Saako kylpyhuoneen lattialämmitystä pienentää
Tilanteeni: vuosi sitten talvella Kela herjasi liian isoista sähkölaskuista. Päätin pienentää kylpyhuoneen lattialämmitystä +22 -> +17
Vessa muuttui ärsyttäväksi käydä, mutta esim. siirtomaksut pieneni yli 10 eurolla kuukaudessa. No, Kela oli varmaankin tyytyväinen. Ovat ainakin maksaneet laskut.
Vuokranantaja kuuli tästä smal talkatessamme. Hän ei reagoinut heti, mutta laittoi viestiä vähän myöhemmin: "kylpyhuoneen lattialämmitys on oltava vähintään 20 asteessa."
Mitä mun pitää tehdä? Suostuttava nostamaan lämmitystä?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivaathan lattian lastalla suihkun jälkeen etkä pidä kylpyhuoneen ovea turhaan auki?
Se lastalla " kuivaaminen " ei poista kuin päällimäisen veden. Laattojen saumat jäävät märiksi, ihan kosmeettista se lastakuivaus, varsinkin jos kaato on oikein tehty lattiassa
Eli parempi on jättää niiden märkien laattasaumojen päälle vielä lisää vettä? Logiikka?
Ei ole ennen saanut yli 40 kommenttia (vieläpä nopeesti) ketju, jolla ei yhtään ylä- ja alapeukkua!!
Meneeköhän niin tunteisiin ettei kerkee peukuttaan ennen kuin on kirjoitettava?
Asun omistamassani osakehuoneistossa ja pidän lattialämmityksen pois päältä. Kuivaan lattian aina suihkun jälkeen. Jos pesen koko kylppärin lattiasta kattoon, kuten välillä teen, laitan lämmityksen päälle puoleksi tunniksi. Ei ole ollut mitään ongelmaa talossa 20 vuoteen.
Kylppärin ainoa lämmitys on lattiassa joten menis melko kylmäksi jos sen pois ottais
Vierailija kirjoitti:
Lattialämmityksiä on kahta tyyppiä. Varsinainen lattialämmitys, jonka tehtävänä on pitää huoneilma lämpimänä ja joka on termostaattiohjattu. Sitten on ns. mukavuuslämpö, joka on pienitehoinen, ja tarkoituksena vain että lattia tuntuu jalan alla lämpimältä. Lisäksi molemmat nopeuttaa märkätilan kuivumista. Irtovesi pitää siitä huolimatta kuivata lastalla lattiakaivoon, eikä odottaa että se kuivuu haihtumalla huoneilmaan. Kummankin on tarkoitus olla päällä. Tästä syystä joissakin kerrostaloissa lattialämmön kytkin on muualla kuin asunnoissa, jotta nämä säästäjät ei pysty sitä peukaloimaan.
Silloin ei varmaankaan itse joudu maksaan lämmityksen sähköjä?
Saa sitä pidentää jos on sellainen säädin .
Vierailija kirjoitti:
Olen aina miettinyt miksei lattialämmitystä voisi myös sammuttaa? Suurimmassa osassa asuntoja kun sellaista ei ole olemassakaan.
Niitä laitetaan yleensa sellaisiin asuntoihin joissa ei ole ilmanvaihtoa tai on huono ilmanvaihto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajasi on oikeassa. Lattialämmityksellä estetään myös kosteusvaurioita. Pidä kylpyhuoneen ovi kiinni, niin et lämmitä sen lattialämmityksellä muita huoneita.
Tuo on typerintä mitä voi tehdä sillä ilman vaihtuminen on se mikä kylpyhuoneen kuivattaa.
Typerintä on pitää kylppärin ovea auki, päästää kostea ilma kämppään ja antaa lattialämmityksen yrittää lämmittää asuntoa.
Kylppäreissä nyt yleensä on ilmanvaihto, jos nyt ei asu jossain täyspaskassa talossa.
Kyllä se nimenomaan tulee muualta huoneeseen se kuiva korvausilma. Jos pidät ovea kiinni se tulee pienestä raosta oven alta ja sekin voi joskus olla tukittu.
Mulla on kyllä ihan tulo- ja poistoventtiilit ilmalle että ei se mistään oven alta tule.
Jos kyseessä on ns. MUKAVUUSlattialämmitys, niin sen voi halutessaan pitää pois päältä. Muutoin kokonaan ei voi sulkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina miettinyt miksei lattialämmitystä voisi myös sammuttaa? Suurimmassa osassa asuntoja kun sellaista ei ole olemassakaan.
Niitä laitetaan yleensa sellaisiin asuntoihin joissa ei ole ilmanvaihtoa tai on huono ilmanvaihto
Eikä laiteta. On totta, että 50- ja 60- luvulla lattialämmitys oli vain ökytalojen varuste, ja tavikset sai pärjätä ilman. Lattialämmitys toteutetaan kaikissa linjasaneerauksissa toimenpiteenä, jolla asunto siirretään 2000- luvulle tekniikkansa puolesta, tai ainakin lähelle sitä. Ilmanvaihto kunnostetaan samassa yhteydessä ja säädetään ajan tasalle.
