Vähemmän yleiset vaihdevuosioireet.
Onko muita joilla ei ole kuumia aaltoja eikä alakerran kuivuutta mutta jotain muuta jonka mieltää vaihdevuosioireeksi?
Mulla aamuöinen heräily, painonnousu (valtava vatsa ilmestyi aivan yhtäkkiä), korvien tinnitus ja kutina, nivelkivut, sydämen muljahtelut, välillä joutuu ihmeellisellä tavalla henkäisemään syvään ja äänekkäästi...
N50
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vatsan pullottaminen eli ”pompahtaminen” esiin lihasten heikentyessä johtuu yleensä siitä, että syvät vatsalihakset ja lantionpohjan lihakset heikkenee.
Kun estrogeenituotanto hiipuu vaihdevuosien aikana, se heikentää lihasmassaa, hidastaa aineenvaihduntaa ja laskee voimantuottoa.
Jo esivaihdevuosissa on elämänmuutoksen aika.
Elintavat kuntoon ja vähemmän koko ajan jatkuvaa itsensä skannausta ja uhriutumistarinoiden lukemista.
Yllättävän usealla kyllä tuo palelu vaikka aina jauhetaan vain niistä kuumista aalloista.
Ap
Unihäiriöt/unettomuus noin 45-vuotiaana ja siitä johtuva psykoosi. Eipä kukaan lääkäri tai psykiatri näistä puhunut, jankattiin vain taustojani, mikä oli johtanut psykoosiin. No ei mikään muu kuin se saatanan unettomuus, joka alkoi joskus muutamia vuosia ennen vaihdevuosia.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän usealla kyllä tuo palelu vaikka aina jauhetaan vain niistä kuumista aalloista.
Ap
Ja kuumaa aaltoahan seuraa monilla kylmä aalto, kuumuus ja palelu siis vuorottelee. Fiksumpaa olisikin puhua lämmönsäätelyn häiriintymisestä.
Luettelette kaikkea sellaista mitä olen aina saanut e-pillereistä 😑 Gynen mukaan ovat monelle jopa pahempi kuin vaihdevuodet ja siltikin niiden haittavaikutuksia ei moni lääkäri tunne ollenkaan. Gynet nyt tietysti tietävät, ellei ole täysin ammattitaidoton tollukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vatsan pullottaminen eli ”pompahtaminen” esiin lihasten heikentyessä johtuu yleensä siitä, että syvät vatsalihakset ja lantionpohjan lihakset heikkenee.
Kun estrogeenituotanto hiipuu vaihdevuosien aikana, se heikentää lihasmassaa, hidastaa aineenvaihduntaa ja laskee voimantuottoa.
Jo esivaihdevuosissa on elämänmuutoksen aika.
Mutta jos ei ole tehnyt esivaihdevuosissa, onnistuu myöhemminkin. Itse esim. aloin ekaa kertaa elämässä käydä kuntosalilla menopaussin jälkeen 52-vuotiaana. Ihan hyvin voima kehittyy.
Alkoivat nelikymppisenä. Ei koskaan kuumia aaltoja, ei kuivuutta. Hartiapistoja oli muutaman kerran. Lisäksi molempiin kämmenselkiin ilmestyi punertavat laikut, läpimitta n. 3-4 cm, eivät olleet kivuliaat ja menivät sitten pois. Aivosumua kyllä, mutta sitä on ollut muutenkin burnoutin ja masennuksen takia. Libido heikentyi jälkeenpäin.
Musta tuntuu, että lähes kaikki "esivaihdevuosi" oireet loppui kun aloin liikkumaan ja syömään terveellisemmin. Kaikista tärkein on ollut voimaharjoittelu. Toki palauttava uni myös tärkeää. Veikkaan, että nämä asiat monella pielessä. Ei arvosteta omaa kehoa eli pidetä siitä huolta. Tottakai keho alkaa antamaan varoitusmerkkejä.
Raivo. Ja tarkoitan sitä mielentilaa, missä päänsisäinen berserkki karjuu kaikilla voimillaan, pistää samalla kirveellä paikkoja palasiksi ja työntää mulkummat kanssaeläjät rappuja alas. Tätä joutui oikein tosissaan pidättelemään, pahimmillaan vartti kerrallaan, ja se näkyi myös verenpainemittarissa. Kovia kortisoniannoksia syöneet saattavat tunnistaa moodin. Se helpotti lopulta hormonikorvauksen myötä, mutta pitkältä sai kaivaa englanninkielisiä artikkeleita, joissa kerrottiin, mistä on kyse. Suomenkielisissä (kevyissä)hän puhutaan sievästi "mielialamuutoksista" ja "itkuisuudesta". Ihan kiva niille, jotka saavat sen sijaan murhanhimon. (Mekanismi yksinkertaisesti: heittelehtivät estrogeenitasot vaikuttavat mantelitumakkeeseen, joka vastaa fight or flight -reaktiosta. Kumpi puoli näistä voittaa johtaa sitten siihen tuleeko kyyneleitä vai hampaidenkiristelyä.
