Ärsyttää sukulaisten ja kavereiden kommentit meidän asuntoasioista
Tuntuu siltä, että tässä maassa on kunniallinen kansalainen vain, jos maksaa pankille omistusasuntoa. Itse iloitsen uudesta, kauniista asokodistamme, joka sopii taludellisesti epävarmaan elämäntilanteeseemme. Senttiäkään ei ole velkaa ja silti saatiin hyvä koti mukavalta alueelta. Inhottaa, kun ihmiset dissaavat valintojamme.
Kommentit (40)
miehen lapsuudenkodissa. Kyseinen omakotitalo oli täysi murju ja olisi ollut purkutraktorille käyttöä. Mitään ei ollut varaa remontoida kunnolla, sieltä täältä jotain vähän tehty. Vessaakaan ei saanut vetää. En kyllä nähnyt mitään järkeä koko touhussa, että onhan se miehen lapsuudenkoti eikä siksi siitä voinut muuttaa pois ja hankkia edes vähän tasokkaampaa asumusta. Tuskinpa sitä kukaan olisi ostanutkaan, mutta oli koko talo pelkkä rahareikä.
mutta tykkään itse asua asossa, se sopii juuri nyt meidän elämäntilanteeseen kuin nenä päähän.
Niinpä minua kyllä todella ihmetyttää joidenkin sukulaisten jatkuva kuittailu meidän asumisesta. En usko että vuokralla-asujiakaan koko ajan haastetaan keskustelemaan siitä *miksi* he asuvat vuokralla!
Vierailija:
Voi helvetti, että mua ottaa päähän kun joku jauhaa tuota vanhaa paskaa!KUKAAN ei sinulta vaadi/odota noita mainitsemiasi asioita vaan sinä itse kehittelet noita juttuja päässäsi. Ilmeisesti olet aika heikko ihminen.
Ei kukaan vaadikaan, mutta sehän se on, että aikaisemmin ihmiset eivät ole kai hyvien käytöstapojen mukaisesti tulleet toisia päin naamaa haukkumaan ratkaisuista, vaikka ne olisivat erilaisia olleetkin kuin itsellä. Nykyään on ilmeisesti täysin hyväksyttävää päivitellä negatiiviseen sävyyn toisten asumisvalintoja tai vaikka kirjoittamista. Sitä en usko että päivittelyn kohde siinä mitenkään heikoksi muuttuisi.
Meillä se vaan meni niin että, niin kauan kun asuttiin vuokralla kaikki oli ihan ok!. No, joskus kauhisteltiin meidän vuokraa, ja korkeahan se oli, niin on monella muullakin Helsingissä.
Ei siinä mitään. Miehellä on tosi hyvät tulot, mulla ei, mutta käyn töissä. Säästettiin rahaa ja ostettiin oma asunto. Tehtiin remppa, ja oltiin tyytyväisiä taloon (ollaan edelleen). Mutta sitten rupes tulemaan näitä arvostelijoita ja vähättelijöitä kehiin. En jaksa kirjoittaa niitä kommentteja nyt, mutta se oli ärsyttävää.
Monesti mietin että, miksi ihmeessä tutut ja kivat ihmiset on ruvenneet ihan suoraan ilkeilemään? Onko kyse sitten kateudesta?, koska yleensä nää ilkeilijät asuvat itse vuokralla. Ei meillä edes ole mitään ökytaloa, vanha talo vaan joka ollaan itse remontoitu. Ei ole takkahuonetta tai ylimääräisiä huoneita, mutta tää on meille sopiva. Tää on meidän koti ja meidän oma valinta asua näin.
Erittäin ärsyttävää on myös se että, kysellään paljon teillä on vielä velkaa? mitä maksatte kuussa lainanlyhennyksiä? miten teillä on varaa? paljon te tienaatte?
Ihan käsittämättömiä kysymyksiä, ei meiltä ennen tollasian ole kyselty, eikä noi mun mielestä kuulu kenellekään. En mä ainakaan kehtaisi kysyä tollaisia.
mutta huomaamattaan toimii juuri näin. Etkö huomaa ironiaa kommentoimassasi viestissä? MInusta kirjoittaja viittaa ihan olennaiseen pointtiin -- omaisuudessa ja omistamisessa ei ole järkeä ELLEI voi suoraan sanoa juuri sen tekevän onnelliseksi. Kukaan ei saa mukaansa mitään -- siksi joidenkin voi olla ihan järjetöntä ostaa vaikkapa omaa asuntoa.
Vierailija:
Vierailija:
jossa kuuluu ikänsä haalia omaisuutta ja voittaja on se jolla sitä on kuollessaan eniten. Onko järkee vai ei?Voittaja? Kuka oikeasti ajattelee asioita tuolla tavalla? Tuskin kovinkaan moni.
mutta muistuttaa sitä. Meillä on siis oikein hyvä asumisväljyys asossamme ja silminnähden viihdymme asunnossa, k. o. talossa ja alueella.
