Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

♥ TOUKOvauvojen kesäkuu ♥

10.06.2007 |

Aloitanpa uuden pinon, kun tuo edellinen alkaa olla aika pitkä. :)

Linkki edelliseen

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10453776&p=1&tmode=1&smod…

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
10.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas melkoinen rupeama. Meidän talo kun on aika pikkuinen, oli melkoinen hässäkkä kun tänne tungettiin kymmenen aikuista ja kuusi lasta muutamaksi tunniksi. Onneksi pihalla pystyi olemaan omppupuiden varjossa, niin saatiin vähän väljennettyä välillä. Stressasin kyllä juhlien järjestämisestä ihan turhaan, Ihanat siskoni ja äitini auttoivat todella paljon, sisko teki täytekakun ja äiti mm. paistoi karjalanpiirakat. Emme itse joutuneet oikeastaan muuta kuin tarjoamaan siistin juhlapaikan ja kahvit. Isäni piti aivan ihanan puheen ja luki lopuksi Arvo Turtiaisen runon Herääminen.

En pelkää enää

en pelkää ajatusta

että minun on luotava elämä

jossa on paljon kärsimystä,

paljon rakkautta

joka on rikas kauneudesta

joka on janossa palava.

Katselen eteeni loihdituin silmin,

omistan kuiskauksen: elämä,

en pelkää sinua.

Isä on armoitettu esiintyjä, eikä talossa tainnut olla kuivaa silmää puheen jälkeen. Nostimme sitten maljan Saarni-tyttömme onneksi. Minun oli tarkoitus lukea runo, mutta en itkultani kyennyt, joten siskoni luki sen puolestani. (onnistui taistelemaan runon läpi, vaikka oli itsekin liikuttuneessa tilassa. Olemme melkoisia itkupillejä koko sakki... :D)

Vanihmman siskoni tytöt 6 ja 8 v. lauloivat Mä silmät luon ylös taivaaseen ja sitten lauloimme vielä porukalla pari yhteislaulua. " Virallisen" osuuden jälkeen kahvittelimme ja jutustelimme pitkään. Saarni nukkui koko tilaisuuden läpi kantoliinassa, heräsi maidoille vasta kun olin saanut itselleni kahvit kuppiin. Tietty. :)

Koko nimi on siis Saarni Astrid Anneli.

Täällä oli puhetta rytmeistä. Meillä on päivälläkin jo alkanut hahmottua hieman uni-valve -rytmiä. Öisin nukutaan viisi kuusi tuntia puolilta öin alkaen, sen jälkeen kahden kolmen tunnin pätkä ja lopuksi vielä mahdollisesti tunti pari. Aamupesun ja -maitojen jälkeen otan tytön liinaan ja nukutan siinä muutaman tunnin. Iltapäivälläa/illalla nukutaan, syödään ja seurustellaan semmoisissa parin tunnin pätkissä.

Nyt on heräilyn elkeitä, joten lähdemme vaipan vaihdolle. Palaillaan.

-v- &Saarni 6viikkoa 4päivää

Vierailija
2/24 |
10.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja neuvolassa oli keskiviikkona mitat 5530g, 56 cm ja 38 cm. :) Eli +400g/vko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
10.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea varjokkaalle ja Saarni-tytölle nimestä! Kaunis nimi tuli:)

Niin ja 3xäipälle ja Joonalle kanssa!!! Hieno nimi sielläkin:)

Voi kun teistä osa saa jo pitkiä yöunia..kateellisena luin ainakin 3xäipän ja äite82:n unista!!! Meilläkin oli viimeyönä pisin tähänastinen unipätkä kun oli koko illan tissillä..nukkui sitten 00.00-04.30.. olin aivan onnessani.. loppuyö menikin sitten noin 2 tunnin pätkissä niinkuin yleensäkin..

Meilläkin tuli ensimmäiset tahdonalaiset hymyt eilen kun isi hassutteli ja pöristeli Emmille.. Eihän me sitten miehen kanssa maltettu katsoa leffaa ollenkaan niinkuin oli aikomus,vaan kalasteltin koko ilta hymyjä :D

Näppyongelma ratkaistu..luin netistä paljon juttuja ja selvitin että hormoninäppyjä ne on kuitenkin..nyt pikkuhiljaa varmaan lähdössä pois kun alkavat kuivua.. en tiedä saako laittaa rasvaa...pikkusen karheimpiin ihonkohtiin oon alkanu laittaa.

Mites teillä menee miesten kanssa nyt?

Me pelättiin etukäteen kovasti, kun monet pelotteli että esikoinen aiheuttaa riitoja parisuhteessa.. Onneksi ei vielä ainakaan. Ei olla riidelty sitten Emmin syntymän ja muutenkin menee paremmin kuin ennen. Jotenkin ollaan enemmän yhdessä ja meillä on ihankuin sellanen " tiimihenki" ..kaikki vauvan parhaaksi:)

Mites onko muilla seksi tullut jo ajankohtaiseksi?

Me oltiin päätetty odottaa jälkitarkastukseen, mutta koska sain ajan vasta loppukuulle, ei maltettu odottaa ja viikko sitten uskaltauduttiin koittaan..nyt on sekin puoli sitten palautunut ennalleen. Eihän se ihan vielä samalta tunnu kuin aiemmin, mutta hyvältä kuitenkin joten ollaan sitten jatkettu samaan malliin..tuskimpa siitä mitään haittaa on ja halujakin riittää onneksi:)

Taidetaampa lähteä empulan ja koirulin kanssa pihalle ennenkuin alkaa sataa.. *aurinko, tule takaisin*

Terkut takaisin Janskun Emmille:) On kyllä ihan hupaista lukea sun tekstejä kanssa.. hyvä nimi ollaan valittu:D

Mirage ja Emmi 6vk 2pv

Vierailija
4/24 |
10.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typy nukahti koppaansa just..äkkiä kirjottamaan! ;) Miehet lähti kaivariin kattoo konserttia.. (Novan?)

