En aio enää etsiä kokoaikatyötä, ja aion lisätä työttömyysjaksoja elämääni.
Teen enää vain osa-aikatöitä. Vietän menetettyä eläkettäni tästä eteenpäin nyt joka hetki.
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se onkin paljon järkevämpää. Viettää vapaata kun on paremmassa kunnossa.
Joo, kun vaan olisi rahaakin sitten johonkin muuhunkin kuin olemiseen.
Se on valintajuttu. Todella vähällä rahalla pärjää, kun niin oikeasti haluaa. Olen elättänyt itseni ja tyttäreni 1440 eurolla, siinä on sitten mukana myös asuntolaina ja aivan kaikki kulut. Silloin teki vähän tiukkaa, kun lapsilisä loppui, mutta tytär oli vielä lukiossa.
1440€ yli 20 vuotta sitten oli paljon isompi raha kuin 1440€ nykyisin. Hintataso on noussut niin paljon. Itse olin 2000-luvun alussa opiskelija ja pärjäsin helposti 600€ kuukausituloilla. Siitä jäi rahaa säästöönkin. Asuminen maksoi 250€ (sis. vesi ja netti) ja opiskelijaruokalassa sai syödä 2,15€ hintaan. Ei onnistuisi nykyisin mitenkään päin tuollainen kulurakenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se onkin paljon järkevämpää. Viettää vapaata kun on paremmassa kunnossa.
Se on valintajuttu. Todella vähällä rahalla pärjää, kun niin oikeasti haluaa. Olen elättänyt itseni ja tyttäreni 1440 eurolla, siinä on sitten mukana myös asuntolaina ja aivan kaikki kulut. Silloin teki vähän tiukkaa, kun lapsilisä loppui, mutta tytär oli vielä lukiossa.
Jaa, kuinka kauan? Itse olen tehnyt määräaikaisissa työsuhteissa välillä osa-aikaista, välillä kokoaikaista vuodesta 2015. Työtä on ollu 6-9 kk vuodessa. Kyllä mulle vaan maistuisi vakituinen työsuhde ja säännölliset tulot, että edes joskus olisi sitä ylimääräistä. Lapsiakin on, onneksi myös puoliso.
Mä otin loparit yyteissä, myin omakotitaloni, kuittasin kaikki velat ja asunnnyt velattomassa asuntoautossa kolmatta vuotta ja reissaan ympäri Eurooppaa kelien mukaan. Helppoa!! En aijo mennä töihin enää koskaan!
N55
Vierailija kirjoitti:
Mä otin loparit yyteissä, myin omakotitaloni, kuittasin kaikki velat ja asunnnyt velattomassa asuntoautossa kolmatta vuotta ja reissaan ympäri Eurooppaa kelien mukaan. Helppoa!! En aijo mennä töihin enää koskaan!
N55
Pesää myymälläkö saat ruoka- ja bensarahat?
Vierailija kirjoitti:
Ollaan tehty 40v töitä. Nyt mullakin meni motivaatio. Lapset on aikuisia ja parempi höllätä nyt kun juosta karkaavan maaliviivan perässä.
47/52 viikkoa vuodessa töitä ja sinne saisi kuolla. Vaatimaton elämä vähällä rahalla voisi olla parempaa.
Olen viettänyt hyvin vaatimatonta elämää vähällä rahalla koko aikuisikäni. Ensin köyhänä yliopisto-opiskelijana ja sen jälkeen köyhänä pätkätyöläisenä. Silti olen saanut sukavarteen säästöjä ja lainaakaan ei ole. Olen siitä onnellinen, että minua ei siunattu krääsän haalimis innolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ehkä ole ymmärtänyt systeemiä. Eläkeiän nosto alentaa nyky työntekijöiden maksuja. Jos on liian vähän maksajia, niin summat nousee liian korkeaksi. Ja se ei tarjota, että ne rahat menee tämän päivän eläkeläisiä, vaan sijoitukseen . Voitte sitten myöhemmin taas laskea eläkeikää tai järjestää paremmat osa-aikaeläkkeen tai helpommat työkyvyttömyyseläkkeen.
