksia, kun oli se kontrolli pissanäyte oireettoman tulehduksen jälkeen. Toivottavasti ei enää mitään löydy.
Onko teillä ollut pistävää tunnetta kohdun suulla tai ainakin siellä todella lähellä? Mulle vaan viimeksi sanoivat neuvolassa, että kohdun suu siellä vaan kypsyy synnytykseen, muttei mitään tarkastustakaan määrännyt, olisin mielelläni käynyt tarkistuttamassa tilanteen.
vauva2006 rv33+4
No nyt se tapahtui minullekin,kirjoittelee antaumuksella pitkat turinat ja sitten viesti ei lahdekaan..Aika arsyttavaa! Noh, ehka se oli tarkoitus,koitetaan tehda tasta viestista vahan ytimekkaampi sitten!
Kavinkin yllatysvierailulla neuvolassa eilen,kun anti-d rokotteeni olikin saapunut etuajassa (taalla englannissa jos olet rh-,niin saat 2 rokotetta raskauden aikana),joten kavin sen sitten ottamassa.Oli kiva reissu,sijaiskatilo ja harjoittelija pitivat hyvaa huolta minusta.Tama katilo oli kylla oman katiloni taysi vastakohta,oma katiloni ei saarnaa eika paasaa asioista,mutta sijainen teki kylla selvaksi etta hanen lempilapsiaan ovat rintaruokinta ja kotisynnytys.
Painoa on tullut alusta asti 10kg lisaa,katsotaan kuinka kay loppua kohden.Laskettuun aikaan olisi viela 6viikkoa.
Nukkumisesta,itse en pystyisi nukkumaan vatsallaan,sen verran iso on kumpu,nukun kyljellaan tyyny vatsan alla ja jalkojen valissa,vaaveli kylla ilmoittelee jos ei ole tyytyvainen asentooni,alkaa viuhtomaan ja mesoamaan masussa.
Vauvan potkuja en tunne,mutta han kylla liikkuu ja moyrii,muljahtelee reippaasti aamuisin ja iltaisin, en ole kylla saanut ohjeita mistaan liikelaskennasta,mutta kylla han siella liikkuu.
Vahan pistelee kohdun suulla,mutta ei mitaan suurempia tuntemuksia.
Ikimba 33+6
Täällä ollaan viimeistä päivää töissä! Neidin tarhaan vietiin täteille kakku ja lapsille jätskit, viimeinen päivä hänelläkin. Ei taida neiti vielä tajuta, että tarhaan ei sitten mennäkään, vaikka siitä on paljon puhuttu. Ja meidän neiti on siis 4 v. Vähän on haikea olo, olen ollut tarhaan tosi tyytyväinen ja hieman nyt pelottaa miten sitte syksyllä jaksaa, kun vauva valvottaa ja neiti 4,5 v kiukuttelee, huoh. Mutta onneksi olen asiaa jo ajatellut ja yritän asennoitua oikein.
Neuvolassa kävin kans maanantaina:
rv 32+3
paino +350g
rr 105/70
kohdunpohja 31 (yläkäyrällä)
tarjonta rt (ollu jo viikkoja)
Muutenkin kaikki ok, hemppaa ei edes mitattu, ollu viimeksi 25+5 135.
Kun 30+5 kävin synnärillä näytillä, arviotiin vauvan kooksi 1835g, neuvolan täti vaan kommentoi, että taitaa tulla esikoista isompi, neiti oli syntyessää 3280g. Kun nyt ei menis kuitenkaan tuon 4kg päälle... Menen 34+4 gynelle, siellä sitten saan vähän kuulla mittoja, ym. Kohdun suu mulla oli sillo 30+5 5,3mm ultralla, käsin kokeiltuna oon kuullu max 3cm, kun sitä tuossa joku päivä sitten mietitte.
