Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-vuotiaaksi töissä | Eläkeiän reipas nostoehdotus koskisi vuonna 1967 ja sen syntyneitä

Vierailija
07.10.2026 |

Valtiovarainministeriö esittää vanhuuseläkeiän nostamista 70 vuoteen.

Eläketurvakeskuksen päällikkö Heikki Tikanmäki arvioi muutoksen koskevan 1967 syntyneitä ja nuorempia.

70-vuotiaaksi töissä | Eläkeiän reipas nostoehdotus koskisi vuonna 1967 ja sen jälkeen syntyneitä

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012326131.html

Kommentit (445)

Vierailija
201/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vastalauseeksi ajattein aloittaa oman epävirallisen eläkkeeni jo nyt neljäkymppisenä. Teen sen kaikkien sorrettujen puolesta ja mukaan luettuna itseni. Alan asiakseen työttömäksi. Toki jos minimipalkkalaki tulee ja työoloja parannetaan, niin saatan muuttaa porkkanan takia mieltäni. Olen varautunut tulevaan kymmeneen vuoteen etten tule laittamaan tikkua ristiin. En laita tikkua ristiin, en nosta tai edes neppaa tikkua ristiin, en edes katso tikkuja päin kun sanon että laitan ne ristiin. En todellakaan. 

Kiitos johtajat. HAkekaa lisä sinkapoorista työvoimaa. 

Minä ajattelin vaan alkaa tekemään työni rennommin, jos tulee potkut niin sitten nautitaan vapaa-ajasta ja siitä ettei tarvi tappaa itseä työllä. Elämä on rahallisesti sitten niukempaa, mutta kyllä terveys on tärkeämpää kuin raha.

Onneksi en muutenkaan nauti mistään kovin pröystäilevästä elämästä, en matkustele, enkä harrasta mitään asioita mitkä maksaa ja olen ihan onnellinen näin. Eli harppaus siihen työttömän elämään ei ole kovinkaan suuri.

Vierailija
202/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, 70-vuotias ensihoitaja, poliisi, kirurrgi, hammaslääkäri, opettaja, muurari, maalari, sähkömies ...

Saattaa olla työn valmistuminen ja jälki olla vähän toista. 70v muuraamassa hitaasti, ei oikein jaksaisi nostaa tiiliä. Kirurgilla kädet tutisee eikä jaksa leikkausta loppuun. Poliisi yrittää taltuttaa 25-vuotiasta riehuvaa narkkaria. Ensihoitaja saa itse sydänkohtauksen.

Nykyään riittää irtisanomiseen asiallinen syy ja sehän on asiallinen syy, ettei pärjää nuoremmille. 65-vuotias muurari voi kuitenkin tehdä jotain kevyempää työtä, vaikka opettaa muurausta kursseilla. Ei hänen tarvitse eläkkeelle päästä. Ikääntynyt poliisi voi toimia asiantuntijana vaikka vartiointiliikkeessä, eikä hänkään eläkettä tarvitse. EK

Ja kaikille riittää näitä opetus- ja asiantuntijahommia?

Ei, kun ei riitä niitä hanttihommiakaan tässä taloustilanteessa, ja jatkuvasti puhutaan, miten välijohto on monessa firmassa pullollaan erinäisiä käsien heiluttelijoita. Päällikön päällikköä jne. Ja työllisyystilanne menee huonommaksi, mitä laajemmin tekoälyä aletaan käyttämään lähivuosina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen päiväkodissa töissä ja joitakin eläkeläisiä on käynyt eläkkeeltä keikkaa tekemässä ja tekevät vain murto-osan hommista mitä me muut tehdään. Ei se työtahti vaan ole samanlaista. Ja kyllä, se on iso rasite sitten arjessa muille kun tietenkin ne työt mitä se eläkeläinen ei jaksa/pysty tekemään kasaantuu muiden tehtäväksi.

Sellaisinä lisäkäsinä muutenvain esim. kirjaa lukemassa tms. niin joo, mutta eivät ole hyviä poissaolevan työntekijän tilalle.

Toki tällä alalla eivät yli vuotta jaksakkaan enää keikkailla, ala on sen verran rankka oikeasti.

Kotiäidit ovat samaan aikaan laiskoja. 

