Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

70-vuotiaaksi töissä | Eläkeiän reipas nostoehdotus koskisi vuonna 1967 ja sen syntyneitä

Vierailija
07.10.2026 |

Valtiovarainministeriö esittää vanhuuseläkeiän nostamista 70 vuoteen.

Eläketurvakeskuksen päällikkö Heikki Tikanmäki arvioi muutoksen koskevan 1967 syntyneitä ja nuorempia.

70-vuotiaaksi töissä | Eläkeiän reipas nostoehdotus koskisi vuonna 1967 ja sen jälkeen syntyneitä

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012326131.html

Kommentit (445)

Vierailija
221/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, 70-vuotias ensihoitaja, poliisi, kirurrgi, hammaslääkäri, opettaja, muurari, maalari, sähkömies ...

Saattaa olla työn valmistuminen ja jälki olla vähän toista. 70v muuraamassa hitaasti, ei oikein jaksaisi nostaa tiiliä. Kirurgilla kädet tutisee eikä jaksa leikkausta loppuun. Poliisi yrittää taltuttaa 25-vuotiasta riehuvaa narkkaria. Ensihoitaja saa itse sydänkohtauksen.

Nykyään riittää irtisanomiseen asiallinen syy ja sehän on asiallinen syy, ettei pärjää nuoremmille. 65-vuotias muurari voi kuitenkin tehdä jotain kevyempää työtä, vaikka opettaa muurausta kursseilla. Ei hänen tarvitse eläkkeelle päästä. Ikääntynyt poliisi voi toimia asiantuntijana vaikka vartiointiliikkeessä, eikä hänkään eläkettä tarvitse. EK

Luulet että joku ihan jalouttaan maksaa palkkaa jollekin kuoleman kynnyksellä oleville muurareille, että nämä pitävät muurauskursseja? :D 

Olen ollut fyysisessä työssä, missä oli oikea riippakivi. Koko ajan jotain kremppaa ja valitusta miten ei voi tehdä sitä, ei voi tehdä tätä, mutta kuitenkin palkka juoksi ja vei yhden paikan "miehistöstä", eli muut tekivät enemmän, kun hän teki "kevennetysti", eikä tajunnut lähteä. 

Ei tarvikkaan tajuta lähteä. Lähtemisestä tulee karenssi, kyllä se on työnantajan potkittava pois, jos joku ei työtään tee. Ja ainakin kunta-ala on sellainen ettei ketään potkita pois vaikka tekis työnsä miten, joten se siitä.

Vierailija
222/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1974. Kyllä ahdistaa. Olen tehnyt jo kolme vuosikymmentä töitä sillä odotuksella, että saan eläkkeeni 65-vuotiaana. En ole edes valittanut kovista maksuista, saisinhan sitten kuitenkin itsekin nauttia ajallaan esim. matkoista sitten eläkkeellä, jos vaan terveyttä riittää. Nyt tämä alkaa mennä siihen suuntaan, että eläkkeelle pääsee niin vanhana, että on iso riski että silloin ei enää jaksa kauheasti reissata. Mutta siis se kyrsii, että sopimuksia muutellaan jälkikäteen.

Nyt tuntuu, että jos tuo tulee tosiaan voimaan, niin alan aktiivisesti kannattaa koko hemmetin eläkejärjestelmän alasajoa nykyisessä muodossaan. Kuka tuollaiseen haluaa maksaa, kun ei ikinä tiedä mitä ja milloin sieltä saa ulos? Saisivat kerätä maksut vaan johonkin minimaaliseen peruseläkkeeseen, ja muut ihmiset saisivat säästää itse jos haluavat. 

Myöskin tämä tuntuu tosi dystooppiselta aikana, jolloin tekoäly on tulossa ja ihmisten tekemän työn pitäisi VÄHENTYÄ eikä lisääntyä. Meille pitäisi vähitellen tulla lisää aikaa nautiskella elämästä, mutta typerät poliitikot yrittää pistää tekemään työtä rollaattori-ikään asti. Sitä paitsi, jos ja kun tekoäly kuitenkin vie töitä, niin eikö vanhojen roikkuminen työelämässä pidempään tarkoita, että nuorille ei riitä töitä. Ihan paska diili. Vanhat ihmiset joutuu väsyneenä tekemään työtä, ja nuoret tuskailee työttöminä ja pätkätöissä.

