70-vuotiaaksi töissä | Eläkeiän reipas nostoehdotus koskisi vuonna 1967 ja sen syntyneitä
Valtiovarainministeriö esittää vanhuuseläkeiän nostamista 70 vuoteen.
Eläketurvakeskuksen päällikkö Heikki Tikanmäki arvioi muutoksen koskevan 1967 syntyneitä ja nuorempia.
70-vuotiaaksi töissä | Eläkeiän reipas nostoehdotus koskisi vuonna 1967 ja sen jälkeen syntyneitä
Kommentit (445)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen päiväkodissa töissä ja joitakin eläkeläisiä on käynyt eläkkeeltä keikkaa tekemässä ja tekevät vain murto-osan hommista mitä me muut tehdään. Ei se työtahti vaan ole samanlaista. Ja kyllä, se on iso rasite sitten arjessa muille kun tietenkin ne työt mitä se eläkeläinen ei jaksa/pysty tekemään kasaantuu muiden tehtäväksi.
Sellaisinä lisäkäsinä muutenvain esim. kirjaa lukemassa tms. niin joo, mutta eivät ole hyviä poissaolevan työntekijän tilalle.
Toki tällä alalla eivät yli vuotta jaksakkaan enää keikkailla, ala on sen verran rankka oikeasti.Kotiäidit ovat samaan aikaan laiskoja.
Siis huvittaa vaan tämä lapsettomien käsitys lapsiperhearjesta. Kannattaisi joskus käydä päiväkodissa kokeilemassa niitä hommia. Samaa työtä sitä kodeissakin tehdään. Ja ehdottomasti olen kanssasi samaa mieltä, ettei 70-vuotias enää pysty hoitamaan pikkulapsia. Eihän sen ikäinen pysty edes juoksemaan karkuun lähtevää 3-vuotiasta kiinni.
Just siksi kannattaa harjoittaa terveitä elintapoja ja liikuntaa, että 70-vuotiaana pystyy juoksemaan taaperon kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen päiväkodissa töissä ja joitakin eläkeläisiä on käynyt eläkkeeltä keikkaa tekemässä ja tekevät vain murto-osan hommista mitä me muut tehdään. Ei se työtahti vaan ole samanlaista. Ja kyllä, se on iso rasite sitten arjessa muille kun tietenkin ne työt mitä se eläkeläinen ei jaksa/pysty tekemään kasaantuu muiden tehtäväksi.
Sellaisinä lisäkäsinä muutenvain esim. kirjaa lukemassa tms. niin joo, mutta eivät ole hyviä poissaolevan työntekijän tilalle.
Toki tällä alalla eivät yli vuotta jaksakkaan enää keikkailla, ala on sen verran rankka oikeasti.Kotiäidit ovat samaan aikaan laiskoja.
Siis huvittaa vaan tämä lapsettomien käsitys lapsiperhearjesta. Kannattaisi joskus käydä päiväkodissa kokeilemassa niitä hommia. Samaa työtä sitä kodeissakin tehdään. Ja ehdottomasti olen kanssasi samaa mieltä, ettei 70-vuotias enää pysty hoitamaan pikkulapsia. Eihän sen ikäinen pysty edes juoksemaan karkuun lähtevää 3-vuotiasta kiinni.
Minä olen päiväkodissa töissä ja minulla on omia lapsiakin ja voin sanoa, että ei todellakaan ole oman lapsen hoitaminen sama asia kuin työskentely päiväkodissa. Päiväkodissa työskentely on paljon raskaampaa. Omaa lastahan rakastaa ja haluaa olla hänen kanssa, ei oma lapsi ole mitään työtä.
Vierailija kirjoitti:
Isä on syntynyt 1960 ja olen iloinen jos hän pääsee eläkkeelle kun pitkän työuran teki ja auttoi meidän lastenkin elämäässä vielä aikuisena. Hän on eläkeensä ansainnut mutta omasta tuevaisuudestani en juuri välitä, kun en ole puoliksikaan niin ahkera ja kätevä töissäni. Minulta ei rakentuisi talo, eikä korjaannu auto ja muut laitteet. Enkä ikinä maatilan töiden jälkeen jaksaisi käydä vielä tekemässä metsurintöitä.
