Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vyöhyketerapialla käynnistäminen

10.06.2007 |

Noista lääkekeskeisistä käynnistämistopiikeista tuli mieleen kysäistä, että onko joku käynyt niissä synnytykseen valmistavissa vyöhyketerapiahoidoissa? Lueskelin aiheesta ja sääntönä on, että lapsen pitää olla täysiaikainen ennen kuin ne aloitetaan, koska parikin hoitokertaa saattaa riittää laukaisemaan synnytyksen. Onko parempi, jos käy aluksi samalla hoitajalla raskautta tukevissa hoidoissa vai voiko sen synnytyksen käynnistyksen aloittaa ihan kylmiltään? Onko jollain ollut kätilöä tai doulaa jolla olisi ollut vyöhyketerapeutin koulutus? Olisi kiva kuulla kokemuksista!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
10.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin toista lastani ja koska ensimmäinen oli ollut tosi iso syntyessään 2 viikkoa ennen laskettua aikaa, ajattelin, että haluan yrittää käynnistystä pehmeästi toisen kanssa.

Minulle sanoi erittäin luotettava ja kokemusrikas vyöhyketerapeutti, että vauva lähtee syntymään, jos hän on valmis ja on " aika" . Vauva ei lähde edes syntymään, jos ei ole aika. Hoidot eivät kuitenkaan mene hukkaan, sillä ne valmistavat äidin kehoa synnytykseen anyway.

Hoitoja on 3. Ensimmäinen on noin 4 viikkoa ennen laskettua aikaa, toinen 3 vkoa ennen la ja kolmas on 2 vkoa ennen la. Minun vauvani lähti syntymään ja syntyi sitten pehmeästi ja nopeasti.

Yritin sitten samaa kolmannen kanssa. Ei lähtenyt käyntiin. Raskaus meni jopa yliaikaiseksi. Mutta hirveä selkäsärky, mikä oli minua vaivannut, lähti pois viimeisiksi 4 viikoksi ja synnytys oli mielestäni " helppo" ja " etenevä" . Ja hoitoja oli tosiaan se 3. Näin ei kuitenkaan hoputeta vauvaa antamalla esim. paljon lisää hoitoja.

Hoidot voi varmasti aloittaa vasta noin 2-3 vkoa ennen la. Mutta minun kohdallani aloitettiin noin ajoissa, koska nimenomaan yritettiin aikaistaa synnytyksiä.

Suosittelen! =)

Vierailija
2/7 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja laittakaa vaan lisää kokemuksia tulemaan!

Joo kyllähän se niin menee, että vauva tulee sitten kun on valmis. Uskoisinkin että tuo vyöhyketerapia auttaa juuri siten, että se jotenkin vapauttaa äidin kehoa siihen operaatioon. Onhan meillä kaikilla varmaan jotain blokkeja ja jännityksiä mitä emme ehkä tiedosta mutta mitkä saattavat estää synnytyksen käynnistymisen. Tuollainen pehmeä houkuttelu kuulostaa juurikin oikealta menettelytavalta, vähän niin kuin sanoisi ruumiilleen ja vauvalle, että nyt on reitti selvä, tule vaan kun olet valmis. Vyöhyketerapia vaikuttaa tietysti hyvin yksilöllisesti ja voi olla että se on tosiaan joillekin hyvinkin tehokas ja toisilla vaikutus ei näy niin selvästi.

