***KESÄKUISET TIISTAIHIN***
Tässä maanantain pino:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10472169&p=1&tmode=1&smod…
Kommentit (25)
Yhdessä koossa vaikka muuta ehdin jo eilen pikkasen toivoa:)
Iltasella tuli tosiaan se tippa verta mutta taisi olla vaan jotain ässän aikaansaannosta. Tosin sit nukkumaan mentäessä supisti kahteen kertaan ja ehdin jo ajatella että jokos tämä tästä. Mutta siihenhän ne sitten jäi...
Vauva liikkuu normaalisti ja olo muuten ok, vaikka vähän väsy kun monta kertaa yössä herää kääntään kylkeä ja ei saa heti unta uudelleen. Esikkokin heräs kerran ja yritti tulla viereen mut " ajoin" takas omaan sänkyynsä. Sit heräsin klo 6.30 kun mies lähti töihin enkä saanu enää unta...
Vähän uupuneella mielellä Nollaneljä rv 39+6
Ja tänään on mitä mainioin olo. Eilen oli alapää niin kipeä sen sunnuntaisen myllerryksen jälkeen että liikkuminen oli vaikeaa, nyt on nukuttu ja olo kaikin puolin hyvä. Toivon tosiaan että jotain vaikutusta oli, vauva olisi laskeutunut ja kiinnittynytkin... Huomenna on neuvola, joten ehkäpä asiaan saadaan terkkarin näkökulmaa.
Eihän näitä viikkoja nyt niin kauheasti ole, mutta tuntuu niin että haluaisi sen vauvan jo, ja vielä kun vauvallisilla on jo niin ihania vauvajuttujakin;)
Sain sen makuupussin valmiiksi eilen, tuli todella kiva, vaikka itse sanonkin:)
Vointeja ja supistuksia niitä toivoville!
pinoudun nyt mukaan, viikonloppu meni ihan ohi kun oli niin paljon juhlia. Tänään on nyt sitten nice run päivä, mihin pitäisi työporukan kanssa vielä osallistua, saa nähdä kuinka jaksan kävellä 5 km.
olo on aika hyvä, ja viimeisessä neuvolassa eilen sanottiin että pää on vihdoin kiinnittyneenä synnytyskanavaan (menen sectioon ensi tiistaina), voihan olla että se sieltä lähtee tulemaan. supistuksia on päivittäin (ihan uusi juttu mulle, kahdesta aikaisemmasta ei supistellut lainkaan). tänään olisi sitten vihdoin tarkoitus pakata sairaalakassi :-)
aurinkoista ja lämminta päivää kaikille
t.emma
Huomenta vaan! Oletteko muut alkaneet kärsiä turvotuksesta näillä hellesäillä? Mulla ei oo aiemmin ollut mitään ongelmia, mutta nyt on ihan norsu-nilkat ja sormuksetkin otin jo pois kun tuntuu, että sormetkin alkaa paisua! Rasittavaa! Aurinkoinen sää on kyllä aivan ihana, mutta alkaa jo tympäseen kun ei oo mitään vaatetta millä pihalla vois olla. Ei kyllä enää viittis ostella uusia kuteita...
PikkuPilu kyseli Gynophiluksesta. Mä käytin sitä esikoista odottaessa kun mulla oli ihan hiivan oireita, mutta terveydenhoitaja sanoi sillon, että ei sitä tarvi hoitaa (!?). En siis tiedä oliko hiivaa vai ei, mutta Gynophilus auttoi. Oon sitä sen jälkeenkin käyttänyt pari kertaa jos on ollut kutinaa tai epämääräistä valkovuotoa. Siitä ei ainakaan oo mitään haittaa kun on tosiaan rohdosvalmiste ja se tasapainottaa luonnollista bakteerikantaa. Suosittelen siis!
Kohta pitäis lähteä neuvolaan ja huomenna käyn vielä pelkopolilla sellasessa rentoutuksessa, josko sit vaikka ylihuomenna alkais peseen saunaa... ;) Supistuksia ei edelleenkään oo, mutta alapäätä kyllä vihloo ja luut rutisee... Ei tätä kauaa enää jaksais. Tää päivä ois kyllä ollu mainio päivä synnyttää, ois tullut niin nätti sotun alku. Katotaan moniko kesäkuinen saa syntymäpäiväkseen 050607. :o)
Ja taasen odotellaan vauvauutisia!