No vaan johan on JÄNNÄ! että se alkaa vatipäisimmillekin demarisyövän faneille mennä jakeluun mitä tästä kommariutopiasta on yritetty sanoa 🤣🤣🤣🤣🤣

Sinäkin olit varmasti vielä viime viikolla tulipunainen demarikommari ja vannoit tämän kommariutopia-paskan nimeen silmät leimuten, kun joku kritisoi tätä paskaa.

Kummasti se kelkka demaripiruillakin kääntyy kun joutuvat itse sinne maksaja-päätyyn sen ainaisen saaja-päädyn sijaan. 

Milläs lailla tämä nyt on demareitten syytä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolen naurusta. Tietenkin olen syntynyt juuri 1967. 

Mä itken ilosta. Olen syntynyt v. 1966.

Vierailija
224/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen päiväkodissa töissä ja joitakin eläkeläisiä on käynyt eläkkeeltä keikkaa tekemässä ja tekevät vain murto-osan hommista mitä me muut tehdään. Ei se työtahti vaan ole samanlaista. Ja kyllä, se on iso rasite sitten arjessa muille kun tietenkin ne työt mitä se eläkeläinen ei jaksa/pysty tekemään kasaantuu muiden tehtäväksi.

Sellaisinä lisäkäsinä muutenvain esim. kirjaa lukemassa tms. niin joo, mutta eivät ole hyviä poissaolevan työntekijän tilalle.

Toki tällä alalla eivät yli vuotta jaksakkaan enää keikkailla, ala on sen verran rankka oikeasti.

Kotiäidit ovat samaan aikaan laiskoja. 

Siis huvittaa vaan tämä lapsettomien käsitys lapsiperhearjesta. Kannattaisi joskus käydä päiväkodissa kokeilemassa niitä hommia. Samaa työtä sitä kodeissakin tehdään. Ja ehdottomasti olen kanssasi samaa mieltä, ettei 70-vuotias enää pysty hoitamaan pikkulapsia. Eihän sen ikäinen pysty edes juoksemaan karkuun lähtevää 3-vuotiasta kiinni. 

Just siksi kannattaa harjoittaa terveitä elintapoja ja liikuntaa, että 70-vuotiaana pystyy juoksemaan taaperon kiinni. 

Tule kokeilemaan. Me kävellään joka päivä päiväkotiin. Minulla ei ole ylipainoa ja kävelen joka päivä töihin eli kilometrejä kertyy viikossa paljon. Silti kun tuo meidän nuorin ampaisee täyteen vauhtiin, on vaikeuksia saada hänet kiinni, vaikka olen urheilullinen, enkä iäkäs. Etumatkaa ei voi antas. Päiväkodissa niitä lapsia on 7 vahdittavana/hoitaja, että siitä vain spurttaleimaan ipanoiden perään. Nehän retkeilevät joka viikko päiväkodin aitojen ulkopuolella. Ja urheilullisimmat tenavat kiipeävät näppärästi aidan ylikin. Kaverin lapsi on karannut tänä syksynä jo monta kertaa. Ei se ole ikäihmisen hommaa.

Mun vanhemmat ovat 70-v ja hyvin nuo on pärjännyt lastenlasten ja lastenlastenlasten kanssa. Kun on auktoriteettia, kukaan ei kirmaile minnekään silloin kun ei ole lupa kirmailla. 

Vierailija
225/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaakaahan tytöt ja pojat painaa pitkää päivää! T Elinkeinoelämän boomer bonus-miljonäärit.

https://www.hs.fi/visio/art-2000012326580.html

Vierailija
226/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, 70-vuotias ensihoitaja, poliisi, kirurrgi, hammaslääkäri, opettaja, muurari, maalari, sähkömies ...

Saattaa olla työn valmistuminen ja jälki olla vähän toista. 70v muuraamassa hitaasti, ei oikein jaksaisi nostaa tiiliä. Kirurgilla kädet tutisee eikä jaksa leikkausta loppuun. Poliisi yrittää taltuttaa 25-vuotiasta riehuvaa narkkaria. Ensihoitaja saa itse sydänkohtauksen.

