Enkö tosiaan voi hakea toiselle hänen kelakortillaan lääkettä?
Sairas vanhus kotonaan ja veisin hänelle lääkkeet kun luultiin että kelakortillaan vois hakea mut tk:sta sanottiin että ensin pitää yhdess menee heille tekemään suostunuslomakkeet että tämä onnistuu. Eli kivulias sairas vanhus pitää hakea kaukaa kivuliaana bussilla terveyskeskukseen? Miten voi olla näin vaikeaa?
Kommentit (45)
Jotain pkv lääkkeitä tai vastaavia tuskin saa, mut peruslääkkeet pitäis saada ihan ilman mitään suostumuksia, pelkällä kelakortilla.
Pankkiin et pääse kymppiä tallentamaan ilman kuulustelua mutta jos kadulta löydät kelakortin niin apteekista kannattaa käydä kysymässä mitä sillä saa.
Only in Finland.
Kaikkia lääkkeitä ei saa, tavalliset kyllä.
Saa lääkket haettu vaikka ilman kelakorttia, kunhan tietää kenelle on hakemassa, hetu ja mitä on hakemassa. Aika monessa apteekissa on muuten kotiinkuljetus, eikä se yleensä edes kauhean kallis ole
Minä hain äidille lääkkeet hänen kela kortilla, ei ollut valtakirjaa enkä ole mitään sopimusta tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
tehkää suomi.fi valtuutus
Tuollaisesta ei sanonut tk:ssa mitään. Voiskohan varha appissa tehdä? Jestas mitä infoa tulee aina tk:sta, ainakin 3 kertaa tehnyt valituksen kun väärää infoa.
Mitä sitä turhaan googlaamaan ite
Lääkkeiden hakeminen toisen puolesta onnistuu helpoiten antamalla hakijalle sähköinen apteekkiasiointivaltuutus palvelussa Suomi.fi. Ilman valtuutusta apteekkiin on tuotava potilaan Kela-kortti tai potilasohje. Jos hakija asioi Kela-kortilla, häneltä edellytetään myös potilaan henkilötunnusta ja noudettavan lääkkeen tietoja.
Mä olen aina ihmetellyt mikä tämä kelakorttijuttu on. En ole itse sellaista tainnut ikinä omistaa, enkä ole missään tarvinnut. Lääkkeetkin on aina saanut apteekista ihan ilman kelakorttia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia lääkkeitä ei saa, tavalliset kyllä.
Nyt kyse maailman yleisimpään tulehdukseen annettava lääke. Siis sellainen että sen saa soittamalla mut hakemaan ei pääse. Jestas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisesta ei sanonut tk:ssa mitään. Voiskohan varha appissa tehdä? Jestas mitä infoa tulee aina tk:sta, ainakin 3 kertaa tehnyt valituksen kun väärää infoa.
Etkö voi soittaa sinne apteekkiin ja kysyä että mitä vaativat.
Minun mies on hakenut minulle adhd-lääkkeet kelakortilla ja käsin kirjoitetulla valtakirjalla. Ihan yksinkertaisuudessaan vain teksti ____ saa noutaa ____:n lääkkeet, elvanse ja medikinet. Ja allekirjoitus.
Voit hakea, mutta sun pitää osata sanoa se lääke nimeltä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitä turhaan googlaamaan ite
Lääkkeiden hakeminen toisen puolesta onnistuu helpoiten antamalla hakijalle sähköinen apteekkiasiointivaltuutus palvelussa Suomi.fi. Ilman valtuutusta apteekkiin on tuotava potilaan Kela-kortti tai potilasohje. Jos hakija asioi Kela-kortilla, häneltä edellytetään myös potilaan henkilötunnusta ja noudettavan lääkkeen tietoja.
Terveyskeskuksesta siis väärää infoa taas kerran. Toki googletin ja selvitin että voisin hakea mut tk:sta sanoivat ettei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ihmetellyt mikä tämä kelakorttijuttu on. En ole itse sellaista tainnut ikinä omistaa, enkä ole missään tarvinnut. Lääkkeetkin on aina saanut apteekista ihan ilman kelakorttia.
Erityiskorvattavuus näkyy Kela-kortissa.
Mä olen tyttären e-pillerit hakenut apteekista hänen kela-kortillaan. Kukaan ei kysynyt mitään eikä nykinyt yhtään.
Se on muuttunut niin että pitää tehdä Suomi fi valtuutus ja hän hyväksyy sen omilla verkkopankki tunnuksillaan. Ennen pelkkä kelakortti riitti, ei enää. Kaveriltakin mu st alaiset veivät identiteetin ja hakivat hänen lääkkeet itselle vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Saa lääkket haettu vaikka ilman kelakorttia, kunhan tietää kenelle on hakemassa, hetu ja mitä on hakemassa. Aika monessa apteekissa on muuten kotiinkuljetus, eikä se yleensä edes kauhean kallis ole
Omalle lapselle oisin just hakenut niin et oli kuva hänen passista ja tiedossa kaikki mut en todellakaan saanut vaikkei lapsi ole estoja laittanut. Mies taas sai kysymällä ilman mitään kortteja eli taitaa vaihdella riippuen hlöstä.
Vierailija kirjoitti:
Et sitten taida olla edes suomalainen. Kaikille se tulee automaattisesti, pikkulapsillekin sekä monelle täällä vakituisesti asuvalle ulkomaalaisellekin.
Olen itse hakenut iäkkäälle äidilleni reseptilääkkeitä apteekista, äidin omalla Kela-kortilla ja minun henk.todistuksella. Ei ollut mitään ongelmaa. Viimeksi viime kesänä. Onko tuo toimintatapa nyt muuttunut, vai onko tämä joku yksityistapaus?
Vierailija kirjoitti:
Saa ne haettua henkilökortillakin ei siinä, mutta automaattisestihan kaikilla yleensä on kelakortti ja jos ei ole, saa tilattua uuden ilmaiseksi Kelan sivuilta.