Heistä puolestaan monet ovat ostaneet jonkin pienen asunnon huonomaineisemmalta alueelta (Hki) ja säästävät vaihtaaksensa sen 5-10 vuoden kuluttua pikkasen isompaan pikkasen paremmalta alueelta. Heistä tuntuu että ollakseen taloudellisesti fiksuja niin pitää tehdä vaikka vähän kirpaisisikin.
Niinpä heitä ärsyttää kun me vaan porskutetaan eikä välitetä siitä ettei omaisuus kerry samalla lailla. Vuokralla asuvat tutut ei sitten jostain syystä ota heitä samalla lailla hermoon...
ja sitten tulee näitä väittelyitä
Halpaa ja fantastista. Tosiaan kesällä saunakuuma, talvella tuuli puhaltaa räppänöistä niin että verhot heiluu. Tosi vetoinen, ja kaikki ollaan kaiket talvet flunssaisia. Tuntuu oikein kun veto käy!
Silti yläkerrassa ei oikein ilma vaihtu. Huomaa kun tulee alakerrasta yläkerran tasanteelle, on semmoinen tunkkainen ja seisahtunut ilma.
Seinät ' tasoitettu' ennen maalausta niin että ovat ihan muhkuraiset. Ruuvinreikiä kun on kitattu ennen maalausta, ei ole viitsitty pyyhkäistä ylimääräisiä kittejä pois, maali päälle vaan - ja avot - on kivat pallukat maalin alla seinissä!
Raput yläkertaan tosi kapeat ja lakatut=tosi liukkaat. Joista kerran tulin selälläni alas kun jalka lipesi! Vaarallista. Sen jälkeen laitettiin liukuesteteipit rappuihin, se auttoi vähän.
Halvalla tehty ja työn jälki aivan juosten kustua kun suomeksi sanotaan. Meidän entisessä (onneksi) taloyhtiössä oli vain yhdessä asunnossa lämmin varasto. Muilla kylmät, reilua:) ??
Vierailija:
Vaikka talo on uudehdo, on tässä vaikka mitä vikaa. Huomaa että on halvalla pitänyt rakentaa paljon asuntoja. Kaikki materiaalit on halvimmasta päästä; muovimatto, valkoiset maalatut seinät, lastulevykaapit... Kesällä täällä on ihan hiton kuuma ja talvella jäätävän kylmä. Noin puolella asunnoista on lämmin häkkivarasto, puolella taas kylmä...
varmaan paikkakunnasta. Pääkaupunkiseudullahan se voi olla järkevä tapa keskituloiselle perheelle päästä perheasuntoon asumaan.
Paikkakunnalla, missä omistusasunnot ovat halvempia, aso ei kannata, koska se nyt on noiden asumisvertailujen mukaan kuitenkin kaikkein kallein asumismuoto.
Me asutaan vuokralla, suurin osa tuttavaperheistä omistusasunnossa. Koskaan kukaan ei ole arvostellut valintaamme (emmekä me heidän).
Tällä hetkellä rahat menee elämiseen, kun olen hoitovapaalla. Jos oltaisiin otettu asuntolaina, kun lapset ovat pieniä, olisin joutunut menemään töihin heti ä-loman jälkeen. Eli asumisvalintoja ohjaavat muutkin arvot kuin taloudelliset arvot
Heh heh, ne pitäis lähettää saman tien siihen ketjuun missä kyseltiin ei-ruudinkeksijöiden perään :D
Me asumme ja tämä on kyllä viimeinen kyseisen puljun asunto johon suostun muuttamaan. Kipsilevyseinät murtuu käsiin ja kaikki on tehty mahdollisimman halvalla.
" Korkeatasoisiksi asunnoiksi" näitä vielä nettisivuilla kehutaan. Missähän se tasokkuus näkyy, harmaassa muovimatossa ja vitivalkoisiksi maalatuissa seinissä kenties??
ja asunto ihan jees (samantasoinen kuin entinen ASOn). On varmaan myös talokohtaista.
me ainakin saadaan kuulla aika usein vihjailuja siitä, mikä talo kannattaisi ostaa, tai kauhisteluja siitä, että " kerrostalossa?" . Ja vuokra (joka on aika edullinen) kauhistuttaa aina muita, omistusasujia. Tuntee selvästi, mitä mieltä he ovat meidän ratkaisusta, joka meidän mielestä on ainoa oikea taloudellisesti kovin epävarmassa tilanteessa (ja kun asunnot ovat niin helvetillisen kalliita juuri nyt). Nyt saadaan asua keskustassa, mukavassa talossa vuokralla, lähellä merta ja leikkipuistoja. Jos ostettaisiin oma, meillä ei olisi varaa näin mukavaan asumiseen, vaan jouduttais ottaan kaksio jostain lähiöstä, ja sitten asumis- ja elämismukavuus olisi jotain aivan muuta. Tämä sopii meille nyt, vaikka sitä sukulaiset ja läheiset ei tunnu hyväksyvän ollenkaan, eikä tajuavan sitä, miten vähän rahaa voi lasta kotona hoitavalla ja aika pienipalkkaisella miehellä olla, ja kun mun tulevat työt eivät ole kovin varmalla pohjalla muutenkaan.