Nykyään riittää irtisanomiseen asiallinen syy ja sehän on asiallinen syy, ettei pärjää nuoremmille. 65-vuotias muurari voi kuitenkin tehdä jotain kevyempää työtä, vaikka opettaa muurausta kursseilla. Ei hänen tarvitse eläkkeelle päästä. Ikääntynyt poliisi voi toimia asiantuntijana vaikka vartiointiliikkeessä, eikä hänkään eläkettä tarvitse. EK

Luulet että joku ihan jalouttaan maksaa palkkaa jollekin kuoleman kynnyksellä oleville muurareille, että nämä pitävät muurauskursseja? :D 

Olen ollut fyysisessä työssä, missä oli oikea riippakivi. Koko ajan jotain kremppaa ja valitusta miten ei voi tehdä sitä, ei voi tehdä tätä, mutta kuitenkin palkka juoksi ja vei yhden paikan "miehistöstä", eli muut tekivät enemmän, kun hän teki "kevennetysti", eikä tajunnut lähteä. 

Nyt laki sallii laittaa tajuamaan, ettei pärjää porukassa. Ennen lähdettiin eläkkeelle ja jatkossa työttömäksi. Kuten tässä Kokoomuksen mallissa esitetään, eläkkeelle ei pääse ennen 70-vuotispäiviä, jos ei Kelalääkärille ole esittää perustetta. Kyllä niitä raakkeja raksamiehiä on jo nyt kortistossa ja raakkeja hoitajia samalla tavalla. Lotossa voittaa yhtä varmasti kuin Kelan eläkearpajaisissa.

Vierailija
227/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolen naurusta. Tietenkin olen syntynyt juuri 1967. 

Mä itken ilosta. Olen syntynyt v. 1966.

Ei kuitenkaan kannata vielä juhlia.

Vierailija
228/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa, etten tule jaksamaan. Olen kotihoidossa lähihoitajana. Työ on fyysisesti raskasta ja älyttömän kiireistä kolmessa vuorossa. Olen nyt 53v ja aivan loppu. Takana on 33 vuotta hoitotyötä. Jos pitää jaksaa 17 vuotta, niin voin siirtyä suoraan kotihoidon asiakkaaksi. 

Sen kuin romahdat omaan surkeuteesi, mutta älä meille kitise.

Vierailija
229/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko eläikeikä riippua siitä, että millaista työtä ihminen on elämänsä tehnyt, koska eri työt kuluttaa kehoakin ihan eri tavalla?

Ja voisiko sekin vaikuttaa, että onko ollut 10 vuotta viettämässä ihanaa kotielämää, kun on pyöräytellyt  kakaroita kerta toisensa jälkeen, samalla pitäen varattuna jotain vakkaripaikkaa niin että muut ei ole sitä voineet saada: Tällaisetkin vähän myöhemmin eläkkeelle kuin ne jotka painanu tauotta töitä senkin ajan.

Sulla ei taida olla ensimmäistäkään kakaraa??? Me sentään tehtiin lapsia😀

No, toiset heräsi senkin ajan joka aamu töitä painamaan. Kyllä tämä pitäisi näkyä nimenomaan eläkkeen alkamisajankohdassa.

No nyt se selvisi ettei sulla oo ensimmäistäkään lasta😄Vai ootko sitä mieltä että lapsiaan hoitava ei tee kotona mitään?Alle vuoden vanhana oli lapset hoitoon vietävä.Meinaatko että ne aamut oli meille jotenkin helpompia?

Jos hoidit lapsia kotona niin miksi ne hoitoon vietiin alle vuoden vanhana?

Silloin loppui äitiysrahakausi.Pakkohan ne oli hoitoon viedä kun itse piti palata töihin.Järki hoi!Ei silloin ollut mitään subjektiivisia päivähoito-oikeiksia niin kuin nykyään.

Niin se loppuu nykyäänkin ja alkaa kotihoidontukikausi, joka on sen 300 €/kk. 

