Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko palaa päivässä?

Vierailija
14.06.2007 |

Hei!

Haluaisin kysyä teiltä muilta yhtä tyhmiltä kuin minä, että paljonko poltatte päivässä?

Olen rv 28 ja poltan vieläkin aika paljon eli noin 12-15 päivässä.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan varmaa, että tupakka aiheuttaa monenlaisia sairauksia ja kehityshäiriöitä. Itse olen nyt rv7 ja vielä poltan 2-3 tupakkaa päivässä ja siksi vihaan itseäni. Välillä saatan olla polttamatta kokonaan ja välillä työstäni johtuen saatan olla niin stressaantunut, että poltan 4 tai 5. Silti, olen melko ylpeä, etten enää polta 15 tupakkaa päivässä.

Hirveät pelot kuitenkin riivaa, enkä voi polttaa mieheni aikana, koska hän pitää sen niin pahana. Syystäkin.

Yritän päästä eroon, etten enää aiheuta mitään lapselleni.

Vierailija
22/45 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt raskaana rv 25 ja poltan edelleen. n 5 päivässä.

Joinain päivinä menee enemmän.

Viikonloppu meni kokonaan yhdellä tupakalla.

Monien syiden summana, joita en lähde muille luettelemaan, olen katsonut parhaaksi vähentää niin paljon kuin mahdollista koska lopettamaan en vain pysty. Uskokaa pois, kokeiltu on!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim äidin liika sokerin syönti on todella haitaksi lapselle!!

Vauvan syntyminen ennen aikaisena kun paino kasvaa liian isoksi kun sokeria ei voi jättää pois.

# Koska vauva on saanut ylimääräistä sokeria raskausaikana, hänen haimansa on myös tuottanut ylimääräistä insuliinia tasapainottaakseen sokerin määrää. Näin ollen syntymän jälkeen on vauvalle vaikeaa lopettaa ylimääräisen insuliinin tuotanto ja tama voi johtaa siihen, että vauvan verensokeri on liian alhainen (hyperglycaemia).

# Syntymän jälkeen vauvalla voi esiintyä keltaisuutta. Se ei yleensä ole vaarallista, ja häviää parin viikon kuluessa. Tarvittaessa sitä hoidetaan jo sairaalassa.

# Riski siihen, että lapselle myöhemmin kehittyy II tyypin diabetes (tavallinen diabetes), lisääntyy.

# Lisääntynyt riski vauvan synnynnäisiin vaivoihin, kuten sydänvikaan. Lisääntynyt riski lapsen kuolemaan ennen synnytystä tai vastasyntyneenä.

puhumattakaan alkoholin käyttäjien fas lapsista, saati ongelmista mitä poikkeuksetta aina esiintyy huume riippuvaisten äitien lapsilla!

Tai mitens ne äidit jotka listeria vaarasta huolimatta syövät mitä haluavat! Riski lapsen kuolemaan on taattu! Jos listeria iskee eikä sitä saada hoidettua ajoissa lääkityksellä.

niin samaa voidaan myös sanoa niistä jotka ovat kofeiini, alkoholi, sokeririippuvaisia. Ja jokainen joka yleensäkin on riippuvainen jostain nautinto aineesta tietää, että siitä luopuminen ei ole helppo nakki.

Vierailija
24/45 |
09.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä kovin siltä vaikuta, että monikaan näistä tupakoivista äideistä haluaisi edes lopettaa sauhuttelua..ja varsinkaan raskausaikana! Niinhän se yleensä on, että sauhuttelijat puolustelevat tupakan aiheuttamia haittoja! On se vaan karseeta katseltavaa, jos sattuu huomaamaan, kun raskaana oleva polttaa, todella vastuuntunnotonta! Turha teidän polttavien äitien on puolustella sillä, että " tekös sitten olette täydellisiä kun ette polta" jutuillanne ja mikään kahvin juonti ei tosiaankaan ole verrattavissa tupakan polttoon, josta on tietoa niin paljon, miten myrkyllistä se on! Käsittämätöntä.

Mulle eräs kätilö sanoi, että tupakoivien odottajien lapset syntyessään on todella itkuisia! ;( No syystäkin. Olisi kamala itse katsoa, kun oma lapsi huutaa synnyttyään nikotiinintuskissaan. Pahoinpitelyä todellakin. Saisi SUomeenkin tulla se laki, että tupakointi raskausaikana kielettäisiin ja siitä saisi sakkoja, jos sellaista näkee!