Hemppa 38+5
Taitavat olla kaikki kesäkuiset kirmanneet tuonne ulos päivää paistattelemaan kun täällä on näin hiljaista. :)
Munkin mieleni vähän tekis, mut nykyään tuo liikkuminen on jotenkin niin vaikeeta. Meillä on tuossa meri ihan kulmantakana ja jotenkin nyt tuntuu, et siitä sais voimaa ja rauhaa kun hetkeksi pääsisi rantakalliolle istuksimaan, mutta tuo ranta, joka tuossa lähellä on, on kyllä sellaista pöheikköä, että siellä ei saa kuin itikanpuremia. :(
Toisaalta mieli tekis paistaa lettuja... tuo saakelin Oatly-mainos tuossa vieressä sen tekee... pöh!
Oma olo on nyt niin tasainen ja normaali kuin olla vain voi. Ei oikein jomotuksia, ei suppareita kuin muutama, ei mitään -paitsi ihme painetta alapäässä. Aamulla heräsin ihan rehellisiin menkkakipuihin, mut nekin meni sit nopeasti ohitse.
Kertokaas taas te uudelleensynnyttäjät, että minkälaisia tuntemuksia ennen synnytyksen alkua on ollut? Oletteko olleet väsyneempiä vai pirteämpiä kuin aijemmin? Onko vatsa alkanut toimimaan vilkkaammin hieman, tai päiviä ennen? Vai onko tosiaan niin, että synnytys alkaa kuin salama kirkkaalta taivaalta?
no, kaipa tässä täytyy nyt sitten antaa houkutuksilleen periksi ja lähteä kauppaan ostelemaan lättäriaineksia... Ei kyllä pitäis kun huomenna taas neuvola. No, laitan sen painonnousun sitten vaikka näitten helteiden piikkiin... hihi.
Ode ja Miltsi 40+3
Mulla esikoisen synnytys alkoi just sellasilla menkkajomotuksilla. Mulla oli koko päivän alaselkä ja -vatsa tosi kipee, ihan samanlaista kipua kun kuukautisten ekoina päivinä. En oikein pystynyt lepäämään, pakko oli vähän väliä nousta sohvalta jalotteleen kun hyvää asentoa en saanut. Mulla oli kotona sillon sellanen iso jumppapallo, jonka päällä itteeni heijasin ja se vähän auttoi. En kyllä sillon yhtään tajunnut, että kivut enteili synnytyksen alkua, koska bongasin sen päivän aikana varmaan yhden selkeen supistuksen eikä sekään ollut kipeä. Illalla Kotipizzan ja saunomisen jälkeen :o) tuli sängyssä makoillessa supistus ja kuului POKS ja lapsivedet meni. Lähdettiin sairaalaan heti ambulanssilla, koska vauva oli jalkatarjonnassa ja siellä todettiin, että kohdunsuu oli jo 3cm auki. Eli mulla noi menkkajomotukset oli sitä avautumiskipua. Vasta vesien menon jälkeen ehkä joskus tunnin päästä alkoi kunnon supistukset. Niistäkään en päässyt kauaa " nauttimaan" kun ne hillittiin piikillä leikkausta odotellessa.
Nytkin jotenkin odottelen noita selkäjomotuksia ja vesien menoa, vaikka tää kertahan voi olla tyystin erilainen. Huomenna olis viikot 38+6, jolloin siis esikoinen syntyi. Eipä taida tää kaveri vielä olla tulossa. Perätilavauvat kuulemma tuppaa tuleen vähän aiemmin ja myös nopeemmin. Nyt vauva on pää alaspäin eikä oo vielä kiinnittynyt. Toivottavasti ei kauheesti ainakaan yli mee. Nyt nimittäin oon alkanut jo panikoimaan, että mitäs jos tää joudutaan käynnistään... Onko kellään siitä kokemuksia? Taitaa olla yleensä rajumpi synnytys jos käynnistetään?! Apua, ihan kaikkea siis pitää jännittää...
Hemppa
Niin, että oliko se menkkakipu tosiaan sellaista kokoaikaista, ettei mitään aaltomaista? Siis ihan samanmoista kuin menkkojen aikaan?
Kun mulla on noita menkkakipuja tässä ollut. Joskus useitakin tunteja putkeen, mutta eivät tosin ihan hirmu ilkeitä(kuten siis joskus menkkojen kanssa oli), mutta eivät myöskään mitenkään aaltomaisia tai supistuksenomaisia...