80-luvulla ei ollut mitään kotihoidon tukia.Töihin takaisin kun lapsi 9kk.

Niin, tuo 300 € ei todellakaan ole se syy, mikä kannustaa jäämään kotiin lapsen kanssa. Se todellinen toimeentulo otetaan omista säästöistä ja puolison palkasta. Teillä olisi ollut kasarilla ihan samat mahdollisuudet. Toisekseen, teillä oli sentään se työ, minne palata. Monella nykyäidillä ei ole. Parempi hoivata sitä omaa pientä ihmisen alkua itse kotona samalla kun etsii töitä, kuin viedä vieraille hoidettavaksi. 

T. 70-luvulla syntynyt kotihoidettu 

Kyllä se työpaikka vaan oli välttämätön olla toimeentulon kannalta.Ei parikymppisenä vielä mitään säästöjä ollut ehtinyt kertyä.Pyykkikoneen ostin osamaksulla ja ehdin juuri hankkia lastenvaunut ennen esikoisen syntymää.Ehkä et oikein ole nyt kartalla,kun et itse oo samassa tilanteessa ollut😄

Vierailija
230/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä taas huvitti/itketti/v*tutti ministeriön virkamiesten laatima säästökeinolajitelma:

Eläkeiän nosto 70-vuotiaaksi. Tämä ei ratkaise mitenkään talousongelmia, eikä työllisyyskysymyksiä.

Sairaaloiden sulkeminen. Tuntuuko virkamieskunnassa siltä, että terveydenhoito on nyt liian hyvää` ja helppoa?

Oliko omaishoidon yms. tukien karsiminen listalla? Tuntuuko, että siellä liikkuu iso raha? Tässä olisi vähän yhteneväistä asiaa tuon sairaaloiden sulkemisen kanssa.

Vierailija
231/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen päiväkodissa töissä ja joitakin eläkeläisiä on käynyt eläkkeeltä keikkaa tekemässä ja tekevät vain murto-osan hommista mitä me muut tehdään. Ei se työtahti vaan ole samanlaista. Ja kyllä, se on iso rasite sitten arjessa muille kun tietenkin ne työt mitä se eläkeläinen ei jaksa/pysty tekemään kasaantuu muiden tehtäväksi.

Sellaisinä lisäkäsinä muutenvain esim. kirjaa lukemassa tms. niin joo, mutta eivät ole hyviä poissaolevan työntekijän tilalle.

Toki tällä alalla eivät yli vuotta jaksakkaan enää keikkailla, ala on sen verran rankka oikeasti.

Kotiäidit ovat samaan aikaan laiskoja. 

Siis huvittaa vaan tämä lapsettomien käsitys lapsiperhearjesta. Kannattaisi joskus käydä päiväkodissa kokeilemassa niitä hommia. Samaa työtä sitä kodeissakin tehdään. Ja ehdottomasti olen kanssasi samaa mieltä, ettei 70-vuotias enää pysty hoitamaan pikkulapsia. Eihän sen ikäinen pysty edes juoksemaan karkuun lähtevää 3-vuotiasta kiinni. 

Just siksi kannattaa harjoittaa terveitä elintapoja ja liikuntaa, että 70-vuotiaana pystyy juoksemaan taaperon kiinni. 

Tule kokeilemaan. Me kävellään joka päivä päiväkotiin. Minulla ei ole ylipainoa ja kävelen joka päivä töihin eli kilometrejä kertyy viikossa paljon. Silti kun tuo meidän nuorin ampaisee täyteen vauhtiin, on vaikeuksia saada hänet kiinni, vaikka olen urheilullinen, enkä iäkäs. Etumatkaa ei voi antas. Päiväkodissa niitä lapsia on 7 vahdittavana/hoitaja, että siitä vain spurttaleimaan ipanoiden perään. Nehän retkeilevät joka viikko päiväkodin aitojen ulkopuolella. Ja urheilullisimmat tenavat kiipeävät näppärästi aidan ylikin. Kaverin lapsi on karannut tänä syksynä jo monta kertaa. Ei se ole ikäihmisen hommaa.

