Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pelkään sosiaalisia tilanteita, kysy minulta mitä tahansa

Vierailija
10.10.2026 |

. 

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallisia kysymyksiä, siis. Ap

Vierailija
2/29 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se alkoi? Onko luonnekysymys vai onko tapahtunut jotain pelottavaa? Kuinka vanha olit kun huomasit /muut huomasivat? Liittyykö pelko siihen, paljonko ihmisiä on paikalla? Onko eroa, jos kyseessä ovat tutut vai tuntemattomat / uudet? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pelkään . Olin arka jo lapsena. Tää ei oo lähtenyt juuri mihinkään vaikka olen nyt jo 34-vuotias. Olen silti arka. Ja olen poistunut epämukavuusalueelta monia kertoja.

Vierailija
4/29 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se alkoi? Onko luonnekysymys vai onko tapahtunut jotain pelottavaa? Kuinka vanha olit kun huomasit /muut huomasivat? Liittyykö pelko siihen, paljonko ihmisiä on paikalla? Onko eroa, jos kyseessä ovat tutut vai tuntemattomat / uudet? 

En ole ikinä ollut kovin sosiaalinen ihminen, joten olettaisin luonteeni olevan yksi sen osasyy. En ole kokenut mitään ns. traumaattista elämässäni. Huomasin sen about yläkoulussa, jätin välistä tunteja varsinkin jos niissä piti pitää joitain esitelmiä tai työskennellä (satunnaisissa) ryhmissä. Pelkoon liittyy juurikin ihmisten määrä, ja mahdollisuus joutua huomatuksi ja tuomituksi. Olen ihan okei tuttujen seurassa suurimmasta osasta tapauksista. Tuntemattomien kanssa tilanne tuntuu suorastaan kidutukselta ja tulee esiin varsinkin fyysisesti: punastun, kädet tärisevät ja kuulostan kuin olisin purskahtamassa itkuun. Vihaan varsinkin tuota viimeistä. Hyvin nolostuttavaa. Ap

Vierailija
5/29 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin pelkään . Olin arka jo lapsena. Tää ei oo lähtenyt juuri mihinkään vaikka olen nyt jo 34-vuotias. Olen silti arka. Ja olen poistunut epämukavuusalueelta monia kertoja.

Harmillista kuulla. Miten se yleensä ilmenee sinulla? Ap

Vierailija
6/29 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko punastelua lapsena? Ilkuttiinko siitä?

Vierailija
7/29 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hikoilen ja olen ahdistunut ja jännittynyt sosiaalisissa tilanteissa. Minulle on sanottu monesti ihan julkisesti että "relaa nyt vähän" tai "Miksi jännität" tai että "onko sulla kaikki hyvin" tai että "sun pitää ottaa yksi kalja että rentoudut!" Mä en osaa edes enää sanoa miksi jännitän, uskon että taustalla jotain nepsy piirteitä ja hermosto jotenkin menee automaattisesti jännitysmoodiin jossain tilanteissa. Tähän nuorempana kokeiltiin erilaisia lääkityksiä mutta ne aiheutti taas muista sivuoireita ja eivät käyneet itselleni. Joidenkin ihmisten seurassa taas jännitän enempi ja joidenkin seurassa en juuri ollenkaan (yleensä kahdenkeskinen tilanne). Voi olla myös kyse siitä etten ole sinut itseni kanssa tai huono itsetunto. Näitäkin koittanut treenata, mutta ei nyt niin paljon apua...

Vierailija
8/29 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisitkö kanssani siedätyshoitoon? Siis Stadin yöhön pörräämään. Olisiko idea mielenkiintoinen vai kauhistuttava?

Vierailija
9/29 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mut oli. Pulpettikaveri sitten sanoi, et kyllä häntäkin.

....

Vuosia myöhemmin. Istuin joskus aamulla baarissa, isää ei huvittanut baariin lähtö, "ajoi" sitten minut. Menin, kuuntelin hänen kavereittein juttuja: yhtä niistä härnäsivät, hän siihen: minä en istu pilkkaajien pöydässä. Lähti vessaan. Tuli takaisin, tiskin kautta, kaljatuoppi mukana. Nauroi tullessaan. :)

(savokainuulaista huumoria).

Vierailija
10/29 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteletko ja analysoitko sosiaalisia tilanteita sen jälkeen kuin ne on tapahtunut? 

Minulla on tätä ja pelkään aina mokanneeni jotain. En tiedä mihin se liittyy. 

