Mitä voi tehdä, kun 9 kk vauva valvoo öisin?
Menee kiltisti nukkumaan yhdeksän aikaan. Herää ensimmäisen kerran viimeistään klo 01, jolloin olen antanut rintaa ja vauva nukahtaa uudelleen. Herää kuitenkin neljän aikaan eikä millään meinaa nukahtaa uudelleen.
Höpöttää ja touhuaa. Olen kokeillut imettää, mutta ei auta, olen ottanut viereen, mutta sama meno jatkuu siinä. Viime yönä päätin, että laitan tytön omaan sänkyyn ja silitän niin kauan, että nukahtaa. Siinä meni tunti!
Jatkanko vain tuota silittelyä, jos vaikka jossain vaiheessa ei enää menisi sitä tuntia uudelleen nukahtamiseen. Miten imettämisen kanssa? Kannattaisiko jatkaa tuota 1krt/yö vai lopettaa kokonaan?
Kommentit (16)
Jotkut lapset vain heräävät aikaisin, eivät välttämättä nuku pitempään vaikka heidät laittaisi aikasemmin nukkumaan.
Jos tyttösi nukkui klo 21-01 heräämättä ja nukahti nopeasti syötön jälkeen ja heräsi virkeänä klo 5, voihan se olla että uni oli riittävä. Aika lyhyeltä yöunelta tuo kyllä silti tuon ikäiselle kuulostaa.
Aika vähältä kyllä kuulostaa, jos tytön yöuni jäisi vain kahdeksaan tuntiin ja aamu alkaisi jo viideltä. Nukkuuko päiväunia "liikaa" kun niin aikaisin jo herää aamuisin? Voihan myös olla että tytölle on vaan tullut tapa herätä aina aamuyöstä palveluksia vaatimaan, vaikka unta vielä tarvisikin. Itsellä myös vauva 9 kk, nukkuu n. 10,5 tuntia yöllä ja 3,5 päivällä..
lopeta imettäminen yöllä! jos herää yhdeltä tarjoa vettä,juoko pullosta?muuten vaikka nokkamukista...entäs tuttia,syökö? älä anna tissille nukahtaa aan syötä illalla,röyhtäytä ja hereillä olevaa lasta (omaan)sänkyyn-uniriepu kainaloon ja tuttia jos syö..jos ei itekseen nukaha taputa pyllylle rytmikkäästi muutaman kerran ja lähde huoneesta..toista jos alkaa itkemään..näin teet myös yöllä jos herää..eli vettä,tutti uniriepu ja taputtelua muutaman kerran pllylle ja menet itse sänkyyn..nukahtaa varmaan ittekseen..just olen itsekkin lopettanut yösyötöt ja tämä toimii meillä..
Jätät vain tytön omaan sänkyynsä. Jos hän siellä tyytyväisenä jokeltelee, ei sille oikein mitään voi. Mutta ei sinun tarvitse sen vuoksi valvoa, voit hyvin mennä omaan sänkyysi nukkumaan.
Ruokaa tuon ikäinen ei enää yöllä välttämättä tarvitse, mutta jos haluat välttämättä imettää niin suosittelen kyllä maksimissaan sitä yhtä kertaa yössä. Sanoit kuitenkin että imettäminen ei auta nukahtamiseen yhtään ja että tyttö touhuaa ja höpöttää, tuskin on siis nälkäinen. Minä lopettaisin yösyötöt jo kokonaan.
Samoin lopettaisin silittelyt keskellä yötä. Illalla nukkumaanmenorutiinit (syötöt, pesut yms) ja siinä yhteydessä tietysti läheisyyttä. Mutta en todellakaan silittelisi tuntia, en illalla enkä keskellä yötä varsinkaan.
