Meneekö muilla 4 henkisillä perheillä 1000 e/kk ruokaan?
Laskin juuri tiliotteesta ja kauhistuin...mukana ihan kaikki syömiset,myös työpaikka ruokailut.
Kommentit (83)
mutta mitä heillä olen näitä tuotteita syönyt niin kyllä ovat suolaisia, juusto ainakin. Että terveellisyys taitaa olla kaukana
Puolet normaaliostoksistamme jäis varmaan puuttumaan, jos käytäis kaupassa Lidlissä. Eikä meillä musta niin erikoinen ruokavalio ole. ...Usein haen lihan ja kalan kauppahallista.
Siksipä siellä Lidlissä käymällä säästää, kun laadukkaita tuoretuotteita ei juuri ole (vihanneksia Lidlissä on kyllä aika hyvin ja hyvälaatuisiakin).
Ja kun muutenkin on hankala löytää mitään ja siitä pesuaineen hajusta tulee pää kipeäksi, kauppareissu Lidlissä jää lyhyeen. Se on ihan tutkittu juttu, että mitä kauemmin kaupassa kiertelee, sitä enemmän ostaa.
Meillä 4-henkinen perhe (lapset hoidossa, aikuiset töissä) käyttää Prismaan jotain 500-700 kuussa, siinä mukana satunnaiset vaatteet ja muu hygienia/kodinhoito tms. Sen lisäksi ulkona syödään ehkä satasella kuussa, sis. tyopaikkaruokailua silloin tällöin.
ja ruokaan menee ehkä 700 euroa/kk. Olen miettinyt pääni puhki mistä voisi vähentää, mutta en keksi! Me pyrimme syömään terveellisesti, eli en halua syöttää pelkkää jauhoa ja perunaa, vaan syömme 2 kertaa päivässä lämpimän aterian lihoineen ja vihanneksineen. Mitään jugurtteja, mehuja, herkkuja emme juuri osta. Leipänä on ainoastaan hiivaton täysjyväruisleipä.
Meillä kaikki lapset ovat enemmän tai vähemmän ruoka-aineallergikkoja, joten rahaa menee erilaisiin maidottomiin ja viljattomiin erityisruokiin. Tosi paljon syömme juureksia ja lihat ovat yleensä kaupan halvimpia, eli jauhelihaa ja vastaavaa.
Viime kuussa meni 1235€
Ei kiva.
Lidlistä ostetaan enimmäkseen ruoka.
Sielläkin nostivat mm maitoa juuri 4cnt tekee meittin kulutuksessa 6€/kk sekin jo yksistään.
Päivässä siis menee noin 40€......
Alle 10€/pää kuitenkin.
Syödään kotona.
Leivät haetaan leipomosta.
Vihannekset torilta.
Liha teurastamosta, kaupan liha kun lilluu marinointi liemessä ja näin maistuvat kammottavilta.
Marjat metsästä...
joilla menee ruokaan tonni tai ylikin kuussa?
Meillä 4 henkinen perhe, lapset 5 ja 4v. Toki teinit syövät enemmän, mutta meillä jos ihan tarkkaan katsotaan ja tiukalla budjetilla elettäisi, menisi ruokaan n.10€ per päivä. Ja syömme mielestäni hyvin. Tosin syömme samaa ruokaa ainakin kahdesti, joskus kolmenakin päivänä. Usein toki laitan pakkaseen ruokaa ja syömme sitten myöhemmin.
Käytän paljon kasvisproteiineja, syömme papuja, linssejä, jonkin verran soijarouhetta, tofua teen itse jne. Kauden mukaan syömme, eli emme syö esim. talvella salaatteja, vaan kotimaisista kasviksista raasteita tai lämpimiä lisukkeita, ja juureksista valmistan usein ihan pääruoankin.
Jännä miten oikeasti ihmisillä on eri asenteet ja mielipiteet mikä on esim. terveellistä. Itse en talvella salaatteja söisi, epäekologista ja luonnotonta mielestäni. Hedelmiäkään emme juuri syö, kesäaikaan kyllä. Mutta päivittäin marjoja pakkasesta, niitä hamstraamme metsistä talven varalle pakastimen täyteen :)
Valmistan ruoan alusta asti itse. Se lienee vaikuttaa kanssa paljon. Syömme pari kertaa viikossa keittoja, ne ovat edullisia ja makoisia. Lihaa syömme aika vähän, kanaa ehkä kerran viikossa, punaista lihaa 2-4x kuuussa. Kalaa syömme muutaman kerran viikossa, sen yleensä kalastamme itse, kasvatettua kalaa emme syö lainkaan.
