Pidättekö te nykyeläkeläiset reiluna, että nuoremmat jäävät ilman eläkkeitä?
Alin eläkeikä ollaan nostamassa 70:een. Moni on siihen mennessä ja haudassa. Kuitenkin eläkemaksuja on maksettu koko työikä ja maksettu teille vanhemmille hyvät eläkkeet vuosikymmeniksi.
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta. Ei ole tulevaisuudessa heidän asunnoille ostajia.
Tulit siis jankkaamaan itseksesi tähänkin ketjuun,eikä eilinen ja toissapäiväinen riittänyt??Oot huvittava🤪😜😝
Sulla ei ole lapsia. Ei susta kukaan huolehdi vanhana.
Mistä sä mun lapsilukuni muka tiedät?Oot joku selvännäkijä vai??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta. Ei ole tulevaisuudessa heidän asunnoille ostajia.
Tulit siis jankkaamaan itseksesi tähänkin ketjuun,eikä eilinen ja toissapäiväinen riittänyt??Oot huvittava🤪😜😝
Olen
No, me nuoremmat voimme vielä vaikuttaa niin, että asumme halvalla eli emme osta sähkölämmitysasuntoja emmekä omakotitaloja.
Kysymyksen asettelu on harhaanjohtava. Työeläkejärjestelmässä ei ole sellaista ongelmaa, kuin nuoriso luulee. Syntyvyyden vähenemisestä ja eliniän pitenemisestä aiheutuu ongelmia, mutta eläketurvakeskuksen mukaan eläkkeet kyllä riittävät. Syntyvyys vähenee ja aiheuttaa tilapäistä ongelmaa, mutta tulee myös vaihe, jossa vastaavasti eläkkeensaajien määrä vähenee. Eliniän pitenemisestä aiheutuvaan ongelmaan on jo tehty toimenpiteitä nostamalla eläkeikää. Tämän toimenpiteen eläketurvakeskus katsoo olevan riittävä.
Vierailija kirjoitti:
Katso sinne oikeistohallitukseen päin. Eläkeläiset on syyttömiä tähän.
Ei pidä manata oikeistohallitusta, kun laskelmat tulevat virkamiehiltä. Katsotaan mihin seuraava vasemmistohallitus tulee päätymään. Veikkaan vahvasti että senkin on pakko kuunnella virkamiesten valmistelemat suunnitelmat. Muuta kun ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Itse näiden uutisten myötä olen alkanut tuntea vastahakoisuutta koko Suomen eläkejärjestelmää vastaan. Ei huvita pakolla maksaa sinne paljon rahaa, kun kuitenkin poliitikot voi tuosta vaan päättää, etten saakaan sieltä sitä sitä mitä työuraa aloittaessani luvattiin (että 65 v. iässä pääsisin eläkkeelle).
Vaikka olen demareita paljon kannattanut, niin tässä olen kääntymässä oikeistolaisemmalle linjalle, koska en luota poliitikkoihin. Antakaa ihmisten itse säästää tai olla säästämättä eläkkeensä. Lopettakaa pakkopidätykset palkasta. Tai jos ei mahdollista, edes joku Tanskan malli, jossa pieni peruskansaneläke tulee valtiolta, muun saa itse sijoittaa ja säästää. Varsinaisia työeläkkeitä valtion tai valtiohallintaisten rahastojen toimesta siellä ei ole.
Eihän Suomessakaan ole valtion kustantamana muuta kuin kansaneläke, takuueläke, yms. Kelan eläkkeet. Työeläkkeet maksetaan yritysten rahoista, mutta tämä käsitys on ihmisillä hämärtynyt, koska Suomi halusi Emuun ja Euroopan Unioniin, ja raportoi hakemuksessaan yksityisten vakuutuslaitosten rahat ja vastuut valtion rahoina.
Vasta 2000-luvulla yritykset alkoivat isommin siirtämään omia eläkekassojaan työeläkevakuutuslaitosten hallintaan. Omakin työnantajani siirsi omien työntekijöidensä eläkevarat vuonna 2007 työeläkevakuutusyhtiön haltuun. Joillakin isoilla työnantajilla on edelleen omat eläkekassansa, kuten Valiolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen
😀😀😀😀😀
Koko ajan yhä useampi jää varhaiseläkkeelle.