Ens viikolla sitten alan minäkin kaivella vauvan vaatteita varastosta, ja laittamaan niitä paikoilleen, ihana keskittyä vaan neitiin ja kotiin, joudun varmaan täällä töissä vielä piipahtamaan, mutta se on vaan vaihtelua ;) Eipähän tarvi koko päivää täällä viettää. Koti on siivouksen tarpeessa, viikonloput kun menee mökillä, eikä viikolla jaksa. Jospa ens viikolla sitten alkaisi siivoamaan järjestyksessä. Pitäisi olkkarissa järjestystäkin vaihtaa, ollaan sitä jo puoli vuotta suunniteltu, ja nyt pitäisi kohta siirtää nojatuoli yläkertaan imetystä varten, niin on aika alkaa siirtelemään.
Mutta jospa nyt vielä keskittyisi töihin näin viimeisenä päivänä :)
Voikaa hyvin! emma 32+5
Täälläpä ei kummempia... vielä.
Tänään menen kahden maissa synnärille jutteleen kätilön kanssa noista piikeistä.
Toivottavasti saan kakaistua jokseenkin selvällä Suomenkielellä suurimmat huoleni ulos..
Viime yö meni pyöriessä ja jännittäessä jo valmiiks pelkkää juttelua!
Suppareista ja närästyksestä sekä asennoista:
Mun kivuttomat supparit on nyt muuttuneet " tuntuviks" ... Tiedä sitten millä asteikolla niitä arviois kun ennen ei moista oo tuntenu. No ehkä huomenna se neuvola lääkäri sitten kertoo mulle onko ne saanu mitään aikaan alkerrassa.
Joku muukin meinaa pistää jalat ristiin, mikäli vauva aikoo haluta maailmaan liian aikaisin, mäkin voin liittyä seuraan!
Närästys, jep täällä röyhtäillään kans välillä kuin paraskin porsas...
Mä en todellakaan muista et _paprika on iso ei_ ja syön sitä jatkuvasti ja sitten taas ihmettelen silmät pyöreinä, et mikä piru mua nyt röyhtäyttää. *Mikä muisti* =/
Meillä edelleen Maris, luulen ainakin, on perätilassa.
Käännöstä aiotaan myös yrittää täällä, mikäli vaan vauva sekä minä kestetään operaatio... Tosin luulen kyllä et tän mamman kipukynnys ehkä pistää kapuloita rattaisiin siinä hommassa.
Meinaan jo pelkän neukkatädin tunnustelu tuntuu ihan peevelisti, vaikka sekään ei kauaa kestä yleensä.
Mulla tais se synnytystapa arvio olla rv36, ja siellä tsekataan tilanne ja tehään jatkosuunnitelmia sitten.
Ootteko muut perätila vauvaojen omistajat miettineet mitä jos vauvaa ei saada käännettyä/ei käänny itsestään, että miten synnytätte?
Mä oon enemmän ja enemmän leikkauksen kannalla.
En mitenkään juttujen perusteella, mutta en luota itseeni ensisynnyttäjänä, että osaisin/jaksaisin hoitaa homman siihen pisteeseen kuin kuuluisi omin avuin.
Nyt alan jännittelemään taas tota tulevaa ja lähden yrittämään lehden lukua tai jotain..
T Helga & Maris rv 33+2
pissatuloksista ja muustakin. Eli pissatulehdusta ei ole, onneksi enää. Pissassa sokerit ++. Ja sokeriarvo verestä 1½ tuntia lounaan syömisen jälkeen 5.9 joka todella hyvä, kun arvon pitää olla alle 7.5. Eli sikäli ihan hyvin asiat. Pistelyistä ja suppareista mainitsin, mutta lääkäriin ei pääse tilannetta tarkistamaan, neuvolassa ei ole koko viikolla lainkaan lääkäriä ja terveyskeskukseenkaan ei mahtunut käymään. Joten nyt sain ensiviikon to lääkäri ja neuvolan ajan, jossa sitten kohdun suu viimeinkin tarkistetaan, viimeksi tarkistettu 16.5. ja ollut pehmentynyt jo rv17-18 saakka, vaikkakin pituutta on ainakin toistaiseksi ollut sisätutkimuksessa 3 cm ja ultralla 16.5. n.4 cm. No toivottavasti kaikki hyvin, käski ottaa rauhallisemmin ja lepäilemään useammin sekä pidättäytymään yhdynnöistä varmuuden vuoksi. Jos hämminkiä ilmenee, käski mennä päivystykseen tai soittaa synnytyssaliin lisäneuvoja kysyäkseni.
