Kohdunkaulan pituus ultralla uudelleen synnyttäjällä
Mä kävin tänään vuotojen takia kontrollissa ja samalla otettiin ultralla mitta kohdunkaulakanavasta. Mitta oli 3,7mm eli hieman lyhentynyt kun se kolmosen aikaan rv 20+ oli reilu5cm. Ultrassahan saa tarkan koko mitan kun se yleensä alakautta on sen 3cm maksimissaan. Mitenkään huolissaan lääkäri ei vielä ollut, mutta mä oon itse sitten vähän peloissani. Viikkoja on vasta vähän 16+1 joten tässä olis vielä paljon viikkoja edessä.Käteen kohdunsuu oli kiinteä ja kiinni. Lapsia on viisi ennestään eli raskaus on kuudes. Kotiäitinä on paljon lasten nostelua ja kotitöitä. Supistuksia ei paria hassua mahan kovettumista lukuunottamatta ole juuri ollut . Vuoto on ruskeata eli sellasta vanhaa verta ja sitäkin vaan tuhruttelemalla. Istukka on nyt n 1,5cm päästä kohdunsuusta mutta todennäköisesti tulee nousemaan siitä.
Yhdestä huolesta kun pääsee niin jo tulee uusi huoli...
Kokemuksia näistä uudelleen synnyttäjien kohdunkaulan pituuksista olis kuva kuulla?!
Kommentit (14)
neljännestä eteenpäin on ollut " huolta" kohdunkaulan lyhentymisestä ja ennakoivista supistuksista!Mutta kaikki 3 viimeisintä on mennyt kuitenkin täysille viikoille,kaikesta huolimatta.
Kuudennen kohdalla näitä mittauksia otettiin paljon,kylläkin myöhemmillä viikoilla ,mutta ekassa neuvola lääkärissä(rv14 ) käsin kohdun kaula oli 2cm. ja siitä eteenpäin viikolle 36 asti on käyntejä noin 1krt/kk.Käsin tutkittaessa oli aina huoli että lyhentynyt viimekerrasta mutta kun ultralla katsoivat oli mitta ihan ok.Ja jossain vaiheessa muka tuli mittaa lisää=)
rv30=uä 2,2mm,rv 32=uä 2,6ml(!),rv 36=uä 2ml ja rv 39,käsin tutkittaessa kadonnut,uä antoi 1,1ml.
Kotiäitinä saa tosiaan lapsia nostaa ja muutakin raskasta tehdä mutta yritä ottaa itsellesi myös aikaa.Kun lapset leikkivät rauhassa,käy sohvalle lepäämään.
Onko sulla edelliset lapset menneet täysille viikoille?-Jos,niin sitten ei niin suurta huolta luulisi olevan.Mutta jos ovat syntyneet ennenaikaisina ,kannattaa varmaan käysä tilannetta omien tuntemusten mukaan tarkistuttamassa.
Ihanaa odotusaikaa sinulle!
Leanna ja 6 tenavaa=)
eli rv 25+2 käsikopelolla: pituus 2cm 1,5cm auki. Uusi konrolli 2vkon päähän ja sitten mahd. ultraus : /
Minulla tämä 3. raskaus ja aikaisemmat käynnisttyjä rv42.
Tälläkertaa lepääminen on niin ja näin. Pojat 1v ja 3v ja mies päivät töissä ja illat rakennuksellamme. Yöt koitan rauhoitta ja NUKKUA : )
art rv 26+2
Omaan viestiini sen verran lisäystä että mulla kohdunsuu on tosiaan myös kaikista kolmesta ollut runsaasti auki jo vkolta 28 alaen(noin).
Ensin sentti pari ja 3+senttiä parhaimmillaan.Ja joka kerta peloteltiin ennenaikaisuudella...Kattia kanssa...
Eli koskaan ei ole mulla synnytys käynnistynyt ja kaksi ekaa meni reilusti yli lasketun. Ovat syntyneet siis 42+1, 42+2, 39+6, 39+5, 40+0 ka tosiaan käynnistetty kaikki. Mulla ei ole ennen todettu kohdunkaulaa lyhyeksi ja käsin tutkimallakin se on ollut aina 3cm,kiinteä ja kiinni..Nyt en tiedä tuota emättimen kautta katsottua mittaa kun kaikki lääkärikäynnit on olleet vuotojen takia sairaalassa...
Ja siis mitta oli tietty 37mm eli 3,7cm kokonaispituus tuolle kohdunkaulalle, riskiraja on kuulema 3cm..
edes ultralla eika noilla viikoilla; mulla ei ole koskaan tuon pidempaa ollutkaan ja lapset (2 kpl) kuitenkin suht koht taysiaikaisia 37 ja 39 vkoisina syntyneina (mulla on ollut muuta haikkaa, ennenaikaisia suppareita ja muuta, mutta koskaan kukaan ei ole sanonut etta kohdunkaulani olisi lyhyt). Ennemminkin 5 cm on musta tosi pitka. Noin yleensa mulle on sanottu etta vasta 1,5 cm tai alle kohdunkaula (ultralla) on " liian lyhyt" eli siis ennustaa lahiaikoina tapahtuvaa synnytysta. Lisaksi ainakin minun perinatologini mukaan jos ihmisella aikaisempia taysiaikaisia lapsia niin todennakoisyys etta seuraavakin on taysiaikainen on erittain suuri.
Eli torstaina 21.2 menin kättärille paineen tunteen vuoksi ja totesivat että kohdunkaulaa oli 1.5cm jäljellä ( käteen tuntui) ultralla katottuna 2.5cm, sormelle auki (n.1cm) lauantaina kaikki oli samoissa lukemissa. pääsin kotiin!!