tämän hetken eläkesysteemi on ponzi-huijaus. perustuu siihen, että maksajien määrä lisääntyy ainiaan, ja nythän syntyvyys on laskussa, ja maahantulleet ei maksa mistään mitään, niin tämän hetken nuoret eivät tule saamaan eläkettä lainkaan. kuinka kauan kansalla kestää tämä tajuta?
Riippuu eläkeyhtiöiden sijoituksista. Koska osa nyt maksetuista eläkemaksuista pitää sijoittaa tulevia varten.
Nyt maksetuilla maksuilla katetaan nykyyiset eläkkeet, ei tulevia eläkkeita.
Tämä. Nykyiset eläkeläiset luulevat maksaneensa itse omat eläkkeensä. Eivät ole, vaan revitään meidän työssä käyvien selkänahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan tehty 40v töitä. Nyt mullakin meni motivaatio. Lapset on aikuisia ja parempi höllätä nyt kun juosta karkaavan maaliviivan perässä.
47/52 viikkoa vuodessa töitä ja sinne saisi kuolla. Vaatimaton elämä vähällä rahalla voisi olla parempaa.Olen viettänyt hyvin vaatimatonta elämää vähällä rahalla koko aikuisikäni. Ensin köyhänä yliopisto-opiskelijana ja sen jälkeen köyhänä pätkätyöläisenä. Silti olen saanut sukavarteen säästöjä ja lainaakaan ei ole. Olen siitä onnellinen, että minua ei siunattu krääsän haalimis innolla.
Sama täällä. Olen oppinut elämään suu säkkiä myöten, joten pystyn työttömänäkin maksamaan asuntolainaani. Materia ei kiinnosta pakollisia "pesusinepulloja ja vessapaperia" enempää.
Olin lapsi 90-luvun pahimman laman aikaan. Kun katsoin vanhempieni jatkuvaa kituuttamista ja rahasta stressaamista, päätin,, että minä en tuollaiseen ala. Avasin sijoitusrahaston heti, kun ikä riitti ja laitoin sinne kaikki siihenastiseset säästöni. Jokaisesta palkasta oli se suuri tai pieni, laitoin osan sijoituksiin. Laitan edelleen, vaikka nykyisin salkun koko mitataan jo 5 numeroisella luvulla ja kohta puoliin alkaa olla aika tehdä työelämästä exit. Ehkä vielä vuoden tai pari kerrytän varallisuutta. Olen kuitenkin vasta nelikymppinen, joten ei tässä mikään kiirus ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirry sinäkin minimalismiin tästä kulutushullutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen. Tein saman päätöksen kesällä enkä aio stressata uusista töistä ennen kuin ansiosidonnainen päättyy. Olen nyt 50 vuotta.
Voit heittää hyvästit haaveista työllistyä. 70 vuotiaaksi olet työttömänä ja eläkekerttmä romuttuu, sitten eläkkeen alkaessa saat ropoja, jolla ei elö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N55
Täh? Auto on maksettu, sen täyskasko + ajoneuvovero noin satkun/kk . Vesi, suihkut ja lämmitys ilmaista, ruokaan menee n 200€/kk, löpöön ihan se, minkä liikun, eli 0-200€/kk, kaasu 10€/kk.
Myy sinä peräreikääsi vapaasti, mun ei todellakaan tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+lapsilisä+elatustuki+asumistuki jota sai ennen vielä omistusasumisen yhtiövastikkeeseen. Jopa yhtiölainaosuuteen.
Tai toimeentulotuki. Uskon aina, että halutaan antaa joku kuva, eikä laiteta koko totuutta.