Uskotko aidosti siihen, että jokainen neljästä lapsestasi tulee työllistymään?
Mulla viisi lasta ja ovat kyllä työllistyneet.Palkatkin on vähintään tuplat siitä mitä itsellä ollut.
Meillä on 4 lasta, kaikilla vakityöt ja 3 vanhimmalla paljon paremmat palkat (jopa tuplat) kuin minulla ikinä vaikka olin aina hieman yli keskitulon.
24v:n alkupalkka on nyt sama kuin omani 44v:nä 25 työvuoden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle sopii hyvin se, että kukaan ei huolehdi minusta vanhana. Kuolen mieluummin oman käden kautta kuin menen jonnekin vanhainkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo eläkeiän nostaminen 70 vuoteen on älytöntä. Eikö eläkeikää pitäisi ennemminkin laskea, jotta nuorille saataisi töitä. Kannatan eläkekattoa, 6 000€ brutto, sillä tulee myös suurituloiset toimeen, kuitenkin heillä on säästöjä ja sijoituksia kertynyt vuosien mittaan. Kenellekään ei pitäisi maksaa yli 10 000€ eläkkeitä.
Sitten ei tartte varmaan maksaa eläkemaksujakaan yli 6.000 € brutto palkasta, kun sitä ei eläkettäkään kerry?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ihmeen hyvät eläkkeet? Mediaanieläke on 1900 e. Siitä kun maksat kaikki vuokrat ja vastikkeet ja muut elinkustannukset, ei paljon jää.
Älkää nuoret suostuko tuohon eläkeiän nostoon! Hulluuttahan se on.
Aika vaikea on panna hanttiin, kun eläkeläiset aivan varmasti äänestävät sen puolesta, jotta heidän eläkkeisiin ei kosketa. Ja eläkeläisiä on nyt tajuttoman paljon.
Yritä käsittää, että 1) eläkkeitä ei maksa yhteiskunta, vaan eläkeyhtiöt, sekä 2) eläkkeen määrä on sopimus, joka on tehty kun henkilö tulee työeläkkeen piiriin. Eli kun henkilö täyttää 17 vuotta. Siitä alkaa TEL tai YEL tai MYEL- maksujen maksaminen, joka on se sama sopimus jonka perusteella aikanaan tulee eläkettä saamaan. Ei voi mennä niin, että maksat yli 40 vuotta summan X, ja kun alat nostaa eläkettä, sama sopimus ei olisikaan enää voimassa? venäjällä ihan perussettiä, Suomessa ei.
Tämän hetken eläkeläisten eläkkeet maksavat pääosin tällä hetkellä töissä olevat.
Hyvänen aika sentään olemmehan mekin nykyiset eläkeläiset maksaneet eläkemaksuja palkoistamme. Olemme sodan jälkeen luoneet teille nuoremmille yhteiskunnan, jossa on hyvä elää. Olemme maksaneet palkoistamme omat opintolainamme pois, sen jälkeen asuntolainat, emme istuneet kotona valittamassa kurjuuttamme, vaan piti tehdä ehkä kahta työtä, jotta selviytyi jokapäiväisestä elämästä. Ei ollut Kelaa, josta sai tukia yhteen sun toiseen asiaan. Piti tulla toimeen omin avuin.
Jos et satu tietämään, eläkkeistä maksetaan veroa, jossa suurempi veroprosentti kuin samansuuruisesta palkasta. Mielestäni osallistun yhteiskunnan maksuihin ja kehittämiseen aivan kuten sinäkin. Ehkäpä maksan sinunkin Kelatukiasi omasta pienestä eläkkeestäni.
Jos nyt katsot tätä lopputulosta, miten meni omasta mielestä? Onko tässä yhteiskunnassa hyvä elää? Julkinen sektori on paisutettu sellaiseen mittakaavaan, ettei velasta selvitä. Teidän ikäluokka loi ”hyvinvointivaltion” malli, johon ei ole varaa.
Tällainen systeemi, jossa tuleva sukupolvi maksaa edeltävien eläkkeen, on tuomittu tuhoutumaan.