vauva2006 rv33+4
Mandii: Me ostettiin just kuule tuolta samaisesta liikkeestä ko rattaat...en tiedä varmaa, mutta olivat ilmeisesti ainoat....siis koko Suomessa (soitteltiin Haaparantaaki mutta eivät enää myy sitä...ko malli on jäämässä pois kokonaan tänä vuonna ja Suomeen sitä ei tuoda lainkaan). Mulla sama juttu ihastuin niihin netissä ja pakkohan ne oli saada vaikka väristä joutu tinkimään...ne nyt sellaset moonlightit eli oikein tummansiniset hopeisilla korostuksilla...ovat tosi jämäkät ja koppa on ISO...en ole löytäny mitään moitetta muutako vievät jonkin verran enemmän tilaa ku esim ceroxit mutta meillä on iso caara ja sinne mahtuu...Toivottavasti löydät vielä sellaset etteivät lopulta olleet ne ainoat :)
Vauva2006: mulla on välillä tosi napakoita kipuja just tuolla kohdunsuulla mutta en sitä koskaan muista neuvolassa kertoa...siis ne sattuu ihan hirveesti! Koitahan sinäkin lepäillä vaan!
Vauvan koosta: Käsikopelolla terkka meinas maanantaina että ois sellanen 1,5kg nyt mutta luultavammin kasvaa siihen samaan (jos ehtii) ku esikoinenki eli neljään kiloon...kuulemma aika saman kokosia lapset ovat vielä näillä viikoilla, mutta sitte jotku vaan kasvaa isommaksi ku toiset...
Ikimba: itellä kans RH- ja meillä otetaan vain kolme kertaa raskauden aikana vasta-aineveret ja piikin saa vasta synnytyksen jälkeen jos syntynyt lapsi on RH+, en tiedä sitte mitä tapahtuu jos vasta-aineita alkais syntymään kesken raskauden, pahimmillaan ilmeisesti verensiirtoa lapselle mutta ihan ääritapauksissa
Emma0403: Meillä esikko jäi just samaan aikaan (eli ikäeroa tuli se 4,5v) pois päiväkodista ku kuopus syntyi ja takasi ei menty..ja erittäin hyvin pärjättiin...esikko kävi kaks kertaa viikossa seuriksen päiväkerhossa mutta muuten oltiin kolmestaan päivisin...meillä ainaki ei kiukuteltu oikeastaan ollenkaa (tai sitten olen autuaalisesti unohtanu :)) oli niin kovasti oottanu pikkuveljeä että oli oikeastaan enemmän apua hänestä :)
Helga76 ja muut joilla vauva pt:ssa: Kokeileppa olla kontalleen pylly pystyssä ja kyynärpäät maassa aina vartin kerrallaan...ite olin sunnuntaina moneen kertaan ko asennossa ja niinhän se Vilperi oli kääntyny oikein päin...en tiedä oli asennosta apua mutta niin terkka mua neuvoi kokeilemaan....ja maanataina tarkastuksessa vaavi oli pää alaspäin! Ja toivottavasti nyt sitte loppuun asti pysyyki!
Täytys ruveta jossain vaiheessa siivoamaan ku porukat tulee meidän lasten kans juhannuksen viettoon tänään taikka huomenna...kaupassa tarttis käydä ettei joudu huomenna jalkoihin..kuinkahan paljo ruokaa tarttee ostaa kymmenen hengen porukalle neljäksi päiväksi?? ei taida pari hunttia riittää...
Jaahas tulipas taas tekstiä mutta oli niin paljon kommentoitavaa ;)
Mutta jos en palaile niin kauhean mukavaa juhannusta kaikille!
Nani76 ja Vilperi 31+4
En oo jaksellu kirjoitella, oon ollu vaan niiin väsyny.
Mutta ei tänne kummempia, huomenna ois neuvola ja katellaan onko tytsy kääntyny paikoillleen. Pitänee kokeilla tuota konttaus asentoa itsekin, jos se auttais.
En nimittäin millään haluais synnyttää vauvaa perätilassa, vaikka eka synnytys olikin helppo ja hyvin mahtui tulemaan, mut kunhan päästään huomiseen neuvolaan enstiks.
