Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

70-vuotiaaksi töissä | Eläkeiän reipas nostoehdotus koskisi vuonna 1967 ja sen syntyneitä

Vierailija
07.10.2026 |

Valtiovarainministeriö esittää vanhuuseläkeiän nostamista 70 vuoteen.

Eläketurvakeskuksen päällikkö Heikki Tikanmäki arvioi muutoksen koskevan 1967 syntyneitä ja nuorempia.

70-vuotiaaksi töissä | Eläkeiän reipas nostoehdotus koskisi vuonna 1967 ja sen jälkeen syntyneitä

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012326131.html

Kommentit (445)

Vierailija
321/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaduttaa, että tuli tehtyä lapsia näin hulluun maailmaan. Koen asiasta valtavaa syyllisyyttä.

Vierailija
322/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samapa tuo. Saavutin taloudellisen riippumattomuuden muutama vuosi sitten eikä ole aikomustakaan enää palata työelämään.

vm -71

Kuinka suuri sun F U raha on. Mulla miljoona nyt kasassa, joista 700 000 tuottavissa sijoituksissa 300 000 sidottu tuottamattomaan omaisuuteen. plus omakotitalo.
Minusta tää ei riitä. Koen tarvivani tuottaviin noin 1.5 miljoonaa.
Eläkelaskelmani sanoo, että olen ansainnut 1900€/kk eläkkeen verran

vm -74

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaduttaa, että tuli tehtyä lapsia näin hulluun maailmaan. Koen asiasta valtavaa syyllisyyttä.

Säälittää omat ja kaikki muutkin lapset ja nuoret. Vaikka omatkin on teinejä niin koen jotain surullisuutta kun näen nuoria töissä, joissa palkka ei ole kaksinen ja mitä muuta edessä. 

Vierailija
324/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIKSEI NUOREMMAT SUKUPOLVET ÄÄNESTÄ YHTÄ HUOLELLA KUIN ELÄKELÄISET??? TOTTAKAI NÄITÄ NYKYELÄKELÄISIÄ PAAPOTAAN KUN NÄMÄ MUNATTOMAT JA SELLÄRANGATTOMAT PÄÄTTÄJÄT NIITÄ PELKÄÄ. Nyt nuorempia on enemmän mutta kun ei äänestetä niin ei meitä kosisikella vaalilupauksilla

Miksi nuoret antavat tämän tapahtua itselleen? Heidän pitäisi älähtää isosti omien eläkkeidensä puolesta.

Vierailija
325/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1974. Kyllä ahdistaa. Olen tehnyt jo kolme vuosikymmentä töitä sillä odotuksella, että saan eläkkeeni 65-vuotiaana. En ole edes valittanut kovista maksuista, saisinhan sitten kuitenkin itsekin nauttia ajallaan esim. matkoista sitten eläkkeellä, jos vaan terveyttä riittää. Nyt tämä alkaa mennä siihen suuntaan, että eläkkeelle pääsee niin vanhana, että on iso riski että silloin ei enää jaksa kauheasti reissata. Mutta siis se kyrsii, että sopimuksia muutellaan jälkikäteen.

Nyt tuntuu, että jos tuo tulee tosiaan voimaan, niin alan aktiivisesti kannattaa koko hemmetin eläkejärjestelmän alasajoa nykyisessä muodossaan. Kuka tuollaiseen haluaa maksaa, kun ei ikinä tiedä mitä ja milloin sieltä saa ulos? Saisivat kerätä maksut vaan johonkin minimaaliseen peruseläkkeeseen, ja muut ihmiset saisivat säästää itse jos haluavat. 

Myöskin tämä tuntuu tosi dystooppiselta aikana, jolloin tekoäly on tulossa ja ihmisten tekemän työn pitäisi VÄHENTYÄ eikä lisääntyä. Meille pitäisi vähitellen tulla lisää aikaa nautiskella elämästä, mutta typerät poliitikot yrittää pistää tekemään työtä rollaattori-ikään asti. Sitä paitsi, jos ja kun tekoäly kuitenkin vie töitä, niin eikö vanhojen roikkuminen työelämässä pidempään tarkoita, että nuorille ei riitä töitä. Ihan paska diili. Vanhat ihmiset joutuu väsyneenä tekemään työtä, ja nuoret tuskailee työttöminä ja pätkätöissä.

