Pystyykö kodin ulkopuolelle sijoitetun lapsen sijoituspaikkaa vaihtamaan jos vanhempi muuttaa? Olisi tarjolla once in a lifetime työ, mutta
välimatka lapseen kasvaisi niin pitkäksi että tapaaminen olisi vaikeaa. Sossulta en ole kysynyt vielä mitään eikä lapsi ole ollut sijoitettuna tuohon paikkaan kauaakaan. Siinä sitten muuttuisi hyvinvointialue, joten pitääkö sossut miten tiukasti kiinni sijoitetuista tuossa tilanteessa? Ja ennenkuin joku alkaa dissaamaan, niin kaikki sijoitettujen lasten vanhemmat eivät ole narkkeja tai kaupankassoja tai siivoojia joille sama missä työskentelee.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin, osa lastensuojeluperheiden vanhemmista on hyvin urakeskeisiä ja ura menee lapsen hyvinvoinnin edelle. Lapsi saattaisi voida paremmin rakastavassa kaupankassan perheessä..
Sijaisperheillehän maksetaan tosi hyvät korvaukset sijaisperhetoiminnasta. Eihän heidän edes tarvitse käydä töissä varsinkin jos olisi useampi sijaislapsi. Se ei ole ollenkaan niin vähärahaista touhua kuin joku voisi väittää eikä sitä tosiaankaan tehdä hyvää hyvyyttään vaan rahan takia. Itse voi valita millaisia ja minkä ikäisiä lapsia haluaa perheeseensä.
Nyt on pakko kysyä sinulta, että oikeastiko olet sitä mieltä, että noin 2600 in paljon työstä jota tehdään 24h ilman vapaapäiviä? Se joka sanoo näin, ei tajua ollenkaan asiaa. Ja tämä summa ei todellakaan tule joka lapsesta, vaan seuraavista lapsista maksetaan huomattavasti vähemmän..
Eipä mulla muuta. Kysynpä sinulta, että millä palkalla olisit itse töissä 24h ja vain muutaman päivän vapaalla vuodessa. Aina ei saa niitäkään.
Ei perhehoitaja tee 24/7 töitä. Kyllä hän siinä nukkuu kuten muutkin ihmiset. Ihan vanhemmatkin tekevät tuon logiikkasi mukaan 24/7 töitä ja saavat palkaksi 95 e kuussa lapsilisää yhdestä lapsesta. Perhehoitajat saavat joka kuukausi 2 lomapäivää. Sijaislapset ovat välillä vanhempiensa luona noiden saatavien lomapäivien lisäksi. Korvaus maksetaan lapsen iän mukaan ja perhehoitajahan saa valita minkä ikäisiä haluaa ottaa hoidettavakseen.
Ensinnäkään, sä et voi verrata tavalliseen vanhempaan ja väitätkö siis tosiaan jos lapsi tulee yöllä sairaaksi, tai ei traumojen takia nuku tai perheessä on vauva, niin perhehoitaja ei ole töissä ja VALMIUDESSÄ koko ajan. Perhehoitaja on ammatti, vanhemmuus jotain aivan muuta.
Ja se, että lapsen iän saa valita ei siinä ole kysymys mistään muusta kuin siitä, että kaikilla on erilaiset vahvuudet. Ei kaikki uskalla lähteä hoitamaan vauvaa. Idea tässä on se, että lapsi löytäisi juuri sen perhehoitajan/t jolla on parhaat valmiudet juuri sille lapselle. Tämä säännös on tehty lasta suojellaakseen.
Ja vaikka lapset olisin vanhemmillaan 2 kertaa kuussa viikonlopun, on se silti aika kova homma olla jatkuvasti valmiudessa. Kai sinä taas ymmärrät sen, että kauhean monessa työssä ei sellaista vaadita? Miksi et lähde itse sijaisvanhemmaksi, jos se on vain helppoa rahaa.