Hyvin meni, loimme hyvinvointiyhteiskunnan, kunnes te nuorempi sukupolvi ette enää jaksaneet tehdä 8-tuntisia työpäiviä, paskaduunia ei halua tehdä kukaan, alkupalkka pitäisi olla yli 3000€, kotona on kivempi maata ja katsoa Netflixiä, kuka hullu tekee töitä, kun Kelasta saa melkein saman kuin paskaduunista, keksitte tekoälyn, joka korvaa teidät jokaisen lähiaikoina. Jatkuva marina ja narina kuinka eläkeläisillä on enemmän rahaa kuin minulla, miksi tuo saa enemmän kuin minä.
Niinhän tuo taitaa olla, että me eläkeläiset elätämme vieläkin teitä pummeja, kun me kuollaan pois tekin kuolette omaan laiskuuteenne ja viimeinen sammuttaa valot.
Me nuoret aikuiset (jotka onnekkain olemme työllistyneet) olemme tulleet työelämään, jota on tehostettu yli 20 vuotta. Eli saamme työnkuvan joka vastaa 3-4 henkilöä ajalta jolloin nykyiset eläkeläiset ovat olleet työelämässä. Tietysti myös samaan aikaan aloitamme sieltä palkkahaitarin alapäästä, ja meiltä vaaditaan hyvin monenlaista tietoteknistä osaamista. Työnantajat käyttävät kokemattomuutta hyödykseen ja polkevat monet loppuun vaatimalla mahdottomia. Ovet käyvät tiuhaan monessa työpaikassa, jonossa on uusi erä nuoria loppuun poltettavaksi.
Lisäksi huomaamme auttavamme tietotekniikassa niitä 50+ -vuotiaita jotka ovat siellä kokemuslisiensä vuoksi tietysti yläpäässä olevia. Niiden omien töidemme lisäksi, ja monesti puuttelisella perehdytyksellä ja dokumentaatioilla.
Ja silti:
Työterveyslaitos: Nuoret tylsistyvät töissä, vanhimmilla työn imu on kova
SUOMALAISET nuoret tylsistyvät töissä vuosi vuodelta enemmän. Näin kertoo Työterveyslaitoksen Miten Suomi voi -selvitys.
Mitä nuoremmista työntekijöistä on kyse, sitä tylsistyneempiä he ovat. Nuoret eivät ole päässeet mukaan työn imuun.
Kesällä tehdyn kyselyn mukaan 28 prosenttia 18–29-vuotiaista koki tylsistymistä päivittäin tai muutaman kerran viikossa. Hieman vanhemmassakin ikäryhmässä eli 30–45-vuotiaiden joukossa tylsyydestä töissä kärsi lähes joka neljäs eli 23 prosenttia vastaajista.
Sen sijaan vanhempien työntekijöiden joukossa ei samanlaista ongelmaa ole.
TYÖN imun suhteen tulokset ovat päinvastaiset. Mitä vanhemmista työntekijöistä on kyse, sitä vahvempi on heidän kokemansa työn imu.
Kaikista kovinta työn imu on viisi–kuusikymppisillä. Heistä peräti 65 prosenttia kertoi kokeneensa työn imua päivittäin tai muutaman kerran viikossa.
Sen sijaan 18–29-vuotiaista vain vajaa puolet oli kokenut työn imua.
Kaikkiaan nuorten kokema työn imu on vähentynyt vuosien kuluessa. Alle 36-vuotiaat kokevat nyt vähemmän työn imua kuin vuonna 2019. Sitä vanhemmilla työn imu on säilynyt ennallaan.
Imekää vanhukset p a s k a a a a a a
Ei niitä kiinnosta, ja suhteellisuudentaju on kadonnut niiltä myös. Esim. eläke, joka vastaa monen työntekijän nettopalkkaa, on "aivan surkea" ja sillä "hädin tuskin tulee toimeen". Pihassa jättimaasturi, asutaan velattomassa talossa...kyllä nää tiedetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha työtä tehneitä nykyeläkeläisiä on sättiä, jos pakko joitain syyllistää, niin mitenkäs he jotka eivät töitä tee ja eivät haluakaan, vain tukia nostelevat ja entäs sitten nämä muualta muuttaneet, aika harva itsensä elättää, mutta edut kelpaa kyllä ja käsi ojossa joka jonossa.