Olen yrittänyt lähteä pois huoneesta ja antaa tytön nukahtaa itsekseen, mutta hetken päästä hän komentaa jo niin lujalla äänellä (ei välttämättä itke, mutta huutaa), että on pakko mennä. Samassa huoneessa nukkuu isoveli, jonka en halua heräävän pikkusiskon touhuihin.
ap
Se kertoo siitä että tyttö vain haluaa että menet siihen vierelle leikkimään ja pitämään seuraa. Jos ja kun tyttö huutaa, odotat hetken toisessa huoneessa ja käyt päättäväisesti laittamassa tytön takaisin makuulle ja sanot nyt nukutaan. Jos toistaa sen kymmeniä kertoja, ei ensimmäisen viiden kerran jälkeen kannata sanoa mitään, laitat vaan tytön makuulle ja poistut. Vaati pitkiä hermoja ja pitkäjänteisyyttä mutta onnistuu kyllä jos jaksatte olla johdonmukaisia ettekä mene mukaan tytön vaatimuksiin.
Jos on mahdollista, siirtäkää isoveljen sänky muutamaksi viikoksi toiseen huoneeseen.
Täytyy nyt ottaa itseä niskasta kiinni ja alkaa pitää unikoulua. Tyttö saa illalla velliä pullosta, mutta ei se ole yöuniin mitenkään vaikuttanut.
Täytyy vielä miettiä miten sen yöimetyksen kanssa tekee, että lopetanko kokonaan vai pidän sen yhden imetyskerran. Muuten voisi sitten tarjota vettä pullosta vai kannattaisiko sekin jättää antamatta, kun tyttö juo yleensä innoissaan vettä.
Tiedossa siis jokunen tai useampi huonosti nukuttu yö, mutta jos se jossain vaiheessa palkitaan, niin pakkohan se on kokeilla.
ap
Ei mitään palveluja yöllä. Puuroa tai sosetta ja imetys illalla, kyllä sillä pärjää hyvin koko yön.
Tsemppiä unikouluun ja älkää luovuttako vaikka tuntuisi toivottomalta. Sopikaa vaikka vuoroyöt miehen kanssa niin että molemmat saavat nukuttua välillä. Kärsivällisyys palkitaan kyllä, uskokaa pois. :)
Lopeta imetys kokonaan myöspäivällä. Vauva on jo 9 kk vanha. Ota sänky oman sänkysi viereen ja näytä että itse nukut niin lapsikin nukkuu. Älä puhu mitään. Jos pakko puhua niin sano aina systemaattisesti, pää tyynyyn ja nukukutaan.
aion jatkaa imetystä päivällä ja lopetan sitten, kun saa alkaa antaa tavallista maitoa. Miksi pitäisi lopettaa sitä ennen? Olisiko sillä jotain merkitystä noiden öiden kannalta?
ap
Jos maitoa kerran vielä tulee niin voit yhtä hyvin jatkaa päiväimetystä vielä nämä 3 kuukautta kunnes voit antaa tavallista maitoa. Ei sillä pitäisi olla öihin vaikutusta.
Miksi imetys pitäisi lopettaa?
Ei ole todellakaan mitään järkeä siirtyä korvikkeeseen jos omaakin maitoa on tarpeeksi.
Lopeta imetys kokonaan myöspäivällä. Vauva on jo 9 kk vanha. Ota sänky oman sänkysi viereen ja näytä että itse nukut niin lapsikin nukkuu. Älä puhu mitään. Jos pakko puhua niin sano aina systemaattisesti, pää tyynyyn ja nukukutaan.
mutta lohdun sanana sanoisin, että voit olla tyytyväinen, jos nukahtamiseen menee "vain" tunti... Nimimerkki: oman kohdalla vuoden verran huutoa joka yö kuusi tuntia...
Yö meni näin:
Tyttö nukahti klo 21, heräsi ekan kerran klo 01 ja annoin tissiä, nukkui klo 05 asti ja sitten alkoi show. En suostunut ottamaan sängystä pois, vaan sitkeästi laitoin aina uudelleen makuuasentoon ja peiton päälle. Tyttö ehti nousta ylös melkein samantien kun olin hänet sinne maaten saanut. Tätä samaa selkeää linjaa jatkui sitten itkun ja kiukun kanssa puoli seitsemään asti, jolloin nukahti herätäkseen jälleen pirteänä vähän seitsemän jälkeen.
Mietin, vaan että jos tytön aamu alkaakin jo klo 05, niin teenkö vaan kaikille hallaa, jos yritän häntä saada vielä nukkumaan?
ap