Nyt ei kylläkään ole hajuakaan miten päin tämä täällä on, liikkuu ja potkii joka puolella.
Mulla alapäässä tuntunut ihania vihlaisuja, että on ihan pitänyt jalat laittaa ristiin, tuntuu tosi ilkeeltä, ihan kun jollain kaivais siellä, kiva.
Minä olen aikas lailla laittanut jo vauva jutut valmiiks. Eilen laitoin pinnasängyn, kun esikoinen 1v2kk siirtyi pinnasängystä uuteen omaan jatkettavaan sänkyyn ja hienosti on sujunut(vielä ainakin).
Sit viikonloppuna käväsin ostaa meille tuplavaunut, emmaljungan city crosssit, tosi kivat, mutta mittasinpa meidän oven leveyden väärin ja nepä ei mahdukkaan ulko-ovesta sisään, hyvä minä. Vähänkö ärsytti, ja arvatkaa sainko asiasta kuulla, joo joo, minä kun just halusin ne vaunut.
Mut eipä siinä mittään olen jo asiaan asennoitunut, että porukka sisään ja sit vaunut kasaan jne. Mutta vaunut on hyvät hih.
Mutta ihan kun nuita neuvola kuulumisia on tullut niin paljon, kiva lueskella:)
Nauttikaa masuistanne:)
Iivokki 33+5
Eli mää sain myös pissakokeiden tulokset...ei onneksi valkuaista ollu!! Mutta rupean tikuttelemaan kotonaki ens viikolla..terkka meinas antaa niitä mulle mukaan ens kerralla
Samaten tuli päätös vakuutusyhtiöstä...hakemus oli evätty niinku arvelin ton edellisen raskausmyrkytyksen vuoksi...täytyy hakea sitte uudelleen ku vauva syntyy...
Että sellasta..takasi töihin...edelleen plääh..
Nani
Ihan kamala väsymys viikko ollut. Eilen tuli otettua taas päikkärit esikon kanssa, joka kyllä piristikin hetkellisesti. Tänään aamulla ei meinannut millään päästä sängystä ylös ja olinkin tosi kärttysellä tuulella heti aamusta. Onneksi ei ollut ukko kotosalla, joten ei tullut hänelle raivottua turhasta :p Nyt on taas parempi mieli, kun sain jostain ihmeestä siivousinspiksen ja sain siivottua ihan kivasti pitkästä aikaa yksin. Huomenna lähdetään mökkeilemään kaveriperheen kanssa, ja olis ollut inhottava palata mökiltä paskaseen kämppään.
mulle on iskenyt ihan kamala tupakan himo :o En ole plussan jälkeen polttanut yhtäkään tupakkaa, eikä se silloin alussa kovin vaikeaa ollutkaan kun oli niin kauhea pahoinvointi, mutta nyt ei jessus...varmaan tää kesä tekee tän, et sitä tupakkaa halajais niin paljon. Retkahtaa en aio, mutta ääh..tuntuu että saa olla kokoajan puputtamassa jotain suuhun, että unohtaisi sen röökin ja kohta se varmaan näkyy jo vaaassakin :( Vois nyt mennä ohitse tää ihme himo tuohon tupakkaan, haluisin olla polttamatta myös imetyksenkin jälkeen, mutta saas nähdä kuinka käy :/ Mies ainakin yrittää kovasti kannustaa siihen etten enään röökäämään alkaisi, kun itsekin nyt lopetti polton kun raskaaksi tulin...mutta mutta, toivotaan että nämä halut tästä helpottuisivat.
