Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

alkoholi ja imetys?

14.06.2007 |

Hei, tutkin imetystukilistan sivuilta tuota alkoholi ja imetys -asiaa ja se mietityttää. Erityisesti toivoisin kommentteja " kokeneilta" äideiltä, miten asiaan suhtaudutte. Kuinka moni imettää vielä useamman lasillisen jälkeenkin?

En kaipaa nyt moralisointeja, että parempi olisi olla kokonaan juomatta...kiitos!

-mooli ja tyttö pian 1,5 kk

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
16.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos ihminen olisi 10 promillen humalassa (mahdotonta, tiedän), olisi veressä prosentti alkoholia.

Vierailija
22/28 |
16.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun join ensimmäisen kerran raskauden jälkeen, juoma oli yksi tölkki ykkösolutta saunassa. Sen jälkeen oli tarkoitus kylvettää vauvaa, mutta kun ei meinannut suihku pysyä kädessä, luovuin ideasta :)

Pointtini tässä oli, että ei kannata muiden moralisoida sitä alkoholin huumaavaa vaikutusta, kun ei tiedetä äidin kokoa, vatsan tyhjyyttä, eikä alkoholin sietokykyä. Siksipä kannattaisikin pitäytyä Moolin esittämässä kysymyksessä ja keskittyä niihin alkoholimääriin äidinmaidossa, eikä äidin mahdolliseen humaltumiseen. Kuten varmasti tiedätte, ihmiset reagoivat eri lailla alkoholiin. Esim. kolme olutta on toiselle janojuomaa, toiselle humalatila. Sen sijaan alkoholin määrä äidinmaidossa on aika vakio äidistä riippumatta, joten siitä me voidaan oikeasti antaa toisillemme järkeviä neuvoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
17.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

promille on todellakin prosentin tuhannesosa (googleta vaikka) tämä opetetaan jo peruskoulussa.

Vierailija
24/28 |
17.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi siis ajatuskatkos. Tarkoitin kokonaisuuden tuhannesosaa. :D Mistähän ihmeestä sain päähäni että prosentti olisi se. Siis kirjoitit asian juuri niin kuin se on :)

Vierailija
25/28 |
17.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tässä parissa viestissä jo muistutettiinkin, niin äidin veren alkoholipitoisuushan on promilletasoa (juomissa on prosentteja).

Eli äidin suonissa ei todellakaan virtaa mikään siideri ;)

Esim. aikamoisessa 2-promillen humalassa imetetty maito on prosenteiltaan noin 0,2%, joka vauvan juomassa maitomäärässä ei käytännössä aiheuta edes viisarin värähtämistä vauvan veren promilleissa. (Kokeilepa itse saada humalatila juomalla ruokalusikallinen siideriä) Itse henk.koht. en tosin varmaan kykenisi itselleni 2-promillen humalaa edes juomaan, kun on alkoholin sieto aikas huono. Ja enpä taitaisi halutakaan missään tilanteessa olla 2-promillen humalassa..

Kun äidinmaito on yhtä väkevää kuin veri, on vauvan saaman " cocktailin" prosentit suunnilleen olemattomat, vaikka äiti olisikin vetänyt aivan perskännit. Puhtaan alkoholin kannalta vauvaa ei siis pysty vaarantamaan imettämällä, vaikka olisi 4 promillen kännit.

" Myrkyllisyys" aiheutuukin lähinnä alkoholijuomien muista aineista. Etanolihan ei ole se ainoa myrkky. Etanolin palaessa elimistössä syntyy myös haitallisia aineita. Määrinä nämä toki kuulunevat samaan sarjaan " älä syö liian usein silakoita, niissä on raskasmetalleja" -ohjeiden kanssa, mikäli äidin alkoholin käyttö on satunnaista.

Ja tietenkin se suurin ja vakavin haittavaikutus on humalatila itse. Sen koenkin vaaralliseksi vauvalle sekä fyysisesti että henkisesti. Ja humalatilaksi lasken kyllä jo aika pienenkin " nosteen" (siitä syystä oma juominen silloin harvoin rajoittuu oikeastaan yhteen viinilasilliseen). Ja eihän se alkoholi äidillekään koskaan ole mikään terveyttä edistävä tekijä..