Vierailija
25/45 |
09.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä siis kirjoitin tuon otsikolla turhaa höpinää. En mielestäni (ainakaan tarkoitukseni ei ollut) puolustellut tupakoinnin haittoja! Vaan nimenomaan tarkoitin sitä että syitä näihin kaikkiin sairauksiin on monia eikä kenelläkään ole oikeutta mennä osoittamaan sormella että sinä olet omalla toiminnallasi, omalla tupakoinnillasi tämän sairauden lapselle aiheuttanut. Tupakoinnin haitat ja riskit on hyvin tiedossa ja jokainen varmaan tietää faktat. Mutta turha syyttely ja oman paremmuuden todistelu ei sen sijaan auta eikä kannata. Aika moni kuitenkin tietämättään tai tietoisesti jossain vaiheessa altistaa sikiön jollekkin mahdollisesti haitalliselle. Täydellinen meistä ei ole kukaan, sehän tiedetään. Ja se että joku pystyy lopettamaan tupakoinnin tuosta vaan, on hatunnoston arvoinen suoritus. Se ei kuitenkaan kaikille ole yhtä helppoa, riippuvuuksia on eritasoisia. Jollekkin se käy sormia napsauttamalla, toinen ei ammattiavusta huolimatta pysty täydelliseen vieroitukseen hetkessä. Tottahan se on että jokainen pystyy lopettamaan, mutta kuinka ja millä aikajanalla, on täysin yksilöllistä. Ja uskon että aika harva tupakoitsija HALUAA jatkaa tupakointia läpi raskausajan. Ei ainakaan minulle ole tullut vastaan yhtäkään. Näillä palstoilla ja kirjoituksissa useimmiten haetaan nimenomaan vertaistukea, ei oikeutusta omalle tupakoinnille.

Vierailija
26/45 |
09.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun tupakka on laillista niin odotusaikana kuin muutenkin, ei kenelläkään ole oikeutta tupakoivaa tuomita. Näin se vaan on. Itse olen kyllä sitä mieltä että saisi hävittää kokonaan kyseisen aineen kaupoista, ja kieltää myynnin lailla. Huumaava ainehan se nikotiin on siinä missä kannabis ja heroiinikin. Olisi helpompaa olla ilman jos sitä ei joka paikassa tyrkytettäisi :)

Vierailija
27/45 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluanko tämän tosiaan ja mitä tämäkin vauvallenin tekee... Tunnontuskia... En oikeuta tyhmyyttäni, en vain ole VIELÄ pystynyt lopettamaan. Ensimmäisen kanssa meni 5-7 päivässä, lapsi syntyi 6pvä myöhässä ja oli itkunen ensimmäiset 4kk. Luulen, että tässä syy-seuraus.

T. Lopettamista yrittävä, heikko ja addiktoitunut, odottava äiti

Vierailija
28/45 |
22.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon tupakointiin voi tietenkin kommentoida, mutta en ymmärrä että miksi pitää itse esittää täydellistä äitiä ja lytätä muut? Oletteko superäidit tulleet ajatelleeksi, että lapsi on voinut olla vaikka ihan täysi yllätys ja suunnittelematon? No tottakai olette! Siihenhän voitte vastata, että kyllä aikuinen ihminen osaa ehkäisyä käyttää. Joo niin osaa, mutta sitten ehkäisy kuitenkin pettää. Ja sattumoisin epäsäännöllisen kierron vuoksi raskautta ei ole epäilty edes lääkärissä. Ja hups.. Mitäs sitten? Pidetään lapsi (joka kaikesta huolimatta on erittäin rakas!!) No niin! Mitä noista tilanteista ajattelette? Eli äiti on tuossa tilanteessa polttanut koko raskausajan. Kerrompa hieman tarkemmin.. Äiti sai tietää rv 16, eli aborttiin ei ollut mahdollisuutta eikä äitikään sitä halunnut.. Mutta mutta, tietty tilanne oli hankala.. Ajateltavaa oli enemmän kuin tarpeeksi. Te superäidit, joilla on täydellinen elämä, ette tiedä mistään mitään! En puolusta raskaana polttavia, mutta kannatan sitä että jokisella on oikeus päättää mitä tekee ja milloin!!