Ihanaa tämä vauva-arki.. :) Pari kertaa on meinannu itku tulla oikeen kunnolla, kun katson poikaa ja hän katsoo minua takaisin ja repeää itkemään. En tiedä mistä johtuu, mutta hirveästi on joutunut/saanut olla isänsä kanssa. :( Huomenna koittaa arki ja mies menee töihin.. Kauhulla odotan miten kaikki lähtee käyntiin. Esikoisen puolesta harmittaa kamalasti. Haluais niin kovasti viettää enemmän aikaa hänen kanssaan. Onneks sentään imetys onnistuu myös istuen/kävellen.. Voi lukea kirjoja ja leikkiä samalla. Ulkoilusta en oikeen tiedä miten onnistuu vielä.. Vaihtelevalla menestyksellä typy nukahtaa vaunuihin. Katsotaan..

Painosta on ollu ainakin puhetta.. Meillä ei kotona oo vaakaa, mutta sairaalassa oli lähteny -7kg eli vielä 6kg ylim. Omat housut ei mee vielä jalkaan, joten alkuraskauden vaatteilla viel toistaseks mennään. :D

Varjokkaan ristiäiset sai mut täällä melkein kyyneliin. :´) Ihanalta kuulosti! Meillä vielä edessäpäin...

Mirage kyseli miten menee miehen kanssa.. Musta tuntuu et paaaljo paremmin!! Mieskin sano rakastuneensa muhun uudestaan. <3

Hirveesti ei yhteistä aikaa jää, mutta sen kai ymmärtää.. ;)

Seksistäkin on ollu puhetta jo.. vaikka reilu viikko vasta synnytyksestä.

Neuvolan tätsy puhu että heti vaan kun siltä tuntuu niin voi.. mites muille on sanottu? Jostain oon lukenu ettei suositella ennen jälkivuodon loppumista.

Torstaina olis Turkuun lähtö (mun äidille).. saas nähdä miten taittuu 2h automatka uhmiksen ja vauvan kanssa. ;) Innolla odotan... Ja voi sitä pakkausta ja tavaran määrää.. hui! :O

Ehkä se on tästä mentävä hoitamaan kotia kuntoon, nyt kun olis hetki aikaa. Tytöstä kun ei koskaan tiedä miten pitkät/lyhyet tirsat ottaa..

Öisin kyllä onneks tajuaa et syödään ja nukutaan. :)

Onnea muuten uusille vauvoille.. ja tietty äideille!! <3

t:tiitiäinen, poika 2v6kk ja Venla 1vk1pv (hui,mihin se aika menee...)

Vierailija
5/24 |
10.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellisena luen kans teidän joidenkin vauvojen unista.. Meillä kun mennään vieläkin maksimissaan 3 h unilla. On kyllä joskus väläyttänyt jotain vähän pidempään unijaksoon viittamista, mutta ei vielä mitään toivoa ole että jäis pysyväksi tavaksi.

Hymystä: Meillä ukko on kohta 8 viikkoa ja ei ole kyllä hymyillyt kertaakaan tahdonalaisesti. Hymyjä tulee kyllä tissillä ja unilla, mut muuten ei millään. Nyt on alkanut juttua tulemaan jonkin verran,guu-guuta:) Mutta hymyä edelleen odotellaan. On muutenkin aika tuima toi ukko ilmeeltään. Kulmat on niin kurtussa kokoajan:) Ihan kuin olis kauheen vihainen koko ajan.

Suhteesta: Meillä kaksosten syntymä hitsas meidät yhteen ja rakastuttiin uudelleen silloin. Nyt käy toiste päin... Tai ei miehellä, mut mulla... Mä en vaan jaksa. Ärsyttää miehen käytös ja kaikki. Oon kuin mikäkin vihainen ### jatkuvasti. Miehen ei tarvii tehä mitään ku vedän herneen nenään. Ehkä tää väsymys ja kodin pyöritys ottaa vielä voimille. Vaikken sitä kyllä tietoisesti huomaakkaan, tai ehkä mulla on vaan nyt joku sellainen kausi että toisen naama ärsyttää muuten vaan.. Toivottavasti ei kestä kauan tai meillä on varmaan avioero, no ei kait nyt kuiteskaan.

Seksiä on ollut muutaman kerran ja siinähän se. Väsyttää vaan niin koko ajan että eipä tuota paljon tee mieli ja kun mies ottaa päähän niin vielä vähemmän...

Mä olinkin sitten eilen viihteellä. Tunnustan:) Oli serkun häät ja en ollut jäämässä,mutta kun vietiin muksut kotiin, mies tilas taksin ja melkein pakotti lähtemään takas.. Ja onneks lähin. Vaikka aluks aattelin etten raaski olla kuin muutaman tunnin, mutta sitten tulinkin kotiin vasta 3.30:) Ja tosi kivaa oli, ehkä tästä jaksaa nyt jatkaa uusin voimin.

Mutta eipä tuo nautintoa imetyksen kannalta ole. Pumppaamassa sai käydä muutaman kerran ravintolan vessassa, ja ompa tosi kivaa:) Ja aamulla heräsin maitolätäkössä nukkumiseen... No harvoimpa tätä tulee tehtyä, ehkä tämän nyt kestää.

Tänään kun sitten vauvaa imetin ekan kerran tuli morkkis, et miten ikinä pystyin jättää, mutta onneks meni fiilis aika nopeasti ohi.

Nyt ulkoilemaan lasten kanssa:)

martina, sampo7vk 4pv ja isommat 3v

Vierailija
6/24 |
10.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neitillä tahtoo kait olla vähän vatsavaivoja..:( Muuten on kyllä ihanan kiltti ja nukkuu, max. 3h unia, monesti vähemmänkin, ja jos ei väännä masua. Itellä käy surku toisen puolesta kun sillä niin sattuu välillä.

Onko kenellekään muulle tullut alakuloa? Mulle on, on ollut jo tässä monta päivää, ja olen puhunut siitä kaikille, miehelle, äidille, anopille, neuvolan th:lle. Ei se tunnu menevän ohi. Tuntuu, että juuri kun kaiken pitäisi olla hyvin, niin tuntuukin tosi pahalta.. Vauva tuntuu välillä vähän " vieraalta" , kun en vielä ymmärrä hänen kieltään.. etten siis tajua, että mikä milloinkin on hätänä. Pelottaa, että vauvalle sattuu jotain, ja koska todennäköisimmin ei satu, niin pelottaa sitten että mitä jos minä sekoankin ja teen hänelle jotain. Kamalia ajatuksia, tiedän, ja olen saamassa siihen apua. Huomenna tulee taas neuvolasta th käymään.