Ei ole kyse siitä että töitä riittäisi ja työntekijöitä tarvittaisiin, vaan eläkeikää nostetaan jotta ei tarvitsisi maksaa eläkkeitä. Valtiolle tulee halvemmaksi maksaa työttömyyskorvauksia, ja jos asuu omistusasunnossa ei saa edes asumistukea, eikä vuokra-asuntoonkaan jos säästöjä tilillä 10 k.

Viimeisten vuosien aikana on koko ajan kasvatettu rikkaiden potteja, ja veroja tasattu alvilla jne.

Niin, eikä valtio maksa ansiosidonnaisia, vaikka maksaa toki korvausta työttömyyskassalle peruspäivärahan/yleistuen verran. Mutta sitten jos työttömyys jatkuu ansiosidonnaista pidemmälle, niin eihän sitä yleistukea kaikki saa. Siihen pitää olla oikeasti köyhä, että sen saa. 

Pääomatuloa saa olla 311 euroa, minkä jälkeen yleistuki alkaa pienenemään, ja loppuu kokonaan jos pääomatuloa on noin 1900 euroa/kk. Esimerkiksi vuokratulot katsotaan Kelan laskuissa kokonaan pääomatuloiksi, eikä niistä saa vähentää kuluja, korkoja tai vastikkeita, eli ei mene samalla tavalla kuin verotuksessa, että voitto vain otettaisi huomioon. 

Vierailija
326/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille 1990 ja sen jälkeen syntyneille ei tule enää olemaan mitään eläkeikää eikä eläkkeitä. Veikkaan, että -89 syntyneet ovat viimeinen ikäluokka joka saa eläkettä, ja heidän eläkeikänsä tulee olemaan 80 v.
Pitäkää hatuistanne kiinni. 

Just näin. Ne suuretikäluokat teki suuren pyramidihuijauksen eläkejärjestelmällään. Lapsenlapsilleen ei tule työtä eikä eläkettäkin. Ei ole heille enää kukaan eläkettä maksamassakaan, kun eivät lapsia hanki (jos nämä työllistyisivät ja suurten ikäluokkien lapsenlapsille sitä keräisivät). 

Suuret ikäluokat eivät olleet edes äänestysikäisiä silloin, kun työeläkelait alun perin säädettiin.

Vierailija
327/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poistaa työttömyyttä??? Kun työpaikkoja nuorille nykyäänkin on rajatusti. On näillä selitykset. No toisaalta EK ja Etla vaativat 45 000 kolmansien maiden kielitaidotonta palkanpolkijaa vuosittain Suomeen EU:n ja OECD:n korkeimman työttömyyden maahamme.. EK:n ääni on kokoomuksen.

Nyt jo lähes 400 000 työtöntä ja tekoäly sekä 30 vuoteen korkeimmat konkurssit tekee niitä lisää. Eläkeiän nostolla saataisiin aikaan vielä yksi iso joukko iäkkäitä työttömiä - kun kerran työpaikkoja ei ole. Ne työpaikat mitä on, pitäis ohjata nuorille.

Just näin. Pitäisi tehdä tilaa niille nuorille, jotka tarvitsevat töitä!

Vierailija
328/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun minä ehkä -77 syntyneenä pääsen eläkkeelle on tää suuri joukko eläkeläisiä poistunut kuvioista. Eläkeläisten määrä putoaa reippaasti mutta eläkekertymä on minun ikäisilläni ja nuoremmilla surkea johtuen katkonaisesta työurasta. En oikein ymmärrä tätä tulevilta eläkeläisiltä ryöväämistä kun ei ne eläkkeet tule muutenkaan olemaan häävejä.

Vierailija
329/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkekatto saisi olla jo nykyisissä eläkkeissä. Yhtä hyödytön sen 5 tonnin eläkkeellä oleva on kuin se 700€ takuueläkettäkin saava.