Vierailija
11/29 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut lapsesta saakka, en nyt tiedä ilkkumisesta. Ehkä pari kertaa kaverit (koko elämän aikana vain pari ihmistä joita pidän kavereina) on maininnut siitä. Ap 

Vierailija
12/29 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatteletko ja analysoitko sosiaalisia tilanteita sen jälkeen kuin ne on tapahtunut? 

Kyllä ja tunnen häpeää :( ja voi olla kuukausia mielessä

Vierailija
13/29 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hikoilen ja olen ahdistunut ja jännittynyt sosiaalisissa tilanteissa. Minulle on sanottu monesti ihan julkisesti että "relaa nyt vähän" tai "Miksi jännität" tai että "onko sulla kaikki hyvin" tai että "sun pitää ottaa yksi kalja että rentoudut!" Mä en osaa edes enää sanoa miksi jännitän, uskon että taustalla jotain nepsy piirteitä ja hermosto jotenkin menee automaattisesti jännitysmoodiin jossain tilanteissa. Tähän nuorempana kokeiltiin erilaisia lääkityksiä mutta ne aiheutti taas muista sivuoireita ja eivät käyneet itselleni. Joidenkin ihmisten seurassa taas jännitän enempi ja joidenkin seurassa en juuri ollenkaan (yleensä kahdenkeskinen tilanne). Voi olla myös kyse siitä etten ole sinut itseni kanssa tai huono itsetunto. Näitäkin koittanut treenata, mutta ei nyt niin paljon apua...

Kuulostaa tutulta. Ap

Vierailija
14/29 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtisitkö kanssani siedätyshoitoon? Siis Stadin yöhön pörräämään. Olisiko idea mielenkiintoinen vai kauhistuttava?

En ole ikinä ollut missään kylillä venymässä yöllä, ajatuskin tuntuu hirveältä. En osaisi suunnistaa, pelkäsin varmaankin jokaista vastaantulevaa. Joten ei kiitos. Ap

Vierailija
15/29 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pelkään sosialistisia tilanteita, siksi välttelen saastaisia demareita.

Vierailija
16/29 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ennen kesken ja jälkeen. Voin kertoa ajatusprosessini. 

Ennen: älä sano mitään outoa, puhu normaalisti, älä takeltele.

Kesken: missä vaiheessa tässä pitäisi puhua, pakko miettiä sanottava läpi jotain pari kertaa ennen kuin sanon edes mitään jotta saan sanottavan sitten jotenkin ymmärrettävästi ulos suusta. 

Jälkeen: miksi sanoin tuon tuolleen/tuolla äänellä, sanoin varmasti jotain väärin. 

Ap

Vierailija
17/29 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut huivia, tummia laseja, villapaitaa tai jokin este väliinne?

Vierailija
18/29 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut huivia, tummia laseja, villapaitaa tai jokin este väliinne?

Miten huivi tai villapaita auttaisi? Lasit ymmärrän, mutta nyt talven lähestyessä en viiti käyttää niitä varsinkaan sisätiloissa, koska näyttäisin hoopolta. Ap

Vierailija
19/29 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap mutta miten tämä mielestäsi auttaa? Yöllä ja baareissa on pimeää muutenkin, siellä ei punastumiset näy ja juuri sen näkyminen on se suurin ongelma. Tajuan kyllä että etsit vain seuraa, onhan sellainen ujo punasteleva nainen jokaisen unelma.

Vierailija
20/29 |
10.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt sosiaalisesta fobiasta koko ikäni, yläasteella/lukiossa välillä lintsasin jos tiesin että jotain puhe-esiintymistä tai ryhmätöitä, kun ahdisti niin paljon. Joskus sellaiseen kuitenkin väkisinkin jouduin missä piti luokan edessa jokin esitys pitää ja ideana oli että kaikki luokkalaiset arvosteli + opettaja lapulle. Tietenkään ei esitys mennyt hyvin, kun jännitin niin älyttömästi.. Noh, vasta illalla uskalsin lukea laput ja luokkakavereilta oli onneksi ihan neutraaleita/ok-arvosteluita, mutta sitten kun luin opettajan lapun niin järkytyin, käytännössä haukkui lapulla minut maanrakoon! Jäi kyllä traumat sen jälkeen esiintymiseen, ois voinut edes vähän kannustaa. Nyt aikuisena, lähes 50v, edelleen kärsin samoista ongelmista, sentään työelämässä pystyn olemaan, tosin etätöissä lähinnä, mutta välillä täytyy uskaltautua palavereihin ja työmatkoihin.. ne pelottaa jo etukäteen ja vie yöunet. Ja pitkään jää vaivaamaan nämä tilanteet kun hävettää aina niin paljon ujouteni ja se että en vaan osaa olla normaali..