onko ihan kamalaa, kun lapsi joutuu olemaan koko kesän päiväkodissa?
Kommentit (217)
päivähoito on yksi kunnan tarjoama palvelu josta maksamme sekä verovaroista että asiakasmaksuilla. Kun tarvitse päivähoito lapsille niin sinun on oikeus sitä saada - ilman moralisointi ja syyllistämistä.
Tilanne voi olla kurja tänä kesänä lapsielle -koko kesä tarhassa. Toisaalta olen ollut itse päiväkodissa töissä kesällä ja meillä (hoitajat ja LAPSET) oli tosi kivaa, uima-altaat pihalle, retkiä (kun vähän lapsia paikalla), arketelua, piirtämistä ym. ulkona. Uusia kavereita kun päiväkoteja yhdistettiin.
Tilanne riippuu paljon minkä ikäisiä lapsia ja miten he suhtautuvat esim. muutoksiin jos joutuvat vaikka vaihtamaan paikkaa kesällä tai henkilökunta vaihtuu paljon. SINÄ lastesi parhaana asiantuntijana voit helpottaa lasten sopeutumista. Kuuntele lapsia ja ole turvallisesti aikuinen - isoimmille lapsille kerro rehellisesti ja avoimesti mikä tilanne jotta he ymmärtävät jos esim. " moukkamaiset/ajattelemattomat hoitajat" päivittelevät - miten nuokin raukat joutuvat koko kesän olemaan hoidossa?
Kamalampaa olisi varmasti viettää kesä kotona rahasta stressaavan äidin kanssa!
Tee työsi hyvin ja hyvällä omallatunnolla. Ensi kesänä sinulla on jo pitkä loma!
Jos hoitajat eivät tilannettasi ymmärrä, niin varsinaisia pässejä ovat.
olet vastuullinen vanhempi, joka on hankkinut työpaikan saadakseen perheen asiat kuntoon.
Ja jos sulla kerta on 2pv+viikonloppu jossain vaiheessa, niin silloinhan voitte tehdä jonkun retken tms. josta tulee ' pikkuloma' .
Vuosilomaa olin ehtinyt kerryttää vain viikon verran ja otin yhden viikon palkatonta. Mieheni oli opiskelemassa ja pakollinen työharjoittelujakso juuri kesän ajan, joten hänkään ei voinut silloin lomailla. Lapsilla oli tuolloin lomaa vain se 2 viikkoa, ja se oli aivan kurja kesä meille kaikille.
Sittemmin olemme lomailleet vuorotellen ja lapsilla on ollut 7-8 viikkoa lomaa. Yhden viikon olemme samaan aikaan lomalla, muuten eri aikaan. Nyt olen muutamana vuonna vaihtanut lomarahaa vapaaksi ja olen kesälomalla 5 viikkoa, ihanaa saada olla lasten kanssa ja tehdä kaikkea kivaa, tai olla tekemättä mitään, kunhan vaan ollan ja möllötellään.
vaikka ollaan koko kesä kotona lasten kanssa. Mies on töissä perheen ainoalla autolla ja lähin uimapaikka on 15 km:n päässä. Illalla uimme, miksei nämä " kesätarhalapset" voisi myös?
14-vuotiaasta, olen akateemisesti opiskellut (työn ohessa) ja nyttemmin yrittäjä ja työnantaja.
Ei se että käy töissä/tekee töitä tarkoita, että kesällä ei tarjoaisi lapsilleen - ja itselleen - lomaa.
Vierailija:
14-vuotiaasta, olen akateemisesti opiskellut (työn ohessa) ja nyttemmin yrittäjä ja työnantaja.Ei se että käy töissä/tekee töitä tarkoita, että kesällä ei tarjoaisi lapsilleen - ja itselleen - lomaa.
jossa lapsesta tuli osa palvelun ostamista, siis se tuote, joka pitää saada varastoitua. Siinä unohtui lapselta ihmisarvo ja kaikki oikeudet.
laadukas ja hyvä päivähoito ei ole varastointi kesällä ehkä talvella!!!!!!! Joissakin kunnissa esim. Helsinki rankat säästöt päivähoidossa ovat saaneet vanhemmat ajattelemaan varastointia.