Korvakäytävien kutina, savukinkun ja tupakan hajun ilmaantuminen nenään yöllä, että siihen herää (vaikkei kukaan ikinä ole polttanutkaan lähimain), herkkäunisuus ja kello viiden kerho aamuöisin, sydän hakkaa kuin lampaan saparo, järkyttävä hiki ennen menkkoja (joka loppuu sitten ku seinään kun menkat tulee), menkat vuotaa seitsemän päivää kun Niagaran putous ja koko ympäristö veressä, mitkään suojat ei enää tahdo riittää, voimakas pahoinvointi ennen ja menkkojen aikaan, vatsa turpoaa kuin olis 9 kuulla raskaana ja painaa keuhkoja niin että ahdistaa henkeä ennen. Välillä voimakas kuolemanpelko vaikkei koskaan ole ollut mielessä sen suuntaista. Ja nämä on vissiin vasta ne esivaihevuosioireet? Kaikki on tullut kerta rysäyksellä.
Aivosumu ja muissa maailmoissa olo. Nivelten jäykkyys ja liikkeellelähdön kankeutuminen. Silmät on tosi kuivat ja suu. Onneksi p*rse ei vielä.
Lihavilla nuo samat oireet ilman vaihdevuosiaki.
Mutta vaihtarit aina hyvä tekosyy jatkaa löhöilyä ja naposteluja.
Tän ketjun kun lukee niin ihan hirveää; eikö näitä oikeasti hoideta kunnolla, vähätelläänkö näitä lääkärissä? Miten me pystytään töihin? Työelämästä kun tuli yhtäkkiä itelläkin yhtä hlvettiä kaikkine oireineen pärjätä siellä. Tuntuu ettei naisia hoideta kunnolla :(
Kuivat, punoittavat ja aristavat silmät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmät aallot, migreeni lähes täydellinen katoaminen (ihanaa!) sekä kainalo- ja säärikarvojen reipas väheneminen (ehkä oli korkea testosteronipitoisuus nuorena?).
Minulla on häpykarvat harsuuntuneet ja kasvaa hitaammin.
Kulmakarvat on muuttumassa Bretzhneveiksi. En ymmärrä, miten joku voi tässä iässä joutua tatuoimaan kulmakarvat? Minä olen alkanut miettiä ensimmäistä kertaa elämässäni pitäisikö niitä nyppiä?
Mulla kasvoi kulmakarvojen sekaan oikein kunnon pitkä ja paksu bresnerkarva, joka sojoitti ylöspäin 😂.
Levottomuus, pelokkuus, tärinä, pahoinvointi, itkuherkkyys, äkimmin väsyminen, syväuni ja rentoutuminen loppunut samoin palautuminen tipotiessään. Kaikkien halujen katoaminen ja ihan raivokas ärsyyntyminen kaikista asioista pahimmillaan. Kyllä tulis kiukkuryöpyssä 20 mottia puuta jos sais kirveen silloin käteen. Ei olisi ikinä arvannut miten maailma kääntyy ylösalaisin jonkun hormonin takia.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä johtuuko esivaihdevuosista vai mistä, mutta palelen nykyään ihan koko ajan.
Ennen mulla oli aina kuuma, en palellut oikeastaan koskaan, ja hellettä en kestänyt yhtään.
Nyt on parisen vuotta ollut niin, että helteet tuntuu ainoastaan mukavilta (kerrankin ei palele!) ja sitten aina muuten palelen koko ajan.
Nyt jo kuljen välihousut päällyhousujen alla, pitkähihaisessa paidassa ja neuleissa ja huivi kaulassa/hartioilla + villasukat.
Kamalaa, kun talvi tulee...
Minulla on just toisin päin!
Aiemmin palelin usein ja nyt +18 C sisälämpötila on täydellinen. Voin käydä uimassa +15 asteisessa järvivedessä, toki varpaita alkaa jossain vaiheessa palella. En kestä lainkaan hellettä.
Vierailija kirjoitti:
Minun ainut oire on aamuöinen valvominen. Ei mitään muuta.
Toivottavasti ei tulekaan. Näitä muita oireita ei halua kukaan…
Parin viime vuoden aikana koettua:
Jatkuvat virtsatieinfektiot
Pyörtyminen
Kukonlaulun aikaan herääminen
Hirveät nivelkivut (ilmeisesti johtuu kuitenkin jänteistä) koko kropassa
Yöhikoilu (kuumat aallot) -> tässä vaiheessa tajusin että kaikki voisi johtua vaihdevuosista -> aloitin hormonikorvaushoidon
Nyt jäljellä kovat kivut lonkissa ja olkapäissä, järkyttävä palelu koko ajan ja jatkuva huimaus.