Haukutteko vieraita (esim. ulkonäköä) salaa?
Minulle on opetettu, että jos ei ole hyvää sanottavaa, voi olla hiljaa. Rakentava ja perusteltu kritiikki sitten ihan erikseen, sille on välillä tarvetta. En koskaan (!) esim. arvostele vieraiden ihmisten ulkonäköä "huvikseen". Pääni sisällä voin (joskus harvoin) ajatella, että onpa ruma kolttu, mutta en sano sitä kenellekään, en edes läheisimmille ihmisille.
Mieheni on toisenlainen. Minusta on ihan kamalaa olla missään julkisella paikalla hänen kanssaan kun jatkuvasti pitää puoliääneen arvostella toisten ulkonäköä tai jotain muuta turhanpäiväistä asiaa. Esim. eilen koulun kevätjuhlassa miehen mielestä rehtorilla oli päällään yöpuku, nuoret olivat sotanorsuja makkarankuorissa ja olipa jollain vanhemmalla valtaisa nenä ja naisella harventuneet hiukset. Minusta tuo on ihan kamalan kuuloista.
Mies aina sanoo, että ei tietenkään kenellekään tuollaista ääneen sano, mutta voihan sitä minun kanssani asiaa päivitellä. Minusta ei voi. Minusta se tuntuu ihan kamalan pahalta. Kaiken lisäksi puhuu aina puoliääneen, joten vieressä olijat voivat hyvinkin kuulla.
Onko siis normaalia haukkua muita salaa? Vai onko sekin mautonta?
Kommentit (13)
En. Ystäväni haukkuu, kääntyy puoleeni ja laittaa käden silleen suunsa eteen että se peittää osan suuta ja sitten haukkuu esim jos jollakin on rumat vaatteet tai hiukset tms.
Miksi sä olet ääliön kanssa? Viihdytkö hyvin sen seurassa? Ihailetko sen sutkia letkautuksia?
En yleensä koe asiakseni arvostella toisten ulkonäköä, se ei ole minun asiani. Mutta, muutaman kerran on tullut vastaan tällaisia tarpauksia, jossa mies on tekemässä jotain (tai vahvassa humalassa) ja koko kansa näkee kirjaimellisesti valtavan työmiehen hymyn ja paljaat pakarat. Silloin arvostelen, koska se häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
En. Ystäväni haukkuu, kääntyy puoleeni ja laittaa käden silleen suunsa eteen että se peittää osan suuta ja sitten haukkuu esim jos jollakin on rumat vaatteet tai hiukset tms.
Vastaavan ystävän jätin taakseni tammikuu 2023.Väsyin jatkuvasti hänen puhet arvostelu muista ihmisistä ja muiden ihmisten kehosta esim.aikuisten naisten liikunta tuntejen jälkeen.Sanoin suoraan hänelle asiasta.Samoilla liikunta tuneilla yhä käymme.En tervehdi edes häntä.
Miten niin salaa? Kyllä mä sanon ihan suoraan.
Itse harvoin edes huomion ketä on esim. kaupassa tai miten ovat pukeutuneet jne. En kiinnitä ihmisiin juurikaan huomiota. Antaa pääsääntöisesti kaikkien kukkien kukkia.
Suhteemme alussa saattoi mies aloittaa muiden arvostelun kun kauppaan astuimme sisään. Katso nyt tuotakin ja tuotakin. Oikein jähmettyi ja tuijotti muita ihmisiä ja arvosteli heitä minulle. Itse keskityin ostosten tekoon.
Vähitellen vuosien varrella tuo on vähentynyt miehelleni. Mutta on sitä joskus vieläkin.
Aargh. Eräs miesystävä oli tuollainen. Erityisesti humalassa. Kaupungilla katsoi asiakseen osoitella milloin mitäkin, puhua rasistisesti, arvostella ihmisten ulkonäköä suureen ääneen. Jouduin usein sanomaan että pitää turpansa kiinni. Aina hävetti.
Sanomattakin kai selvää että kyseessä oli narsistinen henkilö. Ei vaan tajunnut valitettavasti itse että ihmiset katsoivat häntä pitkään, puliukon näköinenäijä kun oli ( ja on) . Erikoisen tummanruskeaksi paahtunut, alipainoinen, puolikalju, hampaat mädät, juominen näkyy selvästi habituksesta ja se käytös, se kruunasi kaiken.
Vielä kehtasi arvostella muita. Minua myös. Kaikenlaisiin ääliöihin sitä on haksahtanutkin.
Julkimoita täällä ja omassa päässä.
Oma isäni teki tuollaista lapsuudessani. Aina kaikki naiset arvosteltiin ja oli varmaan osasyy omaan itsevarmuudeen puutteeseen nuorena naisena.
No mulla ei oo varaa haukkuu ketään :)
Kun näytin työkavereideni kanssa käymältäni risteilyltä otettuja kuvia silloiselle miesystävälleni, hän haukkui vuorotellen jokaisen henkilön ulkonäköä. Kaikissa oli hänen mielestään jotain vikaa. Vasta silloin tajusin, että hän teki sitä jatkuvasti. Ei ollut ketään, joka olisi hänen arvostelultaan välttynyt. Olin jotenkin sivuuttanut asian, koska arvostelun kohteena oli useimmiten joku täysin tuntematon ihminen. Seurustelumme päättyi pari viikkoa risteilyn jälkeen.
Joo arvostelen ja se on semmosta viihdettä. En ikinä loukkaa ketään ihmistä mutta selän takana aika usein tulee arvosteltua.
Miehesi käy näköjään palstalla.