Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytyksestä jo toipuneet?

15.06.2007 |

Moi!

Kuinka kauan kesti toipua synnytyksestä istumakuntoon noin suurinpiirtein? En itse enää muista ensimmäisen lapsen jäljiltä. Vuoto kestää viikkoja, mutta kuinka kauan meni kun pystyi alatiesynnytyksen ja välilihan leikkauksen jälkeen istumaan normaalisti..?

Yritän tässä parhaani mukaan valmistautua siihen millaista synnytyksen jälkeen on.

Olenko liian optimistinen kun ajattelen että kaksi viikkoa synnytyksestä ja istuminen jo onnistuisi?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

istuin ja II-asteen repeämät oli :)

Vierailija
2/16 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahasti ja normaalisti pystyin istumaan kuukauden päästä synnytyksestä.

Kolmelta seuraavalta olen istunut samantien ihan hyvin.

Niiloakseli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kyllä onnistu kuopuksen normaalin alatiesynnytyksen jälkeen istuminen ihan heti saman tien, kun ei tullut repeämiä eikä tikkauksia tms. En osaa sanoa kauanko kestää, jos joudutaan paikkailemaan...

Vierailija
4/16 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama tilanne kuin edellisellä kirjoittajalla. Mulla 4 synnytystä ja heti olen istua napottanut kuin ennenkin. Ei repeämiä, tikkauksia, muutenkin olo ollut kahden viimeisimmän synnytyksen jälkeen ihan kuin en olisi edes synnyttänyt. Toivottavasti sullakin menee yhtä hienosti!

Vierailija
5/16 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa synnytyksessäni tehtiin episiotomia. Pystyin parina päivänä synnytyksen jälkeen istumaan ihan hyvin, mutta 4.-5. päivä olivat tuskaa. Osasyynä oli se, etten voinut rauhassa levätä kotona, kun piti käydä sairaalassa vauvaa hoitamassa. Olisi kannattanut napsia kunnolla särkylääkettä. Pari iltaa meni sohvalla maatessa eikä siinä maitoakaan tietysti kovin paljon herunut. Mutta viikon kuluttua synnytyksestä olo oli jo aika normaali.

Tokassa synnytyksessä tuli jonkin verran repeämiä, oisko ollut viisi tikkiä kaikkiaan. Kivut eivät olleet niin kovat kuin episiotomian jäljiltä (pystyin istumaankin ongelmitta), mutta epämääräistä nipistelyä ja kiristelyä tuntui viikkotolkulla. Oikeastaan en osaa sanoa, kumpi oli pahempi, episiotomia vai repeämät.

6/16 |
16.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

istumaan, tosin vain toisella kankulla. Ei siinä montaa päivää mennyt, että pystyi istumaa kunnolla, vaikka tikit vähän kiristikin.

Tokassa synnytyksessä ei ullut repeämiä eikä tikkejä ja heti pystyi istumaan.

Vierailija
7/16 |
16.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoiselta tuli 4 repeämää joista yhteen piti tehdä eppari etten repeä lisää. Toipuminen joten kuten istuttavaan kuntoon kesti n. 2vk..en nyt tarkkaan muista, mutta pitkältä se aika tuntui.

Nyt toiselta tuli 2 pienen pientä repeämää, joihin tarvittiin vain 2 tikkiä. Istuminen onnistui hyvin saman tien.:) Ja muutenkin toisen synnytyksen jälkeen toipuminen on tapahtunut hämmästyttävän nopeasti.

Marikki ja Nuppu 2vk 2pv

Vierailija
8/16 |
16.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielsin välilihanleikkauksen, mieluummin luonnolinen repeämä. 1. asteen repeämäksi se luokiteltiin, jota en itse tosin mitenkään huomannut edes olevan olemassa, neljä tikkiä tuli ja pari viikkoa oli pissareissut tuskallisia mutta istumaan kyllä pystyi.

Vierailija
9/16 |
17.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istunut olen saman tien ihan normaalisti. Tottakai tilanne on toinen, jos repeää tai leikataan, mutta ap:llä on jo toinen synnytys edessä ja toisessa synnytyksessä on paljon todennäköisempää, että selviää ilman pahempia tikkauksia. Eli voihan olla, että istut heti synnytyksen jälkeen tai sitten (toivottavasti ei) menee taas pidempään.

Vierailija
10/16 |
17.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta leikattiin väliliha ja emättimen sisäpuolelle repi vauva ulos tullessaan pitkän ja syvän haavan. Tikkejä kätilö laittoi kuulemma yli 30. Mutta noiden tikkienkin kanssa olisin varmaan pystynyt istumaan jo aiemmin, mutta ponnistusvaiheesta tulleet peräpukamat olivat kaikkein kipeimmät.

Vaikka alapää oli noinkin " tohjona" , niin silti mielestäni istuminen onnistui vaivatta suht nopeasti :)

Vierailija
11/16 |
18.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisesta tehtiin välilihaleikkaus sekä tuli II-asteen repeämä ja samana päivänä pystyin istumaan hieman vinossa. Parin päivän päästä jo normaalisti. Kakkosesta tuli pikku repeämä jota ei kai edes tikattu ja saman tien pystyin istumaan normaalisti.