Ihan samalla tavalla vanhemmatkin hoitavat sairasta lasta yöllä sekä lohduttelevat traumojen kanssa. Kaikki traumalapset eivät ole sijaishoidossa vaan ihan vanhempiensa luona. Vaikka mitä touhotat, niin fakta on että perhehoitaja ei ole 24/7 töissä. Ihan samaa tekee normaalit vanhemmatkin. Tosin huomattavasti pienemmällä rahakorvauksella.
No varmaan ymmärrät senkin, että normaalit vanhemmat hoitavat itse lapsensa. Sitten on niitä vanhempia jotka eivät kykene normaaliin vanhemmuuteen. Heidän lapsensa hoitaa sijaisvanhemmat 24/7. Eli he ottavat/ joutuvat ottamaan ja täyttämään sen paikan, minkä kykenemättömiä vanhemmat jättävät vajaaksi. Kaikki eivät ole normaaleja vanhempia, eikä kaikista ole omista syistään vanhemmiksi.
Kykenemättömät vanhemmat on aika ikävä ilmaisu, koska aina tästä tosiaankaan ei ole kyse siinä mielessä kun annat ymmärtää. Aluksikin perhehoitoon ohjautuvat vain helpot lapset, jotka aiemminkin olleet hyvässä hoidossa omassa perheessään. Perheessä on voinut sattua onnettomuus tai jokin muu tragedia joka on johtanut lapsen sijoittamiseen ilman että vanhemmat/vanhempi/lapsi olisi siihen jotenkin syyllinen tai kykenemätön, kelvoton tai mitä sanaa nyt haluat käyttää. Mikäli olet oikeasti perhehoitaja, asenteesi on aivan kammottava. Muutoinkin, miksi pitää kilpailla biovanhemman kanssa? Miksi sinun pitää saada olla parempi vain koska hoidat jonkun muun lasta?
Näin velalle outo kysymys. Mitä väliä, miksi lapsi on sijoituksessa jos kuitenkin haluaisit nähdä häntä? Olen kuvitellut, sijoitus = ei enää minun murheeni.
Nythän on vapaus muuttaa , tehdä uraa , avioitua, uus lapsi kun ei ole lasta vastuksina vaan lasu vapauttanut. Jos niistä mummoistakaan ei ollut mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin, osa lastensuojeluperheiden vanhemmista on hyvin urakeskeisiä ja ura menee lapsen hyvinvoinnin edelle. Lapsi saattaisi voida paremmin rakastavassa kaupankassan perheessä..
Sijaisperheillehän maksetaan tosi hyvät korvaukset sijaisperhetoiminnasta. Eihän heidän edes tarvitse käydä töissä varsinkin jos olisi useampi sijaislapsi. Se ei ole ollenkaan niin vähärahaista touhua kuin joku voisi väittää eikä sitä tosiaankaan tehdä hyvää hyvyyttään vaan rahan takia. Itse voi valita millaisia ja minkä ikäisiä lapsia haluaa perheeseensä.
Yhdestä tukiperhe viikonlopusta saa tyyliin 600€/lapsi.
Eli, jos lapsi tulee pe klo 18 ja lähtee su klo 18, niin tuosta suuresta 600 euron korvauksesta tulee tuntukorvsuksekdi 12,5€. Ei ole mun silmiin paljon. On viikonloppu, ilta, yö ja sunnuntai. Muussa työssä saisi korvsuksineen lyhyemmästä kuin 48h paljon enemmän.
Itse ajattelen, että tärkeintä olisi että ihmiset tekisivät lapsia vain oman jaksamisen ja voimavarojen mukaan. Ja siis jo lasta suunnitellessa varautuisivat pahimpaan, huomioden että lapsi voi olla erityinen, voi tulla ero, työttömyys, oma sairastuminen yms.
Sillä vältettäisiin paljon tätä huostabisnestä eikä tarvitsisi kadehtia sijaisvanhempien korvauksia tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei makseta tosi hyviä korvauksia eikä palkkioita. Kyllä minä ihan rakkaudesta omaan lapsenlapseeni aloin hänen sijaisvanhemmaksi.