Vauvalla kaikki hyvin, paino oli noussut sunnuntaista 200g, eli nyt painaa sen 2820g. Hyvin syö, paitsi välillä ne masuvaivat haittaa, ja sitten hörsytään rinnalla ja menee lisää ilmaa masuun. Mutta muutoin on ihana pikku rakkauspakkaus, hymyileekin jo, ei tosin varmaan tiedostaen. :)

sämpyläinen ja pikku prinsessa 1vko 4pvää

Vierailija
7/24 |
10.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiä ennen nukkumaan menoa tulin käymään...pojat nukkuu...saa nähä kuinka kauan tuo pikku-ukko nukkuu....ähis taas muutaman tunnin illalla(mahaansa?) ja söikin tiuhaan tahtiin tissiä mitä nyt välillä vaan muutaman imun.ehkä vähän maha vaivas ku röyhtäili ja olkapäällä olis vain tykännyt olla.lopulta sitten nukahti muutaman tissi-imun jälkeen omaan sänkyyn:)

Ihania nimijuhlia VARJOKAS ja 3xÄIPPÄ teillä :)

MIEHEN KANSSA menee ihan hyvin...mitä nyt välillä(joka päivä:( ) tulee jotain sanomista/väittelyä jostain. kyllä mä tunnen itteni vähän " hirviöks" ....hermostun pienistä ja mua ärsyttää jos ei kämppä oo siisti ja kaikkia kotihommia saa tehtyyä het siinä järjestyksessä mitä yleensäkkin teen.sitte motkotan miehelle ku en ehdi ja kauhea kiire koko ajan....oi voi huudettuakin tulee usein:( ja harmittaa ku en ehdi esikoisen kans paljon olla sitten se on mulle hirveen kiukkunen ja tekee kaikki pahat ja hakee huomiota.sillon ku imetän ja jos mies ei oo kotona niin täälä on yhtä kaaosta.tuntuu et mikään ei pysy hallinnassa.pelottaa oikein tuleva ku mies menee töihin. no onneks viel on kotona kesälomankin ja ehkä tähän arkeen tulee jonkilaista rytmiä ja tottumusta;) niin ja vielä ku mä opin joustamaan hieman näissä kotihommissa niin hyvä;)

mitähän mun vielä piti....NUKKUMISESTA joo.ei meilläkään nukuta...tosin vauva niin pieni vielä et en odotakkaan. alussa kyl nukku yöt aika hyvin....3tunnin pätkiä ja söi sit tas nukku. ny menny muutama yö huonommin...herää 2tunnin välein ja ähisee aamuyöstä monta tuntia niin ettei nuku vauva eikä äitikään siinä yhtään.imetän ja sitte meinaa nukahtaa kunnes alkaa ähinä:( tänä aamunakin valvottiin 4stä eteenpäin ja sit isompi poika heräs 7ltä nii eipä enää nukuttu.vauva nukahti sit ennen kasia.

joo että tällästä.....pitäs varmaan kiirehtiä nukkumaan....jos vaikka ehtis pikkasen nukkua ennen vauvan heräämistä.

toymama ukkovallan keskeltä...:D

Vierailija
8/24 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Larulle onnittelut pojan johdosta! Sekä tietysti muillekin, joita en oo kerenny onnitella.. Jokohan kaikki toukoset on synnyttänyt?

Jansku: todellakin tärkeintä on se, että vauva saa ruokaa. Tuli se sitten tissistä tai pullosta. Mulla uhkaa maito loppua, yksinkertasesti en taida keretä syömään tarpeeksi. Tänä aamuna imettelin kauankin, ja tyttö vaan hermostu rinnalla. Niinpä kokeilin antaa korviketta ja sitä menikin melkeen 100 ml.. Väsymys ja stressi vaikuttaa varmasti myös negatiivisesti.

Mutta ärsyttävää on se, kun isäpuoleni tuli kysymään minulta että eikö sulla maito riitä! Ja just sellasella äänellä, että tiesin kyllä sen tarkoitetun vittuiluksi. Voi että mulla yeensäkin kaikki miehet ärsyttää joilla ittellä ei oikeesti oo harmainta hajuakaan koko hommasta ja sitten ne vielä tulee päätä aukoon!

varjokas: Ihanan kuuloset ristiäiset teillä ollu, ja kaunis nimi tytöllä!

Ihana nimi myös äipän pojalla!!

Suhteesta ja seksistä.. Kuten jo aiemmin kirjotin, mies jo kyseli että millon sitä. No, oli tarkotus viime viikolla mutta ei keretty! =) Niinpä olis tarkotus tässä, kuhan sopiva hetki löytyy.

Suhde voi nyt hyvin, meillähän on ollu tosi vaikeeta välis. Mietin yhteen väliin eroa jopa päivittäin. Mulla oli sitä masennusta ja se sai sitten miehessa kaiken ärsyttämään. Ihan kaiken.

martina: tuosta edellisestä aiheesta sinulle. Älä luovuta. Mulla tosiaan kans ärsytti kaikki, vaikka tiesin että rakastan miestäni. Niinpä vaan olin ja päätin odottaa että se helpottaa. Puhuin asiasta miehelle ihan avoimesti, niin mieskin tiesi että missä mennään. Vaikeaa aikaa se oli, mutta helpottanu tosiaan ainakin täällä!

