Videoiden/telkkarin katselu päivähoidossa -mietityttääkö ketään muuta?
Lapsemme on 2,5 v ja hoidossa perhepäivähoitajalla, johon olemme olleet kaikin puolin tyytyväisiä. Lapsi tuntuu viihtyvän ja hoitaja on mukava ja järkevä. Yksi asia kuitenkin vähän vaivaa, nimittäin telkkarin katselu. En tiedä kuinka paljon hoidossa katsotaan telkkua, uskon ja toivon ettei paljoa. Olen joskus puhunut hoitajan kanssa asiasta ja kertonut, että toivomme ettei meidän lapsemme katsele mitään väkivaltaista tai turhaa kouhottamista muutenkaan.
Nyt kuitenkin tuli (vahingossa) ilmi, että hoidossa oli katsottu jotain robottiohjelmaa, jossa on aikamoista räiskettä. Aion sanoa asiasta, etenkin kun lapsemme on alkanut nyt puhua hirviöistä kotona ja näkee minusta painajaisiakin enemmän. Haluaisin kuitenkin kuulla mitä kokemuksia teillä muilla on.
Olen tosi tuohtunut tällä hetkellä, koska jotenkin tuli pieni särö luottamukseen. Haluaisin kuitenkin välttää ylireagointia ja siksi kysyisin, että mitä mieltä te muut olette telkkarin katsomisesta hoidossa. Minusta kun sitä ei pitäisi katsoa ollenkaan vaan päiväksi pitäisi riittää hommaa ilman töllöäkin, silloinkin kun ollaan sisällä.
Kommentit (22)
Lapsemme on 2-vuotias ja käy hoidossa päiväkodissa, jossa videoita/tv:tä ei tietty katsella lainkaan, mutta vastaavassa tilanteessa olisin kyllä asiasta tuohtunut ihan niinkuin sinäkin. Itse en ainakaan halua, että lapsemme katsoo edes vähän rajumpia piirrettyjä, sillä olen huomannut, että varsin pienetkin asiat voivat pientä pelottaa.
Ja haluaisin kyllä itse tietää mitä lapseni katsoo, jos jossain muualla tv:tä katselee ja hoidossa nyt ei mielestäni kyllä tosiaan pitäisi telkkaria katsella, paitsi ehkä ihan joissain poikkeustapauksissa. Silloin kun meillä lastenohjelmia katsotaan, niin niitä katsotaan aina äidin tai isin kanssa yhdessä ja jos tuntuu, että ohjelma syystä tai toisesta on liian rajun/pelottavan oloinen, niin silloin laitetaan telkkari kiinni ja puuhataan jotain muuta. Esimerkiksi kolmosen ja nelosen piirretyt ovat usein sellaisia, että en todellakaan antaisi lapseni niitä katsoa.
itse aikoinanaan pphlla sovittiin että videoita/telkkua ei katsota. Se sopi hänelle hyvin, ei ollut ongelma.
Ainahan voi kysyä luvan erikseen jos tulee joku erikoistilanne. Meillä tuli vuoden aikana yhden kerran.
Ja siitä kodinomaisuudesta, että ainakaan meillä kotona ollessanikaan lapset katso tvtä kuin hyvin rajoitetun ajan ja tiettyyn aikaan päivästä.
Mutta tiedän kyllä huusholleja, mukaanlukien yksi pph, että tv huutaaa käytännössä aina. Ja jos ei huuda, aina kun hoitaja käy pissalla/vastaa puhelimeen/tekee voileivän , ei muuta kuin töllö auki.