Kuinka moni työssäkäyvä ajattelee, että hänellä on työpaikka sen takia, että hän on vain niin ylivoimaisen hyvä?
Ja työttömät ovat kouluttamattomia, osaamattomia ja muutenkin huonoja työntekijöitä.
Veikkaanpa, että moni työntekijä ei nykypäivänä pääsisi edes haastatteluun pyrkiessään sinne omaan työtehtäväänsä töihin.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten just ne joilla ei ole töitä olisi parempia kuin ne joilla on?
Miten just ne, joilla on töitä, olisivat parempia kuin työttömät? Mun kokemusten mukaan heti työsuhteen vakiintuessa alkaa saikuttelu, kiukuttelu, laiskottelu, muutosten vastustaminen ja muu lusmuilu.
Ei työelämässä enää tarvitse olla se äidin vaatima kympintyttö, 6,5 suoritus riittää.
Sanopa tuo jokaiselle naiselle joka pakkosuorittaa hampaat irvessä töissä.
Jos sulla olisi ravintola, palkkaisitko mieluummin Gordon Ramsayn kaltaisen huippukokin, jolla on vuosikymmenten kokemus, vahva ammattitaito ja konkreettiset näytöt osaamisestaan, vai pitkäaikaistyöttömän kokin, jonka osaamisesta ja ammattitaidosta ei ole vastaavia näyttöjä?
Vierailija kirjoitti:
En ehkä ylivoimaisen hyvä, mutta hakijoista paras, kun ottivat minut. Olen työssä ollessani kouluttautunut lisää ja hankkinut erityisosaamista, joten olisin ehkä nyt ylivoimaisen hyvä.
Sossutädin osaamisessa kuule ei ole kuin yksi taso.
Vierailija kirjoitti:
En ehkä ylivoimaisen hyvä, mutta hakijoista paras, kun ottivat minut. Olen työssä ollessani kouluttautunut lisää ja hankkinut erityisosaamista, joten olisin ehkä nyt ylivoimaisen hyvä.
Et välttämättä lähellekään paras mutta sopivin kyseiselle esimiehelle tai tiimiin. Riippuu aina siitä mitä haetaan ja halutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten just ne joilla ei ole töitä olisi parempia kuin ne joilla on?
Miten just ne, joilla on töitä, olisivat parempia kuin työttömät? Mun kokemusten mukaan heti työsuhteen vakiintuessa alkaa saikuttelu, kiukuttelu, laiskottelu, muutosten vastustaminen ja muu lusmuilu.
Ei työelämässä enää tarvitse olla se äidin vaatima kympintyttö, 6,5 suoritus riittää.
Sanopa tuo jokaiselle naiselle joka pakkosuorittaa hampaat irvessä töissä.
Sanottu on. Ja lähdin liikkeelle 7,5. Mitä enemmän työolot ovat kiristyneet sitä mukaan on laskenut suoritustaso.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla olisi ravintola, palkkaisitko mieluummin Gordon Ramsayn kaltaisen huippukokin, jolla on vuosikymmenten kokemus, vahva ammattitaito ja konkreettiset näytöt osaamisestaan, vai pitkäaikaistyöttömän kokin, jonka osaamisesta ja ammattitaidosta ei ole vastaavia näyttöjä?
Palkkaisin somalin joka sanoo että saan 5000 e tukea valtiolta kun palkkaan hänet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et välttämättä lähellekään paras mutta sopivin kyseiselle esimiehelle tai tiimiin. Riippuu aina siitä mitä haetaan ja halutaan.
Ja se paras on saattanut sanoa ei tarjotulle paikalle.
En vieläkään oikein ymmärrä miksi minut valittiin nykyiseen työhöni. Olin ollut todella pitkään työttömänä ja mihinkään en kelvannut. Kunnes sitten pääsin vakituiseen työsuhteeseen ilman mitään vuokrapelleilyjä. Nykyisin olen jo toimihenkilö (käytännössä alempi sellainen, vaikka paperilla ylempi) ja vastuut kasvavat. Epäilen, että en neljänkään vuoden jälkeen kykene vieläkään mieltämään itseäni kuin tilapäisesti työllistetyksi pitkäaikaistyöttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti sen työttömän. On olemassa koeaika jolloin voi taitonsa näyttää. Gordonin maineen tietäen tuskin kukaan palkkaisi. Mr knowitall.
Moni luulee olevansa parempi kuin muut työssä käyvät kollegat etenkin pikkupomot ja esihenkilöt sekä näiden myötäilijät. Oma lukunsa on sitten nämä ketkä haalivat toisten nenän edestä työt eli yksi itsekeskeinen tekee itsestään "parhaan ja tuottoisimman" työntekijän.
