En kyllä tykkää Helsingin "tunnelmasta"
Se on kylmä ja kaikki on liian kaukana. Ihmiset pasteeraavat hienoissa vaatteissa ja ovat olevinaan.
Kommentit (213)
Ei ole mikään pakko tykätä. Moni muu kuitenkin tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Kulahtaneita ulkkareitahan täällä nykyään pyörii nistienlisäksi. Tunnelma on likainen, kylmä ja henkii jotain epämiellyttävää.
Kyllähän Ateneumin seutu on aika kolkko. Suunnittelu henkii modernismia, ja jopa sen tyylilajia funktionalismia, enemmän kuin historiaa. Autoja myös runsaasti aika lähellä kävelyteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stadi oli hyvä mestä vielä 2000-luvulla mutta sitten kaikki muuttui. Nykyään sinne ei mene kuin pakosta.
Jep. Pari vuotta sitten tein Helsinkiin viikonloppureissun. Vähän kulttuuria ja hyvää ruokaa. Kun astuin junasta ulos ja näin sen ihmisaineksen ja touhun rautatieasemalla, niin totesin, että tänne en enää tule. Suurin osa nark keja, juop poja ja miespuolisia ma mu ja pitämässä omaa äänekästä showtaan. Oli kyllä kaukana kauniista, siististä ja turvallisen oloisesta Pohjoismaalaisesta idyllistä. Mietin vaan, että minkä maan slum mi alueelle olen tullut. Hyi hel vetti.
Tulit etsimään kulttuuria ja hyvää ruokaa rautatieasemalta? Ensi kerralla kannattaa suunnistaa vähän kauemmaksi. Ota vaikka hotellihuone Bulevardilta niin siinä sulla on 10+ hyvää ravintolaa ja kulttuurikohteita melkein vieressä.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulahtaneita ulkkareitahan täällä nykyään pyörii nistienlisäksi. Tunnelma on likainen, kylmä ja henkii jotain epämiellyttävää.
Kyllähän Ateneumin seutu on aika kolkko. Suunnittelu henkii modernismia, ja jopa sen tyylilajia funktionalismia, enemmän kuin historiaa. Autoja myös runsaasti aika lähellä kävelyteitä.
Tähän onneksi tulee muutos kun Kaivokatu suljetaan autoilulta.
Ei kai hienoissa vaatteissa vedetä kuin ehkä jossain kantakaupungin paremmalla alueella. Ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin vaatteilla hienostelu arjessa, vaikka olisikin varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläiset eivät ymmärrä kuinka mukavaa ja turvallista maalla asuminen on. Ei narkkareita, roadmaneja, vierasmaalaisia sosiaalietuuksien käyttäjiä, mielenvikaisia jne.
Ja kaikkialle voi kävellä.
Kävellä mihin exactly?
AivN mihin tahansa. Prisman, Cittariin, leffaan, hammaslääkäriin, eri lääkärikeskuksiin, veden ääreen, puistoon, metsään... Jne. Kaikki aivan vieressä.
Maaseudulla tai pikkupaikoissa noita ei ole.
Kyllä on toisissa. Esimerkiksi Tammela joka Forssan kupeessa. Yleensä ihmisillä on myös auto. Raavas istuu julkisissa.
Helsinki on eri kaupunginosia jotka ovat keskenään erilaisia. Itse asun Torpparinmäessä ja lähellä on maatila ja peltoja, Keskuspuisto. Olen asunut myös Punavuoressa lähellä merta ja Kalliossa ( 1990 luvulla). Kaikki erilaisia alueita. Olen lapsuuden asunut Käpylässä.
Siis meinaattko ettei vaikka keskuspuistossa kasva marjoja ja sieniä? Tai, että Stocka on jotenkin hieno.. s-ryhmä pyörittää sitä ruokakauppaakin..
30 min keskustasta olet jo Klaken pelloilla ta Porvoossa.. tai Lohjalla. Ja järvi ä ja mettää riittää.