Vierailija
29/45 |
22.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huudan lapsille ja miehelle ja olen tosi pahalla päällä koko ajan. Tätä menoa saan varmaan jäädä yksin,kun vauva on syntynyt. En pysty keskittymään oikein mihinkään ja lasken suurinpiirtein minuutteja, että koska olisi taas tupakkiaika. Kaksi lasta on ennestään ja tämä on ensimmäinen kerta,kun yritän näin radikaalisti vähentää. Esikoinen ekaluokalla ja toistaiseksi keskivertoa parempi oppilas. Lukenut jo kauan ja matematiikkapää on uskomaton. Toisaalta yhdet putket on 5v liimakorvan takia laitettu ja sairasteli pienenä hengitystietulehduksia aika paljon. Kuopus ollut paljon terveempi. Pari nuhan jälkeistä lievää korvatulehdusta ja flunssatkin ollut ihan erilaisia mitä esikolla. Kuopusta myös imetin 1½v ja poltin silloinkin 6/päivä.

Minä en usko,että pääsen koskaan tupakasta kokonaan. 14v. on tullut polteltua ja vanhemmat polttavat myös. Mies ei onneksi polta eikä sisko. Tuosta 5-6 ajattelin vielä koittaa vähentää hiukan. Saa nähdä miten käy.

Tsemppiä kaikille,jotka tämän asian kanssa taistelevat!!!

Vierailija
30/45 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille vauva uutinen tuli yllätyksenä ja tosi ihana sellaisena. Olen ajatellut että raskaana ollessa sauhuttelu päättyy. Vuosien mittaan olen kuitenkin huomannut että se ei todellakaan tule olemaan helppoa ja nyt paininkin asian kanssa. Ensin sauhuttelu loppui seinään. Sitten alkoi vieroitusoireet tähän pahoinvointi päälle. Tällä hetkellä poltan kaksi tupakkaa aamulla ja illalla. Nyt alkaa päivät sujumaan ilman sauhuttelua ja pian saan toivottavasti jättää nuo kaksi tupakkia pois. Olen täysin tietoinen mitä se aiheuttaa ja otan vastaan kaikki edellä olevat kannanotot asiasta ja ymmärrän täysin niitä jotka eivät voi käsittää miksei sitä sauhuttelua voi vain lopettaa. Toivottavasti pian olemme täysin savuttomia ja voin siitä sitten tänne ilmoittaa ja jakaa teidän kanssa voittoni. Raskausviikkoja 7+2.

Vierailija
31/45 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin opin nuorempana ihan sujuvasti vaikka poltan nykyään askinki päivässä päivittäin.

Joskus kun on paha rapula niin en polta ollenkaan.

Kyllä se musta on oma asia polttaako raskaina vai ei. Sitäpaitsi eihän kaikki välttämättä edes halua täysin tervettä lasta!

Vierailija
32/45 |
24.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin hirvittää tämä hemmetinmoinen tupakoivien äitien lynkkaaminen. Ei se nyt ole itään päähäntaputtelua jos viitsisi ihan kohteliaisuudesta jättää sanomatta " oottepa paskoja ja heikkoja ihmisiä, määpä on parempi, hähhähhää!" .

Jos IHAN OIKEASTI haluatte pelastaa niitä pikkuisia ihmisenalkuja, niin kannattaisiko tosiaan kannustaa ja tsempata näitä äitejä lopettamaan, ei haukkua ja syyllistää? Vai onko teillä omien lasten kanssa myös tämä hakutuaan&syyllistetään kasvatusmetodi? Toivottavasti ei.

Minulle oli aina itsestäänselvää että tupakka loppuu kun vauva on tulollaan ja niin minä sainkin sen lopetettua, jopa pari päivää ennen plussausta, kun aloin olemaan oireista varma. Kohdallani auttoi huomattavasti se, että avopuoliso lopetti myös. Ymmärrän kuitenkin, että se ei ole kaikille niin helppoa.

