Siis ketä on oikeasti vastaan tuota päivähoidon nollamaksiluokan poistoa?
Kommentit (33)
Vierailija:
lähinnä sillä vaan ajattelin, että kun he joutuvat alkaa maksamaan päivähoitomaksuja, niin ehkäpä jokunen äiti ottaa lapsensa kotiin, eikä sinne vie, koska tulee muuten kalliiks.. siis jos on kyse kotona olevasta äidistä..
siis onko se joillekin noinkin halpaa! =O no sitten..
itse kun maksan ihan sitä täyttä maksua, jopas..
ottaa sinne yhtään ylimääräistä lasta. Aika kätevästi sitten vietiin jonkun hoitopaikka. Meillä ei ole edes mitään tarvetta hoidolle, mutta kun päiväkoti painosti aika rankasti.
nyt sellaista sanonut, että talous kaatuu 18¿ tähden..
minä ainakaa en ole tiennyt että noinkin halvalla vois päästä.. pieni ero 18¿-200¿.. huh
Oletetaan, että vanhemmat brutto on 1700 + elatusmaksu 120 + lomaraha n 70 ¿ (kun l-raha jaetaan 12 kk) tulot siis yht. 1890 ¿.
Jos lapsia yksi niin tuloista tehdään 918 ¿ vähennys ja maksuprosentti jäljelle jäävästä on 11,5 % . Kokopäivämaksu yhdestä lapsesta on täten 111,78 ¿. Ja kun sitten ajatellaan " oikeata" perhettä joilla tulot vaikkapa 2 x tämän lähihoitajan, niin he maksavat 200 ¿ lapsensa kokopäivähoidosta.
Päivähoitomaksut ovat siis todella kohtuuttomat pienituloisille. Kansanedustaja yh ja yh, jostulot ylittävät 2657 ¿/kk maksavat sen saman maksun...miettikään sitä!
Vierailija:
nyt sellaista sanonut, että talous kaatuu 18¿ tähden..
minä ainakaa en ole tiennyt että noinkin halvalla vois päästä.. pieni ero 18¿-200¿.. huh
Ja jos yksinhuoltaja on töissä,
niin luulisi sentään olevan varaa maksaa se 18 euroa.... oikeesti!
Ihan faktana, että jos yh:n tulot ovat 2657 ¿, niin maksavat sen 200 ¿ ihan niinkuin perheetkin, joilla on sentään kaksi aikuista tuomassa sitä rahaa perheelle. Ja IHAN KAIKKI yh:t maksavat tulojensa mukaista päivähoitomaksua, IHAN NIINKUIN PERHEETKIN. ARG, että ottaa tietämättömyys päähän!
Lisään vielä, että kaikki yh:t eivät ole vähävaraisia.
Vierailija:
Ja jos yksinhuoltaja on töissä,
niin luulisi sentään olevan varaa maksaa se 18 euroa.... oikeesti!Ihan faktana, että jos yh:n tulot ovat 2657 ¿, niin maksavat sen 200 ¿ ihan niinkuin perheetkin, joilla on sentään kaksi aikuista tuomassa sitä rahaa perheelle. Ja IHAN KAIKKI yh:t maksavat tulojensa mukaista päivähoitomaksua, IHAN NIINKUIN PERHEETKIN. ARG, että ottaa tietämättömyys päähän!
Lisään vielä, että kaikki yh:t eivät ole vähävaraisia.
Yksinhuoltajatkin saavat elatusmaksuja, yleensä.
että minä olin vähän aikaa työttömänä ja lapsi kanssani kotona, mutta se oli aika hankalaa sitten etsiä uutta työtä. Ehdottaisitteko lähteä 2v. kanssa työkkäriin muutamaksi tunniksi jonottamaan, vai ehkä työhaastatteluun? Eli asenne on, että ne työttömät lorvii vaan kotona eikä ees jaksa lastansa hoitaa hulttiot...
Itse suon työttömälle yh:lle ilomielin päivähoitopaikan. Väsynyt vanhempi ei jaksa keskittyä lapseen :/. Eri asia on, jos kotona on kaksi vanhempaa ja lapsi on päivähoidossa.
Siksi aikaa kun juokset työkkärit yms läpi. Miksi se lapsi pitää viedä sinne koko päiväksi??
lähinnä sillä vaan ajattelin, että kun he joutuvat alkaa maksamaan päivähoitomaksuja, niin ehkäpä jokunen äiti ottaa lapsensa kotiin, eikä sinne vie, koska tulee muuten kalliiks.. siis jos on kyse kotona olevasta äidistä..