Niin ja mäkin olin siellä ystävän häissä lauantaina, ja vähän viihteellä! =) Ajoissa tulin nukkumaan kuiten, huomaa kyllä että univelkaa on.. Mutta häät oli ihanat, kyyneliä valui, mutta myös naurua riitti =)

sämpyläinen: kovasti jaksamisia sinulle! Hyvä että olet puhunut asioista, ettet yksin jää vaan murehtimaan! Kaikkea sitä tähän äitiyteen liittyy, vai mitä?

toymama: mulla meni yks päivä ihan itkuksi se, että olen väsynyt niin. No, miehen kans otettiin puheeksi tämä siivousasia. Mun pitäs aina kaikki laittaa esim. ennen ku meen nukkumaan. Pitäs osata vaan jättää huomiselle, se kai on ihan ymmärrettävää että on muutaki tekemistä.. ? No, mies sano että ei häntä kaaos haittaa ja että hän yrittää auttaa vähän. Nyt mä päätin että meillä on ja saa olla sotkua.. =)

Muistinkohan nyt kaikki, mitä piti kommentoida..

Niin unista vielä.. Tosiaan nukkuu teillä vauvat älyttömän hyvin! Meillä vaihtelee paljon, välillä herätään parin-kolmen tunnin välein. Eilen taas oli pitkä pätkä, tais kuus tuntia nukkua yhteen pätkään yöllä. Saas nähä, jääkö tuo tavaks vai oliko poikkeus.

Mutta jospa sitä lähtis kauppaan, jääkaappi on aika tyhjä ku reissus oltu..

Miitu, emäntä noin 1kk ja Autot-fanittaja poika 2½v

PS. Mitäs suunnitelmia teillä on juhannukselle?

Vierailija
9/24 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kirjotellaan taas imetyksen lomassa... kaikkea sitä samalla pystyykin tekemään:)

Joo älä Martina murehdi vaikka miehen kanssa menee hermot... Teillä on kuitenkin niin paljon uutta...isommat lapset tarvii huomiota, koti pitäis pitää edes pystyssä ja sitten vielä vauva..anna itelles anteeksi ettei energiaa riitä heti parisuhteelle. Kyllä se varmasti siitä helpottuu!!! *tsemppiä*

Halit sinne sämpyläiselle! Vaikka ite oonkin masennuksestani selvinnyt vauvan syntymän myötä, on ne pelon ja ahdistuksen tunteet vielä hyvin muistissa! Hyvä kun oot puhunut asiasta heti etkä jäänyt yksin miettimään.. Nuo ajatuksethan on täysin normaaleja, just samoja mulla oli raskauden aikana! Hyvä että th tulee käymään, ja itse hyödyin ainakin psyk.plklla käynnistä...eli jos sulle sitä ehdotetaan niin suosittelen! Varmasti apua löytyy...on kuitenkin niin yleinen juttu! *tsemppiä sinnekin*

Miitu kyseli juhannuksen vietosta... Olisin halunnut mennä meidän pienen perheen (ihana sanoa perheeksi:) ) kera keski-suomeen meidän mökille, mutta mies on niin yli-huolehtivainen Emmiä kohtaan, ettei suostu vielä viemään sitä sinne... lähinnä kaikkien hyönteisten pelossa;)

Eli vietetään vissiin ihan kaupungissa ja luultavasti kavereiden kanssa, johon kuuluu ainakin Emmin kummitäti ja -setä, ja heidän 1v poika ja eräs toinen kaveripariskunta, jossa myös odotetaan esikoista:)

Meillä on tänään kahdelta neuvolassa tapaaminen niiden äitien ja vauvojen kanssa jotka oli samassa valmennusryhmässä! Meitä oli 3 äitiä ja kaikki saatiin tytöt:)

Emmin kanssa muuten rauhaisaa, paitsi saa välillä kovia itkukohtauksia siitä, kun maito nousee suuhun...välillä tulee paljonkin pulautuksia;( säälittää kamalasti...ja varsinkin silloin kun Jekovit-tipat nousee kanssa:( yök...

lähdetäänpäs vaunuttelemaan ja hakemaan anoppilasta ristiäiskuvia:)

Mirage + Emmi-Empula 6vk 3pv

Vierailija
10/24 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva nukkuu...välillä heräämisen merkkejä,mut aina ku käyn kattomas niin unessa edelleen:) joten pikasesti taas täälä.aina pikasesti;) heh

SÄMPYLÄISELLE piti jo eilen laittaa halit !!Onneks saat puhuttua noista ajatuksista,helpottaa varmasti kun voi puhua!!Varmasti ohimeneviä ja ihan normaaliahan se on että ajatukset välillä aivan " sekasi" . ite tiedän esikoisen ajoilta pikkasen miten sitä olikin hormoonihöyryissä....itkin ja nauroin ihan ilman syytä ja tottakai sitä pelkäs aluks kuinka tullaan selviämään jne. mut ei mulla sen kummemmin mitään ihmeempää ollut ja meni ohi ihan parissa viikossa. niiku MIITU sanoikin et kaikkea tähän äitiyteen " mahtuu" ;)

MIITU kyseli juhannus suunnitelmista;meillä ei oo kummempia suunnitelmia. no mun isän luona pitäs mennä käymään mut saa nähä lähetäänkö(matkaa n.100km)...päiväseltä varmaan käydään jos käydään. muuten ollaanki ihan kotona vaan.

jaa nyt kuuluu isomman pojan huoneesta ääntä....se nukahti autoon ku tultiin kaupoilta.pikku-ukko oli kotona iskän kans ja nukkui koko ajan ja edelleen..kohta varmaan heräilee ku 2,5tuntia jo nukkunut.

toymama&ukkelit(1v6kk&reilu 2vk)

Vierailija
11/24 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En taida jaksaa enää näitä öitä, klo 00 ja 08 välillä syötiin 6 kertaa... Eipä voi siis sanoa kauheesti nukkuneensa. Empä vaan tiedä mikä tuohon auttaisi. Viel ei voi antaa mitään velliäkään, joten kait se on vaan pullosta korviketta annettava, jos edes sais jonkun välin vähän pidemmäks. Eikait tässä muuten, mutta kun on sitten jaksettava näiden kahden kanssa ja kun tosiaan ovat aikalailla jättämässä päikkäreiden nukkumista vähemmälle. Tai poika nukkuu viel ihan kiltisti,mut tyttö ei. Joten ei kerkee kauheesti lepäilemäänkään.

En vaan tosiaankaan haluis vielä että imetys rupeis vähenemään... Oon nyt niin onnellinen ku se onnistuu kerrankin ku kaksosten kanssa se meni männikköön.