Olen esimerkiksi lihonut melko paljon tämän raskauden aikana, vielä nyt ihan siedettävyyden rajoissa eikä ole raskausdiabetesta tullut, mutta ihan oikeasti en vain pysty jättämään sitä makean syöpöttelyä. Tässä saattaa nyt nimenomaan olla se, että olen korvannut tupakan suklaalla ja leivonnaisilla. Ja olen itsekin toki sitä mieltä, että rasva ja sokeri eivät ole vauvalle niin vaarallisia kuin tupakki, ja läskit lähtee sitten vaunuja lykkäillessä, mutta riippuvuus on riippuvuus ja semmoinen ihminen, joka ei ikinä ole mihinkään ollut koukussa on vähän huono arvostelemaan ihmisiä, jotka kaikkensa yrittävät päästäkseen riippuvaisuudestaan eroon. Ettekä te voi sanoa " jos noin paljon polttaa niin ei varmasti edes yritä" . Ottakaa nyt järki käteen, mitä tekin tiedätte muiden ihmisten tilanteista?

Kyllä minua niin täysin jaksaa potuttaa kettuilijat, jotka vartavasten tulevat tupakointi&raskaus-palstalle pelkästään mollaamaan näitä ihmisiä. Keskustella aina voi, eikä tupakan haittoja tarvi piilotella, eikä tarvi tupakoiville äiteille sanoa " ei se haittaa" , mutta jos ei ole mitään muuta sanottavaa kun " ootpa paska" , niin vois katsoa sinne peiliin ja miettiä minkälainen ihminen sieltä katsoo takaisin. Toivottavasti itse en joudu näiden moralisoivien munapäiden kanssa mihinkään tekemisiin ikinä.

Vierailija
33/45 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tutkittu että jos mies polttaa vuotta ennen lapsen syntymää sekin voi vaikuttaa lapsen kehitykseen!! sitä paitsi minusta on turha etsiä syitä lapsen terveydellisiin ongelmiin pelkästään äidistä. en kiellä sitä etteikö tupakka ole myrkkyä( niin vauvalle kuin äidille) mutta myös isän elämäntavat vaikuttaa jo syntymättömään lapseen. otetaan esimerkiksi asia äiti lopettaa mutta isä jatkaa tupakoimista. passiivisen tupakoinnin on todettu olevan vaarallisempaa kuin itse tupakointi. en nyt yritä tehdä asiasta mitenkään hyväksyttävää, sillä sitä se ei ole, mutta aina naisen ei ole helppo päästä eroon tupakasta noin vain, ei edes vieroitus valmisteiden kanssa. onko sattumoisin tullut mieleen että esimerkiksi liian steriili koti ja elämäntavat lisäävät myös mahdollisuutta sairastua herkemmin astmaan ja allergioihin. ja joillakin vain ne kulkevat perinnöllisenä. kehityshäiriöt ja oppimis vaikeudet on varmasti liitettävissä tupakointiin, mutta niitä on myös tupakoimattomien lapsilla. riski näihin ongelmiin toki kasvaa kun äiti polttaa, mutta syitä on varmasti muitakin.

se mikä on varmaa, haukkumalla ihmisiä ette heitä saa lopettamaan. jokainen tekee sen päätöksen itse ja tupakoivia äitejä varmasti jokaista mietityttää mahdolliset ongelmat mitä heidän tekonsa voi aiheuttaa. en pidä itseäni huonona äitinä vaikka poltan (n.6 päivässä) ja olen raskaana vk.34, mutta paljon olisi kyllä parannettavaa, sen myönnän. nostan hattua heille jotka ovat pystyneet lopettamaan polttamisen, itse olen siinä suhteessa heikko. toivon kaikkea hyvää odottajille ja voimia lopettaa(edes vähentää) tupakoimista!! =)

Vierailija
34/45 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt millään pahalla KETÄÄN kohtaan, itse en ole siis kenenkään puolella, tupakoin normaalisti, mutta heti kun sain tietää olevani raskaana, lopetin kuin seinään. En siis kommentoi tähän ketjuun itse asiaa, NIINKUIN EI LÄHES KUKAAN MUUKAAN!! Ketjun aloittaja ei varmastikaan aloittanut tätä ketjua saadakseen tietää tupakoinnin haitoista raskausaikana ja tietoiskua siitä, että kuka on huono äiti ja kuka ei. Otsikko on " Paljonko palaa päivässä?" Ei mikään muu.

