70-vuotiaan ajokorttitestin kysymys: mitä yhteistä on kellolla ja viivaimella
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittaaminen. Toisella aikaa ja toisella matkaa.
Minä kyllä huomauttaisin että vain toista käytetään mittaamiseen.
Kello osoittaa aikaa.
Jos et tiennyt, niin on myös kelloja, joita käytetään vain ajan mittaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kello osoittaa aikaa.
Kysymyksessä ei tarkennettu mitä kelloja joten oletan että niitä normaaleja joista katsotaan aika. Ajan mittaamiseen käytettäviä kelloja kutsutaan yleisesti sekuntikelloiksi, tai ajastimiksi.
Puhutaanko nyt analogisesta vai digitaalisesta kellosta? No molemmissa on numeroja kasvavassa järjestyksessä, kellossa vain tiettyyn lukuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 70-vuotias ei tiedä mitä lääkjeitä dosettiinsa laittaa ei enää ole kunnossa.
Olen 80, minulla ei ole dosettia koska pystyn vielä lääkkeeni huolehtimaan. Osasin täyttää etukäteen kotona sen terveyskyselylomakkeen ja viedä sen mukanani. Lääkäri kehui miten hyvän kellon ja symmetrisen piirsin. Miehet etenkään ei osaa, esim isoa ja pientä viisaria.
Onnittelut. Osaat piirtää kellon.
Se on naiselle jo saavutus.
En edes tiennyt, mikä on viivain, ennen kuin katsoin googlesta.
Minun kouluvuosinani se oli viivoitin. Ei viivain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 70-vuotias ei tiedä mitä lääkjeitä dosettiinsa laittaa ei enää ole kunnossa.
Olen 80, minulla ei ole dosettia koska pystyn vielä lääkkeeni huolehtimaan. Osasin täyttää etukäteen kotona sen terveyskyselylomakkeen ja viedä sen mukanani. Lääkäri kehui miten hyvän kellon ja symmetrisen piirsin. Miehet etenkään ei osaa, esim isoa ja pientä viisaria.
Saitko lääkäriltä tarran palkinnoksi?:)
Lausunnon ajokortin uusimiseen. Miksi sinua harmittaa jos 80 v osaa piirtää kellotaulun? Opettele, opit ehkä itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lausunnon ajokortin uusimiseen. Miksi sinua harmittaa jos 80 v osaa piirtää kellotaulun? Opettele, opit ehkä itsekin.
Kuulostat todella lapselliselta. Niinhän se tosin menee, vanhana sitä monesti taantuu lapsen tasolle.
Eläimelläkin voi olla kello kaulassa, mutta osoittaako se aikaa ja onko siinä numeroita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on aivan älytön kysymys.
Jos kysytään mitä yhteistä on tiimalasilla ja rannekellolla niin vastaus on looginen: molemmat mittavat aikaa.
Jos kysytään mitä yhteistä on viivottimella ja rullamitalla niin se että molemmat mittaavat pituutta
Mutta kun kysytään mitä yhteistä on kellolla ja viivottimella niin vastaus on tietenkin että molemmat mittaavat aikaa paitsi viivotin joka mittaa pituutta.
Tällaisen kysymyksen kehittäjä on niin dementoitunut että siltä pitäisi ottaa lääkärinpaperit äkkiä poism
Sinä olet älytön. Niissä on yhteistä se, että kumpaakin välinettä käytetään mittaamiseen vaikka niillä ei mitata samaa asiaa.
Jos mietitään niin kello näyttää aktiivisesti tiettyä aikaa (oikeaa tai väärää) vaikkei sitä kukaan katsoisikaan. Viivoitin taas ei mittaa mitään konkreettista jos sitä ei erikseen käytä.
Kellossa voi olla asteikko, mutta digitaalikellossa ei välttämättä ole vaan vain numerot. Viivaimessa usein on asteikko ja numeroita, kellossa ei välttämättä ole numeroita. Lisäksi viivain on usein esine kuten kellokin, mutta molemmat voi olla digitaalisia ohjelmanpätkiäkin esim. tietokoneen ruudulla.