Mutta kaikillahan on oma vastuu itsestään ja lapsestaan. Kukin omalla tyylillään ja omilla rajoillaan.

Vierailija
26/28 |
17.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukin tyylillään. itse join imetysaikana satunnaisesti 1-2 sidua tai viinilasillista kotosalla, jonka jälkeen odotin 2-4 tuntia että ne hävisivät verestä. ei ollut iso juttu mulle odottaa, mutta uskon kyllä että olis voinut imettää hetikin. ja oisin varmaan imettänyt jos tarve olis vaatinut. yleensä siis join kun vauva oli mennyt nukkumaan ja annoin ehkä ekan yöimetyksen pullosta pumpattua maitoa.

3 kertaa taisin käydä jossain " ulkona" ystävien luona, jossa join hieman enemmän ja tätä varten olin pumpannut tarvittavat maidot valmiiksi pakkaseen. isukki sai syöttää vauvan tuolloin. meillä toimi hyvin.

mietin myös itse alkoholin muita kuin humalluttavia vaikutuksia vauvaan, lähinnä siis sitä että itselläni menee vatsa sekaisin helposti alkoholista ja meillä oli jo muutenkin vatsavaivainen vauva, niin en halunnut aiheuttaa ainakaan ylimääräisiä vatsanpuruja hänelle.

uskon siis kylläkin alkon ja imetystukilistan tietoihin, joiden mukaan parin annoksen jälkeen voi imettää, eikä varmaan useammankaan jälkeen se ole vaarallista, mutta miksei pumppaisi tai antaisi korviketta jos se on mahdollista? siis useamman jälkeen.

Vierailija
27/28 |
18.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

iSen kummemmin muita moralisoimatta, olen pitänyt nollatoleranssin kaikkien kolmen lapsen raskaus- ja imetysaikana. Nyt imetyksen loputtua otan yhden siiderin saunapäivänä ja jopa sekin tuntuu humahtavan päähän =D. En ole absolutisti, mutta isäni ja veljeni ovat alkoholisteja ja ehkä osittain sen vuoksi asenteeni on mikä on.

Luulen, että ihmiset eivät aina ymmärrä, miten lapsi näkee ja kokee humalaisen. Ihan pienestä vauvasta en tiedä, mutta voin kertoa vain sen mitä itse olen kokenut ja muilta kuullut. En koskaan unohda sitä tunnetta, kun isä tuli humalassa kotiin. Ilma oli tihentynyt, paksu, vaikea hengittää, isän horjuvat liikkeet, äidin kääntynyt, torjuva selkä. Se kaikki oli pelottavaa. Ystäväni taas kertoi, miten oli lapsena kokenut isänsä humalatilan: Hänen isänsä oli normaalisti hiljainen ja juro. Humalassa hän oli kovasti puhelias ja leikkisä.Ystäväni oli mennyt itkien äitinsä luo ja huutanut, että isä ei ole ollenkaan oma itsensä, isä on sairas...Ystäväni sanoi, että hän ei koskaan unohda kuinka peloissaan ja turvaton hän oli.

Kun puhutaan imettämistä ja alkoholista, pitäisi mielestäni puhua myös humalaisen ihmisen vaikutuksesta lapsen perusturvallisuuteen. Lapset ovat todella hyviä huomaamaan kaiken poikkeavan, ruumiinkielen muuttumisen jne. Itse en joisi itseäni kovaan humalaan lasten lähettyvillä. Aika hurjalta kuulostaa nämä joidenkin määrät. Panee miettimään, että tuollainen toleranssi vaatii jo pidemmän ajan reippaan juomisen.

Vierailija
28/28 |
18.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...itse en ymmärrä miksei raskaus-ja imetysaikaa voi olla juomatta? Mikä siitä tekee niin hankalaa?