(.): Vauva hikottelee jokapvä ja monta kertaa. Edelleen on myös erittäin liikkuisa kaveri ja välillä tekee ihan kipeää kun potkaisee kylkeen todella napakasti. Suppareita tulee päivittäin, kivuttomia mut jotkut kyllä pysäyttää. On tosi kiristäviä ja jos sattuu samaan aikaan ajamaan kuoppaisella tiellä autolla, niin sitten sattuu (eilen tuli koettua tämäkin). Huomenna lähdetään ajamaan mökille, matkaa n.2,5h ja saas nähdä miten selkä kestää, vaikkei tähän mennessä ole oireillutkaan. Mies lainas duunistaas jonkun uuden tila-auton, millä päästään kaveriperheen kanssa kaikki samalla kyydillä, ihan kiva, niin esikkokin varmasti viihtyy autossa paremmin kun ei tarvitse yksinään takapenkillä istua vaan on muitakin muksuja seurana :) Uimassa ajattelin käydä, kun ei tuo terkka sitä kieltänytkään, ihanaa niin pääsee viileään veteen helteitä? karkuun. Sunnuntaina kotiudutaan ukon porukoiden mökiltä pois ja sitten samaisen asunnuntai iltana suunnataan nokka kohti toista mökkiä, jonka mun porukat on itselleen vuokranneet, tuola ollaan varmaan ke-to asti, perjantaina viimeistään on oltava omassa kaupungissa kun on neuvola taas. Mutta johat taas höpötän vaikka pikaisesti piti vain kuulumiset tulla laittamaan :D
Mukavaa juhannusta kaikille!
Toiv. Falz & Veijari 33+5
mainita että täällä on vatsa alkanut laskeutumaan. Eilen puistoon kävellessäni, ihmettelin kun menin yhtä aika jyrkkää ylämäkeä pitkin ja ei hengästyttänyt lainkaan eikä puuskuttanut, sama rapun portaissa. Menin sitten äitini luokse ja tämä heti ekana mut nähdessään tokaisikin että mullahan on vatsa pudonnut ihan kamalasti viime sunnuntaista, ja sitten kun tuota rupesin itsekin peilailemaan niin kyllähän sen heti huomasi. Ilmankos olikin niin helppo kävellä ympäri pitäjiä, kun ei pikkuinen enään keuhkoja samalla tapaa paina :D Mieskin vielä iltasella huomasi että on kyllä vatsa laskeutunut, vaikka on yleensä niin sokea ettei huomaisi vaikka multa pää puuttuisi. Viimekin raskaudessa sain kuvien kautta ukolle näyttää että on vatsa laskuetunut edellis viikosta silloiseen viikkoon, kun ei sitä muutoin huomannut :p
Ei mulla siis tämän kummempaa, piti vain tulla tästä mainitsemaan kun tämä mulla alunperin olikin mielessä kun aloin ekaa tekstiä kirjoittamaan..mikä ihana RaDe :D
rv 33
paino +1000 kg (hirvitys sentään)
ei turvotusta
rr 114/74
hb 116
sf 28
pissa puhdas (ollut koko ajan, vaikka syön huoletta makeaakin)
Hyvin vauva liikkuu ja sydänäänet ok.
Kräuterblutsaftia käytän, mutta hoitaja suositteli koittamaan vaikka Retaferiä, jospa saisi hb:n paremmin nousemaan. En tunne itseäni erityisen väsyneeksi, vaikka melkein päivittäin pikku päiväunet esikoisen kanssa nukunkin. Mutta koitetaan nyt nostaa - toivottavasti vatsa kestää Retaferin. Eipä se parempi hb ainakaan haittaa!
Ensi viikolla on sekä oman gynen vastaanotto että keskustelu Kätilöopistolla.
Olenkohan ihan outo, kun suorastaan odotan Kättärille pääsyä?? Näin unta osastolla olosta viime yönä ja unetkin ovat niin positiivisia. Esikoisen synnytys oli kaiken lisäksi vaikeammasta päästä kuulemma, mutta silti kammoja ei jäänyt. Kätilöt varsinkin synnytysosastolla olivat niin ihania (Haikaranpesässä siis).
Eniten minua tulevassa koitoksessa ja elämässä sen jälkeen hirvittää esikoisen suhtautuminen uuteen vauvaan. Esikoinen on ollut meille niin kaikki kaikessa ja saanut huomion totaalisesti. Jonkinasteista mustasukkaisuutta tulee ihan varmasti. Yritän lohduttautua ajatuksella, että loppujen lopuksi sisarus on kuitenkin suuri rikkaus esikoiselle ja tuki ja turva loppuelämäksi. Näin olen kokenut ainakin oman veljeni kohdalla.