..miksi suomessa ei ole kunnon suihkukaappeja....
Huomattavasti kätevämpiä ,saa myös isompia tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen laittanut lattialämmityksen kylppäristä kokonaan pois useampi vuosi sitten. kuivaan lattian hyvin ja vetelen lastalla suihkun lasiseinämät. vessan ovi on aina rakosellaan, koska kissojen kannellinen vessa on myös siellä. Kylppärin ilma on hyvä, eikä koskaan kostea. Lattiassa on kaakelit, jotka ei koskaan tunnu mitenkään kylmiltä, niin ei ole senkään puolesta tarve pitää lattialämmitystä. Ihan turha sähkösyöppö, koska tosiaan monissa asunnoissa ei edes ole sellaista. Kyllä kylpyhuoneet lähtökohtaisesti rakennetaan sellaisiksi, että eivät homehdu ilman lämmitystä.
Vierailija kirjoitti:
Mitään lattialämmmitystä tarvita. En ole elämäni aikana asunut asunnossa, jossa olisi ollut lattialämmitys. Onko nykyään niin, että uudet talot romahtavat, jos tätä lämmitystä ei käytetä? Se tuntuu niin jonninjoutavalta asialta kuin olla voi.
Tässä talossa ei ole patteria kylppärissä. Lattialämmitys siellä on joten on sitä jonkun aikaa pidettävä päällä jotta lattia kuivaa kunnolla. Itse pitää lämmitys maksaa mikä on minusta väärin koska patteri riittäisi.
Naisenakin tiedän ettei sitä sähköistä lattialämmitystä saa laittaa pois päältä. Homeet rehahtaa ja sähkönkulutus vain nousee jos eestaas rämppäät sitä. Ei sen tarvitse olla isolla, omassa on säätö 2:lla vuoden kaikkina päivinä(asteikko 1-5), vaikea sanoa onko mikä lämpötila mutta vessa kuivuu parissa tunnissa vaikkei ole erityisen lämmin muttei kylmäkään jaloille. Sähkönkulutus pysyy myös aisoissa.
Mutta moni tekee virheen myös siinä että suurentavat aina täysille tai ihan nolliin suorilta. Lopputulos että kaakelit halkeaa ja vesivaurio edessä.
Anna sen olla nyt semmoisessa luvussa mikä ei tee vessasta saunaa, siedät kävellä ettei ole jääkaappi mutta ei selkeästi lämmin. Sähkölasku kiittää ja kelakin.
Ja jos vessassa on vesikiertoinen rättipatteri niin se on aina päällä eikä saa sammuttaa. Jos ei ole muita pattereita ja sähköinen mukavuus lattialämmitys niin pidä se päällä aina, ei nyt pienimmällä mut semmoinen että se kosteus poistuu eikä tuu hometäpliä. Siitä tulee muuten kallista remppaa.
Jos siellä on kuivatuspatteri niin se riittää. Siinä kiertää lämminkäyttövesi kokovuoden ja ei liity normaalin lämmityspatteri järjestelmään. Mulla lattialämmitys aina nollilla, noi on karmeita sähkösyöppöjä. Ja luonnollisesti aina suihkun tai saunan jälkeen lastalla ylimääräiset vedet viemäriin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pörssisähkö ja minä teen niin, että sähkön hinnan ollessa korkea pienennän kylppärin lattialämmitystä reippaasti, enkä sauno. Sähkön hinnan ollessa alle 5 c lisään lämpöä ja silloin raaskin saunoakin. Koskaan en kuitenkaan sammuta lämmitystä kokonaan.
Sehän tavan veivaava olet. Ei taida elämässä paljoa muuta olla ku kytätä hintaa ja veivata.
Vierailija kirjoitti:
Asun omistamassani osakehuoneistossa ja pidän lattialämmityksen pois päältä. Kuivaan lattian aina suihkun jälkeen. Jos pesen koko kylppärin lattiasta kattoon, kuten välillä teen, laitan lämmityksen päälle puoleksi tunniksi. Ei ole ollut mitään ongelmaa talossa 20 vuoteen.
Puolessa tunnissa saat pintakuivan. Että olet hölmö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pörssisähkö ja minä teen niin, että sähkön hinnan ollessa korkea pienennän kylppärin lattialämmitystä reippaasti, enkä sauno. Sähkön hinnan ollessa alle 5 c lisään lämpöä ja silloin raaskin saunoakin. Koskaan en kuitenkaan sammuta lämmitystä kokonaan.
Sehän tavan veivaava olet. Ei taida elämässä paljoa muuta olla ku kytätä hintaa ja veivata.
No pörssisähkö on siksi, että kytätään hintaa ja säästetään siten rahaa. Jos taas haluaa elämään helppoutta; maksaa siitä. Sitä varten on kiinteähintaiset sopimukset.
Ilman tähtäilyä pörssisähkö ei juurikaan tulisi halvemmaksi kuin kiinteähintaiset, mutta ahkeralla tähtäilyllä pääsee jopa 5snt/kWh alhaisempaan keskihintaan.
Loisen pitäisi olla valmis menemään töihin.