Vierailija
330/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samapa tuo. Saavutin taloudellisen riippumattomuuden muutama vuosi sitten eikä ole aikomustakaan enää palata työelämään.

vm -71

Kuinka suuri sun F U raha on. Mulla miljoona nyt kasassa, joista 700 000 tuottavissa sijoituksissa 300 000 sidottu tuottamattomaan omaisuuteen. plus omakotitalo.
Minusta tää ei riitä. Koen tarvivani tuottaviin noin 1.5 miljoonaa.
Eläkelaskelmani sanoo, että olen ansainnut 1900€/kk eläkkeen verran

vm -74

Olen eri. Mutta aika isot menot sulla ilmeisesti on, jos noin paljon rahaa tarvitset? Itse en tiedä tarkkaan paljonko on "kasassa", mutta osinkotuloja noin 42 000 - 45 000 vuodessa, eli keskimäärin 3500 e/kk. Se riittää minulle hyvin, kun ei ole velkoja eikä elätettäviä. 

Vierailija
331/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko eläikeikä riippua siitä, että millaista työtä ihminen on elämänsä tehnyt, koska eri työt kuluttaa kehoakin ihan eri tavalla?

Ja voisiko sekin vaikuttaa, että onko ollut 10 vuotta viettämässä ihanaa kotielämää, kun on pyöräytellyt  kakaroita kerta toisensa jälkeen, samalla pitäen varattuna jotain vakkaripaikkaa niin että muut ei ole sitä voineet saada: Tällaisetkin vähän myöhemmin eläkkeelle kuin ne jotka painanu tauotta töitä senkin ajan.

Sulla ei taida olla ensimmäistäkään kakaraa??? Me sentään tehtiin lapsia😀

No, toiset heräsi senkin ajan joka aamu töitä painamaan. Kyllä tämä pitäisi näkyä nimenomaan eläkkeen alkamisajankohdassa.

No nyt se selvisi ettei sulla oo ensimmäistäkään lasta😄Vai ootko sitä mieltä että lapsiaan hoitava ei tee kotona mitään?Alle vuoden vanhana oli lapset hoitoon vietävä.Meinaatko että ne aamut oli meille jotenkin helpompia?

Jos hoidit lapsia kotona niin miksi ne hoitoon vietiin alle vuoden vanhana?

Silloin loppui äitiysrahakausi.Pakkohan ne oli hoitoon viedä kun itse piti palata töihin.Järki hoi!Ei silloin ollut mitään subjektiivisia päivähoito-oikeiksia niin kuin nykyään.

Niin se loppuu nykyäänkin ja alkaa kotihoidontukikausi, joka on sen 300 €/kk. 

80-luvulla ei ollut mitään kotihoidon tukia.Töihin takaisin kun lapsi 9kk.

Niin, tuo 300 € ei todellakaan ole se syy, mikä kannustaa jäämään kotiin lapsen kanssa. Se todellinen toimeentulo otetaan omista säästöistä ja puolison palkasta. Teillä olisi ollut kasarilla ihan samat mahdollisuudet. Toisekseen, teillä oli sentään se työ, minne palata. Monella nykyäidillä ei ole. Parempi hoivata sitä omaa pientä ihmisen alkua itse kotona samalla kun etsii töitä, kuin viedä vieraille hoidettavaksi. 

T. 70-luvulla syntynyt kotihoidettu 

Kyllä se työpaikka vaan oli välttämätön olla toimeentulon kannalta.Ei parikymppisenä vielä mitään säästöjä ollut ehtinyt kertyä.Pyykkikoneen ostin osamaksulla ja ehdin juuri hankkia lastenvaunut ennen esikoisen syntymää.Ehkä et oikein ole nyt kartalla,kun et itse oo samassa tilanteessa ollut😄

No sulla on alkanut jo näköjään tuo luetun ymmärtäminenkin heikentyä. Lues nyt uudestaan, mitä kirjoitin. 

Ja kyllähän te olette päässeet niin työelämässä kuin lastenkin kanssa niin paljon helpommalla kuin me teidän lapset! 