Isäs olisi päässyt eläkkeelle 65 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko eläikeikä riippua siitä, että millaista työtä ihminen on elämänsä tehnyt, koska eri työt kuluttaa kehoakin ihan eri tavalla?
Ja voisiko sekin vaikuttaa, että onko ollut 10 vuotta viettämässä ihanaa kotielämää, kun on pyöräytellyt kakaroita kerta toisensa jälkeen, samalla pitäen varattuna jotain vakkaripaikkaa niin että muut ei ole sitä voineet saada: Tällaisetkin vähän myöhemmin eläkkeelle kuin ne jotka painanu tauotta töitä senkin ajan.Sulla ei taida olla ensimmäistäkään kakaraa??? Me sentään tehtiin lapsia😀
Nimenomaan ei olekkaan, töitä olen painanut siinä missä työkaverit on vähänväliä kotona lepuuttamassa ja hoitamassa vauvojaan tai taaperoitaan. Sieltä sitten pirtsakkana tullaan takaisin, kun tiedetään että taas kasvaa joku uusi möhkäle kohdussa jonka voi kohta taas pulauttaa ulos ja taas pääsee kotiin loikoilemaan. Kyllä jaksaa hyvin töissä kun elää sen 10 vuotta niin että käy vaan puolivuotta kerrallaan töissä, että ei kukaan muu saisi sitä vakipaikkaa vietyä. Muut sitten kärvistelee sillä aikaa sijaisten kanssa ja epävarmuudessa, että vieläkö sieltä kakaraa pukkaa lisää vai jokohan sitä ihan tulisi töihin jäädäkseenkin.
Toki sittenkin kun tullaan, niin sitten se kakaralauma on vuoronperään sairaana ja taas ollaan pois töissä, kun me muut painetaan niskalimassa niiden vaihtuvien sijaisten kanssa: Ja taas tullaan pirteänä omaa lasta hoitamasta takaisin ja ihmettelemään, että miten täällä näin väsynyttä porukkaa on.
Saisi noista sairaan lapsen hoidoistaki lomapäivät kulua edes jonkunverran pois, kun ei kerran töissäkään ole oltu.Tuo itseasiassa olis ihan järkevää, että lomapäivät kuluis kun on sairasta lasta hoitamassa kotona: Se on ihan eri asia olla terveenä hoitamassa sairasta lasta, kuin olla itse sairaana sairastamassa.
Voisihan siinä vaikka vanhempi tehdä valinnan: Otatko palkattoman vai käytätkö lomapäiviä.
Eihän se lapsi siellä kotona joka on sairas ole vielä aikuinen. Se aikuinen hoitaa sairasta lasta ja saa siksi palkallisen vapaapäivän. Tuolla meiningillä taitaa jäädä lapset syntynyttä. Kukas niitä lapsia kesällä hoitaisi kun ne lomapäivät olisi jo käytetty sairaslomien pitoon? Päiväkotien henkilöstökö jättäisi omat lomansa pitämättä ja lapsensa olisi kesällä tarhassa? Kukas vahtisi niitä 1- 2- luokkalaisia kun vanhemmat ei voiskaan pitää yhtään kesälomaa? Pitäiskö sitten lopettaa kaikkien kesälomat jos koulutkin olis auki kesän joten samahan se olis poistaa ne kesälomat kaikilta ja painaa vaan tauotta sitä duunia ympäri vuoden. Voitas oikeestaan poistaa kaikki lomat, turhaa laiskottelua ja pirteilyähän siitä tulee ja kateutta ja kaunaa kun jonkun lapsi sairastaa ja jollakin työntekijällä on joku sairaus tai jalka poikki. Voitas lopettaane sairauslomat kokonaan ja tehdä vähän kevyemmin jos on vähän sairaana tai ollu just leikkauksessa. Mitäs tuota turhaan...vois vähentää palkasta jos joku vähän sairaana siellä nurkassa sairastaa. Sitten vois toisaalta ihan kokonaan irtisanoa jos ei töitä kykene täydellä teholla tekemään.