Se tämän aamuinen, johon heräsin, muistutti kyllä erittäin paljon ihan perinteistä menkkakipua selkä- ja mahakipuineen... Ainut huono puoli vaan on, että se meni ohitse... :)
T: Odessa
Kyllä se menkkajomotus mulla muistaakseni oli ihan kokoaikaista. Toki sillai aaltomaista, että välillä oli helpompi olla ja välillä tukalampi, mutta kyllä se koko päivän vaivas. Taisin siihen sillon Panadoliakin ottaa kun se tosiaan muistutti niin tarkalleen kuukautiskipuja.
Vetäsepäs iltapalaks Kotipizza ja puoli litraa kokista ja mee saunaan niin katotaan pääsetkö hommiin yöllä. ;) Kiinan-Pöpöllekin tais pizza tehota... (Ollaan siis Satun kanssa tuttuja esikoisen odotusajoilta ja puhuttiin puhelimessa edellisenä päivänä kun Satun vauva syntyi, Satu kertoi hakeneensa pizzan iltapalaks ja totesin, että sehän se oli mullakin se esikoisen synnytyksen käynnistäjä :))
Hemppa
Mulla on nuo edelliset synnytykset alkaneet ihan yllättäen! Että toivoa on ilman mitään jomotuksiakin ;) Eli ekassa meni vedet ihan yhtäkkiä nukkumaan mennessä rv40+1, ei mitään supistuksia ollut. Vasta vähän myöhemmin niitä sitten rupes tulemaan. Sairaalassa 1,5h myöhemmin paikat vasta 1cm auki. Supistuksia tuli koko ajan, muttei tarpeeksi tiheesti kun synnytys ei edennyt. Kalvot oli puhjenneet jostain ylempää, ja vasta kalvojen puhkaisu aamulla rv40+3 sai jotain aikaan. Synnytystä ei suostuttu käynnistämään aiemmin! Tyttö syntyikin vasta yli 42h vesienmenosta, ja molemmat saatiin jokin tulehdus :/
No tokassa tuli ehkä pari supisusta aamulla rv39+4, ja sit vessassa bongasin limatulppaa. Heti sitten rupes vedetkin lorahtelemaan. Suppareitakin rupes sentään heti tulemaan, ja sairaalassa muutaman tunnin päästä paikat auki 3cm. Tyttö syntyi hädin tuskin seuraavan päivän puolella :)
Mun suurin pelko on jäänyt tosta ekasta synnytyksestä, ettei synnytys lähdekään käyntiin kun vedet menee :/ Tokaa synnyttämään mentäessä sanoin heti että haluan käynnistyksen jos ei lähde käyntiin ja se luvattiin seuraavaksi aamuksi, onneksi sitä ei tarvittu. Nykyään kun oon lukenut synnytyskertomuksia, niin monet on saaneet antibioottia valmiiksi jos vesienmenosta on kauan, mutta mulle ei mitään sellasta edes mietitty. Tuntuu vaan että ihan turhaan antoivat siellä sairaalassa kärvistellä, ja sitten jouduttiin olemaan vauvan kanssa molemmat antibioottitipassa ja sairaalassa vierähti pari viikkoa :/ Ensisynnyttäjänä ei tollastakaan osannut arvata tai pelätä..
Mäkään en osaa ajatella, että tää käynnistyis muuten kun vesienmenolla. Varsinkin kun paikat oli sen 1cm auki pari viikkoa sitten. Vaikka nyt ollut jomotusta ja suppareitakin enemmän. Mutta saa nähdä. En varmaan osaa lähteä sairaalaan, jos supistuksilla alkaa ;)
Suppareita kaikille! :)
PP 38+2
Ihan pakko osallistua keskusteluun, nimittäin samaisena iltana kun minä lähdin esikoista synnyttämään söin myös kotipitsan pitsan ja kokista! Heh, onkohan siinä jotain taikaa ;-).
Tämä on mulle jäänyt extra hyvin mieleen koska kaduin jälkeen päin pitsan syöntiä ja muutenkin viimeisten päivien raskaita ruokia. Mulla nimittäin ei pätenyt se että vatsa alkaa toimimaan ennen synnytystä.. Päin vastoin kärsin ummetuksesta edeltävinä päivinä, enkä tajunnut synnärillä pyytää peräruisketta. Automaattisesti sitä ei tarjottu. Ja oli muuten tosi tuskaiset oltavat sitten synnytyksen jälkeen kun oli edelleen maha kivikova ja vessassa käynti kivuliasta ja vaikeaa..
