70-vuotiaan ajokorttitestin kysymys: mitä yhteistä on kellolla ja viivaimella
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Asioita on esimerkiksi juusto
Ja pelikaanikin on asia
Muita asioita ovat tursas ja viisumi
Maailma on asioita pullollaan"Olisiko testi mennyt läpi, jos olisi sanonut, että kello ja viivain ovat molemmat asioita?
Ohjelmoijahan miettii että kaikki on pohjimmiltaan "object" joka olisi suomeksi asia. Object luokasta lähdetään sitten tarkentamaan luokkia perimällä objectin ominaisuudet ja lisäämällä haluttu määrä muita ominaisuuksia. Esim. object - > kulkuväline -> auto voisi olla jonkinlainen perimysjärjestys yleisemmästä konkreettisemmaksi.
Millä loogisella luokkajaolla viivaimen ja kellon saisi samaan yleisluokkaan on sitten se, mitä tässä kokeessa oikeastaan kysytään. Yleisemmin luokkajaot ohjelmissa on kuitenkin ohjelman tarkoitukseen sopivat eikä yritetä saivarrella väkisin ohjelmaan reaalitodellisuutta jos se tekee homman monimutkaiseksi.
Ja nitä h e l v e t i n tekemistä TUOLLAISELLA kysymyksellä muka on ajokyvyn kanssa. Tuollaisia kysymyksiä on lähinnä HR:n jakkukalkkunoiden konsulttilavereiltaan tilaamissa soveltuvuustesteissä joilla ei ole oikeasti mitään virkaa.
Tuohon kysymykseen keksii vähän miettimällä rajattomasti erilaisia vastauksia jotka kaikki pitävät paikkansa mutta näistä on yksi valittu mielivaltaisesti ainoaksi "oikeaksi" ja vastaajan pitää lähinnä arvata mikä se on.
Kumpikin tehty muovista, mutta ei aina muovista.
Vierailija kirjoitti:
Ja nitä h e l v e t i n tekemistä TUOLLAISELLA kysymyksellä muka on ajokyvyn kanssa. Tuollaisia kysymyksiä on lähinnä HR:n jakkukalkkunoiden konsulttilavereiltaan tilaamissa soveltuvuustesteissä joilla ei ole oikeasti mitään virkaa.
Tuohon kysymykseen keksii vähän miettimällä rajattomasti erilaisia vastauksia jotka kaikki pitävät paikkansa mutta näistä on yksi valittu mielivaltaisesti ainoaksi "oikeaksi" ja vastaajan pitää lähinnä arvata mikä se on.
"Jakkukalkkuna" 😂 Tämän poimin käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Kummassakin on viivasuora mittari. Siis viisari ja viivoittimen reuna. Pieleen meni. Tuo oikeaksi mainittu vastaus ei olisi tullut mieleenikään.
Onnekseni vastasin kaikkiin kysymyksiin oikein jo vuonna 1984.
Viivoittimessa ei ole "mittaria" (eli osoitinta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Asioita on esimerkiksi juusto
Ja pelikaanikin on asia
Muita asioita ovat tursas ja viisumi
Maailma on asioita pullollaan"Olisiko testi mennyt läpi, jos olisi sanonut, että kello ja viivain ovat molemmat asioita?
Ohjelmoijahan miettii että kaikki on pohjimmiltaan "object" joka olisi suomeksi asia. Object luokasta lähdetään sitten tarkentamaan luokkia perimällä objectin ominaisuudet ja lisäämällä haluttu määrä muita ominaisuuksia. Esim. object - > kulkuväline -> auto voisi olla jonkinlainen perimysjärjestys yleisemmästä konkreettisemmaksi.
Millä loogisella luokkajaolla viivaimen ja kellon saisi samaan yleisluokkaan on sitten se, mitä tässä kokeessa oikeastaan kysytään. Yleisemmin luokkajaot ohjelmissa on kuitenkin ohjelman tarkoitukseen sopivat eikä yritetä saivarrella väkisin ohjelmaan reaalitodellisuutta jos se tekee homman monimutkaiseksi.
Kyllä ainakin aikoinaan object käännettiin olioksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos 70-vuotias ei tiedä mitä lääkjeitä dosettiinsa laittaa ei enää ole kunnossa.
Olen 80, minulla ei ole dosettia koska pystyn vielä lääkkeeni huolehtimaan. Osasin täyttää etukäteen kotona sen terveyskyselylomakkeen ja viedä sen mukanani. Lääkäri kehui miten hyvän kellon ja symmetrisen piirsin. Miehet etenkään ei osaa, esim isoa ja pientä viisaria.
Onnittelut. Osaat piirtää kellon.
Vierailija kirjoitti:
Mittaaminen. Toisella aikaa ja toisella matkaa.
Tuo on aivan älytön kysymys.
Jos kysytään mitä yhteistä on tiimalasilla ja rannekellolla niin vastaus on looginen: molemmat mittavat aikaa.