Väsyttää vaan jo niin...

Sämpyläiselle tuntemuksista: Mulla oli tollaisia samoja aatoksia kaksosten vauva aikana. Muutenkin olin tosi itkuinen ja tuntui ettei mistää tule mitään. Mulla vielä kaiken tuon päälle pukkas ajatuksia siitä että maailman kiltein mies, niinkuin toi mun mies on, niin tekis vauvoille jotain. Oli aina pakko mennä kattoo perään ettei tee jotain. Jos vaikka poika itki ja mies meni nukuttaa ja itku loppui yht äkkiä, niin olin varma et mies on tukehduttanu vauvan. Ja taas jos tyttö huus ku syötävä miehen kanssa makkarissa niin tuli ihan tunne että mitäs jos se tekee jotain pahaa sille... Nämä tuntemukset laskettiin tämän lievän synnytyksen jälkeisen masennuksen piikkiin.. Ne oli ihan sairaita enkä todellakaan tajua mistä ne kumpus. Samaa pelkäsin itestäni, joskus ku kaikki itkivät samaan aikaan, että menetän itsehillinnän ja teen vauvoille jotain. Apua en hakenut, en kehdannut näistä asioista edes puhua kellekkään... Onneks meni sitte itestään ohi ekan puolenvuoden aikana. Yritin kyllä miehelle kertoa, mut eihän tuo mitään tajunnu, luuli mun vaan kerjäävän huomiota tai jotain.

vauva heräs, mentävä on:)

martina,sampo 7vk 6pv ja isommat 3v

Vierailija
12/24 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sämpyläiselle sempit..liity kerhoon..elämä on epätoivoisinta juuri silloin kun sen piti olla jotain aivan muuta. En ole vielä saanut lääkäri aikaa mutta neuvolan puolesta kävi th kotona ja tulee vielä uudelleenkin. Väsymys pahentaa olon aivan kauheaksi...sitten pelkää kaikkea ja päälle maidon loppumista. Vielä maitoa riittää mutta kun se imetys on läheisin hetki minulla ja vauvalla kun en oikein jaksa seurustella muuten niin..itku on iso jos menee pieleen. Pitäisi yrittää jaksaa seurustella enemmän mutta kun tuntuu, että ne hetket ei viel onnistu.

Vierailija
13/24 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos onnitteluista!

Tiitiäinen, se olit siis tosiaan sinä, joka annoit sen istuin renkaan mulle! Me ollaan siis juteltu livenäkin. Mä jotenkin mietinkin, että jos se olisitkin sinä. En tiedä miksi. Puhuttiinko me jotain esikoisista ennen kun muut tuli paikalle? Johtukohan se siitä. Hauska juttu.

a1b1c1, hauskaa, että sinäkin synnytit samana päivänä :)

Vatsalihaksista oli juttua. Meille Tiitiäisen kanssa opetettiin sielä fysioterapiassa, että suoria vatsalihaksia ei saa jumpata ainakaan pariin kuukauteen tai jopa vuoteen synnytyksen jälkeen, riippuu ihan omasta palautumisesta. Eli ei saa tehdä vatsalihas liikkeitä ennen, kun " sixpack" lihakset on palautunut yhteen. Sen voi tarkistaa selinmakuulla painamalla leuan rintaan, jolloin lihakset vähän jännittyvät. Jos vatsa nousee keskeltä kolmion mallisesti tai käsillä tunnustellen lihasten välissä tuntuu rako, ei saa vielä treenata lihaksia. Samoin juokseminen ja muu pomppuliikunta on kielletty jälkitarkastukseen asti lantionpohjan lihasten palautumisen takia.

Meillä on oma maito alkanut riittämään. En ole nyt ehkä viiteen päivään antanut lisämaitoa. Poitsu on kova viihtymään tissillä, mutta luulen, ettei se johdu siitä ettei maitoa riittäisi. Nimittäin ennemminkin tuntuu, ettei hän koskaan ime tissiä loppuun asti ennen nukahtamista. Torstaina näkee sitten neuvolasta onko paino noussut tarpeeksi, mutta ainakin pissaa tulee ihan reilusti ja aukile ei ole kuopalla. Meillä voi olla tissittelyä koko aamupäivä tai yleensä ainakin koko ilta, koska poitsu nukahtaa aina keskenkaiken. Mutta sitten hän vetäiseekin 4-5 tunnin unet ennen seuraavaa syöttöä. Yleensä tossa neljän maissa yöllä. Sitten se on taas tosi rikkonaista, koska hän nukahtaa taas kesken syömisen ja haluaisi koko ajan jatkaa aina sitten kun olen laittanut hänet takaisin nukkumaan. Nyt vielä onneksi mies on kotona ja olen voinut nukkua vauvan kanssa sitten pitkään, kun hän vihdoin taas nukahtaa. Ensi viikko pelottaa jo, kun mies palaa töihin ja esikoinen jää tänne meidän kahden unikeon kanssa.

Seksistä on ollut juttua. Meillähän mies ei suostunut seksiin enää parin (ehkä jopa kolmen) viimesen raskauskuukauden aikana. Nyt se tossa viime viikolla (alle viikko synnytyksestä) alko puhumaan jotain seksistä. Sanoin sitten vaan, että mitään yhdyntää ei kyllä ole luvassa viikkoihin vielä. Kyllä mulla niin hajalla on toi alapää sen epparin jäljiltä. Nyt ei enää ole pakko ottaa särkylääkettä. Viime synnytyksen jälkeen meillä oli seksiä jo parin viikon kuluttua synnytyksestä. Tosta sairaalasta saadusta lehdykästä luin, että seksin aloittamiselle ei ole mitään estettä synnytyksen jälkeen, mutta ennen jälkivuodon loppumista kannattaisi käyttää kondomia tulehdusriskin takia. Eikö tätä joku kysellyt.

Kestovaipoistakin joku kyseli, olikohan Minnis (lahopää jäi vielä synnytyksen jälkeenkin). Minä en ole vielä alottanut kestoilua, koska olen ollut niin huonossa kunnossa. Tavallisen pyykin hoitaminen ja muu kodin hoitaminen vie kaikki ylimääräset energiat toistaseksi.