Kaikista näistä negatiivisista kommenteista huolimatta olen melko varma siitä, että olet lapsillesi aivan kelpo äiti=). Osa mammoista ei todellakaan tiedä, mikä on työpaikka ja mihin se velvoittaa! Elämä on! Meidän perheessä kävi niin, että äiti lähti hoitovapaiden jälkeen keväällä töihin ja isä vaihtoi kevään korvalla myös työpaikkaa joten lomaa ei kerennyt kertyä! Tämä kesä menee nyt vain näin. Meilläkin mummut ja papat vielä työelämässä, enkä todellakaan velvoita heitä hoitamaan viikkotolkulla lapsia sen takia, että päivähoito kesällä ei ole lapselle hyväksi! Ja nyt otan aikalisän tältä palstalta itselleni... Osa kommenteista ei vaan mahdu minun maailmankuvaani eikä elämäntapaani millään tavalla!
ap:llä ei siis ole lomaa koska on juuri aloittanut uudessa työpaikassa, eikä lomaa ehdi kertyä. Ja hän on yh.
...mitä ihmettä tulet ketjuun riehumaan?
Sehän on fakta, että päivähoidosta maksetaan.
Kun lomaa ei ole, niin sitä ei ole. Aina ei voi voittaa.
Mikä ihme tässä on vaikeaa ymmärtää?
kyllä minusta se on kypsän ja aikuisen vanhemman velvollisuus. Hoitaa lapselle loma vanhempina. Isä ja äiti ja sukulaiset. Ja vaikka palkatonta.
Kyllä siinä omia valintojaan saa syyttää, jos lasten äitinä ei voi kantaa vastuuta, lasten isä ei ota vastuuta, eikä sukulaisiin ole välejä.
Ja rahat on niin tiukalla, ettei ole varaa edes viikon palkattomaan.
Siinä sulle on ihminen, joka ei ole vaivautunut ponnistelemaan työelämässä (kun se kerran sinusta on pahe), eikä myöskään sosiaalisesti.
kirjoitin 42 ja 55 ...........ostettava palvelu ON PÄIVÄHOITO. Lapsi ei ole tuote.
hoitaa välit sukulaisiin niin, että saisi apua, tehdä alunperin lapset vastuuntuntoiselle isälle, huolehtia paremmin työelämässä pärjäämisestään...
Sukulaiset eivät ole velvollisia hoitamaan lasta. Ja eikä se lapsellekaan ole mukavaa, jos sukulaiset ovat (syystä tai toisesta) etäisiä lapselle.
Omat valinnat juujuu. Kaikki vain ei elämässä mene kuten suunnitellaan.
Ei lapsi mene rikki siitä, että joutuu yhden kesän olemaan päivähoidossa. Se ei välttämättä ole mukavaa, mutta tämä on nyt ap:n tilanne.
Ensi kesänä on jo uudet kuviot.
Vo elämä... Ehkä lopetan osaltani tähän.
Kun on mustavalkoinen maailma, niin on.
taidat olla kontrollifriikki. Ei elämää voi hallita sillä lailla. Elämä heittelee. Kenelle tahansa voi tulla eron tai vaikka leskeyden kautta yksinhuoltajuus eteen jne.
pientä armollisuutta elämänasenteeseen ja realismia, pliis.
t. ei-ap, mutta ap: n puolella
Vierailija:
kyllä minusta se on kypsän ja aikuisen vanhemman velvollisuus. Hoitaa lapselle loma vanhempina. Isä ja äiti ja sukulaiset. Ja vaikka palkatonta.Kyllä siinä omia valintojaan saa syyttää, jos lasten äitinä ei voi kantaa vastuuta, lasten isä ei ota vastuuta, eikä sukulaisiin ole välejä.
Ja rahat on niin tiukalla, ettei ole varaa edes viikon palkattomaan.
Siinä sulle on ihminen, joka ei ole vaivautunut ponnistelemaan työelämässä (kun se kerran sinusta on pahe), eikä myöskään sosiaalisesti.
Kerrohan, millä yksinhuoltaja elättää sen perheensä, kun ottaa omaa lomaa??
Ja millä tavalla se on ÄIDIN vika jos mies on kuollut, alkoholisti tai vaikka mielenteveysongelmainen?
Entä miten sekin on ÄIDIN vika jos ei ole sukulaisia? Et kai sä nyt aikuinen (?) ihminen oikeasti luule, että kaikilla on valtavat suvut?
Ja tottakai, sehän on tietenkin aina juuri ÄITI, joka katkaisee välit lapsen muihin sukulaisiin.
Se on hienoa, että sulla on rahaa kun roskaa, mutta jos perheen tulot on muutaman sata euroa kuussa ilman työtä, niin miten siinä pärjätään??
Huh.. enpä ole ennen kaltaiseesi tyhjäpäähän törmännyt.. ;D
Illalla sitten sain naapurien lapsilta kuulta, kuinka olivat olleet uimassa ym. ja minä ja mun veljet oltiin aina siellä kuumassa pätsissä ja samaa arkea. Kyllä se loma on lapsillakin oltava. Tai siis lapsilla ainakin.