Mä en nuorempana ihmisenä allekirjoita tätä. Toki se ensimmäinen etu on ollut, että töitä on ehkä saanut helpommin. Mutta mun vanhemmat painoivat töitä aamusta iltaan. Ei ollut mitään helpotuksia lasten takia ja usein joutuivat venymään töihin normaalin työajan jälkeenkin. Näin siis yksityisessä firmassa, johon ilmeisesti liiton säännöt eivät ylettyneet. Itselläni on ollut paljon helpompaa ja työnantajalla halua sopeuttaa mun työntekoa perhe-elämän kanssa. Ihan toista oli mun vanhemmilla.

Vierailija
332/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähälle huomiolle on tullut tästä virkakyöstin ulostulosta että eläkeiän nostamisen ohella lisättäisiin "osaavaa maahanmuuttoa."

Mikä suomeksi tarkoittaa että lisää elätettäviä, lisää kilpailua nuorten kanssa vähenevistä työpaikoista, mutta hei suomalaisten pitää olla töissä vanhuksinakin.

Vierailija
333/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa, etten tule jaksamaan. Olen kotihoidossa lähihoitajana. Työ on fyysisesti raskasta ja älyttömän kiireistä kolmessa vuorossa. Olen nyt 53v ja aivan loppu. Takana on 33 vuotta hoitotyötä. Jos pitää jaksaa 17 vuotta, niin voin siirtyä suoraan kotihoidon asiakkaaksi. 

Minä olen myös kotihoidossa töissä. 50v, kahta vuoroa. Kolmas tähän vielä, niin en jaksaisi pitkään 100% työajalla. Ajattele 70-vuotiaana. Vaikka viikonloppuaamuna klo.6.30 töihin. Saat eteen työlistan missä on asiakkaita sen 20kpl. Parin minuutin siirtymillä. Kaikki vieraita, alueella missä et ole ollut. Yöllä on tullut lunta 40cm ja pakkanen on kiristynyt aamuksi. Joo siellä mä kahlaan hangessa ja raaputan auton ikkunoita. Pimeässä etsin osoitetta, sormet jäässä, kun ei puhelin tottele käsiä missä on hanskat. Olen huolellinen ja muistan jokaisen asian tarkistaa, vaikka en tiedä asiakkaan kodissa yhdenkään esineen paikkoja edes. Mahdun auttamaan pienessä vessassa, mutta toisaalta yletyn ylimmällekin hyllylle. Tai kiipeän vieraassa kodissa jollekin huteralle tuolille? Valaistus on tunnelmallinen, eli työoloihin riittämätön. Sängyt on matalia. Lämpötila sisällä 29 astetta, koska aaiakkaan koti, ja hänen on kylmä. Pari osoitetta mitä et löydä, niin menee oma ruokkis. Vessaankin on matkaa, ei ehdi käymään

Muistan kirjata huolellisesti. Aikaa on joku 10min. Tätä ei jaksa nykyään nuoretkaan, ni mieti oikeasti joku 70v?!! Tai muuten terveys ei kyllä monella kestä näitä työoloja.

Vanhemmat voivat siirtyä kevyempiin töihin. Jos ei jaksa hoitajana, niin voi laittaa kirjoja hyllyyn kirjastossa, tai myydä kahvia uimahallilla. Pitää vaan mennä sellaiseen työhön, jota jaksaa tehdä. TE-keskukset auttavat työllistymisessä.

Kai tämä oli sarkasmia?

Vierailija
334/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä yllätä, nykyisin ihmisistä halutaan saada kaikki irti. Luontoa vastaan ei pysty taistelemaan.

Vierailija
335/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli odotettavissa.

Syynä liiallinen m. muutto. Jonka veronmaksajat maksavat. 

Suomi ei ole missään vaiheessa tarvinnut lisää työvoimaa. Ja nyt on tulos nähtävissä. Suomalaisten eläkeikä nousee. 

Jotta rahat riittävät paremmin Kelaturisteille ulkomailta. 

Vierailija
336/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkäs teet kun nykyään on jo paljon ihmisiä mitkä ovat päässeet eläkkeelle 60v ja elävät 90 vuotiaaksi. Ja vielä isompi porukka elää 80-85v ikään

He kahmivat edut

Vierailija
337/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt vuonna 1969. Meiltä vietiin jo kaikki alle 22-vuotiaana palkkatyöstä kertyneet eläkkeet. Suurin osa tuntemistani ihmisistä aloitti kesätyöt tuolloin jo 15-vuotiaana. Eli seitsemän vuotta katosi jo eläkekertymästä. Nyt sitten pitäisi jaksaa olla töissä 70-vuotiaaksi. Hienoa toimintaa.