Miehen ärsyttämisestä oli juttua. Mua on kanssa nyt ruvennut ärsyttämään. Heti synnytyksen jälkeenhän kirjotin, että mies on ollut tosi avulias. Hän oli tosi korvaamaton, koska olin itse fyysisesti ihan hajalla sen issiaksen ja alapään takia. Nyt hän tekee edelleen tosi paljon hommia, jopa niin ettei päivisin ehdi yhtään alas istumaan. Mutta, kun ne kaikki hommat on sellasia, kuten auton pesu jne. No, ruokaa hän on tehnyt tosi kiitettävästi ja hoitanut kaupassa käynnin yms. Mutta muuten taas ei korjaa edes omia jälkiään. Lautaset jää pöytään tai johonkin matkan varrelle, ei ikinä tiskipöydälle asti, puhumattakaan tiskikoneesta. Sukat ja kaikki muut vaatteet lojuu pitkin kämppää jne. Minä täällä yritän vähän pitää kaaosta hallussa, mutta jotenkin tympii. Että miksei voi korjata omia jälkiä, argh! Poikakin jättää kaikki levälleen, mutta kai se on 5-vuotiaalle sallittava :) Tai oikeesti meidän poitsu on kyllä tosi siisti (koska sillä on tällänen nipottava äiti), mutta nyt jotenkin ärsyttää pienetkin jutut. Pitäis jossain välissä siivota vähän pölyjäkin yms. mutta en jaksa vielä uhrata sille ajatustakaan. Oikeesti varmaan siis mies tekee tosi paljon, mutta minä huomaan vaan ne sotkut :)

Meillä on isoveli vähän nyt väsähtänyt vauvaan. Olen ollut niin kiinni vauvassa näitten tissitys-sessioiden takia ja isänsä taas on yrittänyt kaiken keskellä huomioda isompaa. Kuitenkin hänellä on ollut aika sopeutuminen, kun yht' äkkiä ei voi leikkiäkään niin meluisasti kuin ennen tai puhua niin lujaa kun yleensä, jos vaikka justiinsa toivotaan, että vauva nukahtaa tms. Yksi ilta poitsu sanoi, ettei hän olisikaan halunnut pikkuveljeä, kun siitä on niin paljon työtä. Ollaan siis yritetty selittää, miksi meillä ei ole vielä ollut hänelle aikaa normaaliin tapaan, ja siitä tuo kommentti.

Nyt lähden rakentamaan legoja...

Laru ja " Miksu" 10 vrk

Vierailija
14/24 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat lapsukaiset unilla.. Typy nukkunu kohta 2h (=herää kohta tankille) ja poju nukahti 20.30.

Odotinkin jo kovasti Larun kuulumisia! :) Mullakin oli tunne että se olit sinä.

En muista puhuttiinko isoveikoista mitään.. Hauska sattuma kyllä! Ja se että sovittiin treffejä naikkarille ja loppujen lopuks molemmat samaan aikaan synnärillä ja samana päivänä synty lapset! :D Harmi vaan ettei sama la ollu.. ;)

sämpyläiselle ja Murmelille kovasti jaksamisia!! Onneks voitte puhua tuntemuksistanne. <3

Meillä menee täällä ihan kivasti. Isoveikka on ottanu typykän vastaan tosi hienosti! Ei oo mustis tms. Meille vanhemmille vaan osottaa mieltään ja uhmaa aika paljon. (ei niin paljoo kun isi ei oo kotona, onneks!) Ja hyvä että pääsen vauva tissilläkin liikkumaan pojan perässä.

Typykkä syö n.2-3h:n välein (yöllä voi olla 4h). Valveilla jaksaa olla jopa 3h. VAunuihin ei nukahda, ellei ole oikeesti väsyny. Se vähän jännittää.. Oltiin kolmistaan maanantaina ulkona ja kokoajan sai hytkytellä vaunuja. (1h oltiin kaikenkaikkiaan ulkona)

Nyt herää typsy.. pääsee vähän seurustelemaan nedin kanssa. :)

t:tiitiäinen, poika 2,5kk ja Venla 10pv

Vierailija
15/24 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut lopuillekin toukokuun vauveleille ja äideille tietysti!

Kommentoitavaakin tuli mieleen, mutta muistaakohan kaikkea...

Imetyksestä vois aloittaa: maitoa on riittänyt vielä, vaikka väsypäivinä kuten eilen, tuotanto vähän hidastuu ja vauva sitten asuu tissillä. Vauvoilla on tehoimukausiakin muistaakseni 1vkk, 6vkk ja 3kk, eli usein syöminen ei välttämättä tarkoita maidon loppumista vaan vauva tilaa lisää. Ja näinkin lämpimillä ilmoilla vauva tarvitsee enemmän janoonsa. Olen jaksanut vielä imettää niin paljon kuin vauva haluaa imeä, mutta eilen jo tuntui kolmen tunnin jälkeen, että olen jättitutti. Yön aikana tasoittui ja välit oli 3-4tuntia. Meillä siis ukkeli nyt 3vkk.

Jaksaa jo valvoakin aamuin illoin reilun tunnin. Hymyjäkin on mielestäni tullut ja juttuja odotellaan. Ihan älyttömän nopeasti on aika alkanut menemään. Touhua riittää rytmittämään koko päivää, meillähän miehellä ei ole lomaa ollenkaan. Harmittaa jos Onni jää nyt alussa isälleen etäiseksi, kun piiperokin tarvitsee huomiota. Uhmatuhma on edelleen pahana minua kohtaan, mutta vauvaa kuulema rakastaa :) Jos päikkärit nukkuu niin yleensä väärään aikaan ja illalla kukkuu hereillä. Valvois mielummin päivän ja illalla ajoissa petiin.

Seksikin on mielessä käynyt, mutta vuodon aikaan ei huvita. Ja toisekseen aikaakaan ei siihen hirveesti ole, koskahan?

Mulla jäi odotuksesta hirmuiset iskiaskivut, eilenkin meinas taas jalka lähtee alta. Välillä särkee varpaisiin asti niin prkleesti. Pitäs kai alkaa vähän liikkumaan. Pilatesta tekis mieli kokeilla, sopiskohan näin pian synnytyksen jälkeen?