Kiitos tästä. Vahvisti entisestään päätöstäni muuttaa toiseen maahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko eläikeikä riippua siitä, että millaista työtä ihminen on elämänsä tehnyt, koska eri työt kuluttaa kehoakin ihan eri tavalla?
Ja voisiko sekin vaikuttaa, että onko ollut 10 vuotta viettämässä ihanaa kotielämää, kun on pyöräytellyt kakaroita kerta toisensa jälkeen, samalla pitäen varattuna jotain vakkaripaikkaa niin että muut ei ole sitä voineet saada: Tällaisetkin vähän myöhemmin eläkkeelle kuin ne jotka painanu tauotta töitä senkin ajan.Sulla ei taida olla ensimmäistäkään kakaraa??? Me sentään tehtiin lapsia😀
No, toiset heräsi senkin ajan joka aamu töitä painamaan. Kyllä tämä pitäisi näkyä nimenomaan eläkkeen alkamisajankohdassa.
No nyt se selvisi ettei sulla oo ensimmäistäkään lasta😄Vai ootko sitä mieltä että lapsiaan hoitava ei tee kotona mitään?Alle vuoden vanhana oli lapset hoitoon vietävä.Meinaatko että ne aamut oli meille jotenkin helpompia?
Jos hoidit lapsia kotona niin miksi ne hoitoon vietiin alle vuoden vanhana?
Silloin loppui äitiysrahakausi.Pakkohan ne oli hoitoon viedä kun itse piti palata töihin.Järki hoi!Ei silloin ollut mitään subjektiivisia päivähoito-oikeiksia niin kuin nykyään.
Niin se loppuu nykyäänkin ja alkaa kotihoidontukikausi, joka on sen 300 €/kk.
80-luvulla ei ollut mitään kotihoidon tukia.Töihin takaisin kun lapsi 9kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, 70-vuotias ensihoitaja, poliisi, kirurrgi, hammaslääkäri, opettaja, muurari, maalari, sähkömies ...
Saattaa olla työn valmistuminen ja jälki olla vähän toista. 70v muuraamassa hitaasti, ei oikein jaksaisi nostaa tiiliä. Kirurgilla kädet tutisee eikä jaksa leikkausta loppuun. Poliisi yrittää taltuttaa 25-vuotiasta riehuvaa narkkaria. Ensihoitaja saa itse sydänkohtauksen.
Nykyään riittää irtisanomiseen asiallinen syy ja sehän on asiallinen syy, ettei pärjää nuoremmille. 65-vuotias muurari voi kuitenkin tehdä jotain kevyempää työtä, vaikka opettaa muurausta kursseilla. Ei hänen tarvitse eläkkeelle päästä. Ikääntynyt poliisi voi toimia asiantuntijana vaikka vartiointiliikkeessä, eikä hänkään eläkettä tarvitse. EK
Ja kaikille riittää näitä opetus- ja asiantuntijahommia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen päiväkodissa töissä ja minulla on omia lapsiakin ja voin sanoa, että ei todellakaan ole oman lapsen hoitaminen sama asia kuin työskentely päiväkodissa. Päiväkodissa työskentely on paljon raskaampaa. Omaa lastahan rakastaa ja haluaa olla hänen kanssa, ei oma lapsi ole mitään työtä.
+ lasten hankalat huoltajat, osaamattomat kollegat, sisäilmaongelmat jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, 70-vuotias ensihoitaja, poliisi, kirurrgi, hammaslääkäri, opettaja, muurari, maalari, sähkömies ...
Saattaa olla työn valmistuminen ja jälki olla vähän toista. 70v muuraamassa hitaasti, ei oikein jaksaisi nostaa tiiliä. Kirurgilla kädet tutisee eikä jaksa leikkausta loppuun. Poliisi yrittää taltuttaa 25-vuotiasta riehuvaa narkkaria. Ensihoitaja saa itse sydänkohtauksen.