T. Kuopiosta aikoinaan muuttanut, enkä ikinä muuttas takaisin.
Ettekö osaa käyttää verkkokauppoja? Itse en kuluta aikaani missään kaupoissa. Ruuankin saa kotiin kun vaan tilaa.
Olen kotoisin maalaistaajamasta ja asun nykyisin Helsingissä, keskiluokkaisessa kaupunginosassa. Ehkä isoin ero lapsuuteni elämään on se, että täällä voi valita oman piirinsä: siistin asuinalueen, lapsille hyvän koulun, lähellä olevat palvelut jne. Koin enemmän katuväkivaltaa muutaman tuhannen asukkaan kirkonkylässä kuin täällä, ja arki koko ikäluokan yhdistävässä koulussa oli todella levotonta. Ja suurin osa palveluista oli automatkan päässä lähikaupungissa.
Muuta muualle.
En mäkään tykkää Oulun tunnelmasta, mutta en mä sinne muuttaisi ja vielä enemmän kehtaisi valittaa asiasta yhdellekään ihmiselle, saati jossain anonyymillä keskustelupalstalla.
Olen usein miettinyt että miltä Helsinkiin muuttaneesta maalaisesta tuntuu, kun toinen maalainen haukkuu häntä ylpeäksi mulkuksi, koska asuu Helsingissä. Jossain Kalliossakin 20% on syntyperäisiä. Edes mahdollisuus maalaisella törmätä Helsingissä syntyperäiseen on aika pieni.
Huonoissa vaatteissa liikkui suurin osa kun viimeksi kävin. Eikä näyttänyt meno kovin auvoiselta muutenkaan.
kulttuuri ja suomi nyt ei vaan sovi yhteen. ylihintaista ja toisiaan kopioivia ravintoloita. kaikilla samat kledjut ja missään ei mitaan uniikkia. helsinki on pelkästään kallis ja luotaantyöntävä.
Tuppukylissä on näitä kaikkien asioita kyttääviä pirkkoja ja seijoja. Stadissa saa säilyttää oman yksityisyytensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on kaukana. Liikkeet on toisistaan aina puolen kilsan päässä. Tuulisilla leveillä kaduilla talsiminen on niin syvältä. Helsingissä tuulee aina ja kovaa!
Kampista pääsee Forumiin ja sieltä Citycenteriin maan alla. Sokokseen ja Stockalle joutuu ehkä kävelemään 200 metriä jalkakäytävällä.
Stockalle kyllä pääsee kävelemään maanalaisia reittejä pitkin miltei loppuun asti.
Kyllä siellä käy pari kertaa vuodessa mutta on se aina mukava palata sivistyksen pariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tunnista tuota tunnelmaa täällä Malmilla.
En edes keskustassa.
Käypä Stockalla.
Kun ysärillä meni sen ajan nuorisovaatteissa Stockmannille, kyllä nyrpisteltiin. Kohtelu oli tylyä.
30 vuotta myöhemmin ne myy samaa tyyliä muotina.
Nykyään ilmaisia vessoja on muuallakin joten ei mitään syytä mennä Stockmannille.
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään. Olen asunut täällä vuosikymmeniä enkä muuta pois. Parhaiten viihdyn kantakaupungissa. Ja Helsinkihän on suurkaupungiksi pieni. Kokeile esim. Berliinin välimatkoja.
Berliinissä on 3 miljoonaa asukasta enemmän kuin Helsingissä. Hieman eri tason suurkaupunkeja.
Jep. Pari vuotta sitten tein Helsinkiin viikonloppureissun. Vähän kulttuuria ja hyvää ruokaa. Kun astuin junasta ulos ja näin sen ihmisaineksen ja touhun rautatieasemalla, niin totesin, että tänne en enää tule. Suurin osa nark keja, juop poja ja miespuolisia ma mu ja pitämässä omaa äänekästä showtaan. Oli kyllä kaukana kauniista, siististä ja turvallisen oloisesta Pohjoismaalaisesta idyllistä. Mietin vaan, että minkä maan slum mi alueelle olen tullut. Hyi hel vetti.