Jos kysytään mitä yhteistä on viivottimella ja rullamitalla niin se että molemmat mittaavat pituutta
Mutta kun kysytään mitä yhteistä on kellolla ja viivottimella niin vastaus on tietenkin että molemmat mittaavat aikaa paitsi viivotin joka mittaa pituutta.
Tällaisen kysymyksen kehittäjä on niin dementoitunut että siltä pitäisi ottaa lääkärinpaperit äkkiä poism
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kysytään mitä yhteistä on tiimalasilla ja rannekellolla niin vastaus on looginen: molemmat mittavat aikaa.
Jos kysytään mitä yhteistä on viivottimella ja rullamitalla niin se että molemmat mittaavat pituutta
Mutta kun kysytään mitä yhteistä on kellolla ja viivottimella niin vastaus on tietenkin että molemmat mittaavat aikaa paitsi viivotin joka mittaa pituutta.
Tällaisen kysymyksen kehittäjä on niin dementoitunut että siltä pitäisi ottaa lääkärinpaperit äkkiä poism
Sinä olet älytön. Niissä on yhteistä se, että kumpaakin välinettä käytetään mittaamiseen vaikka niillä ei mitata samaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 70-vuotias ei tiedä mitä lääkjeitä dosettiinsa laittaa ei enää ole kunnossa.
Olen 80, minulla ei ole dosettia koska pystyn vielä lääkkeeni huolehtimaan. Osasin täyttää etukäteen kotona sen terveyskyselylomakkeen ja viedä sen mukanani. Lääkäri kehui miten hyvän kellon ja symmetrisen piirsin. Miehet etenkään ei osaa, esim isoa ja pientä viisaria.
Niin. Kaikki ei osaa. Lääkäri sanoi ettei se likikään kaikilta edes 70 v onnistu. Osaan vielä kelloon piirtää annetun ajan oikein.
Huvittava juttu kun nelikymppinen työhontulotarkastuksessa piirsi kellon ja laittoi vain neljä kellonaikaa, 12, 3, 6 ja 9. Lausunnossa oli mainittu tämä ettei osannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuultaako joku katkeruus? Sehän on todettu adia ettei nuoremmat enää osaa perinteistä kellotaulua ja katsoa aikaa siitä.
Noita asioita kysytään 75-vuotiaalta, ei vielä 7- kymppiseltä. Tiedän, koska olen juuri täyttämässä 75 ja kävin viime viikolla laajennetussa lääkärintarkastuksessa ajokortin uusimista varten.
"Kummatkin on mainittu tässä omituisessa kysymyksessä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet älytön. Niissä on yhteistä se, että kumpaakin välinettä käytetään mittaamiseen vaikka niillä ei mitata samaa asiaa.
Jos tällä on sinun mielestäsi mitään tekemistä ajokyvyn kanssa niin voit etsiä antikasta Antero Vipusen jossa on rajattomasti samanlaisia kompakysymyksiä tai poimia niitä Koululainen-lehden vanhoista numeroista.
Joku horisi aiempana että tämä olisi "muistitesti" mikä on vieläkin älyttömänpää kun minä en ole koskaan "muistanut" ainoaa oikeaksi ilmoitettua vastausta tähän kysymyksen joten ei voida testata olenko sen unohtanut.
Kertokaa nyt niille vanhuksillenne kun trafilta ei enää tule lomaketta ettää tulostavat netistä sen terveystietolomakkeen. Se on kotona mukavampi täyttää ja voi ne lääkkeitten nimet kirjoituksen tarkistaa laatikon kyljestä.
En tiedä onko lääkärillä/trafilla oikeus tarkistaa terveystiedot. Itse laitoin rastin saa tarkistaa koskei mulla mitään salaista ole terveydessä.
Molemmat mittaavat etäisyyttä, kello aikaulottuvuudessa ja viivain avaruusulottuvuuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Noita asioita kysytään 75-vuotiaalta, ei vielä 7- kymppiseltä. Tiedän, koska olen juuri täyttämässä 75 ja kävin viime viikolla laajennetussa lääkärintarkastuksessa ajokortin uusimista varten.
Se kai on muuttunut. Olen kai sen vanhempi että jo 70-vuotiaana piti käydä lääkärissä. Senjälkeen muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös viivaimia joissa ei ole mitään mitta-asteikkoa, joten niillä ei voi mitata mitään, vaan ainoastaan auttavat viivojen piirtämisessä.
Joten tuo muistikoe ole virheellinen.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä huomauttaisin että vain toista käytetään mittaamiseen.
Kello osoittaa aikaa.
Kelloja on monenlaisia koska se on myös eräänlainen yleisnimi tietynlaisille mittavälineille. On esimerkiksi heittokello jolla ei mitata aikaa.
Testissä kaiketi tarkoitetaan aikaa mittaavaa kelloa. Silti sekään ei välttämättä näytä "kellonaikaa" eli vuorokauden hetkeä vaan muunlaisen mittaustuloksen.
Voi olla että en pääsisi testistä läpi jos alkaisin vastata laajemmin mitä lääkäri odottaa.