Vaikuttaa vähän liian monitulkintaiselta kysymykseltä kun asiaa voi miettiä liian monesta suunnasta. Lisäksi on helppoa vaan sanoa että kumpikaan ei ole kulkuväline, tai ruoka tai kumpikaan ei kulje valoa nopeammin tunnetussa universumissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kello osoittaa aikaa.
Kysymyksessä ei tarkennettu mitä kelloja joten oletan että niitä normaaleja joista katsotaan aika. Ajan mittaamiseen käytettäviä kelloja kutsutaan yleisesti sekuntikelloiksi, tai ajastimiksi.
Tuo kertoo vain siitä, että olet dementikko, joka ei muista minkälaisia kelloja edes on olemassa.
Piti jo piirtää kellotaulu 55v tsekissä. Tein vissiin sen niin nopeasti ettei sitten enää tarvinnut kellonaikoja viisareilla alkaa laitella. No laitoin siihen sitten kaupan päälle sen hetkisen kellonajan.
Ei mitään haisua. Mulla on ajokortti, eikä mun ajokykyä tarkasteta vielä piiiiiitkäääään aikaan. Nähdään liikenteessä! t. N47
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat todella lapselliselta. Niinhän se tosin menee, vanhana sitä monesti taantuu lapsen tasolle.
Mikäs sinua nyt niin kovasti harmittaa? Parempi olla vaikka lapsellisen ylpeä taidoistaan kuin muistisairas. Tai katkera viisastelija.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen tarkastus on vasta 75-vuotiaana. Ammattiautoilijoilla 70v.
Jos C kortti niin alkaa jo 50 vee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kello osoittaa aikaa.
Tuo kertoo vain siitä, että olet dementikko, joka ei muista minkälaisia kelloja edes on olemassa.
...tai sitten vaadin vain kysyjältä riittävää tarkkuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kello osoittaa aikaa.
Muistatko itse että on olemassa kelloja jotka ei näytä edes aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on aivan älytön kysymys.
Jos kysytään mitä yhteistä on tiimalasilla ja rannekellolla niin vastaus on looginen: molemmat mittavat aikaa.
Jos kysytään mitä yhteistä on viivottimella ja rullamitalla niin se että molemmat mittaavat pituutta
Mutta kun kysytään mitä yhteistä on kellolla ja viivottimella niin vastaus on tietenkin että molemmat mittaavat aikaa paitsi viivotin joka mittaa pituutta.
Tällaisen kysymyksen kehittäjä on niin dementoitunut että siltä pitäisi ottaa lääkärinpaperit äkkiä poism
Sinä olet älytön. Niissä on yhteistä se, että kumpaakin välinettä käytetään mittaamiseen vaikka niillä ei mitata samaa asiaa.
On myös viivaimia joissa ei ole mitään mitta-asteikkoa, joten niillä ei voi mitata mitään, vaan ainoastaan auttavat viivojen piirtämisessä.
Joten tuo muistikoe ole virheellinen.
70-vuotias on vielä sitä ikäluokkaa joka on piirrellyt kaavioita ennen CAD-aikaa paperille kymmenillä erilaisilla suorilla ja kaarevilla viivaimilla sun muilla sabluunoilla joita käytetään vain tarkasti oikean mallisen viivan piirtämiseen.
Harva ajattelee kelloa mittalaitteena mikä vesittää koko kysymyksen idean. Jos olisi kysytty edes vaakaa ja viivotinta tai kuumemittaria niin noita ihmiset ajattelevat automaattisesti laitteina joita käytetään jonkin suureen mittaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Eläimelläkin voi olla kello kaulassa, mutta osoittaako se aikaa ja onko siinä numeroita?
Ja ennenwanhaan oli kartanoissa kello millä soitettiin pellolta väki syömään.
Niin mikä hiton viivain? Kyllä meillä on aina ollut viivoitin. Jo 70-luvulta saakka.