Siis huvittaa vaan tämä lapsettomien käsitys lapsiperhearjesta. Kannattaisi joskus käydä päiväkodissa kokeilemassa niitä hommia. Samaa työtä sitä kodeissakin tehdään. Ja ehdottomasti olen kanssasi samaa mieltä, ettei 70-vuotias enää pysty hoitamaan pikkulapsia. Eihän sen ikäinen pysty edes juoksemaan karkuun lähtevää 3-vuotiasta kiinni. 

Just siksi kannattaa harjoittaa terveitä elintapoja ja liikuntaa, että 70-vuotiaana pystyy juoksemaan taaperon kiinni. 

Tule kokeilemaan. Me kävellään joka päivä päiväkotiin. Minulla ei ole ylipainoa ja kävelen joka päivä töihin eli kilometrejä kertyy viikossa paljon. Silti kun tuo meidän nuorin ampaisee täyteen vauhtiin, on vaikeuksia saada hänet kiinni, vaikka olen urheilullinen, enkä iäkäs. Etumatkaa ei voi antas. Päiväkodissa niitä lapsia on 7 vahdittavana/hoitaja, että siitä vain spurttaleimaan ipanoiden perään. Nehän retkeilevät joka viikko päiväkodin aitojen ulkopuolella. Ja urheilullisimmat tenavat kiipeävät näppärästi aidan ylikin. Kaverin lapsi on karannut tänä syksynä jo monta kertaa. Ei se ole ikäihmisen hommaa.

Vierailija
204/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, 70-vuotias ensihoitaja, poliisi, kirurrgi, hammaslääkäri, opettaja, muurari, maalari, sähkömies ...

Saattaa olla työn valmistuminen ja jälki olla vähän toista. 70v muuraamassa hitaasti, ei oikein jaksaisi nostaa tiiliä. Kirurgilla kädet tutisee eikä jaksa leikkausta loppuun. Poliisi yrittää taltuttaa 25-vuotiasta riehuvaa narkkaria. Ensihoitaja saa itse sydänkohtauksen.

Nykyään riittää irtisanomiseen asiallinen syy ja sehän on asiallinen syy, ettei pärjää nuoremmille. 65-vuotias muurari voi kuitenkin tehdä jotain kevyempää työtä, vaikka opettaa muurausta kursseilla. Ei hänen tarvitse eläkkeelle päästä. Ikääntynyt poliisi voi toimia asiantuntijana vaikka vartiointiliikkeessä, eikä hänkään eläkettä tarvitse. EK

Ei sitten sinulla käynyt mielessä, että kaiken tuon tulisi olla jollain tavalla myös tuottavaa.

Eihän kukaan palkkaa kolulutukseen tai hallintoon ketään, ellei sillä ole rahallista  (edes) odotusarvoa.

Taidatkin olla sellainen vihervasemmistolainen "talousnero". Sitä en edes epäile, ettetkö olisi homo ja feministi sekä seksiaktit suoritat ainoastaan isäsi ja muun sukusi kanssa ottamalla melaa ahnaasti ahteriisi. 

Vierailija
205/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen päiväkodissa töissä ja joitakin eläkeläisiä on käynyt eläkkeeltä keikkaa tekemässä ja tekevät vain murto-osan hommista mitä me muut tehdään. Ei se työtahti vaan ole samanlaista. Ja kyllä, se on iso rasite sitten arjessa muille kun tietenkin ne työt mitä se eläkeläinen ei jaksa/pysty tekemään kasaantuu muiden tehtäväksi.

Sellaisinä lisäkäsinä muutenvain esim. kirjaa lukemassa tms. niin joo, mutta eivät ole hyviä poissaolevan työntekijän tilalle.

Toki tällä alalla eivät yli vuotta jaksakkaan enää keikkailla, ala on sen verran rankka oikeasti.

Paremmin he kuitenkin tuntuvat jaksavan kuin 2000-luvulla syntyneet. 

Vierailija
206/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt viimeistään ne rahahanat menee meikäläisellä kiinni ja kulutus stoppaa. Olin jo aloittanut mutta nyt vedän överiksi. Vtutus antaa kummasti voimaa. 

Vierailija
207/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan esimerkiksi mainittu poliisi eli vanhempi konstaapeli. Täyden uran tehneen poliisin eläke on noin 2500€ kuussa ja nyt kun hänet heivataan kortistoon, tarvitseekin maksaa enintään yleistuki. Oletettavasti poliisille on kertynyt säästöjä ja omistusasunto. Onhan säästö melko suuri jo yhdellä poliisilla. Sama tietysti kaikilla muillakin keskituloisilla.

