70-vuotiaaksi töissä | Eläkeiän reipas nostoehdotus koskisi vuonna 1967 ja sen syntyneitä
Valtiovarainministeriö esittää vanhuuseläkeiän nostamista 70 vuoteen.
Eläketurvakeskuksen päällikkö Heikki Tikanmäki arvioi muutoksen koskevan 1967 syntyneitä ja nuorempia.
70-vuotiaaksi töissä | Eläkeiän reipas nostoehdotus koskisi vuonna 1967 ja sen jälkeen syntyneitä
Kommentit (445)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt vuonna 1969. Meiltä vietiin jo kaikki alle 22-vuotiaana palkkatyöstä kertyneet eläkkeet. Suurin osa tuntemistani ihmisistä aloitti kesätyöt tuolloin jo 15-vuotiaana. Eli seitsemän vuotta katosi jo eläkekertymästä. Nyt sitten pitäisi jaksaa olla töissä 70-vuotiaaksi. Hienoa toimintaa.
Älä jaksa. Ite olen syntynyt 1982 ja multakin vietiin alle 23v tienatut eläkkeet. Olin töissä siitä lähtien kun ammattikoulusta ja armeijasta 19vee pääsin
60-luvulla ja 80-luvulla syntyneillä on erilainen elinajanodote. Eroa on myös siinä, että 80-luvulla syntynyt ehtii vielä varautua muutokseen ja säästää eläkepäiviä varten. Mutta 60-luvulla syntyneellä eläkepäivät ovat jo niin lähellä, että säästämisen vaikutus jää vähäiseksi, eikä sillä tavalla ainakaan aikaisemmin pysty jäämään töistä pois.
Ikävä tosiasia on, että 60-luvulla syntyneet elävät kaikkien aikojen pisimmän elämän ja nuorempien elämä jää lyhyemmäksi. Sen näkee jo ylipainotilastoista. Milleniaaleilla ei ole mitään jakoja päästä edes nykyisiin elämän pituuksiin. Elinajan odote on laskennallinen ja perustuu tilastojatkumoon, mutta todellisuus on raadollisempi. Huumeet, surkea ravitsemus ja mielenterveysongelmat vievät nuorempia enemmän ja enemmän. Ainoa hyvä kehitys on tupakoinnin väheneminen.
En usko, että sauhuttelu on vähentynyt, vaihtanut vain muotoaan. Vetävät nykyään vapea ja kannabista. Kuljen julkisilla töihin, niin hirveästi on kaikenlaisia sauhuttelijoita. Tupakka haisee harvemmin.
Eläkerahastot pullistelevat rahaa. Oikeisto levittää stooria, että rahat ei riitä. Eläkerahat kuitenkin riittävät. Niitä ei voi ryöstää pois, joten nostavat eläkeikää. Joku muu ratkaisu on tehtävä, koska tulevaisuudessa automaatio ja tekoäly vain vähentävät työpaikkoja. Ei tule enää mitään nousukautta. Miksi koulutetut ja viisaat eivät tunnusta tätä?
Perustuloa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt vuonna 1969. Meiltä vietiin jo kaikki alle 22-vuotiaana palkkatyöstä kertyneet eläkkeet. Suurin osa tuntemistani ihmisistä aloitti kesätyöt tuolloin jo 15-vuotiaana. Eli seitsemän vuotta katosi jo eläkekertymästä. Nyt sitten pitäisi jaksaa olla töissä 70-vuotiaaksi. Hienoa toimintaa.
Älä jaksa. Ite olen syntynyt 1982 ja multakin vietiin alle 23v tienatut eläkkeet. Olin töissä siitä lähtien kun ammattikoulusta ja armeijasta 19vee pääsin
60-luvulla ja 80-luvulla syntyneillä on erilainen elinajanodote. Eroa on myös siinä, että 80-luvulla syntynyt ehtii vielä varautua muutokseen ja säästää eläkepäiviä varten. Mutta 60-luvulla syntyneellä eläkepäivät ovat jo niin lähellä, että säästämisen vaikutus jää vähäiseksi, eikä sillä tavalla ainakaan aikaisemmin pysty jäämään töistä pois.