Vierailija
12/16 |
18.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

repeämiä ei tullut mutta kunnon eppari leikattiin, kyllä siinä meni yli viikko ennen kuin pystyin edes kävelemään suhtkoht normaalisti ja kolmisen viikkoa että istuminen onnistui, lääkäri tosin sanoi lopputarkastuksessa ompelun jäljessä oli huomauttamista ja että haava oli tosiaan pitkä, eli niillä oli varmaan osansa pitkässä toipumisessa. Toivottavasti pääset vähemmällä!

Vierailija
13/16 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ensimmäisessä synnytyksessä repesi ja leikattiin , 2 viikkoa istumakieltoa ja en olisi pystynyt aiemmin istumaankaan. Toisella kerralla leikattiin ja taas sama kahden viikon istuma kielto. Sairaalana PÄKS. Haluaisin antaa vinkin toista odottavalle että sen epparin kanssa ei paljon kannata nostella isompia sisaruksia, minulla repesi osa epparin tikeistä ja paikat turpos ja tuli tosi kipeaksi kun tyttöä 1v 4kk nostelin sairaalassa.

Vierailija
14/16 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 viikkoa kuulostaa kyllä aika pitkältä ajalta:) ainakaan omassa kaveripiirissä kukaan ei ole tuolia niin pitkään vältellyt. itse istuin jo saman päivän aikana kuin synnytin. tuntuihan se, muttei sinänsä sattunut.

samaten virtsanpidätyksen tms asian kanssa ei ollut ongelmia sairaalassaoloaikanakaan. lähdettiin sairaalasta kotiin, kun poika oli 4 päivää vanha. silloin oli jo periaatteessa sellainen olo kuin ei olisi synnyttänytkään. ei sattunut paljoakaan ja kohtu oli jo tosi pieni. tietysti hiukan jomottelua erinäisissä paikoissa oli vielä. vanhat vaatteet mahtui ylle jo kotiinlähtöpäivänä, ja kunnolla ne alkoivat istua seuraavan viikon aikana kun mahanahka vetäytyi kireämmäksi. (mulle tuli 25 kiloa lisää raskausaikana. muistaakseni 18 jäi sairaalaan ja muutama kilo lähti heti kotiuduttua)

kotiinlähtöpäivästä asti olen jumpannut lantiopohjanlihaksia joka ilta 7 minuutin ajan (sain tutulta fysioterapeutilta semmoisen treeniohjelmaehdotelman, minkä toteutus kestää sen verran). lisäksi ollaan miehen ja koiran ja vauvan kanssa vaunukävelty iltaisin. ekan viikon ajan vain 1-2 kilometria, siitä eteenpäin 3-4 kilometriä joka ilta. ja sen kyllä huomaa paitsi olossa, myös kropassa:) eli nopeaan siitä palautuu jos kaikki menee hyvin.

jälkivuotoa ei nyt ole pariin päivään ollut.

synnytyksestä on kulunut pari päivää päälle 3 viikkoa. ensisynnyttäjä olin. välilihaleikkausta ei tehty. repesin vaan ihan pikkuisen, ei montaa tikkiä. tänään uteliaisuus voitti ja kokeilin sormella, missäköhän kunnossa ne kuuluisat lantionpohjanlihakset on. ja täytyy sanoa että hämmästyin itsekin. jumppa on tosissaan tuottanut tulosta, noin yhtäkkiä kokeiltuna tuntui yhtä tiukalta kuin ennen synnytystä... suositus kai olisi vältellä seksiä jälkitarkastukseen asti, mutta mulla on semmoinen tunne, ettei tässä niin kauaa malta odotella, kun kerrassaan ei tunnu enääkään yhtään synnyttäneeltä... loppuraskauden haluttomuus lähti korvien välistä heti kun vauva oli syntynyt, eli malttamattomana mietin, josko sitä uskaltais piankin...

Sheila:

Moi!

Kuinka kauan kesti toipua synnytyksestä istumakuntoon noin suurinpiirtein? En itse enää muista ensimmäisen lapsen jäljiltä. Vuoto kestää viikkoja, mutta kuinka kauan meni kun pystyi alatiesynnytyksen ja välilihan leikkauksen jälkeen istumaan normaalisti..?

Yritän tässä parhaani mukaan valmistautua siihen millaista synnytyksen jälkeen on.

Olenko liian optimistinen kun ajattelen että kaksi viikkoa synnytyksestä ja istuminen jo onnistuisi?

Vierailija
15/16 |
22.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen, että pystyi oikeasti istumaan ilman hirveitä kipuja meni n. neljä viikkoa. Mutta ekahan se on se pahin, ei ne muut synnytykset välttämättä paikkoja enää revi samalla lailla kuin ensimmäinen.

Vierailija
16/16 |
22.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehtiin eppari ja muutenkin repesin jotenka tikkejä kolmeen kerrokseen 30kpl ja istumiseen meni se pari viikkoa

tokassa 4 tikkiä ja istuin ihan heti