"mitenkäs he jotka eivät töitä tee ja eivät haluakaan, vain tukia nostelevat"
Eli Eläkeläiset joista puolet jäi jo alle 60 eläkkeelle?
Alin eläkeikä on ollut 63 vuotta. 1936 syntyneillä ainakin. Jotka ovat nyt jo yli 90-vuotoaita, jos ovat elossa. Jossain armeijassa pääsi aikaisemmin.
Mihin perustuu, että suurin osa eläkeläisistä jäi eläkkeelle alle 60 vuotiaina?
Tilastoihin, voit' ihan itse' tarkistaa. Esim AI auttaa nykyään.
Jäivät 63,2 vuotiaina. AI auttoi.
Pieneläkeinen täällä. En pidä reiluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo eläkeiän nostaminen 70 vuoteen on älytöntä. Eikö eläkeikää pitäisi ennemminkin laskea, jotta nuorille saataisi töitä. Kannatan eläkekattoa, 6 000€ brutto, sillä tulee myös suurituloiset toimeen, kuitenkin heillä on säästöjä ja sijoituksia kertynyt vuosien mittaan. Kenellekään ei pitäisi maksaa yli 10 000€ eläkkeitä.
Sitten ei tartte varmaan maksaa eläkemaksujakaan yli 6.000 € brutto palkasta, kun sitä ei eläkettäkään kerry?
Ei se nyt ihan noin suoraviivaisesti mene, koska 6000 bruttopalkalla ei saa kerrytettyä 6000 eläkettä.
Mutta ilman muuta eläkekattoon liittyy myös eläkepalkkakatto, eli yli menevästä palkasta (josta ei enää eläkettä kerry) ei myöskään peritä työeläkemaksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät jää ilman. Jokainen tienaa oman eläkkeensä. Vain loiset voivat jäädä heikoille, mutta sehän on ihan oikein.
Epäilen vahvasti. Näistä ns. loisista hyvin suuri osa on ulkkareita ja heidän paapominen on jostain syystä nostettu Suomessa kaikkein korkeimmaksi prioriteetiksi.
On eläkkeitä ja eläkkeitä. Pelkästään yksityisistä varoista maksettavaa työeläkettä saa 1,01 miljardia eläkeläistä, ja näiden eläkeläisten määrä on vähentynyt 100 000 henkilöllä vuodesta 2000.
Erilaisia Kelan eläkkeitä taas saa yli puoli miljardia eli 640 000 ihmistä. Siksi onkin hieman ikävää, että puolueet käyvät juuri yksityisistä varoista maksettavien eläkkeiden kimppuun, vaikka se vähentää valtion tuloja.
Työeläkejärjestelmä on toistaiseksi hyvässä kunnossa, mutta valtio yrittää kovasti keksiä keinoja työeläkeyhtiöiden 300,2 miljardin varojen ottamiseksi omaan käyttöönsä. Yksi syy tähän on EU:ssa tekeillä oleva säännös, joka jatkossa estää työeläkeyhtiöiden varojen raportoinnin valtion varoina. Kun tämä säännös aikanaan tulee voimaan, loppunee myös maksettavien työeläkkeiden raportointi sosiaalikuluina.
Ei kiinnosta niin kauan kunhan minä saan eläkkeeni.
Tiedän aika monta ihmistä jotka mielellään tekevät töitä edelleen vaikka ovat jo 69v, on sairaanhoitajia ja lääkäreitä joista osa tekee keikkaa, osa työskentelee muutaman p:n viikossa ja oma läheisenikin (ihan muu toimiala) teki myös mielellään töitä ad n 70v, olisi terveyden puolesta voinut jatkaa vieläkin ,mutta kun firmaan tuli YT:t , lähti vapaaehtoisesti.
Myös näyttelijät, muusikot, kirjailijat, poliitikot , yrittäjät ja monen monta muutakin ammattilaista jatkavat yli 70v, edellyttää tietysti että pitää työstään. Mutta en siis pidä tuota 70v minään peikkona, onhan nuo isojen maiden johtajatkin järjestään reippaasti yli 70v.
Ja sitten ihmetellään miksi keskiluokka ei kuluta. Ensin maksellaan verot, nykyisten eläkeläisten eläkkeet ja loput menee sitten säästöön omia eläkepäiviä varten. En todellakaan aio olla töissä 70-vuotisaksi.