Ei mene noin vaan sinun nukyisen eläkeiän päälle pitää tehdä 6 kk lisää. Itsellä vm 1968 ja sama juttu. Tuskin mikään puolue uskaltaa tuota toteuttaa tuolloisenaan. Nykysysteemiin on sisäänrakennettu eläkeiän nousu. 

No se eläkeikä taisi viimeksi katsottuna olla 67 v 8 kk. Eli aika lailla lähellä seitsemääkymppiä jo valmiiksi. Mihin täältä voi muuttaa?!

Voit muuttaa ihan mihin tahansa, raja on auki. 

Vierailija
338/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän tämä toimi kauaa  näin, että vain kolmasosa kansasta käy töissä ja maksaa kaikkien elämisen.

Kun ei niitä vasemmiston mainostamia rikkaitakaan meillä juurikaan ole. Rikkaaksi lasketaan kaikki työssäkävijät ja heillehän voi veroja korottaa niin paljon, että lopulta ei heidänkään kannata käydä töissä, kun tuet ovat isompia.

Tai tilataanko jostain orjia tekemään ne työt.

Ihan mielenkiintoista on  odottaa vaalien jälkeen, kun demarit alkavat jakaa rahaa, jota ei ole.

Ei toimi, ei. Liian vähän on veronmaksajia. Moni kuitenkin mieluummin tekisi töitä ja maksaisi veroja, vaan kun ei ole työpaikkoja. Sillähän tämä nyt parhaiten korjaantuisi, jos saataisi esim. noin 200 000 työpaikkaa lisää. 

Jos sellaista ei ole näköpiirissä tai ei ole realistista, niin jää vielä kaksi keinoa: korotetaan veroja tai pienennetään kuluja. Vaan onko ne kulutkin pakko leikata aina pienituloisimmilta kansalaisilta kuten kokkareet antaa ymmärtää? Voisihan niitä kuluja muustakin vähentää, kuten yritystuista, kehitysavusta, järjestöavustuksista ja hallinnosta. 

Vierailija
339/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vastalauseeksi ajattein aloittaa oman epävirallisen eläkkeeni jo nyt neljäkymppisenä. Teen sen kaikkien sorrettujen puolesta ja mukaan luettuna itseni. Alan asiakseen työttömäksi. Toki jos minimipalkkalaki tulee ja työoloja parannetaan, niin saatan muuttaa porkkanan takia mieltäni. Olen varautunut tulevaan kymmeneen vuoteen etten tule laittamaan tikkua ristiin. En laita tikkua ristiin, en nosta tai edes neppaa tikkua ristiin, en edes katso tikkuja päin kun sanon että laitan ne ristiin. En todellakaan. 

Kiitos johtajat. HAkekaa lisä sinkapoorista työvoimaa. 

No et sinä kyllä helpota muiden tilannetta, päinvastoin, lisäät sitten painetta sille, että muiden pitää maksaa sinunkin menosi, vaikka olet vasta 4kymppinen. Mutta toki jokainen ajattelee sitä omaa tilannettaan. Mutta jos kaikki nelikymppiset heittäytyvät työttyömiksi, ei kohta riitä edes se 70 vuotta eläkeiäksi.

Vierailija
340/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eläkeläinen ja mielestäni olisi reilua että nykyeläkkeistä leikattaisiin, vaikkapa veronkiristyksellä.  Kauhistuttaa että lasteni eläkkeet tällä lailla ryöstetään.  Itse en olisi jaksanut työelämässä seitsemänkymppiseksi.  
Tulen äänestämään sitä puoluetta joka rohkenee sanoa ääneen että eläkeläiset myös säästötalkoisiin! 

Minä taas työikäinen ja mielelläni olen töissä 70v. Tulen äänestämään puoluetta, joka seisoo hyvinvointiyhteiskunnan puolella.