Ja ei ole joka kerta niin että paras hakijoista valitaan. Töihin taitaa joskus päästä parhaiten se joka osaa mielistellä, puhuu taidoistaan liioitellusti ja muistuttaa eniten työhaastattelijaa.
En ole ylivoimaisen hyvä. Sain tämän paikan, koska minulla oli vaadittu pätevyys ja suostuin ajamaan kauas kaikesta töihin. Eli ei ollut paljoa kilpailua.
En ajattele pahaa työttömistä, mutta en myöskään itsestäni. Olen oikeasti hyvä työssäni, ja olen alalla, jolla kokemuksesta on vain hyötyä eli ikääntymistä katsotaan hyvällä.
Vierailija kirjoitti:
Sen jonka saa halvemmalla huonoimmilla ehdoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ihminen, joka on panostanut koulutukseensa, hankkinut hyvät arvosanat, kehittänyt tietoisesti sosiaalisia taitojaan, opetellut verkostoitumaan ja tehnyt pitkäjänteisesti töitä oman osaamisensa eteen, on lähtökohtaisesti paremmassa asemassa työmarkkinoilla kuin ihminen, joka ei ole panostanut näihin asioihin samalla tavalla. Erityisesti silloin kun ihmisellä on konkreettista näyttöä siitä, että hän kuuluu oman alansa parhaisiin erikoisosaajiin niin tottakai tällainen halutaan palkata.
Eli sinä elät juuri sellaisessa harhassa kuin kuvailin.
Ap
Mikä tuossa on nyt sitä harhaa? Jos olet oikeasti alasi parhaimmistoa ja olet tehnyt työssäsi sellaisia tuloksia, että kaikki alan ihmiset tietävät, kuka olet ja mihin pystyt, yritykset pikemminkin kilpailevat sinusta työntekijänä. Sinua voidaan headhuntata suoraan nykyisestä työpaikastasi, eikä sinun tarvitse välttämättä edes itse hakea uusia töitä. Nimesi ja näyttösi puhuvat puolestasi jo ennen kuin olet lähettänyt ensimmäistäkään hakemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ihminen, joka on panostanut koulutukseensa, hankkinut hyvät arvosanat, kehittänyt tietoisesti sosiaalisia taitojaan, opetellut verkostoitumaan ja tehnyt pitkäjänteisesti töitä oman osaamisensa eteen, on lähtökohtaisesti paremmassa asemassa työmarkkinoilla kuin ihminen, joka ei ole panostanut näihin asioihin samalla tavalla. Erityisesti silloin kun ihmisellä on konkreettista näyttöä siitä, että hän kuuluu oman alansa parhaisiin erikoisosaajiin niin tottakai tällainen halutaan palkata.
Ap
Mikä tuossa on nyt sitä harhaa? Jos olet oikeasti alasi parhaimmistoa ja olet tehnyt työssäsi sellaisia tuloksia, että kaikki alan ihmiset tietävät, kuka olet ja mihin pystyt, yritykset pikemminkin kilpailevat sinusta työntekijänä. Sinua voidaan headhuntata suoraan nykyisestä työpaikastasi, eikä sinun tarvitse välttämättä edes itse hakea uusia töitä. Nimesi ja näyttösi puhuvat puolestasi jo ennen kuin olet lähettänyt ensimmäistäkään hakemusta.
Ja työttömät ovat kouluttamattomia, osaamattomia ja muutenkin huonoja työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jonka saa halvemmalla huonoimmilla ehdoilla.
Tuolla pelillä et ainakaan menestyvää ravintolaa rakenna. Menestyvä ravintoloitsija ymmärtää, että poikkeuksellisen taitava kokki ei ole pelkkä kuluerä, vaan investointi, joka voi maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti. Kun ruoka on huippuluokkaa, asiakkaat palaavat, suosittelevat ravintolaa muille ja ovat valmiita maksamaan laadusta. Hyvä maine tuo lisää asiakkaita ja erottaa ravintolan kilpailijoista.
Pääministeri? Valtiovarainministeri? Kuka tahansa ministeri? Kansanedustaja?
Vierailija kirjoitti:
Pointti onkin siinä, että äärimmäisen harva ihminen on oikeasti Gordon Ramsay. Valtaosa on taidoiltaan keskitasoa vaikka itse kuvittelisi olevansa korvaamaton huippuosaaja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi olla maailman paras kokki, mutta jos on niin ikävä luonne kuin telkkarista välittyy, niin kuka ikinä ottaisi töihin?
Ap