Joo, pitää taas mennä. Nämä helteet on saanut aikaiseksi sen että en saa poikaa päiväunille. Masentavaa kun itseäkin väsyttää ja toinen kiukkuaa. Kiitän kyllä syvästi nauhoittavan digiboxin keksijää, pikkukakkoset sieltä vaan pyörimään..
Iiran 38+1
Mehän ollaan siis löydetty perinteisten komen ässän lisäksi jo ylimääräinen s (shoppailu) ja p (pizza) synnytystä käynnistämään. Ei muuta kun kokeilemaan!
Mä kans mietin sillon esikoista saadessani, että olikohan se pizzan syöminen illalla viisasta ja mahtoikohan päätyä siihen leikkaupöydälle puudutusten jälkeen kun ei mua enää päästetty edes vessaan nouseen vauvan jalkatarjonnan vuoksi sairaalassa... Eli pyytäkää peräruiske jos pizzalla käynnistyy! ;)
Hemppa
Nyt alkoi ramaseen.....hyvin on riittänyt virtaa mutta nyt alkoi ihan sikana laiskottaan. Pesin just vähän takapihan ikkunoita, silittämään pitäis ruveta kunhan jaksais. Ulkonakin on ihan kiva ilma mutta tuulee aikas lailla.....
Ei tullut meille tänään vauvaa vaikka päivämäärä olis ollut mainio. Vointikin on edelleen hyvä, ainoana miinuksena lonkkien särky, öisinkin heräilee siihen. Mulla ei tällä viikolla ollutkaan neuvolaa, vasta ens maanantaina. Huomenna pitäis raahautua vielä hammaslääkäriin, mitenköhän se pötköttely onnistuu siinä tuolissa....
Nyt ei taida olla kuin Miitu tosihommissa?????
Eerikaiida: oletko oulusta päin???? Ajattelin vaan kun Nice Run on vissiin täällä, en kylläkään minä ole menossa...
Vointeja kaikille....
Tiina 37+6
mä oon tänään kans syönyt pizzaa ja juonut cokista. maha on ollut kuralla aamusta saakka ja nyt tuli iso klöntti limaa ;)))
kuumetta 39+1
Mä ainakin laitan, tosin mullakin on aamulla neuvola että jos ei käynnistykään niin vaaka saattaa taas heilahtaa ylöspäin, mikä ei enää toivottavaa:)
Kävin kaverin kanssa terassilounaalla, makasin puistossa pari tuntia ja käpsyttelin varovaisesti kaupungilla hetken. Huomasin että tähän meidän Punavuoren kulmille on avattu parikin ihanaa liikettä: uudenmaankatu 15 punavuorenpeikko (www.punavuorenpeikko.fi) ja bulevardillle (24) Le Putiikki (ihania vaatteita (trendikkäitä) äidille, isälle ja vauvalle..
Ei kyllä ittelle viitti enää mitään ostaa, mutta vauvalle ;)
Rouvaii
ei nyt ihan noin äkkiä pitänyt mennä... heh...
Innostuin vaan niin kovin tuosta kotipizzasta... tuli meinaan mieleen mitä kätilö mulle sanoi synnytyssuunnitelman teossa. Kertoi, että on heille tullut usein sellaisiakin synnyttäjiä, jotka ovat juuri vetäneet ison pizzan... Kertoi tuon siis, kun kysyin kuinka yleistä pahoinvointi ja oksentelu synnytyksen yhteydessä on...
Huomenna ehdottomasti täytyy neuvolan jälkeen kokeilla!
Ode
Morjens vaan!
En oo jaksanu pinoutua, eipä oo pal jaksanu olla ulkonakaan. Flunssa meinaa pukata päälle, mies ollu kipeenä monta päivää. Esikoinen tuli just mökiltä, oli siellä kaks päivää. Saatiin vähän levätä.
ONNNEA kaikille jakaantuneille ja onnea niille, joilla oireita hollilla...
Mää tänään neuvolassa, paineet ihan OK, pissa puhdas, SF-mitta 34 senttii eli sentin kasvanu. Paino tippunu 800gr, nyt saldona 11,5 kiloo plakkarissa. Viimeks tais tulla 12 kiloo, eli samoissa mennään. Turvotusta ei oo tänään ollenkaan, ei ees jalkapohjissa. Enpä oo ulkona ollukkaan.
