Antakaa hei palautetta huonosta palvelusta!!!
Suomessa en ole kyllä ikinä saanut palvelupaikoista asiakaspalautteeseeni reipasta ja vastaantulevaa vastausta. Johtuukohan se siitä, että Suomessa ei vain anneta palautetta tarpeeksi ja siksi siihen ei osata vastata eikä anneta työntekijöille edes asiasta koulutusta.
Viimeisin esimerkki: soitin pieleen menneestä kampaamokäynnistä (päähanan poltettu värjäys) kampaamon omistajalle ja pahoiteltiinhan siellä asiaa, mutta kuulemma hyvin, hyvin harvinaista. Eivät tarjoutuneet mitenkään kompensoimaan tai tulemaan vastaan jotenkin. Itse kysyessäni korvausta nihkeästi sanoivat, että voidaanhan sitä jotain korvausta mahdollisesti ajatella. Oikeasti, tämä on varmaan ensimmäinen kerta kun edes joutuvat ajattelemaan asiakastyytyväisyystilannetta ja reklamaation hoitamista.
No, minä päätin etten edes jaksa lähteä " neuvottelemaan" mahdollisesta korvauksesta, koska se on niin nihkeää. Jääpähän minun asiakkuuteni siihen kertaan. Ja suosituksia minulta se paikka ei todellakaan saa. Olen vielä hyvin suopea asiakas - olisivat edes tarjoutuneet lähettämään minulle vaikka hoitoaineen kotiin niin olisin ollut superasiakas siitä lähtien.
Kommentit (39)
maksaneet verhot, verhot piti valmistua lapsen ristiäisiin, mutta myöhästyivät.
Korvaukseksi luvattiin 2 eur maksava sisustustyyny, mitä en halunnut vaan pyysin flanellikangasta 2 m mutta sitä heillä ei ollut joten sain sideharsoa muutaman metrin. Ei ollut kokonaisuutena ihan ok ja myyjä vielä valitteli että vähennetäänköhän tämä hänen palkastaan. Entäs jos olisin jättänyt koko verhopaketin lunastamatta.
Niin kallis ja viimeistelyt, lakat ja föönit jäi tekemättä. Tottakai valitin.
Harmitti ettei sitä aikaisempaa kampaajaa, joka oikeasti osasi ollut paikalla..
joskus on jopa suuriakin tapahtunut. Mutta se, että korvataanko jotenkin, riippuu täysin paikan omistajasta/pomosta. Ei me myyjät voida kuin pahoitella tapahtunutta. Ei voida antaa ilmaiseksi mitään, sitten jää jotenkin paha mieli, kun asiakas vaatii meiltä. Kuka sitä nyt muutenkin pienestä palkasta haluaa jotain korvauksia maksaa...
Ja monet asiakkaat eivät tuo esim. vanhoja/pilaantuneita tavaroita takaisin vaan jurputtavat, että viikko sitten ostivat ja saivat huonoa. Ja nyt vaativat uutta tilalle. Ei me voida antaa.
Vierailija:
laittanut negatiivista palautetta. Vielä ei ole vastattu.
Jätti siis iholle aineen, joka oli tarkoitettu vain pikaiseen väritahrojen poistoon juuri ennen pesua. Tästä tosiaan vänkäsin useamman kerran, soittelin kyseisen aineen maahantuojalle, joka totesi että ihan väärin käytetty ja kampaaja vaan vänkää että no voi voi, ei ole koskaan ennen näin käynyt. Lopulta suostui noin viiden käynnin ja maahantuojan lausuntojen jälkeen antamaan korvaukseksi ilmaisen leikkauksen, jonka sitten teki todella huolimattomasti ja pitkin hampain.
Vaihdoin kampaajaa, kun ei ymmärtänyt...
maksua lainkaan epäonnistuneesta työstä ja korvaukseksi seuraava tai pari seuraavaa kertaa ilmaiseksi. Asiakkaat äänestävät jaloillaan, joten kampaajat, joilla on väärä asenne, eivät kyllä pitkälle pötki.
Itseasiassa tuli mieleeni, että seuraavan kerran kun menen kampaajalle, kysyn jo etukäteen, että miten toimitaan, jos värjäys tai leikkaus epäonnistuu. Kuka kantaa siis vastuun? Jos kampaaja kertoo, että hän kantaa vastuun, niin silloin annan leikata ja värjätä.