Mielialat taitaa vielä heitellä yhdellä jos toisella. Hävettää ihan kun vieläkin kaikki itkettää, mutta mulla ei masennusta tuntus olevan. Jaksamista kaikille ja etenkin masennuksesta kärsiville. Puhukaa ja pyytäkää apua!

Meillä miehelle tullut vissiin kuva, että pärjätään kotona ihan hyvin kun ei oikeen jaksa kuunnella mun päiväraportteja. Tekee kyllä kotona jotain, mutta hyöty häviää siinä kun ei laita roskia roskiin ja jättää tavarat ja vaatteet ajelehtimaan. Minä oon sitten nipo kun huomauttelen. Miks tyhjää maitopurkkia ei voi laittaa roskiin? Testi menossa miten pitkään purkki on tiskipöydällä, nyt toista päivää...

Oletteko kokeilleet liinailua? Minä olen kokeillut nyt sillä rengasliinalla ja välillä onnistuu ihan hyvin. Mutta joskus ukkeli vaan ähisee siellä, oisko kuuma tai paha asento? Trikoista en ole onnistunut vielä sitomaan oikein, ei hermo kestä sitä punomista.

Pitäs ehtiä ja jaksaa laittaa kutsutkin häihin, soittaa papille, etsiä vaatteita, suunnitella tarjottavia, miettiä budjettia...huoh

Paino ainakin laskee kun imettää ja ei ehdi syödä, nyt kilo vähemmän kuin ennen odotusta ja löllömahasta huolimatta menee parit viime kesän farkut jalkaan, että hyviäkin puolia löytyy. Mulla tosin on varaa pudottaakin, ja nyt iski himo jos saiskin ton ylimääräisen kympin pois!

Dodii, piipero tuli syliin ja Onni alko ärisemään vaunuissa. Huomenna pitäs suoriutua neuvolaan, matkaa pari kilsaa, jaksaiskohan piipero kävellä?

Nyt alko säpinät, heippa!

16/24 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas kurkkimaan yksikätisenä, kun sattuu olemaan ' ruokatunti' . :) Mitään kuulumisia ei nyt ole, kun seuraava neuvola on vasta juhannuksen jälkeen. Tosin soitin terkkarille tänään Joonan navasta, kun se ei vieläkään oo kuiva. Käski tulla näytille, kun saan kakkosen uimakoulun varhempaan ryhmään puheterapian takia. Odottelin neuvolassa hyvän tovin ja uimakoulukin läheni jo loppuaan, eikä terkkarista jälkeäkään. Yks toinen sitten tutki varauskirjaa ja soittikin sille. Lopputulos oli: kumpikin odotti toisiaan eri paikassa; minä keskustassa ja terkkari meidän ' omassa' sivupisteessä... Oli silloin soittaessa keskustassa ja minä tietty sinne, kun en huomannut kysyä kumpaanko... No, onneksi se keskustan terkkari hoiti sitten asian, ettei tarvinnut edestakaisin ajella. Ja kumminkin myöhästyttiin vähän puheterapiastakin. Olin kyllä ilmoittanut onneksi siitä. Mutta arvatkaa ottiko päähän, kun kumpikin odottaa toistaan turhaan eri paikassa. No, ens kerralla kyllä kysyn paikan, etten TAAS oo väärässä paikassa...

Samalla reissulla näin muutaman tutun, ja kaikki kauhisteli Joonan syntymämittoja. Ei ne mun mielestä nyt niin kummalliset olleet, mutta mä oon vissiin niihin jo niin tottunut. :) Ja kun kumminkin toinen on niin pieni... Kai sen eron sitten huomais, jos laittais viereen samanikäisen pienempi kokoisen...

Mutta nyt alkaa käsi väsymään, pitää varmaan laittaa poika vaunuihin nukkumaan. Muualle ei uskalla, kun neiti on heti kimpussa. Ja vaunujakin saa vahtia.

Hyvää loppuviikkoa!

Äippä + Joona 4vk (huomenna) + kauhukolmikko

Vierailija
17/24 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas jälleen kerran niin hyvin nukuttu yö ettei tosikaan. 8 tunnin aikana herätty5 kertaa.... Eikö kellään muulla imettäjällä ole tälläistä?? Tuntuu vaan ettei tolle pojalle riitä maito. Tai siis varmaan riittää, mut kun ei syö ku 5 min ja sit nukahtaa ja sitä ei saa hereille éi sitten niin millään... Häntä ku ei haittaa vaipan vaihdot eikä muutkaan.

Mies anto onneks nukkua parituntia aamulla. Muuten en olis selvinnytkään tästä päivästä. Onneks toi mies on nyt kesälöomalla muutaman viikon. Tai viel ens viikon, jussin jälkeen menee takas töihin:( Oon aatellu että jos nää yöt jatkuu niin viel katon tän miehen loman ajan tätä ja sit vaan ruvettava tuputtaa alkuyöstä korviketta, jospa se vähän auttas.

Mies lähti isompien kans uimaan, onneks, saan vähän siivottua ja istuttua koneella:) Vauvakin ku nukkuu onnellisena tuolla ulkona, tietenkin:)

Ihanaa oli lukee Larun teksti tosta miehen ärsyttämisestä. Se oli just niinkuin olis ollut mun teksti. Aivan samanlaista. Nauratti toi auton siivous juttu:) Meillä samaa, ja sitten onkin niin olevinaan ku on tehnyt niin kovasti:)

Juhannussuunnitelmia on sen verran että ens keskiviikkona lähetään mökille ja ollaan siellä sunnuntaihin asti. Eipä kummempaa, siellä on aina puol sukuu, joten ihan kivaa tulee olemaan varmasti ja mäkin saan vähän hoitoapua sieltä.

