Mitä vauvalla annetaan heti synnytyksen jälkeen jos kieltäydyn imettämästä?
En haluisi imettää heti kun vauva syntyy vaan rauhassa kokeilla imetystä sitten kun tilanne rauhoittunut ja olen yksin vauvan kanssa. Joten annetaanko vauvalle sitten korviketta pullosta kun se syntyy vai miten?
Kommentit (33)
n saada nänniä koholle. Kyllä se on noloa räpläillä ja puristella nänninpäitä toisen katsoessa vierestä. Hoitajakin kyllä sanoi minulle sitten ettei varmasti kannata alkaa imettämään kerta nännit eivät toimi ja se on aikaavievää saaha ne koholle. AP
Oma esikoiseni ei jaksanut salissa imeä, nuoleskeli vaan rintaa, mutta se riitti varmasti läheisyydenkaipuuseen ja vauvan perusvaistojen tyydyttämiseen.
Tuosta nänniasiasta kannattaisi mielestäni mainita neuvolassa, sillä oman terkkarini muistan siitä erikseen jopa kysyneen. He varmaan osaavat ottaa kantaa siihen, mitkä odotukset imetyksen onnistumiseen ilman rintakumia ovat.
Ja ap jokaisella meillä on asioita kropassa jotka hävettää/nolottaa, sinulla vain se liittyy harvinaisen herkkään aiheeseen, joten ymmärrän kyllä fiiliksiäsi.
Avent Niplette
Tasaiset tai sisäänpäin kääntyneet nännit voivat aiheuttaa ongelmia imettämisessä. Ainutlaatuinen, Iso-Britannian johtavan plastiikkakirurgin kehittämä Avent Niplette tarjoaa asiaan pysyvän avun. Rintaliivien alla käytettävä Niplette imee nännin hellästi muoviseen sormustinmen kaltaiseen kuppiin. Nänni pysyy ylhäällä jo muutaman viikon jatkuvan käytön jälkeen. Paras teho saatuvetaan, jos Nipletteä käytetään jo ennen raskautta. Jos nännit eivät ole liian arat, voidaan Nipletteä käyttää myös raskauden ensimmäisen kuuden kuukauden ajan. Tämä korjaa nännin pysyvästi.
Nipletteä voidaan käyttää myös ensimmäisinä synnytyksen jälkeisinä päivinä ennen imetystä muutaman minuutin ajan. Näin nänni tulee ulos ja vauva pystyy imemään sitä helpommin. Jo 100.000 naista on löytänyt avun Avent Niplettestä.
Vierailija:
n saada nänniä koholle. Kyllä se on noloa räpläillä ja puristella nänninpäitä toisen katsoessa vierestä. Hoitajakin kyllä sanoi minulle sitten ettei varmasti kannata alkaa imettämään kerta nännit eivät toimi ja se on aikaavievää saaha ne koholle. AP
Onko se sit hyvä jos nänni nöpöttää aina? onko teillä aina nännit koholla? AP
Ja kyllä mulla ainakin nännit nöpöttää koko ajan, siis ainakin nyt imetysaikana. Ei nyt silleen kovin kovana, mutta kuitenkin.
Vaiva ehkei ihan sama kuin sinulla, mutta ei mullakaan nännit ole missään vaiheessa pahemmin kohollaan. Kolmea lasta olen imettänyt pitkään eikä suurempia ongelmia kun asian kanssa olen oppinut pelaamaan,ole ollut. Pyydä ja hae vaivaasi aktiivisesti apua sekä ennen että jälkeen synnytksen. Asia on korjattavissa ja sairaalan henkilökunnan tehtäviin kuuluu imetysohjaus. Oikeasti ei " pikkujutun" takiam kannata pilata imetystä, jollet halua olla imettämättä.
Jos sinusta tuntuu että et halua imettää, et imetä.
ekan kuukauden pumppasin maitoa vauvalle, ne jotenkin ulkonivat siitä ne nännit ja nyt nöpöttävät koko ajan.
Vierailija:
Noloa alkaa räpläämään siinä nänniä koholle kätilön yms. edessä, siksi en haluisi että vauva heti nostetaan rinnalle. Nännini ei siis ole koskaan koholla juurikaan. Joskus kun olen todella kiihottunut tai kylmissäni niin nänni kohoaa rinnasta n. puoli senttiä jos sitäkään. AP
Vauvahan haukkaa suuhunsa lähes koko nännipihan, ei siitä ole mitään haittaa ettei nännin pää kokoa ylös.
Ei minullakaan nännit törrötä edes kylmässä muutamaan milliä enempää, ja molempien lasten ensi-imetyksellä hoitaja onkin ollut jo hakemassa rintakumia heti kun on rintojani vilkaissut. Onneksi tiesin paremmin (kiitos imetystukilistan sekä ihanan kätilön, joka oli sijaisena äitiysneuvolassa), ja sanoin että yritetään ilman. Ja hyvin onnistui! Toisella kerralla kätilö häipyi heti ja ihmetteli tullessään rintakumi kädessä, että " Jaa, täällä imetäänkin jo" . Kolmannella kerralla aion kyllä antaa kunnon läksytyksen jos sama imetyksen sabotointimeininki jatkuu, heti alkumetreillä!
Tärkeää on saada vauvan suu tarpeeksi auki. Vauvan alahuulta voi hivellä nännillä, ja kun vauva avaa suunsa isoksi, tähdätään äkkiä keskelle suuta. Hampurilaisote (c-ote rinnasta) auttaa myös muokkaamaan rintaa niin, että nännipihaa menee mahdollisimman paljon vauvan suuhun. Imetystukilistan kotisivuilla on tähän yksityiskohtaisemmat ohjeet.
Nännit oli pienet ja rinnat ihan pinkeinä. Hoitajat sitten näpräsivät ekoilla kerroilla nännin niin että saivat sen tungettua lapsen suuhun ja vauva sai imuotteen! Jälkikäteen vähän yököttää, mutta onnistui imetys ja se nännikin siitä venyi ja rintojen pingotus tasoittui. Kumia piti käyttää 3 kk ja sen jälkeen vauva oppi hiljalleen syömään ilman kumeja.
vauva saa ne ekat tipat myöhemminkin. Voit sanoa, että haluat rauhoittaa tilanteen. Eihän se vauva heti nälässä ole.
Vierailija:
Siis en ole varma saanko nänniä koholle ollekaan ja sen tiedän edellisestä kerrasta että kyllähän sen pitää nöpöttää että vauva pystyy siihen tarttumaan, muutenkin varmaan olo aika hämyinen synnytyksen jälkeen niin onhan se stressaavaa alkaa siinä miettimään miten saa nännin koholle jotta voi imettää. Ymmärtääkö kukaan!? AP
Nyt kun olen onnistuneesti imettänyt molemmat lapseni niin nännit ovat pysyvästi koholla.. Olivat jo esikoisen aikaan, parin imetyskuukauden jälkeen.
Mutta ymmärrän mitä tarkoitat. Itse en tiedostanut ongelmaa, vasta kun kätilö synnärillä sanoi että " Sinulla on sellaiset ja sellaiset nännit, niitä pitää auttaa että vauva saa kiinni." , niin tajusin että jopas onkin.
Mutta sitä varten ne kätilöt on siellä, mielellään auttavat imetyksen opastuksessa ja onnistumisessa.
Hyviä imetyshetkiä, ilman stressiä :)
Älä teen nännistäsi " henkilökohtaista häpeää" . Vaan kerro rohkeasti kätilöille ongelmastasi. Hehän ovat siellä sen takia, että auttavat!