En minäkään arvostele ääneen kenenkään muiden asumisratkaisuja, vaikka ne remontoisivat omaansa rumasti tai ostaisivat minusta älyttömän kalliita taloja minusta tyhmällä paikalla tai mitä vaan... Ei se ole minun asiani. Miksi sitten me saadaan aina kuulla tuota paskaa?
" Melba ja muut...tässäkin ketjussa on valitettavasti ihmisiä joille jo pelkkänä sanana sarkasmi on tuntematon.
Heh heh, ne pitäis lähettää saman tien siihen ketjuun missä kyseltiin ei-ruudinkeksijöiden perään :D"
Sarkasmi on sen lajin huumoria, että sitä ei kannata käyttää kuin erittäin tuttujen ihmisten kesken, jotka " tuntevat tyypin ja tyylin" . Muuten tulee pahoja väärinkäsityksiä
Vierailija:
Niinpä minua kyllä todella ihmetyttää joidenkin sukulaisten jatkuva kuittailu meidän asumisesta. En usko että vuokralla-asujiakaan koko ajan haastetaan keskustelemaan siitä *miksi* he asuvat vuokralla!
Meillekin aina silloin tällöin selitetään, että eikö olisi järkevämpää maksaa omaa kuin vuokra-asuntoa. Siihen sitten yritän selittää, että omassa asunnossa kun otetaan huomioon yhtiövastikkeet, maksaisimme tällä alueella olevasta asunnosta 500 euroa enemmän kuussa, kuin mitä nyt maksamme vuokraa. Ja velka pankillekaan ei vähenisi kuin noin 390 euroa kk:ssa, loput menisi korkoihin. Korot olisivat suuremmat kuin tuo lainanlyhennys kuukaudessa. Ja syy, miksi haluamme asua täällä, ovat lapset. Täällä on erinomainen ympäristö lapselle kasvaa, lapsiperheen palvelut myös hyvin järjestetty, muuttamalla ns. halvemmalle alueelle, joutuisimme nuo palvelut hakemaan huomattavasti kauempaa...
Tämän lisäksi minun on tarkoitus hoitovapaalla vielä aloittaa opiskelut, joten töihin en ole menossa tienaamaan, vaikka työpaikka löytyykin, ennen kuin nuorin lapsi on 3 vuotta.
Joten tässä elämäntilanteessa näen vuokra-asumisen hyvinkin järkeväksi, mutta joillekin tuntuu tärkeintä olevan vain se, että perhe asuu omistusasunnossa.
Itse en tykkäisi asua vuokralla, ja jo parikymppisenä olen ensiasunnon ostanut.
Oma on kuitenkin aina oma. Nyt meillä on jo melkein velaton iso omakotitalo isolla tontilla Helsingissä, eikä kukaan ole meidän asumista ihmetellyt, ei ainakaan ääneen.
Ystävissä ja kavereissa on kuitenkin paljon tuttuja, jotka asuvat vuokralla. Osa on tyytyväisiä, osa ei. Ja voihan noita vuokra-asuntojakin remontoida. Yksi pariskunta on laittanut asuntoonsa laminaatit, maalannut seinät ja kun muutenkin osaavat sisustaa kauniisti, niin asuntohan on tosi kiva.
Mulle itselleni on ihan sama miten joku muu asuu. Tässä asiassa mun maailma pyörii vaan mun ja oman perheen ympärillä. Mun ei tarvitse vaivata päätäni sillä että, maksaako joku vuokraa vai maksaako lainaa, ihan sama mulle!
Vierailija:
Ja aina omistusasujilta. En ymmärrä, nauttikoon omista ratkaisuistaan ja seinistään ja pihoistaan, me asutaan näin. Oma valintamme, tulomme ja säästömme mahdollsitaisivat isonkin asuntolainan, mutta olemme päättäneet toisin.
Ollaan asuttu 4 vuotta asossa ja nopeesti lasken tusinan verran tilanteita, joissa on puututtu oikeesti ikävään sävyyn asumismuotoomme, arvosteltu kotiamme ja suorastaan suututtu, kun ei ymmärretä ostaa omaa :-)
Moniko on päin naamaa arvostellut omakotitaloanne ja omistusasumista?