Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen ihminen ostaa saksalaisen premium-merkin auton tai Jaguarin tai vastaavan?

Vierailija
08.10.2026 |

Minun pitkähköjen työmatkojen ja tapaamisten perusteella alati kuihtuva ylempi keskiluokka, jotka ovat jossain Manager-loppuisessa roolissa monikansallisessa yrityksessä. Pitkät työpäivät, sähköposteja tulee työajan ulkopuolellakin jne.. Eli ei tarpeeksi varakkaita ostaakseen jotain oikeasti arvokasta, mutta kaipaavat sellaista pientä luksuksen tuntoa. Myös Vallilan verhot, valkoharmaa sisustus, Artekin jakkarat, Iittalan astiasto ja Mariskoolit ettei 12h työpäivät olisi niin pahoja. Ja ikähaarukka siellä 45-55v. Oikeastihan vaikka saksalaisilla autoilla ei tee Suomen nopeusrajoitusten puitteissa mitään kun ovat autobahneille suunniteltuja. 

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin aikoinaan saksalaiset autot oli hyvin tehtyjä, eiköhän ne vieläkin ole parempia kuin joku kiinalainen muoviauto. Joskus niitä kalliimpia tuotteita kannattaa ostaa kun se laatu kestää, voit ajella vuosikausia ilman huolia, artekin jakkarat kestää istumista ja vallilan verhoja ei tarvitse joka vuosi uusia kun ne menivät pesussa piloille, halvat asiat on halpoja, mutta kun joka vuosi ostat halvan auton joka räjähtää niin ei se lopulta halvaksi tule.

Kyllä ne toyotat, hondat, subarut, mazdat, nissanit ja volkkarit kestää siinä missä mersut, bemarit ja audit, jollei paremminkin.

Vierailija
42/47 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin aikoinaan saksalaiset autot oli hyvin tehtyjä, eiköhän ne vieläkin ole parempia kuin joku kiinalainen muoviauto. Joskus niitä kalliimpia tuotteita kannattaa ostaa kun se laatu kestää, voit ajella vuosikausia ilman huolia, artekin jakkarat kestää istumista ja vallilan verhoja ei tarvitse joka vuosi uusia kun ne menivät pesussa piloille, halvat asiat on halpoja, mutta kun joka vuosi ostat halvan auton joka räjähtää niin ei se lopulta halvaksi tule.

Kyllä ne toyotat, hondat, subarut, mazdat, nissanit ja volkkarit kestää siinä missä mersut, bemarit ja audit, jollei paremminkin.

Tilastojen mukaan eivät kestä.

Mercedes on tilastojen mukaan vielä käytössä kun muut jo romutettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin kuusvuotta vanhan hopeisen E-mersun.

Hyvä ajettava, adaptiivinen vakkari, ilmajouset ja tilava farkku.

Ja ihan edullinen se tolla ikää jo on, uus auto tulee kalliimmaksi kuin tämä.

Oikein hyvä ja taloudellisesti ajatellen järkevä ostos.

Miksi jotkut ajaa jollain kotterolla kun samalla rahalla voi ajaa premium-autolla?

Onnea airmaticin kanssa, toivottavasti on pinkka kunnossa.

On pinkka kunnossa. Yks ilmapussi vaihdettu , 500€.

Ei ole mikään iso kustannus autoilun kuluissa.

Kolme vuotta ollut ajossa.

Kalliimmaksi olisi ihan perus uus auto tullut, pikkuautokin.

Kyllä se kompura sieltä vielä kosahtaa. Mutta pikkurahojahan nämä on jos uuteen vertaa.

Vierailija
44/47 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli heinä- tai elokuuta, kun Eu:ssa myytiin kokonaista yksi(1) kappale uusia Jaguareja. Eli kovin moni ei osta.

Jaguar on tosin minusta pilalla rebrand kautta. Suurin kohderyhmä harmaahapset joilla varaa maksaa älyttömät korjauskulut sivuutettiin ja siirtyminen kokonaan sähköön (mikä ei itsessään huonoa, mutta se tapa miten siirryttiin) seuraava naula marginaalibrändin arkkuun. Mutta tämä olisi ihan oma keskustelunsa vihkiytyneille. 

Ne harmaahapset toi vaan hiekkaa tuulikaappiin ja siksi Jagge yrittää puhtaaseen luksusmarkkinaan. Eikä se uusi autokaan mikään huono varmasti ole - mitä nyt iso, kallis ja epäkäytännöllinen suurimmalle osalle.

Olet tässä kyllä oikeassa, ja samaahan Volvokin on ainakin skandinavian markkinoilla onnistuneesti toteuttanut. Kansanauto hilattiin luksusbrändien joukkoon siellä 2018 tienoilla. Ja toisaalta, iso kallis ja epäkäytännöllinen kuvaa tätä brändiä hyvin. Mutta ehkä jätetään Jaguar-spesifinen keskustelu Kissakulmaan. Minähän voisin keskustella tästä päivät läpeensä mutta Vauva ei liene paras foorumi tähän. Sivumennen, Jaguar ja Bemari käsittääkseni jakavat ainakin ZF-vaihdelootan joltain osin joten aasinsilta on olemassa minun nykykiesin ja entisen XE:n osalta. Mutta se siitä tällä palstalla.

Vierailija
45/47 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajan kolmatta vuotta 700 euroa maksaneella Mazda6 farmarilla, nyt mittarissa 277 tuhatta. Ei mainittavia vikoja. Ennen konkurssia oli autona vuosia XJ8 V8 - koneella, parempaa autoa hyvällä tahdollakaan ei maailmasta löydy.

Mutta ei se elämän onni riipu siitä, millä autolla ajaa... (EIPÄ!!!!)

Nämä XJ-aikakauden Jaguarit vaativat jo melkoista harrastuneisuutta, eli tämäkin alkaa lähennellä jo merkin foorumin antia. Mutta tunnettuus aina hyvästä! -ap

Vierailija
46/47 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on -21 Lexus Rx450h katumaasturi. 3.5L V6 kuljettaa autoa tasaisesti ja moottorin käynti sivistynyt. Oikein sielu lepää kun istuu ilmastoidussa nahjapenkissä eikä autossa mikään nitise tai natise. Renkaista kuuluu vain vaimea suhina. Oikein harmittaa kun tulee määränpäähän ja pitää autosta nousta 😅

M39

Ja tältä samalta toyota/lexus merkiltähän on tehty lähes legendaarinen 2JZ rivi6 mitä tavan autoilijat kohtasivat 90-luvun Lexuxissa ymmärtääkseni, mutta juu tämäkin menee jo aloituksen ulkopuolelle. Aihe on herättänyt hyvää keskustelua ja kyllä minä ainakin näihin aiheisiin vastailen silloin kuin vain ehdin. -ap

Vierailija
47/47 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen toki hieman, kuinka minun heel and toe täky ei ottanut tuulta alleen. Onko täällä todella pääasiassa automaattivaihteistolla ajajia? Itse kun pidän vaijerikäsijarrun kanssa siitä että jos huomaan että hups nyt jarrutin liian myöhään loskassa niin minulla on käsijarru, kytkin, kaasu ja jarru manipuloitavissa että saa aikaan hallitun peräluisun ja siitä suoristuksen. Ja myös kuivalla kelillä muuten että saa kulutuksen tehtaan optimistisiin arvoihin (318i manuaali keskikulutus 5.2l/100km). Takaveto auttaa, muttei ole välttämätön. Sähköautot jälleen erikseen, koska niillä on välitön vääntö jne.. Muutoin ansiokasta palstailua kommentoijilta! Kiitokset asiallisuudesta.