Vierailija
208/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko eläikeikä riippua siitä, että millaista työtä ihminen on elämänsä tehnyt, koska eri työt kuluttaa kehoakin ihan eri tavalla?

Ja voisiko sekin vaikuttaa, että onko ollut 10 vuotta viettämässä ihanaa kotielämää, kun on pyöräytellyt  kakaroita kerta toisensa jälkeen, samalla pitäen varattuna jotain vakkaripaikkaa niin että muut ei ole sitä voineet saada: Tällaisetkin vähän myöhemmin eläkkeelle kuin ne jotka painanu tauotta töitä senkin ajan.

Sulla ei taida olla ensimmäistäkään kakaraa??? Me sentään tehtiin lapsia😀

Nimenomaan ei olekkaan, töitä olen painanut siinä missä työkaverit on vähänväliä kotona lepuuttamassa ja hoitamassa vauvojaan tai taaperoitaan. Sieltä sitten pirtsakkana tullaan takaisin, kun tiedetään että taas kasvaa joku uusi möhkäle kohdussa jonka voi kohta taas pulauttaa ulos ja taas pääsee kotiin loikoilemaan. Kyllä jaksaa hyvin töissä kun elää sen 10 vuotta niin että käy vaan puolivuotta kerrallaan töissä, että ei kukaan muu saisi sitä vakipaikkaa vietyä. Muut sitten kärvistelee sillä aikaa sijaisten kanssa ja epävarmuudessa, että vieläkö sieltä kakaraa pukkaa lisää vai jokohan sitä ihan tulisi töihin jäädäkseenkin.

Toki sittenkin kun tullaan, niin sitten se kakaralauma on vuoronperään sairaana ja taas ollaan pois töissä, kun me muut painetaan niskalimassa niiden vaihtuvien sijaisten kanssa: Ja taas tullaan pirteänä omaa lasta hoitamasta takaisin ja ihmettelemään, että miten täällä näin väsynyttä porukkaa on.

Saisi noista sairaan lapsen hoidoistaki lomapäivät kulua edes jonkunverran pois, kun ei kerran töissäkään ole oltu.

Tuo itseasiassa olis ihan järkevää, että lomapäivät kuluis kun on sairasta lasta hoitamassa kotona: Se on ihan eri asia olla terveenä hoitamassa sairasta lasta, kuin olla itse sairaana sairastamassa.

Voisihan siinä vaikka vanhempi tehdä valinnan: Otatko palkattoman vai käytätkö lomapäiviä.

Eihän se lapsi siellä kotona joka on sairas ole vielä aikuinen. Se aikuinen hoitaa sairasta lasta ja saa siksi palkallisen vapaapäivän. Tuolla meiningillä taitaa jäädä lapset syntynyttä. Kukas niitä lapsia kesällä hoitaisi kun ne lomapäivät olisi jo käytetty sairaslomien pitoon? Päiväkotien henkilöstökö jättäisi omat lomansa pitämättä ja lapsensa olisi kesällä tarhassa? Kukas vahtisi niitä 1- 2- luokkalaisia kun vanhemmat ei voiskaan pitää yhtään kesälomaa? Pitäiskö sitten lopettaa kaikkien kesälomat jos koulutkin olis auki kesän joten samahan se olis poistaa ne kesälomat kaikilta ja painaa vaan tauotta sitä duunia ympäri vuoden. Voitas oikeestaan poistaa kaikki lomat, turhaa laiskottelua ja pirteilyähän siitä tulee ja kateutta ja kaunaa kun jonkun lapsi sairastaa ja jollakin työntekijällä on joku sairaus tai jalka poikki. Voitas lopettaane sairauslomat kokonaan ja tehdä vähän kevyemmin jos on vähän sairaana tai ollu just leikkauksessa. Mitäs tuota turhaan...vois vähentää palkasta jos joku vähän sairaana siellä nurkassa sairastaa. Sitten vois toisaalta ihan kokonaan irtisanoa jos ei töitä kykene täydellä teholla tekemään. 

Itse olen tänä vuonna ollut juurikin leikkauksessa ja mietin tätä kotona ollessa, että jos mulle kuitenkin se sama palkka maksetaan (toki työnantaja saa kelakorvausta hieman), niin melkeinhän se olis sama kehittää edes jotakin työtä siellä työpaikalla: Aika harva leikkaus on sellanen että sen jälkeen pitäis vaan sohvalla päivät makoilla, päinvastoin, pitääkin lähtä liikkeelle.