Todella alkaakin jännittää, kun ajattelen, että 5-9 viikon sisällä uusi vauva pitäisi olla maailmassa!
Samat sanat (kuin jollain muullakin, en muista nimeä), että mökkitiellä ajaminen tuntui vähän ilkeältä toissa viikolla. Täytyy nyt mökkeilystä nauttia, kun ihan vikoilla viikoilla tuskin uskallan sinne korpeen lähteä...
Kyllä piti jotain kommentoidakin, eikä vain omanapaisesti kirjoittaa, mutta enhän tietenkään muista, mitä...
Hauskaa juhannusta kaikille ja ajakaa varovasti! (Kamalia onnettomuuksia on taas sattunut.)
Eli äpkl käynti, kaikki kunnossa:
RR ei mitattu, kun kotona sitä mittailen
hb 122 eli ilman rautaa jatketaan
paastosokeri 4.9 eli eipä tarvitse sitäkään enää kontrolloida
Ultrassa vauva liikkui hienosti ja painoarvio 1277 g eli jossain sillä -1 sd käyrän tuntumassa kasvaa..
wintergirl 30+1
palailen myöhemmin takaisin...
Kätilökin käski, että lue aamun Hesari pylly pystyssä, niin vois vaikka kääntyäkkin (vauva on siis perätilassa). Ei auta kun pyllistellä. :-D
T: Ona rv 32+5
Mulle muuten mukava neuvolantäti sanoi viimeksi, etä juu, kahden viikon välein tarttis jo tavata, vaan kun ei mitään kummempaa, niin josko vasta kuukauden kuluttua... Niinpä seuraava käyntini on vasta ensi viikolla, ja siitä sitten heti lääkäriin ja äitipolille lähete kokoarvioon.
Sillä musta tuntuu, että mulla on porukan isoin maha ja vauva!!! Koska kaikki on tossa edessä, on kuin jokin ohjus pönöttäisi raskaana edessäni. Potkut ovat valtavan vahvat ja kuten viimeksi jo täti nlassa sanoi, ei ole minikokoa tälläkään kertaa (viimeksihän mentiin sinne 4700 grammaan tytön kanssa...). JA nyt tuntuu samalta, jos ei vieläkin suuremmalta tässä vaiheessa. Jee. KAveri tuossa punnasi lopulta imnukupin avuin maailmaan grammoja vaille 5-kiloisen ja sai samat iskiasoireet ja toimintakyvyttömän jalan kuin minä silloin vuosi sitten. Tätä kaikkea on siis luvassa jonkin ajan kuluttua! Toisaalta kävin synnärillä toissapäivänä ihastelemassa ystävän neljättä nöpökkää, vajaan päivän ikäistä Aada-tyttöä, joka oli NIIN suloinen ja PIENI, 3500g! Olisi tehnyt mieli astella itsekin vastapäisestä ovesta sisään synnytyssaliin pakertamaan, vaan kun kaveri kertoi ponnistusvaiheen riemuista, pakeninkin ihan mielelläni alas keikkumaan fillarini päälle )olikin melko kokmeus pyöräillä tällaisella mahalla, kun sekin keikkui satulalla ja minä siinä jotenkin päällä). Enkä mä nyt tietenkään lapsen takia vielä synnyttää aiokaan, saa mieluummin muhia taas jättimäiseksi, kunhan on niin valmis kuin mahdollista.
Kukas se tässä taannoin valitteli ärtyvyyttään? Meikkis on jotenkin niin heiveröisessä kunnossa, että joko olen ihan hissukseni koko ajan tai sitten kiivastun kovastikin ihan pienestä - kun en vain jaksa! Onneksi tämä perhe-elo on ollut nyt oikein mukavaa ja auvoisaa.
Pissatulehdusta taas epäilen, joten kävin suhuttamassa tänään näytteen 3- ja 1-vuotiaiden tuijotellessa uteliaina pöntön vieressä. Huomenna saa bakteeriviljelyn tulokset.
Juhannukseksi on nyt kaikki grillivärkit ja muut ostettu, joten ei kuin mies hommiin puutarhaan! Kotosalla ollaan, sisko tullee käymään ja lauantaina ehkä piipahdetaan ystäväperheen terassilla tässä naapurissa - ei sen kummempia tässä jaksa eikä haluakaan.