Kirurgi ja hammaslääkäri nyt tienaa sen verran, että voivat jäädä eläkkeelle vaikka 50-vuotiaina ja elellä säästöillä/osingoilla. Perus rividuunareilla hieman eri tilanne, vielä kun kaikki kallistuu, tekoäly ajaa ahtaalle ja palkkoja ei tietenkään voi korottaa milloin mistäkin syystä, mutta välijohtoon voi aina palkata jonkun tutun tutun tms.
Nyt sitten säästän joka euron tulevaa palkatonta vanhuusaikaa varten, pakko irtisanoutua tyhjän päälle tulevaisuudessa. -69 syntynyt olen. Pois kampaajat, ravintolat ym. Tämä ei kyllä auta kerryttämään verotuloja vaan lyö kapuloita talouden rattaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toivottavasti tekevät nopeasti sen päätöksen, nimittäin jos noin eläkeikä nostetaan, niin lähden kyllä asap varhaiskasvatusalalta pois ja katson työn joka ei kuluta minua loppuun ennen sitä nostettua eläkeikää.
Konttorirotaksi jonnekkin vaikkapa, vaikka toki sekin voi kuluttaa, mutta ihan eri tavalla.Toimistohommiin on järkyttävä määrä hakijoita.
Niin ja istuminen se vasta tappaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään riittää irtisanomiseen asiallinen syy ja sehän on asiallinen syy, ettei pärjää nuoremmille. 65-vuotias muurari voi kuitenkin tehdä jotain kevyempää työtä, vaikka opettaa muurausta kursseilla. Ei hänen tarvitse eläkkeelle päästä. Ikääntynyt poliisi voi toimia asiantuntijana vaikka vartiointiliikkeessä, eikä hänkään eläkettä tarvitse. EK
Varsinkin kun AI syö näitä töitä
Vierailija kirjoitti:
Kielitaitoiset muuttaa vaan pois Suomesta tän vuoksi.
Siksi pois pakkoruotsi, ettei pääse karkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan ei olekkaan, töitä olen painanut siinä missä työkaverit on vähänväliä kotona lepuuttamassa ja hoitamassa vauvojaan tai taaperoitaan. Sieltä sitten pirtsakkana tullaan takaisin, kun tiedetään että taas kasvaa joku uusi möhkäle kohdussa jonka voi kohta taas pulauttaa ulos ja taas pääsee kotiin loikoilemaan. Kyllä jaksaa hyvin töissä kun elää sen 10 vuotta niin että käy vaan puolivuotta kerrallaan töissä, että ei kukaan muu saisi sitä vakipaikkaa vietyä. Muut sitten kärvistelee sillä aikaa sijaisten kanssa ja epävarmuudessa, että vieläkö sieltä kakaraa pukkaa lisää vai jokohan sitä ihan tulisi töihin jäädäkseenkin.
Toki sittenkin kun tullaan, niin sitten se kakaralauma on vuoronperään sairaana ja taas ollaan pois töissä, kun me muut painetaan niskalimassa niiden vaihtuvien sijaisten kanssa: Ja taas tullaan pirteänä omaa lasta hoitamasta takaisin ja ihmettelemään, että miten täällä näin väsynyttä porukkaa on.
Saisi noista sairaan lapsen hoidoistaki lomapäivät kulua edes jonkunverran pois, kun ei kerran töissäkään ole oltu.Tuo itseasiassa olis ihan järkevää, että lomapäivät kuluis kun on sairasta lasta hoitamassa kotona: Se on ihan eri asia olla terveenä hoitamassa sairasta lasta, kuin olla itse sairaana sairastamassa.