Voi että kuin tämä aika oikeesti menee, poika on kohta jo 2kk!!!

martina, sampo 8vk1pv ja isommat 3v

Vierailija
18/24 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat pojat nukkuu....:D

MARTINA kyllä meilläkin syödään öisin välillä usein!Mut ei ehkä noin usein ku teillä....no välillä menee yö hyvin et 3tunnin välein,mut kyllä nyt on alkanu tuntua et tuo poika syö 2-2,5tunnin välein yötä päivää. mä en ees aina muista tarkkaan montako kertaa ollaan yön aikana herätty....vaippoja ainakin on vaihdettu useampi et niistä aamulla voin laskea kerrat;) vaikka kelloa joka kerta katonki et joko taas syödään niin on vissii nii sekasi ja puoliunes välillä et aamulla ei meinaa muistaa tarkkaan monelta aina söi. ja sitku on niitä ähinöitä ja kiljahteluja ym. murinoita et ei aina vauva herää vaan jatkaa uniaan vaikka ääntelee mut äiti kyllä herää kattomaan et jokos taas syödään.

En tiedä välillä tuo poika söis tai imis tissiä kakka ja pieruähinöitäkin vääntäessä....tai jos mahassa vääntää niin siihenki pitäs tissiä saada. ihan sama juttu ku esikoisenki kans....tissi lohduttaa kaikkeen:)

Nyt katkes ajatus....en muista mitä piti...eikai sitten mitään ihmeellistä. mä jään tänne pohtimaan taas tota pojan nimeä. en sitte millään osaa päättää kumpi vaihtoehdoista...mies jätti mulle sen päätösvallan!jaa ja nyt kuuluu pikku-ukkokin ääntelevän tosin se ei vielä tarkota et herää...se on kovaääninen venyttelijä välillä ;) <3

Vierailija
19/24 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans ykskätinen, tosin en syötä tällä kertaa. Vaan heilutan vaunuja samalla.. =) Tämän neitin kans kun on ollut vähän vaikeempaa viime päivät. Ei näköjään nuku vaunuun jos ei heiluta. Ja pakko ois siivota, kun huomenna tulee yövieraita. Niinpä vaunut sisällä ja vähän väliä heilutus.. =) Sänkyynkään ei näytä alkavan päivällä nukkuun..

Murmelille paljon jaksamisia! Tulehan välillä kirjottaa taas kuulumiset, meitä masennuksen kourissa olleita kun täällä on, niin ymmärretään ihan täysillä sua!

k.a.: millos teillä häät olikaan? Me alettiin miehen kans taas puhuun häistä.. =) Mieshän on kosinu jo ajat sitte (polvillaan, sormusta tarjoten), mutta ne häät on vaan jääny. Nyt sitten mietitään ensi keväälle/syksylle sopivaa ajankohtaa.. =)

Mä olen huomannu meillä esikoisen rauhottuvan kun käydään sen kanssa kaksistaan jossain. Niinpä ollaan käyty nyt pyöräilemässä, puistossa jne. Siis ihan poissa kotoa.

Itse me mennään jussina mökille, tosin yötä en taida olla. Paljon helpompi kuiten olla sellases paikas mihin tulee vesi. Oltiin nyt ne häät siellä maalla ja itikoita oli ihan älyttömän paljon! Vauva kyllä säästyi pistoilta rattaissaan suojan alla, mutta tuon esikoisen tykittivät ihan täyteen paukamia.. Raasu.. Täytyy muistaa käydä luotaistuotekaupasta sille omat suojat, kun niitä Offejahan ei saa alle 3v.lle laittaa..

Nyt lähen sinne siivoaan ja yrittään saada poika kakkaan pottaan.. Jostain syystä se ei oikein vielä onnistu (kuin harvoin vaan), pissa kylläkin.

miitu, emäntä n.1kk ja äitin juhlakengät jalassa kävelevä isoveli =)

Vierailija
20/24 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt poika nukkuu ja tytön vein just kans sänkyyn.. Ihana lukea kaikkien kuulumisia, vaikka harvemmin ehditään kirjoitella kun taas tuolla odotuspuolella joka päivä tuli kirjoiteltua:)

Meillä mennyt ihan hyvin, tyttö on kylläkin tullut iltaisin vähän itkuiseksi, ja joskus päivisin on hetkiä jolloin hän tankkaa kokoajan tissillä.. olisiko jotain eroahdistusta, nälkä ei ainakaan voi olla kun mulla tulee maitoa kyllä ihan yli äyräiden ja tyttö juo kaiken mitä imee.. harvemmin siis pulauttelee. Kyllä on aivan ihana pakkaus ja jotenkin niin neitimäinen:) Kun on tottunu tuohon esikoispoikaan ku se on niin " äijä" ja sit tää pikkuinen nukkuukin sillee ihanasti käsi poskella ja sykkyrässä.. Ja jotenkin ne liikkeet ja kaikki on niin neitimäisiä.. Onko muut tytön saaneet huomannu moista?

Tänään ei olla oltu missään kun sataa vähän väliä. Muuten ollaan joka päivä oltu perhekerhossa, vauva vaunussa tai kantoliinassa että pääsee pojan perässä juoksemaan ulkona. Joku kyselikin tosta liinailusta, meillä käytössä trikoinen pikkuruu-liina ja on aivan loistava. Mä opettelin sen sitomisen jo esikoisen aikaan, sepä ei viihtynyt silloin siinä ollenkaan joten pelkäsin jo että oli turha ostos. Onneks tää tyttö viihtyy siinä vaikka kuinka kauan, nukkuu ja rauhoittuu heti siihen!

Sain eilen tehtyä ristiäiskortit valmiiks, meillä tosin ne juhlat vasta elokuussa kun sisko tulee kummiks ja pääsee elokuun alussa vasta ripille, on mua siis yli 10 vuotta nuorempi. Mut väliäkö sillä, kun vauva on silti vielä alle 3 kk joten eipä sillä niin kiire. Nimikin on meillä vielä hakusessa, onko muita nimen pohtijoita ja ristiäiset vasta tulossa?

Nyt vaan omaa napaa kun ei taas muistu mitään mieleen koko pinosta vaikka sen just äsken luin..:)

t:minnis80 + tyttö 3 vko tasan:)

ps: meinaan tähän loppuun aina aloittaa kirjottaa:minnis80 rv... sit muistuu ettei niitä raskausviikkoja taida enään ollakaan