Rinnat kipeät ja alhaalla vihloo ja supistelee tosi tiuhaan, mut ei näil synnärille lähdetä. Ruoka ei maistu, mut voisin tosissani testaa tota PIZZAA tänään, kerta toi painokin oli menny alaspäin ;) Puolikkaan suklaalevyn ja mansikoita oon tänään popsinu, eiks oo aika terveellistä, heh =D
Elikkäs ODESSA ja muut, pitsaa vaan nassuun ja huomenna mennnään sitten synnärille, joohan? Poksuu nimittäin täälläkin huomenna toi 40!!
Vointeja kaikille ja paljon tsemppiä viimeisiin odotusviikkoihin ja päiviin!!
Monni 39+6 HUIIIIIIIIIIII...
..etta taidan lahtee ihan suosiolla sita pizzaa hakemaan!! Kotipizzaa taalta ei kylla saa mutta kaipa siihen tarkoitukseen kay pizza kuin pizza, lisa taytteilla ja extra suurena! ;-)
Viimeksi tehosi kiinalaisen crispy aromatic duck ja hoi sin sauce, eli jos ei pizza toimi niin sitten lahden kiinalaiseen.. ;-)
Terv. Mamitsu rv 39+1
Supistelee, niin kuin joka hemmetin päivä jo monen viikon ajan. Tänään ehkä vähän napakampina kuin ennen, mut ei kyllä mitään uutta limoissa. Päätin, että haen nyt pizzaa sit, pakkohan se on kokeilla. :D
Toinen mistä piti kertoa on nää " liitoskivut" . Siis jotain repimiskipuja jotka vihloo etenkin istualta nousun jälkeen silleen aaltomaisesti kohdunsuun tienoolla. Kuvittelen niit liitoskivuiks, mut oon kuullu että ne merkitsis myös kohdunsuun/kaulan avautumiskipua? Tänään hoksasin, että silloin rv28 kun oli se verenvuoto niin sitä tosiaan edelsi tällainen kipu. Ja mullahan oli kohdunkaula lyhentyny. No ehkä se oli sitä siis tai sitten joku emätintulehdus. :( Mut muistaakseni jotain testejä on koko ajan otettu musta.
No, mut joo. Nyt mahakkaat kokeillaan kaikki tota pizzaa ja cokista. :D Ihan vaan testausmielessä, kun kuka näin ihanilla keleillä malttaa synnärille lähteä. ;)
Hulda 38+5 *aikoo shoppaillakin tällä viikolla vielä, joten ei ehi poksumaan*
Haikara pysähtyi jo meillä kera pienen prinsessan! Tänään kotiuduttiin, tyttö painoi 3860 g ja oli 53 cm pitkä! Synnytys oli nopea ja helppo, alkoi vesien lirahduksilla kesken shoppailun! Ihanata ihanata! Tsemppiä kaikille, loppu häämöttää!!
Missäs kaikki on? :)
Eipä tänne kummempaa, piti pistää pino pystyyn, kun ei vielä näkynyt :)
Sais tää vauva tulla jo! Mulla sitten tuli taas hiiva! On siis uusinut viikon välein ja tää on jo neljäs kerta! P**kele! Noh, toivottavasti jää synnärille, kun ei oo koskaan aiemmin ollut tätäkään vaivaa. Ja tosi kiva vielä tälläsellä kuumalla kelillä! Kävin sitten hakemamassa eilen viikon kuurin gyno-filusta, kun terkka sanoi viimeksi että voisin sitä kokeilla niin ei tarvis koko ajan lääkettä käyttää. On siis rohdosvalmiste, onko kellään kokemusta auttaako?
Mietin tossa, että miks itsellä on nyt niin kiire saada vauva pois masusta, kun en oo edellisistä näin paljon asiaa ajatellut.. Ja tulin siihen tulokseen, että mikäs siinä on ollut odotellessa, kun ei oo mitään paikkaa särkenyt, ei oo supistanut, jomottanut, ei oo hiivaa, ja yötkin saanut suht hyvin nukkua. Ja nyt on kaiken maailman remppaa, mistä haluis päästä jo eroon :/
Viime yö taas huonosti nukuttu, kun kuopus heräs kolme kertaa :/ Edellisenä yönä ei herännytkään kertaakaan, joten kostautui sitten :b Täytyy itsekin ottaa taas päikkärit :)
Me lähetään nyt tyttöjen kanssa ulos :)
PP 38+2