Tällä hetkellä ruokaan menee ehkä 500€ kuussa. Kesällä tulee grillailtua ja juotua viiniä ja olutta enemmän. Nyt taas talviaikaan vähän tiukemmalla budjetilla.
Äitee, isä ja 3- ja 5-vuotiaat. Meillä on töissä eväät. Ruokakauppakulut, sis. pesuaineet ja paperit yms. on 400-500 e/kk.
Jos lasketaan miehen ja mun työpaikkaruokailut niin sanotaanko että noin 700-800 euroa menee. Riippuu paljon siitä, ostetaanko ns ylimääräistä eli esim. majoneesisalaatteja, erilaisia kasviksia ja hedelmiä jne.
Tässä meidän viime viikon ja tulevan viikon ruokalista (ruokaan menee 500€/kk). Syömme koko perhe päivällisen kotona, lounaana mulla ja miehellä jämiä.
Ma: Jauhelihakeitto (paistijauhelihasta, lanttua, porkkanaa, perunaa, sipulia)
Ti: Kinkkumunakas, juurespalat (poikkeuksellinen pikaruoka, kun oli menoa)
Ke: Lohipasta, pikkuporkkanat
To: Hernekeitto, pannari.
Pe: Itämainen wokki, riisi, salaatti.
La: Lounas: Makaronimuhennos (kevytjauheliha, tumma rusaskuituinen makaroni), pikkuporkkanat. Päivällinen: Pakastimesta itse tehtyä pizzaa.
Su: Lounas: Käytiin ulkona syömässä (kiinalaista, 19€/perheeltä). Päivällinen: Juurespannu, possun sisäfilee uunissa valmistettuna.
Ma: Perunaporkkanamuusi ja uunilohi
Ti: Kastike possun ulkofileestä, täysjyväriisi, kasvikset
Ke: Kanapasta broilerin fileestä, täysjyväfusillit, kasvikset
To: Kasvissosekeitto, keitetyt kanamunat
Pe: Tortillat
La: Lounas: Makaronilaatikko, kasvikset. Päivällinen: vanhemmat syö ulkona, lapset kotona makaronilaatikkoa. Loput laatikosta vahemmille maanantain evääksi.
Su: Lounas: Naudan paisti, uunijuurekset, salaatti, joku jälkkäri. Päivällinen:mannapuuro ja marjoja.
Minusta me syödään hyvää ja terveellistä ruokaa, arkena arkista ja viikonloppuna vähän paremmin.
Kaupassa ostamme yleensä sitä mitä tekee mieli, ei mikä on tarjouksessa tms.
Hedelmiä ja vihenneksia kuluu paljon. Syömme aika terveellistä ruokaa (vähäsokerista, vähärasvaista) ja se tuntuu maksavan.
Tänään on ruokana.
Aamulla:
Puuroa ja jugurttia
Lounas:
Muusia ja mureketta, porkkanaa.
Leipää.
Päivällinen:
Sunnantaina tehtyä pitsaa.
Illallinen:
Leipää/jugurttia.
vissiin noin 7-8€ tän päivän sapuskat.
Lisätään viellä, että BMI:n mukaan perheestämme 4/5 on aliravittuja.
Meillä ruokakuluihin kuuluu kaikki 5-henkisen perheen ateriat. Lapset ovat siis kotihoidossa, 2 lasta vaipoissa ja yksi syö pääasiassa purkkiruokaa.
Varmasti ruokalaskut pienenvät kun lapset menevät päivähoitoon ja syövät siellä 3x päivässä.
Lisäksi joku sanoin kalastavansa ja marjastavansa itse omiin tarpeisiin.
Kaikilla meillä ei ole siihen mahdollisuutta, joten kauppalasku kasvaa ihan pelkästään marjoista ja kalasta aika paljon.
t. 49 (muistankohan oikein?)
Ja vähennettyä pitäisi saada, kun ei rahat riitä muuhun, eikä ole muustakaan mistä vähentää..
