Miten pääsisi tästä esiintymiskammosta eroon? ov
Harrastan tanssia ja esityksiä on usein. Niiden kanssa ei ole mitään ongelmaa, koska olen yksi tanssija muiden joukossa. Samoin pystyn laulamaan muiden mukana kauniisti ja puhtaasti (näin mulle on sanottu) ja pari kertaa mua on pyydetty laulamaan yksin yleisölle. Muuten ok, mutta mä menen totaallisesti lukkoon, jos joudun edes puhumaan vieraiden ihmisten tuijottaessa.
Kommentit (2)
Sanoisin, että jännittämisestä ei kokonaan pääse eroon, mutta kammon voi oppia taltuttamaan ja jännityksen kanssa oppia elämään.
Itse teen niin, että keskityn vain siihen asiaan. Esim. esittelyissä mietin tarkalleen mitä sanon ja sitten muka esitän että heittäisin lonkalta (toimii). Laulaessa tai muuten esiintyessä mietin jokaisen yksityiskohdan läpi, että tiedän miten toimia jos/kun paniikki iskee. Tästä on samalla se hyöty, että kun miettii käytännön asioita ei ehdi panikoida niin paljon.
Tsemppiä sinulle esiintymisiin! Rohkeasti vain tulta päin=)
Menin totaalisen lukkoon kun piti päiväkodin vanhempain illassa kertoa nimensä. Jokainen vuorollaan sanoi omansa, kun vuoro osui kohdalle en melkein saanut sanaa suustani ja jotain epämääräistä sitten sönkkäsin. Ai, että kun oli taas hauskaa...