Tiistaina 4.3 aika äitiyspoliklinikalle tarkistamaan tilanne. sanoivat myös että uudelleensynnyttäjillä aika yleistä.
Ensimmäinen etappi on rv 28 ja sitten rv 30 ja siitä sitten etiäppäin..
Esikoinen synty rv 40+0 lapsivedenmenolla.
mitä nyt olen lukenut juttuja ja teillä suurimmalla osalla sama juttu niin suurimmaksi osaksi täysiaikaisiksi selvitty.
minulla ihanne tilanne että esikoinen kohta 5v on tarhassa ja isä vie häntä sinne eli minulla on koko päivä aikaa löhötä.
ukkoni on sen verran huolehtivaa ja arvostukseni on nyt häntä kohtaan noussut. ( ennen en ole näitä piirteitä hänessä huomannut)
laittaa minulle aamupalan valmiiksi on koko ajan puhelin ääressä töissä että jos jotain tapahtuu niin on valmis tulemaan heti.
Asuntomme on kuin " kaatopaikka" mutta ei niin väliä. Imuroin sitten kun jaksan.
Voimia kaikille odotukseen!!
aiteeee rv 27+5
,koska tulossa on kaksi. Edelliset syntyneet 41+0 (käynnistetty), 39+6 ja 39+4. Näissä edellisissäkin raskauksissa ultrissa aina yli 5 cm kanavaa jäljellä, paitsi nyt ihan synnytystä edeltävänä aikana.
Nyt menossa rv30+6 ja kolme viikkoa sitten 54mm kohdunkaulakanavaa jäljellä. 2mm laskenut parhaasta lukemasta.
Letti
tai no sanoi että mun täytyy mennä kontrolliin vielä juuri sen kohdunkaulan takia. Mulla oli kolmosen aikaan rv20+ kohdunkaulan mittaus koska kohdunsuu oli pehmennyt ja kaula oli sillon käteen mitattuna 2cm mutta alakautta ultrassa reilut 5cm eli siihen verrattuna tän hetkinen 3,7cm kuulostaa musta lyhyeltä.
Kuulin silti jostain että uudelleen synnyttäjällä varsinkin kun on monta lasta synnyttänyt, tämä voi olla ihan normaali tilanne. Lisäksi toi verenvuoto on voinut jotenkin provosoida sitä lyhenemään jos on aiheuttanut painetta kohdunsuulle tai jotain..Mutta koska lääkäri ei määrännyt vielä ainakaan mitään ehdotonta lepoakaan, niin ei varmaan ole kovin huolestuttavaa täsä vaiheessa.
uudelleen synnyttäjällä ja varsinkin monisynnyttäjällä kaikki kohdunkaulan lyhentyminen,oli lukemat mitä tahansa,kannattaa ottaa tosissaan ja kontrolloida.sen ei oikeastaan oo merkitystä kuinka pitkä se kohdunkaula alkujaan on vaan sillä jos se siitä ekasta mittauksesta lähtee lyhentymään.
Mutta kannattaa peilata myös edellisiin odotuksiin,jos tosiaan ovat täysaikaisia,niin hiukan varmaan tasoittaa huolta!
Tsemppiä teille kaikille loppumetreille!!!
Sanoivat vaan aiemmin pikasesti katsottuna että kanava on kokonaan tallella. Nyt tää lääkäri oli eka joka ihan mittaskin sen..
Jostain mä luin että yli 3cm ultralla uudelleen synnyttäjällä on viel ihan normaalia etenkin jos on kiintee ja kiinni se kanava..Mutta katsotaan mitä ensi kerralla sanotaan...
http://www.geocities.com/incompetentcervix/html/cervical_length.html
tai googlaa " average cervical length" niin saat useita verkkosivuja aiheesta. Eli siis tosiaan tuo pituus on sinansa erittain normaali MUTTA jos kohdunkaulan pituus yhtakkia alkaa lyhentya niin sitten keskipituudella ei valttamatta ole mitaan merkitysta vaan pitaa katsoa suhteellista pituutta. Kohdunkaula ei ts. saa kypsya liian aikaisin. Mutta kuten sanottu niin sinulla jo viisi kertaa taysiaikaisen synnyttaneena ei voi olla ilmaantunut " incompetent cervix" joka on joko synnynnainen tai " hankittu" (yleensa kohdunkaulan konisaation takia) ominaisuus. JOS kohdunkaula yhtakkia rupeaisi sinulla lyhenemaan niin ekaksi ainakin haluaisin sinuna tietaa onko kyseessa esim. bakteeritulehdus joka kypsyttaa paikkoja ennen aikojaan. Ota myos huomioon etta kaikki ultraavat laakarit eivat ole erittain kokeneita, eli jos huolestuttaa niin varaisin ajan yksityiselle perinatologille, heille tallaisten asioiden selvittamainen on arkipaivaa.
Ok voi olla ettei alkujaankaan ole ollut pitkä mulla enää tuo kohdunkaula. Neuvolan täti epäili että vuotaminen ja kohdunsuulla ollut istukka on aiheuttanut kanssa ylimäärästä painetta kohdun sisäsuulle joka siis nyt häviämässä kun istukka nousussa ja vuotkin häviämässä..
Eli ens kerralla jos mittaavat kohdunkaulan ja mitta on sama tai enemmän niin huolta ei varmaankaan ole..
nyt oli rv 22 viikolla kohdunsuun pituus 43 mm. Rv 26 se mitattiin myös, mutta lääkäri unohti merkata sen neuvolakorttiin. Seuraava ultra on huhtikuun alkupuolella. Mä olen supistusten takia kontrolloitavana.
Toivottavasti sulla se ylimääräinen vuoto loppuu. Muuten kyllä se 37 mm tuntuu ihan hyvältä mitalta näin maallikosta, kun on jo noin monta synnytystä takana.