Voisihan siinä vaikka vanhempi tehdä valinnan: Otatko palkattoman vai käytätkö lomapäiviä.Eihän se lapsi siellä kotona joka on sairas ole vielä aikuinen. Se aikuinen hoitaa sairasta lasta ja saa siksi palkallisen vapaapäivän. Tuolla meiningillä taitaa jäädä lapset syntynyttä. Kukas niitä lapsia kesällä hoitaisi kun ne lomapäivät olisi jo käytetty sairaslomien pitoon? Päiväkotien henkilöstökö jättäisi omat lomansa pitämättä ja lapsensa olisi kesällä tarhassa? Kukas vahtisi niitä 1- 2- luokkalaisia kun vanhemmat ei voiskaan pitää yhtään kesälomaa? Pitäiskö sitten lopettaa kaikkien kesälomat jos koulutkin olis auki kesän joten samahan se olis poistaa ne kesälomat kaikilta ja painaa vaan tauotta sitä duunia ympäri vuoden. Voitas oikeestaan poistaa kaikki lomat, turhaa laiskottelua ja pirteilyähän siitä tulee ja kateutta ja kaunaa kun jonkun lapsi sairastaa ja jollakin työntekijällä on joku sairaus tai jalka poikki. Voitas lopettaane sairauslomat kokonaan ja tehdä vähän kevyemmin jos on vähän sairaana tai ollu just leikkauksessa. Mitäs tuota turhaan...vois vähentää palkasta jos joku vähän sairaana siellä nurkassa sairastaa. Sitten vois toisaalta ihan kokonaan irtisanoa jos ei töitä kykene täydellä teholla tekemään.
1-2 luokkalaisethan ovat jokatapauksessa osan kesästä keskenään, kun ei vanhemmilla ole yhtä paljon kuitenkaan lomaa kuin lapsilla. Ellei vanhempi sitten ole opettaja. Tämä siis yksinhuoltajalla.
Jos vanhempia on useampi kuin yksi, niin eikun lomia vaan vuorotellen pitämään: Eiköhän niistä sen verran yhteensä kasaan tule, että lapsi saa lomansa.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus takaa sen, että lapsia on jo nyt hoidossa VAIKKA vanhemmat olisi itse lomalla, joten en ole huolissani siitä että kesäpäivystyksessä tai muissa päivystyksessä alkaisi olemaan enemmän lapsia. Ehkä alkaa, siihen sitten vastataan ottamalla sijaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kattokaa nyt ketä äänestätte eduskuntaan ens keväänä. Ainakin Demarit ja Vasemmistoliitto vastustavat tätä eläkkeen nostohulluutta.
Kaikki ne on virkamiestyöryhmien tuotosta, mitkä valtion tule/ menoarvioihin perustuvat, joten ministerit ja hallitus ei ole vastuussa, vaikka jotkut tietämättömät haukkuvat yksittäisiä ministereitäkin. Ja tiedossa on, että valtaosa virkamiehistä on demareita.
No vastalauseeksi ajattein aloittaa oman epävirallisen eläkkeeni jo nyt neljäkymppisenä. Teen sen kaikkien sorrettujen puolesta ja mukaan luettuna itseni. Alan asiakseen työttömäksi. Toki jos minimipalkkalaki tulee ja työoloja parannetaan, niin saatan muuttaa porkkanan takia mieltäni. Olen varautunut tulevaan kymmeneen vuoteen etten tule laittamaan tikkua ristiin. En laita tikkua ristiin, en nosta tai edes neppaa tikkua ristiin, en edes katso tikkuja päin kun sanon että laitan ne ristiin. En todellakaan.
Kiitos johtajat. HAkekaa lisä sinkapoorista työvoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten säästän joka euron tulevaa palkatonta vanhuusaikaa varten, pakko irtisanoutua tyhjän päälle tulevaisuudessa. -69 syntynyt olen. Pois kampaajat, ravintolat ym. Tämä ei kyllä auta kerryttämään verotuloja vaan lyö kapuloita talouden rattaisiin.
Yhteiskunta kehottaa kuluttamaaan, jotta raha kiertäisi ja syntyisi työpaikkoja. No vähän hankalaa nyt kuluttaa jos tulevaisuudessa joutuu syömään kaurapuuroa jotta pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään riitä, mutta hakea niitä voi. TE-keskus määrää montako paikkaa on kuukaudessa haettava. Kortistossa on jo nyt eläkekuntoisia ihmisiä 100000 odottamassa eläkettä. Sekaan vaan, kyllä tänne mahtuu.
Sveitsissä eläkeikä 65v, Itävallassa jopa 60v