Mun vanhemmat ovat 70-v ja hyvin nuo on pärjännyt lastenlasten ja lastenlastenlasten kanssa. Kun on auktoriteettia, kukaan ei kirmaile minnekään silloin kun ei ole lupa kirmailla. 

Silti ei olleet päiväkodissa töissä. Päiväkoti on eri asia kuin se, että hoitaa jotakin 1-2 lastenlasta tai lastelastenlasta.

Ja ainakin oma äitini joka juuri jäi eläkkeelle, hoiti kyllä aikanaan omat lapsensa, mutta ei tahdo kyllä enää jaksaa omia lapsenlapsiaan. Että jos joskus onkin jaksettu, niin tämäkin on muuttunut: Ei myöskään ymmärrä yhtään miten nykyään lapset saa kasvattaa, kas kun ei saakkaan antaa tukkapöllyä tai huutaa raivona niin että lapset pelkää niin meneekin sormi suuhun, että mitäs nyt.

Isä taas ehkä jaksaa paremmin kuin äiti, mutta on kyllä lepsuakin lepsumpi, että auktoriteetti haha. Lapsenlapset vaan jo sen verran isoja, että saavat jo kulkea ilman aikuisen valvontaakin ja pärjäävät siten myös sellaisen aikuisen valvonnassa, joka ei erityisen hyvin jaksa valvoa.

Vierailija
232/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksaakaahan tytöt ja pojat painaa pitkää päivää! T Elinkeinoelämän boomer bonus-miljonäärit.

https://www.hs.fi/visio/art-2000012326580.html

Eikö tuo S-kauppa ole osuustoimintaan perustuva? Osuustoiminnassahan asikkaat omistavat kaupan. Eikö me voitaisi yhteisvoimin päättää, että ruokakaupan hintojen tulee olla kohtuulliset ja johtajien palkat myös. Me omistetaan tuo kauppa. Pitäisikö jo alkaa älähtää pikku hiljaa?

Vierailija
233/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt sitten säästän  joka euron tulevaa palkatonta vanhuusaikaa varten, pakko irtisanoutua tyhjän päälle tulevaisuudessa. -69 syntynyt olen. Pois kampaajat, ravintolat ym. Tämä ei kyllä auta kerryttämään verotuloja vaan lyö kapuloita talouden rattaisiin.

No sama. Ja jäin vielä työttömäksi juuri. Ei paljoa naurata, huonolta näyttää työnsaanti ja eläke karkaa just pidemmälle. On tää yks helvetin hallitus taas.

Vierailija
234/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistaa työttömyyttä??? Kun työpaikkoja nuorille nykyäänkin on rajatusti. On näillä selitykset. No toisaalta EK ja Etla vaativat 45 000 kolmansien maiden kielitaidotonta palkanpolkijaa vuosittain Suomeen EU:n ja OECD:n korkeimman työttömyyden maahamme.. EK:n ääni on kokoomuksen.

Nyt jo lähes 400 000 työtöntä ja tekoäly sekä 30 vuoteen korkeimmat konkurssit tekee niitä lisää. Eläkeiän nostolla saataisiin aikaan vielä yksi iso joukko iäkkäitä työttömiä - kun kerran työpaikkoja ei ole. Ne työpaikat mitä on, pitäis ohjata nuorille.

Vierailija
235/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraava ehdotus on varmaan sitten, että koko eläkejärjestelmä poistetaan. Työnteko loppuu sitten kun työntekijässä ei enää henki pihise.

Tuo helvetin ponzi-pyramidihuijaus pitäisi lopettaa ja palauttaa siihen varastetut rahat maksajilleen inflaatiokorjattuna välittömästi. Mitä kauemmin tätä helvetin huijausta epätoivon vimmalla pyöritetään, sitä enemmän vahinkoa ja taloudellista tuhoa se aiheuttaa. Ja sitä varmemmin tappiota tulee meille kaikille jotka ei tuohon paskaan haluta osallistua eli meidän rahat varastetaan kommarisyövän pyöritykseen ja meille jää tyhjät arvat vain kouriin.

Ne jotka haluaisi, voisivat jäädä tuon huijaukseen ja muiden pitäisi päästä siitä irti.