Ja jos kuitenkin on sairaana, niin sehän ei haittaa jos vaikka töissä makoilee välillä sohvalla tms. kuitenkin se että tekee edes vähän jotain työtä on parempi, kuin että ei tee työtä ollenkaan.

Mutta tuo tietenkin vain, jos työnantaja ei saa kunnon korvausta työntekijän sairauspäivistä kelalta: Jos saa, niin sitten työnantajallekkin voi olla parempi että työntekijä on ihan pois töistä saikuttamassa.

Vierailija
209/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kai sitä voisi kerätä kimpsunsa ja lähteä siinä viidenkympin tienoilla säästöineen Aasiaan. Laskeskelin, että eläisin tämänhetkisillä säästöillä "mukavasti" n. 10 vuotta siellä, ja 50 on vielä yli vuosikymmenen päässä, joten voi kerryttää lisää. 

Vierailija
210/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1974. Kyllä ahdistaa. Olen tehnyt jo kolme vuosikymmentä töitä sillä odotuksella, että saan eläkkeeni 65-vuotiaana. En ole edes valittanut kovista maksuista, saisinhan sitten kuitenkin itsekin nauttia ajallaan esim. matkoista sitten eläkkeellä, jos vaan terveyttä riittää. Nyt tämä alkaa mennä siihen suuntaan, että eläkkeelle pääsee niin vanhana, että on iso riski että silloin ei enää jaksa kauheasti reissata. Mutta siis se kyrsii, että sopimuksia muutellaan jälkikäteen.

Nyt tuntuu, että jos tuo tulee tosiaan voimaan, niin alan aktiivisesti kannattaa koko hemmetin eläkejärjestelmän alasajoa nykyisessä muodossaan. Kuka tuollaiseen haluaa maksaa, kun ei ikinä tiedä mitä ja milloin sieltä saa ulos? Saisivat kerätä maksut vaan johonkin minimaaliseen peruseläkkeeseen, ja muut ihmiset saisivat säästää itse jos haluavat. 

Myöskin tämä tuntuu tosi dystooppiselta aikana, jolloin tekoäly on tulossa ja ihmisten tekemän työn pitäisi VÄHENTYÄ eikä lisääntyä. Meille pitäisi vähitellen tulla lisää aikaa nautiskella elämästä, mutta typerät poliitikot yrittää pistää tekemään työtä rollaattori-ikään asti. Sitä paitsi, jos ja kun tekoäly kuitenkin vie töitä, niin eikö vanhojen roikkuminen työelämässä pidempään tarkoita, että nuorille ei riitä töitä. Ihan paska diili. Vanhat ihmiset joutuu väsyneenä tekemään työtä, ja nuoret tuskailee työttöminä ja pätkätöissä.

No vaan johan on JÄNNÄ! että se alkaa vatipäisimmillekin demarisyövän faneille mennä jakeluun mitä tästä kommariutopiasta on yritetty sanoa 🤣🤣🤣🤣🤣

Sinäkin olit varmasti vielä viime viikolla tulipunainen demarikommari ja vannoit tämän kommariutopia-paskan nimeen silmät leimuten, kun joku kritisoi tätä paskaa.

Kummasti se kelkka demaripiruillakin kääntyy kun joutuvat itse sinne maksaja-päätyyn sen ainaisen saaja-päädyn sijaan. 

Vierailija
211/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitten sinulla käynyt mielessä, että kaiken tuon tulisi olla jollain tavalla myös tuottavaa.

Eihän kukaan palkkaa kolulutukseen tai hallintoon ketään, ellei sillä ole rahallista  (edes) odotusarvoa.

Taidatkin olla sellainen vihervasemmistolainen "talousnero". Sitä en edes epäile, ettetkö olisi homo ja feministi sekä seksiaktit suoritat ainoastaan isäsi ja muun sukusi kanssa ottamalla melaa ahnaasti ahteriisi. 

Eihän heitä kukaan palkkaa, mutta koska voisivat tehdä töitä, niin ei pääse eläkkeellekään. Kelalääkäri hylkää hakemukset yksi kerrallaan. Kortistoon mahtuu ja sehän tässä taka-ajatus on ja siitä ne säästöt tulevat kahtaalta. Eläkettä ei tarvitse maksaa lainkaan ja toisekseen eläke ei enää kerry työttömänä, joten sen reaaliarvo laskee vaikka vuosien päästä eläkkeelle sitten pääseekin.