Ikävä tosiasia on, että 60-luvulla syntyneet elävät kaikkien aikojen pisimmän elämän ja nuorempien elämä jää lyhyemmäksi. Sen näkee jo ylipainotilastoista. Milleniaaleilla ei ole mitään jakoja päästä edes nykyisiin elämän pituuksiin. Elinajan odote on laskennallinen ja perustuu tilastojatkumoon, mutta todellisuus on raadollisempi. Huumeet, surkea ravitsemus ja mielenterveysongelmat vievät nuorempia enemmän ja enemmän. Ainoa hyvä kehitys on tupakoinnin väheneminen.
Olisiko tuohon jotain lähdettä? Ylipaino on kyllä vakava juttu. Mutta tupakoinnin lisäksi myös alkoholin kulutus on vähentynyt. Eikä kaikki nuoret nyt sentään huumeita käytä, vaan ihan täysin raittiiden osuuskin on lisääntynyt.
Mielenterveysongelmien lisääntymisestä en olisi myöskään varma, vaikka niitä diagnosoidaan selvästi enemmän kuin ennen, niin on niitä ennenkin ollut. Nykyään niihin uskalletaan hakea apua. Ennen mentiin vaan kaulakiikkuun. Itsemurhat ovat ainakin paljon vähentyneet.
Vierailija kirjoitti:
No eihän tämä toimi kauaa näin, että vain kolmasosa kansasta käy töissä ja maksaa kaikkien elämisen.
Kun ei niitä vasemmiston mainostamia rikkaitakaan meillä juurikaan ole. Rikkaaksi lasketaan kaikki työssäkävijät ja heillehän voi veroja korottaa niin paljon, että lopulta ei heidänkään kannata käydä töissä, kun tuet ovat isompia.
Tai tilataanko jostain orjia tekemään ne työt.
Ihan mielenkiintoista on odottaa vaalien jälkeen, kun demarit alkavat jakaa rahaa, jota ei ole.
On jo tilattu ja saatu orjia kuskaamaan lounaita ja ajamaan polkuhintaisia taksikyytejä. Nyt on vaan se ongelma, että orjat elävät tuilla ja se ei olekaan ilmaista vaan romuttaa valtiontalouden. Orjat eivät myöskään maksa veroja. Aikanaan heistäkin tulee eläkeläisiä.
Kyllä suurin osa ihmisistä elää vanhemmaksi kuin 70-vuotiaaksi, keskimääräinen elinikä on n. 80 vuotta, ja moni elää vielä tuotakin iäkkäämmäksi. Kyllä eläkkeellä ehtii olla ihan riittävästi, vaikka jäisikin vasta 70-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa aloittaa sijoittaminen hyvissä ajoin. Niin olen itsekin tehnyt. Toivon että se osa-aikaeläke on olemassa 15 vuoden päästä, jolle aion jäädä ja erotuksen kuitata sijoitustuotoilla. En minä tule jaksamaan 70-vuotiaaksi mitenkään, 62 v. on se raja jonka jälkeen lopetan. Ellei maailman pörssit romahda tai tule sota niin pärjään sijoituksilla ihan hyvin varsinaiseen eläkkeeseen saakka ja sen jälkeenkin.
Maailma menee tähän suuntaan. Ei tässä takaisin vanhaan enää olla palaamassa. Tosiasioiden tunnustaminen on viisaiden alku vaikka vi tuttaakin. Siksi laitan joka palkasta 500 euroa sijoituksiin ja olen laittanut jo vuosia. En aio jäädä heittopussiksi ja aion olla itseni herra.
Millä sijoitat, kun saat tehdä vain pätkätöitä? Itse sain vakituisen työpaikan vasta 40 vuotta täytettyäni. Olen katsos nyt turvallinen vaihtoehto työnantajalle, kun en enää lisäänny. Siihen asti pätkätöitä minimipalkalla ja ilman yleiskorotuksia. Ei kesälomia. Työttömyysjaksot söivät säästöjä. Olen sijoittanut vähistä rahoitani, mutta pieneksihän se jäi, kun ei ollut säännöllisiä tuloja. Nyt saan vähän säästöön, mutta eipä siitä vanhuuden turvaksi ole.