Onhan esim. lääkäreilläkin vastuunsa. Ei omista mokista voi syytä potilaan niskoille vierittää.
Vieläkin muistan katkerasti, kun kampaaja värjäsi kauniin vaaleat hiukseni vihertävän ruskeiksi (olisin halunnut keskivaaleat), saksi ne ruman lyhyiksi ja vielä kehtasi velottaa hirveän hinnan. Itkin varmaan viikon sen jälkeen, enkä koskaan kys. kampaajalle enää mennyt ja kerroin tutuillekin, että ei kannata mennä. Silloin olin nuori, mutta jos nyt kävisi niin, en taatusti rupeaisi maksamaan yhtään mitään, ellei kampaaja lupaisi korjata tilannetta ilmaiseksi!!
ja tarpeen mukaan hyvittänyt asiakkaalle aiheutunutta harmia.
Silloin tällöin ottaa päähän kun oikeasti yrityksessä jossa työskentelen, reagoidaan palautteisiin, mutta usein kun itse älähdän, ja vain ja ainoastaan aiheesta, saattaa vastaus olla: ei vastausta tai voi voi.. Silti yleensä kyllä isommissa yrityksissä palautteet otetaan vakavasti.
Esimerkkeinä Matkahuolto: kaksi palautetta ( isoja mokia ), hyvittivät toisella kertaa, Lassie: hyvittivät vaikka olin jo vastaukseenkin tyytyväinen, DNA vaihtoivat lataussetelin toimivaan, ei hyvitystä meille aiheutuneista kuluista, UPO maahantuoja: Ei hyvitystä
Vierailija:
UPO maahantuoja: Ei hyvitystä
Me vängättiin VUOSI, että saatiin uusi pyykkikone edellisen heti rikkimenneen tilalle... Upolta ei kyllä saa MINKÄÄNLAISTA asiakaspalvelua, ihan vihonviimeinen kerta kun meidän huusholliin tulee mitään upoa.
jolla ei ollut mitään hajua mistään, eikä todellakaan osannut ottaa minkäänlaista kantaa mihinkään.. Meillä kyseessä oli uudet keittiölaitteet, joissa luvatut toimitusajat pettivät, tulivat eri aikoihin yms. mutta tosiaan ei enää UPOa : )
Vanha tosiasia on, että valittava asiakas on kauppiaalle parempi kuin kaupan jättävä asiakas. Siitä syystä olenkin saanut hyvitykseksi esim. kahvipaketteja tms tavaraa.
Kummallista kun Suomessa luullaan että valittavat asiakkaat ovat niitä " vittumaisia" asiakkaita, vaikka päin vastoin he juuri informoivat kauppiasta että jossain on vikaa, kannattaa korjata asia, jotteivät asiakkaat sen takia vaihda kauppaa.
kun ASIALLISTA palautetta annetaan, mutta harva unohtaa kuitenkin sen, että harvoin se palautteen vastaanottaja (siis kun saa palautetta kasvokkain/puhelimessa) voi asialle jotain tehdä. Olen itsekin kerran hyökännyt tosi pahasti Kelan tädin kimppuun (verbaalisesti siis), mutta lähtiessäni pyysin anteeksi ja sanoin tietäväni, ettei asia ole hänen vikansa. Samoin raivoissani muistan usein sanoa " Tiedän, ettei ole sun vika, mutta kun v*tuttaa..."
Viimeksi olen kunnolla itse tapellut Koti-idean kanssa ja ymmärsin hyvin, etteivät myyjät voineet mitään myöhästyneelle toimitukselle, mutta se etteivät soittaneet asiasta sai mun sappeni ihan tosissaan kiehumaan.
Ravintoloissakin työskennelleenä tiedän sen, että annoksen odottaminen on kettumaista, mutta eipä tule tapaustakaan mieleen, että kukaan olisi niitä siellä keittiössä tahallaan pimittänyt, joten palautetta omistajalle/rp:lle henkilökunnan riittämättömyydestä.
ja tunki iPodin sinne, mutta kolo olikin liian pieni ja iPodia en saanut pois eikä sisään kunnolla. Takaisin kauppaan ja ystävällinen myyjä kuluttu tunnin jotta sai iPodin sieltä pois naarmuttamatta (käytännössä rikkoi kuoret sentin palasiin) ja antoi vielä hyvitykseksi muistaakseni jonku levyn ja kahvi+ pullalippuja kaupan kahvioon.
