onko viisivuotiaana vielä joku uhmakausi/herkkä aika???
Ihmetyttää kun lapsi on just täyttämässä viisi ja on pari päivää ollut kauhean herkkä... siis itku meinaa tulla joka asiasta ja on yleisesti sellanen vähän myös uhmainen. Ei kuitenkaan mikään mahdoton, mutta ottaa kaiken aika tosissaan, en oikein osaa edes kuvailla, mutta näyttää kovin tunteelliselta... Mietin taas kerran, että onko ihan normaalia, vai onko jotakin vinossa.
Jäin ihmettelemään. Onko kenelläkään samanlaista 5-v? Tietääkö kukaan mitään hyviä internet sivuja, mistä vois tarkistaa tuon ikäisen " piirteet" suurin piirtein???
Kiitos.
Kommentit (5)
Taitaa olla normaaleissa rajoissa... ihana kun kerroit noista sivuista!
Täytyy muistaa ne tulevaisuudessakin!
Osa II.9.3. Lapsen määräaikaisseuranta
http://pre20031103.stm.fi/suomi/eho/julkaisut/neuvola/nopas.pdf
lapsi muuttaas omilleen voit odottaa seestymistä..
Meillä on tyttö täyttänyt marraskuussa 5 vuotta ja kuvailemaasi käytöstä on hänelläkin. Välillä oli n. 1kk jakso, jolloin meni paremmin, mutta nyt on taas kuukauden ajan ollut TOSI vaikeata. Ja itsestä tuntuu tosi pahalta, kun tyttö itkee milloin mistäkin. On yritetty yhdessä opetella nimeämään tunteita ja alkaa tuottaa tulosta. Aiemmin ihan jokainen negatiivinen tunne tuli itkuna. Nykyään tyttö osaa mennä oma-aloitteisesti mököttämään huoneeseensa ja kertoo, jos haluaa olla hetken yksin. Kiukkukohtaus voi tulla tosi pienestä asiasta ja pikkuasia paisuu ihan mahdottoman suureksi...
Meillä tämä on selvästi vaikein ja hankalin uhmaikä tytöllä. Tyttö on tosi herkkä ja siksi ehkä tunteet lyö välillä yli voimakkaastikin. Vanhempien tehtäväksi jää opettaa vähän hillitsemään tunteita ja käsittelemään niitä. Helppo tuo tehtävä ei ole, välillä olen itsekin ollut ihan raivon partaalla tytön temppuilun vuoksi, mutta nyt viime aikoina olen alkanut myös itse oppia lukemaan tytön ajatuksia ja käymme keskusteluja usein, lähes jokaisen kiukkukohtauksen jälkeen puhumme tilanteesta ja siitä, miten ehkä asian olisi voinut tehdä toisinkin.
MLL:n sivut:
http://vanhemmat.mll.fi/lapsi_kasvaa_ja_kehittyy/5-6vuotias.php?dir=/la…