Tuo ruoka siis. Meillä ainakin siihen menee enemmän rahaa kuussa kuin lainanlyhennykseen =)
Meillä on 5-henkinen perhe, nuorin lapsista on vielä täysimetyksellä oleva vauva, ja ostamme oikeastaan ihan kaiken ruoan Prismasta. Kuukausittain Prisman ostot ovat järjestään yli 1000 Euroa. Siinä summassa on sitten kaikki päivittäistavarat, en nyt ihan tarkkaan osaa arvella mikä osuus on silkkaa syötävää.
Odotan innolla aikaa kun meidän kolme poikaamme ovat teinejä... Varmaan muikeat ruokalaskut.
Kerropa vinkkisi!
Toki vatsa pitää saada täyteen mutta sen voi varmasti tehdä muutenkin kuin syömällä tuplasti aikuisen annoksen ruokaa!
Toki vatsa pitää saada täyteen mutta sen voi varmasti tehdä muutenkin kuin syömällä tuplasti aikuisen annoksen ruokaa!
Meillä ainakin karsittiin kaikki tällainen ylimääräinen pois ja kummasti säästyy nelihenkiseltä perheeltä satoja euroja kuussa. Nykyinen kauppalasku 400 - 500 €/kk.
Tosin limpparia tai alkoholia ei ole kulunut kovin paljon koskaan. Mutta suurimmat säästöt saimme sillä, että korvasimme ostomehut omilla, teen leivän itse, leivon suurimman osan makeista leivonnaisistakin itse, eineksistä valitsen vain niitä, jotka on edullisia (esim. hernekeitto, jotkut laatikkoruoat), Juustoissa ja leikkeleissä voi miettiä määrää ja hintaa. Kannattaa käyttää kauden kasviksia ja juureksia (esim. patoja, laatikkoruokia tai keittoja näistä tulee tosi halvalla!).
Ja tärkeää on myös se, että menee kauppaan listan kanssa, eikä osta mitään heräteostoja. Lisäksi, jos kaupassa käy vähän harvemmin, ei tule osteltua niin paljon. Eikä kannata ostaa ruokaa, jonka heittää pois, minä ainakin suunnittelen useamman päivän ruoat etukäteen.
Ja tähän on laskettu kaikki hygienia tuotteista, talous-sekä vessapapereihin, vaatteet mitä joskus tulee Prismasta, Cittarista ostettua, pyykinpesuaineet jne...
Syödään paljon hedelmiä, kurkkua, tomaattia, salaattia. Kalaa syödään paljon, lihat kunnon lihoja. Ostetaan tarjouksesta paljon..
Normaalia kotiruokaa syödään, välillä ostetaan valmistakin. Muualla kuin kotona syödään todella harvoin.
Herkkuja ei osteta kuin kerran kuussa, niistäki tulee uskomaton lasku jos joka viikko ostaa. Keksejä jne.. meille ei osteta kuin äärinmäisessä "hädässä" (synttärit), leivonnaiset teen itse pakkaseen, joita syödään vain kun tulee vieraita.
niin perus ruokaa syömme jo nyt.Tosin leikkeleisiin ja juustoon varmaan uppoaa sievoinen summa,mutta ihan pelkkää leipää,missä on vain ylähuuli leivänpäällä,en halua syödä...Ap
Meillä ehkä yksi syy myös että suht edullisesti syödään on se että me syömme vain täysirasvaisia tuotteita. Emme osta kevyttuotteita lainkaan, emme vähärasvaisia lihoja yms. Syömme voita, kermaa, oliivi- ja rypsiöljyä runsaasti.
Pitää nälän loitolla ja täyspainoista ruokaa kun syö, ei tarvitse olla välipaloja napsimassa koko ajan.
Tuli vain mieleen kun monet sanovat että ostavat vähärasvaista ruokaa ja kevyttuotteita. Itse en koe että se on terveellistä syömistä lainkaan..
55
Saisin kyllä helposti menemään muttei ole oikein varaa.
Viikossa menee joku 150e.
Kauppaan on helppo saada menemään 100-200e mutta olen opetellut ostamaan aina kauppalistan kanssa ja suunnittelemaan etukäteen 3-5 päivän ruuat.
Pihvit ja ylimääräiset herkkuruuat on jääneet eikä meillä mene nykyään paljon mitään ruokaa roskiin kun teen sitä täsmäannokset.
Syödään pääasiassa perinteisiä kotiruokia ja välillä jotain muuta hyvää.