Aion ilman muuta kokeilla. Ensikertalaisena menee varmaan muutenkin pitkäksi ja on joitakin vaistomaisia syitä odottaa melko isoa vauvaa. Ja synnytyksen lääkkeellinen käynnistäminen kuulostaa aivan horrorilta ja on pilannut koko jutun monelta perheeltä. Joten koitan nyt kehitellä jonkun yhdistelmän millä voin itse edesauttaa asiaa mahdollisimman paljon. Ilmeisestikin vyöhyketerapia, meditaatio, hieronta, vadelmanlehtitee (fenkolitee? vai onko se vasta maidontuloon?), runsas liikunta ja venyttely ovat varmaan osa sitä operaatiota mutta otan mieluusti vastaan lisävinkkejä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin laskettuna päivänä tutullani vyöhyke tarepiassa , ei ollut mitään teha ,ei ees supistuksia aiheuttanut, sitten kävin 4 päivän päästä uudestaan illalla kuuden maissa ja ei mitään tapahtunut kunnes puolen yön aikaan yöllä kalvot puhkes ja lapsivedet meni, sitten lähin sairaalaa ja aukenin nopeasti ja rajusti ja tyttö synty 6 aamulla. eli oon varma et just tän vyöhyketerapian ansiosta synnytys oli nopee(eka synnytys) ja tietty kivuliaskin kun supistukset lähti heti tulee vesien menojen jälkee 5 min välein. ponnistusvaihe sitten kestiki 50 min joka oli aivan kamala mutta kätilö sanoi että siksi keti niin kauan kun avautuminen oli niin nopea ettei kohtu ehtinyt mukaan oikein. ponnistaminen siis aloitettiin käytännös ennen kun kohtu oli valmis, mut piti alottaa kun tuntu et vauva tulee koko ajan päälaki näky mut en vaa saannu voimaa tarpeeks ponnistettua...

Vierailija
4/7 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmatta lasta odottaessa hakeuduin kokeneelle vyöhyketerapeutille rv 36 hoidattamaan iskiaskipuja. Lisäksi toivoin, ettei raskaus taas menisi yliaikaiseksi.

Rv 38 alkaen alettiin todella " käynnistämään" synnytystä ja lopussa kävin siellä joka toinen päivä ja niin se vaan vauva syntyi rv 42. Eli vauva syntyy kun syntyy, vyöhyketerapia ei siihen välttämättä auta yhtään. Synnytys oli kyllä helppo ja loppuraskauden vaivoihin auttoi hienosti.

Nyt olen käynyt koko odotuksen ajan ja taas koitetaan vyöhyketerapialla vauhdittaa synnytyksen käynnistymistä, mutta en odota ihmeitä, lempeää avautumista vain.

Vierailija
5/7 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tekeekö niitä ihan jokainen vyöhyketerapeutti vai määrätyt ? Espoossa kiinnostaisi...

synnytys saisi jo käuynnistyä mutta ei olisi yhtään haittaa jos nämä kovat säryt edes lähtisivät.

tuusis rv.37+4 tai 38+5

Vierailija
6/7 |
16.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli samaa rataa mennään: joko helpottaa loppuraskautta/synnytystä tai sitten tosiaan käynnistää. Itse mietin kanssa että hyvä varmaan pikku hiljaa aloitella ne hoidot (siis ensin jotain muuta kuin suoraan synnytykseen liittyvää) ja sitten vasta aloittaa sillä synnytyssetillä niin että koko kroppa olisi jotenkin valmiimpi siihen hommaan. Kuulin tuossa muuten että myös akupunktiolla saa huomattavaa apua asiaan, mutta ilmeisesti ainoastaan ihan varsinaiset kiinalaisen lääketieteen edustajat (ei siis länsimaisittain koulutetut) tekevät synnytykseen liittyviä hoitoja. Hyvä kuitenkin että on vaihtoehtoja!

Vierailija
7/7 |
16.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lukemalla jostain eivät nämä(kään) asiat selvene. Tiedän terapeutin, joka hoitaa raskaana olevia potilaita läpi raskauden, kun taas omani ei hoida raskaana olevia ollenkaan juuri synnytyksen ennenaikaisen käynnistymisen mahdollisuuden vuoksi. Itse palasin vyöhyketerapeuttini tuoliin (hän hoitaa vain jalkapohjista) 41. viikolla, jolloin hän teki minulle lyhyen hoidon tähtäimessä synnytyksen käynnistyminen. Synnytys käynnistyi puolen vuorokauden kuluttua itsekseen vesien menolla. En luonnollisesti osaa sanoa, johtuiko käynnistyminen terapiasessiosta vai olisiko synnytys käynnistynyt silloin ilman hoitoakin...

Harrastajavyöhyketerapeutteihin en usko, vaan menisin kyllä laillistetun, alaa oikeasti opiskelleen vyöhyketerapeutin hoitoon. Esim. oman " vyöhikseni" ei tarvitse mainostaa ollenkaan, vaan puskaradio riittää. Silti aikoja on erittäin vaikea saada.