Kävin siis liikkeessä paikan päällä tekemässä valituksen, ja myyjä antoi mulle kaks tyynyä hyvitykseksi, pitkän vänkäyksen jälkeen (rupesin tinkaamaan jo sohvan hinnasta, koska ois tarvittu sitä nimenomaan tiettyyn tapahtumaan, eli sukulaisia oli tulossa kylään iso kasa ja siks ostettiin vuodesohva.. ja siis ko. sukulaiset nukkui kaikki lattialla, kun sohvan tulo viivästyi).
Vierailija:
ole sitä kertonut kampaajalleen.
" luonnollisesti kampaaja kysyy asiasta,sitten yhtäkkiä onkin ap:n vika kun ei oletajunnu sanoa ..." voi venäjä...
Halusin vain kysyä oliko ollut isommassa erässä vai vain huomaamattomia yksittäistapauksia. En edes halunnut korvausta, mutta neiti siellä pahoitteli heti ja ajatteli etten käyttäisi sitä lavaa loppuun ja lähetti minulle kaksi kuponkia millä sain kaupasta haettua kaksi lavaa ilmaiseksi. Kiitin häntä hyvästä palvelusta ja sanoinkin vielä että halusin vain tiedustella enkä varsinaisesti valittaa, kun koneethan ne paketit tekevät. Jäi todella hyvä mieli Tuttelin tuotteita ja palvelua kohtaan =)
Vierailija:
Esimerkkeinä Matkahuolto: kaksi palautetta ( isoja mokia ), hyvittivät toisella kertaa,
taksilla Matkahuollon mokan vuoksi.
VR:ltä en ole saanut mitään vastinetta. Odotin kerran kolme tuntia Rovaniemen asemalla Kemijärveltä tulossa ollutta junaa ja matkustajien informointi Roissa oli enemmän kuin p...stä. Suomeksi kuulutettiin kerran, että juna myöhässä. Matkustajat joilla oli makuupaikka saivat mennä vaunuun, mutta vaunu oli umpijäässä (oli tammikuu). Ulkomaalaisia matkustajia kymmeniä asemalla junaa odottaessa ja kielitaitoiset yrittivät asian tilaa heille sitten selittää. WC-käynti asemalla maksoi euron jne. Palvelua ei ollut siis lainkaan.
Samoin Posti ei ole vastannut reklamaatioihin mitenkään, vaikka osoitteeseemme jaettiin useita kuukausia aivan muiden ihmisten posteja, joita sitten palauttelimme.
Hesburgerista sain aterialahjakortteja, kun tein valituksen likaisesta ja epäsiististä ravintolasta.
Atrialta myös sain lahjakortin, kun valitin homeessa olleesta kevytmetwurstista.
Harmi vaan, kun VR ja Posti ovat laitoksia, joita ihmisten on pakko käyttää kun kilpailijoita ei ole. Muuten äänestäisin jaloillani.
Jos ihmiset oikeasti enemmän vaatisivat kampaajiltaan ja vaihtaisivat paikkaa, niin ehkä tosiaan hekin miettisivät asennettaan ja mahdollisia korvausvelvoitteitaan ja vastuitaan.
Hesarissa oli juttu, joka sai sapen kiehumaan näistä ALV:n alennuksen pimittämisestä itselleen kaiken maailman syiden takia. Ja ihmiset tyytyväisesti maksavat. Kyllähän tietenkin kohtuullisesta maksaakin ja etenkin laadusta, mutta tuohan on mielestäni suorastaan varastamista. Se, että reilusti nostetaan hintoja ja kerrotaan sen johtuvan aineiden hintojen kallistumisesta kuin että pimitetään ALV:n alennukset, joiden tarkoitus oli kohdistaa asiakkaille.
Ruoan ALVia ei todellakaan kannata laskea. Se jää tasan varmasti väliportaisiin.
huonosti sujuneesta kaupasta kannattaa antaa palautetta.
Itse myös asiakaspalvelussa ja harmittaahan se sillä hetkellä kun on mokannut, mutta jälkeenpäin voi olla ylpeä että on saanut asiakkaan tyytyväiseksi. Juuri reklamaatioiden onnistunut hoito on tuonut meille uusia asiakkaita. Ihmiset kertovat toisilleen että kampaaja poltti pääni, mutta sovimme asian näin ihanasti, silloin myös ystävä joka kuulee jutun tietää että jos hänen kohdalleen ko kampaamossa sattuu jotain ikävää, niin asiasta saa hyvitystä.