Vierailija
212/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko eläikeikä riippua siitä, että millaista työtä ihminen on elämänsä tehnyt, koska eri työt kuluttaa kehoakin ihan eri tavalla?

Ja voisiko sekin vaikuttaa, että onko ollut 10 vuotta viettämässä ihanaa kotielämää, kun on pyöräytellyt  kakaroita kerta toisensa jälkeen, samalla pitäen varattuna jotain vakkaripaikkaa niin että muut ei ole sitä voineet saada: Tällaisetkin vähän myöhemmin eläkkeelle kuin ne jotka painanu tauotta töitä senkin ajan.

Sulla ei taida olla ensimmäistäkään kakaraa??? Me sentään tehtiin lapsia😀

No, toiset heräsi senkin ajan joka aamu töitä painamaan. Kyllä tämä pitäisi näkyä nimenomaan eläkkeen alkamisajankohdassa.

No nyt se selvisi ettei sulla oo ensimmäistäkään lasta😄Vai ootko sitä mieltä että lapsiaan hoitava ei tee kotona mitään?Alle vuoden vanhana oli lapset hoitoon vietävä.Meinaatko että ne aamut oli meille jotenkin helpompia?

Jos hoidit lapsia kotona niin miksi ne hoitoon vietiin alle vuoden vanhana?

Silloin loppui äitiysrahakausi.Pakkohan ne oli hoitoon viedä kun itse piti palata töihin.Järki hoi!Ei silloin ollut mitään subjektiivisia päivähoito-oikeiksia niin kuin nykyään.

Niin se loppuu nykyäänkin ja alkaa kotihoidontukikausi, joka on sen 300 €/kk. 

80-luvulla ei ollut mitään kotihoidon tukia.Töihin takaisin kun lapsi 9kk.

Niin, tuo 300 € ei todellakaan ole se syy, mikä kannustaa jäämään kotiin lapsen kanssa. Se todellinen toimeentulo otetaan omista säästöistä ja puolison palkasta. Teillä olisi ollut kasarilla ihan samat mahdollisuudet. Toisekseen, teillä oli sentään se työ, minne palata. Monella nykyäidillä ei ole. Parempi hoivata sitä omaa pientä ihmisen alkua itse kotona samalla kun etsii töitä, kuin viedä vieraille hoidettavaksi. 

T. 70-luvulla syntynyt kotihoidettu 

Vierailija
213/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa uskoa että tuo VM:n ehdotus tuollaisenaan ja varsinkaan noin nopealla aikataululla toteutuu mutta paine eläkeiän nostoon on kova, oltiin sitten Suomessa tai muualla Euroopassa. Olen itse syntynyt 1993 enkä näe kovinkaan mahdollisena että eläkeikäni tulee olemaan se jotain alle 68 vuotta mitä tällä hetkellä näyttää.

En sano että tämä on hyvä juttu hyvin todennäköistä se on. 

Vierailija
214/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulet että joku ihan jalouttaan maksaa palkkaa jollekin kuoleman kynnyksellä oleville muurareille, että nämä pitävät muurauskursseja? :D 

Olen ollut fyysisessä työssä, missä oli oikea riippakivi. Koko ajan jotain kremppaa ja valitusta miten ei voi tehdä sitä, ei voi tehdä tätä, mutta kuitenkin palkka juoksi ja vei yhden paikan "miehistöstä", eli muut tekivät enemmän, kun hän teki "kevennetysti", eikä tajunnut lähteä. 

Vierailija
215/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tarvitaan tekoja.

Tai siis , jos tuo ehdotus oikeasti toteutetaan, pitää kansan nousta vastarintaan.

Esim. Ranskassa on aina mellakat ja moottoritiet tukittu, sekä keltaliiviset kadulla.

Siis paljon pienemmistäkin asioista.

Mutta täällä meillä vaan jupistaan kahvipöydässä ja otetaan leuka rinnassa kaikki vastaan.

Nyt on sellaisesta asiasta kyse, että itse olen ainakin valmis tekoihin.