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa, etten tule jaksamaan. Olen kotihoidossa lähihoitajana. Työ on fyysisesti raskasta ja älyttömän kiireistä kolmessa vuorossa. Olen nyt 53v ja aivan loppu. Takana on 33 vuotta hoitotyötä. Jos pitää jaksaa 17 vuotta, niin voin siirtyä suoraan kotihoidon asiakkaaksi.
Minä olen myös kotihoidossa töissä. 50v, kahta vuoroa. Kolmas tähän vielä, niin en jaksaisi pitkään 100% työajalla. Ajattele 70-vuotiaana. Vaikka viikonloppuaamuna klo.6.30 töihin. Saat eteen työlistan missä on asiakkaita sen 20kpl. Parin minuutin siirtymillä. Kaikki vieraita, alueella missä et ole ollut. Yöllä on tullut lunta 40cm ja pakkanen on kiristynyt aamuksi. Joo siellä mä kahlaan hangessa ja raaputan auton ikkunoita. Pimeässä etsin osoitetta, sormet jäässä, kun ei puhelin tottele käsiä missä on hanskat. Olen huolellinen ja muistan jokaisen asian tarkistaa, vaikka en tiedä asiakkaan kodissa yhdenkään esineen paikkoja edes. Mahdun auttamaan pienessä vessassa, mutta toisaalta yletyn ylimmällekin hyllylle. Tai kiipeän vieraassa kodissa jollekin huteralle tuolille? Valaistus on tunnelmallinen, eli työoloihin riittämätön. Sängyt on matalia. Lämpötila sisällä 29 astetta, koska aaiakkaan koti, ja hänen on kylmä. Pari osoitetta mitä et löydä, niin menee oma ruokkis. Vessaankin on matkaa, ei ehdi käymään
Muistan kirjata huolellisesti. Aikaa on joku 10min. Tätä ei jaksa nykyään nuoretkaan, ni mieti oikeasti joku 70v?!! Tai muuten terveys ei kyllä monella kestä näitä työoloja.
Vierailija kirjoitti:
Eläkerahastot pullistelevat rahaa. Oikeisto levittää stooria, että rahat ei riitä. Eläkerahat kuitenkin riittävät. Niitä ei voi ryöstää pois, joten nostavat eläkeikää. Joku muu ratkaisu on tehtävä, koska tulevaisuudessa automaatio ja tekoäly vain vähentävät työpaikkoja. Ei tule enää mitään nousukautta. Miksi koulutetut ja viisaat eivät tunnusta tätä?
Perustuloa vaan.
Ei kai koulutetut ja viisaat vastusta perustuloa, vaan EK ja sen kätyrit. Palkkojen pitäisi nousta, että kukaan tulisi potkittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
IS - Valtiovarainministeriö: Eläkeikä 70 vuoteen
https://www.is.fi/politiikka/art-2000012324133.htmlOnpas ovelaa että IS:n uutisen videopätkään on laitettu Tytti Tuppurainen, ihan kuin idea 70 vuoden eläkeiästä olisi Sdp:n käsialaa, vaikka se on kokoomuksen (ehkä myös persujen) idea, jonka julkituo VVM joka edustaa samaa talousoikeistolaista ideologiakoulukuntaa.
Tämä on juuri sitä median vaalivaikuttamista ennen vaaleja. Kova rummutus tulee vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa, etten tule jaksamaan. Olen kotihoidossa lähihoitajana. Työ on fyysisesti raskasta ja älyttömän kiireistä kolmessa vuorossa. Olen nyt 53v ja aivan loppu. Takana on 33 vuotta hoitotyötä. Jos pitää jaksaa 17 vuotta, niin voin siirtyä suoraan kotihoidon asiakkaaksi.