Lapsilisä on mainittu. Kaikki vaan nyt hakeutumaan vapaaehtoisesti puolipäivätyöhön, kun kela kerta kompensoi menetetyt tulot.
Itseasiassa tämä on järkevää. Vastikkeellinen sosiaaturva, johon oikeiston johdolla olemme itsemme äänestäneet, ei kannusta omaisuuden kerryttämiseen. Jäätyäsi työttömäksi on omaisuus ensin myytävä, että saa tukia. Toisin sanoen kymmenien vuosien työ valuu hiekkaan kun kokoomuksen pärstäpotkulaki etenee.
Parempi kun ei kerää omaisuutta lainkaan. Työkeikka silloin tällöin elämästä nauttimiseen ja muuten kaikki rahat menemään. Elätettäviä, eli lapsia ei kannata hankkia, niillä kapitalisti saa sut nalkkiin liian helposti.
En tiedä kuinka hyvä tai tehokas yhteiskunta tälläinen on, mutta sitä me olemme äänestyskopeissa kolmevuosikymmentä halunneet ja sellaisen saaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ehkä ole ymmärtänyt systeemiä. Eläkeiän nosto alentaa nyky työntekijöiden maksuja. Jos on liian vähän maksajia, niin summat nousee liian korkeaksi. Ja se ei tarjota, että ne rahat menee tämän päivän eläkeläisiä, vaan sijoitukseen . Voitte sitten myöhemmin taas laskea eläkeikää tai järjestää paremmat osa-aikaeläkkeen tai helpommat työkyvyttömyyseläkkeen.
tämän hetken eläkesysteemi on ponzi-huijaus. perustuu siihen, että maksajien määrä lisääntyy ainiaan, ja nythän syntyvyys on laskussa, ja maahantulleet ei maksa mistään mitään, niin tämän hetken nuoret eivät tule saamaan eläkettä lainkaan. kuinka kauan kansalla kestää tämä tajuta?
Riippuu eläkeyhtiöiden sijoituksista. Koska osa nyt maksetuista eläkemaksuista pitää sijoittaa tulevia varten.
Nyt maksetuilla maksuilla katetaan nykyyiset eläkkeet, ei tulevia eläkkeita.
Tämä. Nykyiset eläkeläiset luulevat maksaneensa itse omat eläkkeensä. Eivät ole, vaan revitään meidän työssä käyvien selkänahoista.
Ihan samalla tavalla heitä edeltävän sukupolven eläkkeet revittiin näiden nykyisten eläkeläisten selkänahoista. Turhaan olet heille kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N55
Täh? Auto on maksettu, sen täyskasko + ajoneuvovero noin satkun/kk . Vesi, suihkut ja lämmitys ilmaista, ruokaan menee n 200€/kk, löpöön ihan se, minkä liikun, eli 0-200€/kk, kaasu 10€/kk.
Myy sinä peräreikääsi vapaasti, mun ei todellakaan tarvitse.
Yleistuki riittää mainiosti, tosin tällä hetkellä vielä anssilla. Lisäksi pääomatuloja.
Kysyttävää?
Näytätkö, missä kohtaa tämä väittämäsi kateus ilmenee.
Toi oli FAKTA.
Vierailija kirjoitti:
Näytätkö, missä kohtaa tämä väittämäsi kateus ilmenee.
Toi oli FAKTA.
Siinä että uliset selkänahasta repimisestä tajuamatta, että ne nykyiset eläkeläiset ovat tehneet paljon pidemmät työurat kuin sinä tulet koskaan tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N55
Mitä kuvittelet tapahtuneen talon myynnistä kertyneellä voitolla? Kyllä, tienasin yli 20 tonttua ihan vaan voittona myynnissä.
Mä olen ihan hulluna tunkemassa joka avoimeen paikkaan, mutta mihinkään ei oteta. Minulle työ maistuisi ja raha kelpaisi.
Koska työttömänä ollessa tulot olisivat liian pienet.