Mutta kuten kaikki kommarisyöpä, tuokaan ei selviäisi kun kaikkia ei pakoteta mukaan, joka jo itsessään paljastaa koko huijauksen ponzi-rakenteen.

Vierailija
236/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua eläkeikääsi 70 vuoteen äänestä Sdp tai vasemmistoliitto

VM toi kokoomuksen ja persujen näkemyksen esiin puheissa eläkeiän nostosta 70 vuoteen.

Ammattiitot ovat jo vastustaneet ajatusta, joten Sdp tai vasemmistoliitto eivät tuota oikeiston ajatusta vie eteenpäin. 

Vierailija
237/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitten sinulla käynyt mielessä, että kaiken tuon tulisi olla jollain tavalla myös tuottavaa.

Eihän kukaan palkkaa kolulutukseen tai hallintoon ketään, ellei sillä ole rahallista  (edes) odotusarvoa.

Taidatkin olla sellainen vihervasemmistolainen "talousnero". Sitä en edes epäile, ettetkö olisi homo ja feministi sekä seksiaktit suoritat ainoastaan isäsi ja muun sukusi kanssa ottamalla melaa ahnaasti ahteriisi. 

Ei pidä paikkaansa, tai ainakin osittain johdat tässä ihmisiä harhaan.

Se on totta, että äänestän Sanna Marinia ja usein teen sen höpöheinäpäissäni ja silloinkin, vaikka edes mitään vaaleja ei olisi edes menossa.

Sekin on totta, että talousopit käyn kuuntelemassa puoluetoimistosta ja siellä he kertovat minulle mitä mieltä minun pitää milloinkin olla.

Mutta se, että harrastan seksiä isäni ja sukuni kanssa ei ihan pidä paikkaansa. Olen myös seksisuhteessa naapurin koiran kanssa ja puoluetoimistolla toimin ns. kiertopalkintona, joka vastineeksi annettuja mielialalääkkeitä vastaan antaa kenen tahansa puolueaktiivin hässiä minua miten paljon sattuu huvittamaan.

Oli kyseessä mies tai nainen. Tasa-arvo ja arvophja...tiedäthän.

Vierailija
238/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt laki sallii laittaa tajuamaan, ettei pärjää porukassa. Ennen lähdettiin eläkkeelle ja jatkossa työttömäksi. Kuten tässä Kokoomuksen mallissa esitetään, eläkkeelle ei pääse ennen 70-vuotispäiviä, jos ei Kelalääkärille ole esittää perustetta. Kyllä niitä raakkeja raksamiehiä on jo nyt kortistossa ja raakkeja hoitajia samalla tavalla. Lotossa voittaa yhtä varmasti kuin Kelan eläkearpajaisissa.

Korjaus. Ennen lähdettiin 55-vuotiaana eläkeputkeen. Käytännössä raksaäijien ja muiden raskasta työtä tekevien eläkeikää nostetaan 15 vuotta, koska ei kukaan ole tuon pitempään töissä ollut ja harva edes pystynytkään olemaan.

Vierailija
239/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa uskoa että tuo VM:n ehdotus tuollaisenaan ja varsinkaan noin nopealla aikataululla toteutuu mutta paine eläkeiän nostoon on kova, oltiin sitten Suomessa tai muualla Euroopassa. Olen itse syntynyt 1993 enkä näe kovinkaan mahdollisena että eläkeikäni tulee olemaan se jotain alle 68 vuotta mitä tällä hetkellä näyttää.

En sano että tämä on hyvä juttu hyvin todennäköistä se on. 

23.5.2025 
Tanska nostaa eläkeikää – vuoden 1970 jälkeen syntyneet pääsevät eläkkeelle 70-vuotiaina
Tanskan kansankäräjät on hyväksynyt lain, joka nostaa eläkeiän nykyisestä 67:stä peräti 70:een vuoteen 2040 mennessä.

https://yle.fi/a/74-20163790

Vierailija
240/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutusarvioita eivät ole tämän hallituksen aikana kuitenkaan tehneet, kuten VVM aiemmin myönsi. Talousoikeistoideologiamutuilu riittää nykyään ruiskukkalasien takaa.