Jaha, muumi loppuu videolla, joten ei kuin penskat kyökkiin, iltapala nassuun, pesulle, yöppärit päälle, iltasatu ja nukutus - ja HILJAISUUS!
Oikein antoisaa ja mukavaa jussia teille, ihanat naiset kautta maan!
Vitanova rv 33+4
Kävin aamulla kaupungin labrassa sokerirasitustesteissä. Ekana pääsin sisään vaikka ei ollu aikaa varattu!:) Paasto arvo oli 3.8 sitten join sen " limsalitkun" ja tunti siitä nousi 8.2 sit tunti siitä taas ja laski 5! Eli ihan hyvät arvot! Väsytti ihan sikana kun kuudelta nousin ylös ja lähin mieheni kans yhtä matkaa kun yks auto vaan meil..sit menin vanhempieni luokse hoitaan nuorimpia sisaruksiani ja niiden kanssa katsottiin lastenvideoita ja oli niin kiinnostavia etä nukahdin kellarin lattialle!:) Tunnin tirsat sain otettua ja selkä oli sen jälkeen aivan tuskassa..aargg! Ei muuta kuin ruoan laittoon ettei kuole nälkään väki.
Voi ressi mua harmittaa jos en saa niitä Emmaljungan sport combi-vaunuja. Musta ne oli ylivoimasesti jotenki niin parhaat...tääl oulun lasten tarvike liikkees oli ne vaunut(mut väärän väriset)täytyy käydä siel tarkistaan tilanne et onko niitä edes saatavilla. Monet Brion vaunut on niin " matalia" siis koppa osa nii alhaal et en siks tyydy niihin kun itse olen aika pitkä kuitenki..ja mies viel paljo pitempi.Meil kans farmari-volvo et vaunut mahtuu autoon hyvin..onneksi:) jää vaan yks väri. Että nyt tuli hoppu käydä sekin ostaan et saa vielä värin valita..muuten myöhemmin sit kaikil sama väri. Mieheni lähti pelaan lentopalloo ja ajattelin kävellä sinne pelipaikalle..tulee lenkkiä tehtyä kun just nukuttii parin tunnin päikkärit nii sais unen sitte paremmi..Tänne Ouluun ainaki luvattu hyvät ilmat Juhannukseksi et ei täältä välttis kande mökkeileen lähtee:)
Nyt puhuttu paljo siit et vauva ei oo kääntyny niin miten se kääntö sit tapahtuu? Oon vaan utelias tietämään et paineleeko ne sen toisin päin vai miten?:) Minä helteitä odottelen kuin kuuta nousevaa..sais väriä kasvoille. Ens viikon lopus tehdään pien kesäloma reissu etelään..eli pitkä auto matka mullakin edes..toiv.selkä kestää..Voikaahan paksusti mä lähen sulatteleen hornetteja tonne lenkkipolulle..tuli taas syötyä ihan liikaa..
-mandi rv 30 tasan!:)-
Tulipahan taas käytyä neuvolassa ja kaikki arvot ovat kohdillaan.
verenpaine: 114/80
hb: 119 (vieläkään ei tarvi syödä rautaa) :-)
sf-mitta: 29 cm (keskikäyrällä mennään)
paino: n. 1000g/vko, mutta tätä ennen paino ei ole juurikaan noussut
liikkeet: ++
syke: 130-140
tarjonta: perätila (ollut jo kuusi viikkoa perätilassa)
Minun vauva vain istuskelee kohdussa. Menen äitipolille rv 36 kontrolliin ja samalla vauva käännetään JOS ei ole itse kääntynyt aiemmin. Kaikki on vielä mahdollista eli vauvan volttia odotellessa. :-)
Onko kellään ergo-reppua? Itselläni on ergo ja mietin, että jos ostaisin siihen sen vauvatuen, niin saisin kannettua vastasyntynyttä ergolla. Onko jollain kokemusta siitä vauvatuesta?? Liinakin löytyy eli liinailen kyllä taas.
T: Ona rv 32+4