Minä olen myös kotihoidossa töissä. 50v, kahta vuoroa. Kolmas tähän vielä, niin en jaksaisi pitkään 100% työajalla. Ajattele 70-vuotiaana. Vaikka viikonloppuaamuna klo.6.30 töihin. Saat eteen työlistan missä on asiakkaita sen 20kpl. Parin minuutin siirtymillä. Kaikki vieraita, alueella missä et ole ollut. Yöllä on tullut lunta 40cm ja pakkanen on kiristynyt aamuksi. Joo siellä mä kahlaan hangessa ja raaputan auton ikkunoita. Pimeässä etsin osoitetta, sormet jäässä, kun ei puhelin tottele käsiä missä on hanskat. Olen huolellinen ja muistan jokaisen asian tarkistaa, vaikka en tiedä asiakkaan kodissa yhdenkään esineen paikkoja edes. Mahdun auttamaan pienessä vessassa, mutta toisaalta yletyn ylimmällekin hyllylle. Tai kiipeän vieraassa kodissa jollekin huteralle tuolille? Valaistus on tunnelmallinen, eli työoloihin riittämätön. Sängyt on matalia. Lämpötila sisällä 29 astetta, koska aaiakkaan koti, ja hänen on kylmä. Pari osoitetta mitä et löydä, niin menee oma ruokkis. Vessaankin on matkaa, ei ehdi käymään
Muistan kirjata huolellisesti. Aikaa on joku 10min. Tätä ei jaksa nykyään nuoretkaan, ni mieti oikeasti joku 70v?!! Tai muuten terveys ei kyllä monella kestä näitä työoloja.
Vanhemmat voivat siirtyä kevyempiin töihin. Jos ei jaksa hoitajana, niin voi laittaa kirjoja hyllyyn kirjastossa, tai myydä kahvia uimahallilla. Pitää vaan mennä sellaiseen työhön, jota jaksaa tehdä. TE-keskukset auttavat työllistymisessä.
Oma isäni syntynyt 1946. Täysi eläke 58-vuotiaana, eikä mikään sairaseläke, vaan täysi työeläke. On vähän muuttunut..
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa aloittaa sijoittaminen hyvissä ajoin. Niin olen itsekin tehnyt. Toivon että se osa-aikaeläke on olemassa 15 vuoden päästä, jolle aion jäädä ja erotuksen kuitata sijoitustuotoilla. En minä tule jaksamaan 70-vuotiaaksi mitenkään, 62 v. on se raja jonka jälkeen lopetan. Ellei maailman pörssit romahda tai tule sota niin pärjään sijoituksilla ihan hyvin varsinaiseen eläkkeeseen saakka ja sen jälkeenkin.
Maailma menee tähän suuntaan. Ei tässä takaisin vanhaan enää olla palaamassa. Tosiasioiden tunnustaminen on viisaiden alku vaikka vi tuttaakin. Siksi laitan joka palkasta 500 euroa sijoituksiin ja olen laittanut jo vuosia. En aio jäädä heittopussiksi ja aion olla itseni herra.
Tottakai maailman pörssit välillä romahtaakin, ja sotiahan nyt tulee myös. Tähän kaikkeen pitää varautua. Ei kannata laittaa kaikkia munia samaan koriin. Säästäminen kannattaa aloittaa jo nuorena, sillä aika on sijoittajan paras ystävä.
Aloitin 25-vuotiaana, noin 50-vuotiaana oli jo koossa riittävästi, että olisin voinut jäädä pois töistä, ja jäinkin, mutta vuoden kuluttua palasin takaisin kun joutilaisuus tuntui silloin liian tylsältä. Sitten noin 60-vuotiaana jäin uudelleen ja viihdyn kesät Suomessa, talvet lämpimissä paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, 70-vuotias ensihoitaja, poliisi, kirurrgi, hammaslääkäri, opettaja, muurari, maalari, sähkömies ...
Saattaa olla työn valmistuminen ja jälki olla vähän toista. 70v muuraamassa hitaasti, ei oikein jaksaisi nostaa tiiliä. Kirurgilla kädet tutisee eikä jaksa leikkausta loppuun. Poliisi yrittää taltuttaa 25-vuotiasta riehuvaa narkkaria. Ensihoitaja saa itse sydänkohtauksen.
Nykyään riittää irtisanomiseen asiallinen syy ja sehän on asiallinen syy, ettei pärjää nuoremmille. 65-vuotias muurari voi kuitenkin tehdä jotain kevyempää työtä, vaikka opettaa muurausta kursseilla. Ei hänen tarvitse eläkkeelle päästä. Ikääntynyt poliisi voi toimia asiantuntijana vaikka vartiointiliikkeessä, eikä hänkään eläkettä tarvitse. EK
Ei sitten sinulla käynyt mielessä, että kaiken tuon tulisi olla jollain tavalla myös tuottavaa.