Että oiskohan kivempi perustaa oma ketju missä voi tapella ja jeesustella ? :)

Ja en nyt muista kuka se oli, joka sanoi kasin kirjoittajasta jotenkin tähän tyyliin " joo oli varmasti joku teiniäiti kirjoituksesta päätellen" . Sekö tekee ihmisestä tyhmän ? Aika törkeästi sanottu ja kertoo kyllä kirjoittajasta paljon enemmän kuin kaikista tupakoitsijoista ja teiniäideistä yhteensä :)

Oli pakko kommentoida, kiitos ja anteeksi.

Vierailija
35/45 |
10.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulisi että sen voisin lopettaa mutta en saa unta ja en osaa mennä nukkumaan ilman sitä yhtä..

Vierailija
36/45 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse poltin raskaus aikana 1 tupakan päivässä aamukahvin kanssa ja sama jatkuu imetys aikana.Että sen parempaan en pysty.Eipä se paljon ole mutta voishan tuonkin lopettaa,mutta kun ei pysty.

Vierailija
37/45 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä on olla tyytyväinen noin 3 minuuttia päivässä (eli siis sen ajan kun rööki palaa) ja kaivata sitä seuraavaa tupakkaa taas loppuaika!!! Kun kerran noin hienosti pystyt oleen ilmankin niin jätä se yksikin polttamatta!

Ja mitä aikaisempiin kirjoittajiin, tai ainakin muutamaan heistä tulee niin taitaa olla teinimamma liikenteessä... Ainakin 8 tais tosiaan olla sitä teini amis tasoa kirjoituksineen..

Myös mun äiti poltti kun odotti mua enkä ollut pieni enkä sairas eikä ole mitään muutakaan häikkää. Mutta hiton hyvää säkää se silti on!

Ite en ole röökiin koskenutkaan sen jälkeen kun huomasin olevani raskaana. Olo on paljon parempi, sekä fyysisesti että henkisesti!

Ja kyllä munkin mielestä tupakointi voidaan rinnastaa lapsen pahoinpitetyyn. AINAKIN siinä tapauksessa että äidillä ei ole edes pientäkään halua lopettaa..

Vierailija
38/45 |
16.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin se kymmenen päivässä. Välillä olin pari päivää polttamatta mutta aloitin uudestaan sauhutella kun meni hermot uhmis-esikoisen kanssa. Niin ja rv 10+2.. Esikoisen aikaan poltin koko raskausajan sen 10-15 pv. Mut sit kun tyttö syntyi niin lopetin imetysajaksi sauhuttelun kokonaan.

Vierailija
39/45 |
18.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vauvaparat :´´´((

Vierailija
40/45 |
18.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla eri elämäntilanteet, mutta vauvan kehitys noudattaa silti samaa kaavaa. En henkilökohtaisesti ymmärrä lainkaan raskaudenaikaista tupakointia, varsinkin, kun päivässä palaa noinkin paljon. Joka kerran siinä tapahtuu äidin valinta oman mielihyvänsä eduksi ja vauvan haitaksi.

Luin tänään erinomaista Nicorette-purukumin esitettä neuvolassa. Siinä kyllä jälleen tuli tupakoinnin haitat erittäin selvästi esitettynä. Pointtini on se, että varsinkin yli 20 rv:lla tupakointi on todella haitallista ja vaikuttaa nimenomaan vauvan aivoihin ja hermostoon. Näillä suora yhteys oppimishäiriöihin yms. kognitiivisen kehityksen häiriöihin. Ja kaupan päälle tulevat kohonnut riski astmasta, allergioista, pienipainoisuudesta ja niin edelleen.

Eli te hyvät odottavat äidit. Teille on suotu niin uskomattoman ihana lahja kuin oma lapsi: kunnioittakaa tätä! Aikuisuus ja vanhemmuus vaativat uhrauksia ja omista nautinnoista luopumista. Jo tupakoinnin vähentäminenkin on huomattava parannus nykyiseen tilanteeseenne. Haluaisin vielä tuoda esiin sen, että kun ette itse kestä ilman tupakkaa päivääkään, niin miettikään, millaiset vieroitusoireet aiheutatte syntyvälle lapsellenne. Onko se sitten reilua? Miksi lapsen pitäisi sellaista kestää?