Vierailija
216/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, kai sitä voisi kerätä kimpsunsa ja lähteä siinä viidenkympin tienoilla säästöineen Aasiaan. Laskeskelin, että eläisin tämänhetkisillä säästöillä "mukavasti" n. 10 vuotta siellä, ja 50 on vielä yli vuosikymmenen päässä, joten voi kerryttää lisää. 

Varakkaat tekevät näin. Köyhät kortistoon ja rikkaat aurinkoon. Se nyt on vähintä mitä tasa-arvoon voi vaatia. Mitä siitä nyt tulisi, että tavan tallaaja Portugalissa golfaisi eläkkeellä? Fyfan

Vierailija
217/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuohan on just ovelaa siinä, että eläkeikää nostetaan: vanhat on töissä pidempään ja nuoret ei saa töitä: Nuoret ei pääse aloittamaan eläkkeensä kerryttämistä, jolloin heidät voidaan taloduellisiin syihin vedoten pakottaa tekemään vieläkin pidempää työuraa kuin vanhemmat sukupolvet.

Ja tekoälyn hyödyntäminen ei valitettavasti vähennä niiden työmäärää jotka töissä ovat, vaan päinvastoin: Töissä olevat ihmiset alalla kuin alalla, kilpailee tehokkuudessa tekoälyn kanssa ja sitä peliä ei kyllä voi mitenkään voittaa. Ja kaikki hyöty kasautuu rikkaimmalle kansanosalle, jotka eivät ole valmiita jakamaan niitä hyötyjä: heille yhteiksunta on yritys, jonka tarkoitus on auttaa heitä tienaamaan. Ja me on itse vielä valittu nämä ihmiset päättämään asioista, annettu heille se valta.

Vierailija
218/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

70v. on vitsi jopa keveissä asiantuntijatöissä. Jotkut ovat tietysti vielä skarppeja, mutta jo suurin osa kognitiivisilta kyvyiltään heikentyneitä köpöttelijöitä. Tekeminen alkaa hidastumaan pikkuhiljaa, uusien asioiden omaksuminen on vaikeampaa jne. Olen nähnyt konttorilla noin 65-vuotiaita jotka ovat aivan jumissa, toimisto on lähinnä ko. seniorien päiväkotina, sanoisin jopa että dementian merkkejäkin on ollut näkyvissä. Sitten ovat vielä  varsinaiset fyysiset työt... hoitajat, palomiehet, poliisit jne. hohhoijaa.

Lähdin itse menemään vastaavista töistä jo 61-vuotiaana osakesalkun turvin, luojan kiitos vanhemmille että tekivät minut jo 1960-luvun alussa; sekä luonnollisesti myös hyvästä tuurista uralla. Olisin ainakin itse aivan paskana jos 'kakkua' toimistoympyröissä olisi jäljellä vielä seitsemänkymppiseksi.

Vierailija
219/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyky yli 60 kymppisillä vaihtelee todella paljon. Jotkut ovat vielä 80 vuotiaina pirteitä ja hyvinvoivia, kun toiset ovat 60 vuotiaina täysin työkyvyttömiä ja sitten heitä pyöritetään työkkärin rattaissa kunnes saavuttavat eläkeiän. Joku yksilöllinen ratkaisu tähän pitäisi saada, kun osa kuolee pois ennen eläkeikää ja osa taas porskuttaa vaikka kuinka kauan. Ratkaisu ei voi olla, että kaikkia sairaita vanhuksia roikotetaan byrokratian rattaissa kunnes nipin napin täyttävät 70 vuotta. Eivätkä kuitenkaan pääse työkyvyttömyyseläkkeellekään.

ikäluokassa 80-600 vuotta on kyllä todella eri kuntoisia ihmisiä 🤣 Voisiko luurankoja työllistää myös?

Vierailija
220/445 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tarvitaan tekoja.

Tai siis , jos tuo ehdotus oikeasti toteutetaan, pitää kansan nousta vastarintaan.

Esim. Ranskassa on aina mellakat ja moottoritiet tukittu, sekä keltaliiviset kadulla.

Siis paljon pienemmistäkin asioista.

Mutta täällä meillä vaan jupistaan kahvipöydässä ja otetaan leuka rinnassa kaikki vastaan.

Nyt on sellaisesta asiasta kyse, että itse olen ainakin valmis tekoihin.

Suomalainen ei uskalla edes bussista ulos kun on tiukka paikka. Ammattiliitot olisivat taistelemassa, mutta jäseniä ei ole enää tarpeeksi. Jokainen kun on oman onnensa takuumies.