Eihän kukaan palkkaa kolulutukseen tai hallintoon ketään, ellei sillä ole rahallista (edes) odotusarvoa.
Taidatkin olla sellainen vihervasemmistolainen "talousnero". Sitä en edes epäile, ettetkö olisi homo ja feministi sekä seksiaktit suoritat ainoastaan isäsi ja muun sukusi kanssa ottamalla melaa ahnaasti ahteriisi.
Ei pidä paikkaansa, tai ainakin osittain johdat tässä ihmisiä harhaan.
Se on totta, että äänestän Sanna Marinia ja usein teen sen höpöheinäpäissäni ja silloinkin, vaikka edes mitään vaaleja ei olisi edes menossa.
Sekin on totta, että talousopit käyn kuuntelemassa puoluetoimistosta ja siellä he kertovat minulle mitä mieltä minun pitää milloinkin olla.
Mutta se, että harrastan seksiä isäni ja sukuni kanssa ei ihan pidä paikkaansa. Olen myös seksisuhteessa naapurin koiran kanssa ja puoluetoimistolla toimin ns. kiertopalkintona, joka vastineeksi annettuja mielialalääkkeitä vastaan antaa kenen tahansa puolueaktiivin hässiä minua miten paljon sattuu huvittamaan.
Oli kyseessä mies tai nainen. Tasa-arvo ja arvophja...tiedäthän.
Eikös se kokoomuskessa ole vähän sellainen olemassaoleva tabu että miehet vain ovat olemassa ja naiset antavat ja herroittelevat.
70 vuotiaaksi työväestössä. Valtio tarvitsee maksamiasi veroja. Kuten valtioministeriön rahoittama miljoonatutkimus: Itä-Afrikan katutason LGBTQI henkilöiden kohtaamisia.
Itse ajattelen indeksirahastoihin sijoittamisen ylimääräiseen eläkkeeseen sijoittamisena. Aion käyttää niitä vasta sitten. Voi olla että kuolen ennen sitä, tai sitten en, mutta sen näkee sitten. Nykyinen eläkeikä on liian korkea jo nyt. Olen 48-vuotias ja minulla on jo kaikenlaista työperäistä kremppaa.
Samapa tuo. Saavutin taloudellisen riippumattomuuden muutama vuosi sitten eikä ole aikomustakaan enää palata työelämään.
vm -71
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat voivat siirtyä kevyempiin töihin. Jos ei jaksa hoitajana, niin voi laittaa kirjoja hyllyyn kirjastossa, tai myydä kahvia uimahallilla. Pitää vaan mennä sellaiseen työhön, jota jaksaa tehdä. TE-keskukset auttavat työllistymisessä.
Ei ole mitään kevyempiä töitä ja jos on, niin 2000 hakijaa. Työvoimapalvelut lätkivät karensseja, eivät he auta ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjalaatikoiden kanteluko on susta kevyttä sisätyötä? Meidän kirjasto päivitti juuri vähän aika sitten someen kuinka olivat viikossa toimittaneet kouluille, päiväkodeille, kaukolainoja ym tuhansia kirjoja. Ei vaikuttanut kevyeltä työltä.
Vierailija kirjoitti:
Oma isäni syntynyt 1946. Täysi eläke 58-vuotiaana, eikä mikään sairaseläke, vaan täysi työeläke. On vähän muuttunut..
Vuonna 1946 syntyneen poikavauva elinajanodote oli 55 vuotta. Moni heistä eli pidempään, mutta silti tuon ikäluokan miehistä vain alle puolet on enää elossa. Jos elinajanodote oli siis 55 vuotta ja eläkeikä 58 vuotta, niin ei kaikki eläneet edes eläkkeelle asti.
Vertaa esimerkiksi vuonna 2000 syntyneeseen poikavauvaan, jonka elinajanodote on 74,1 vuotta - jos eläkeikä olisi 70 vuotta, niin se olisi suhteessa paljon parempi.
Usein siihen vaatimattomaan elämään kuuluu kumminkin hämmästyttävä määrä matkustelua.