Sun tapauksesi on siinä mielessä erilainen että kyseessä lapsenlapsi. Rakastat varmasti, ei sitä epäillä, mutta saat hoidosta rahallista korvausta paljon enemmän kuin normivanhempi saisi. Palkkio on ensimmäisenä vuonna jos et ole ollut töissä lapsen iästä riippuen jopa yli 2000 e kk + kulukorvaukset ja muut raha-avut päälle.
Ihmeellisiä kirjoittajia täällä, jotka eivät ymmärrä vanhemmuuden ja vanhempien laiminlyömästä lapsesta huolehtimisen eroa. Vanhemmuudesta ei makseta korvausta, vaan sen sijaan vanhemmalla on elatusvelvollisuus omaa lastaan kohtaan. Jos tätä ei ymmärrä, ei pidä tehdä lapsia!
Onneksi yhteiskunta voi huolehtia näiden kykenemättömien lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pakko kysyä sinulta, että oikeastiko olet sitä mieltä, että noin 2600 in paljon työstä jota tehdään 24h ilman vapaapäiviä? Se joka sanoo näin, ei tajua ollenkaan asiaa. Ja tämä summa ei todellakaan tule joka lapsesta, vaan seuraavista lapsista maksetaan huomattavasti vähemmän..
Eipä mulla muuta. Kysynpä sinulta, että millä palkalla olisit itse töissä 24h ja vain muutaman päivän vapaalla vuodessa. Aina ei saa niitäkään.
Mikä pakko tohon on lähteä, kun on pelkästä duunista kyse?? On niitäkin työpaikkoja, joissa viikkotuntimäärä on normaalit 37, 5 h.
Eli et pysty kommentoimaan, että onko se tuollaisesta työstä kova palkka. Minusta aivan mitätön. Täytyy olla aikamoinen tapaus jos tuohon rahan vuoksi lähtee. Helpommallakin saa rahaa.
Kyllä se on hyvä palkka siitä että eletään tavallista "perhe-elämää". Lapset ovat päiväkodissa päivät vaikka perhehoitaja itse kotona ja isommat lapset ovat koulussa. Joka päivä on monta tuntia kun hoidokkilapset on poissa. Ja perhehoitajat nukkuvat siinä kuin muutkin vanhemmat ja ovat valmiudessa ihan samoin kuin muutkin vanhemmat. Plus saavat olla joka toinen viikonloppu, kuten sanoit, ilman hoidokkilapsia ja saavat joka kuukausi tuon lisäksi 2 lomapäivää. Jos sen haluaa rahana eikä vapaana on se ihan vaan omaa ahneutta.
Kaksi vapaapäivää kuukaudessa voi saada. Ei muuta. Täällä meillä ei saa rahallista korvausta pitämättömistä vapaista. Kaikki eivät pidä vapaita. Kyllä on paljon enemmän työtä kuin omista lapsista. Ei ole vain tavallinen arki vaan paljon muuta. Palkkaahan tästä ei saa.
Valehtelet. Palkka=hoitokorvaus voi olla jopa yli 2000 e kk jos et ole muualla töissä ja jos olet, niin silloinkin yli 1000 e kk. Lisäksi kaikki muut korvaukset, kulukorvaus lähes 1000 e kk, harrasteraha 600 e vuosi + harkinnaiset päälle, aloitusraha n. 3500 e, pitämättömistä lomista maksetaan 500 e.
Siis onko tuo harrasteraha tarkoitettu esimerkiksi sijaisvanhemman samppanjaharrastukseen, vai miksi lasket sen sijaisvanhemman tuloksi?
Näistä käy todella selväksi, miksi lapsia täytyy pelastaa pois joiltakin vanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä pakko tohon on lähteä, kun on pelkästä duunista kyse?? On niitäkin työpaikkoja, joissa viikkotuntimäärä on normaalit 37, 5 h.
Eli et pysty kommentoimaan, että onko se tuollaisesta työstä kova palkka. Minusta aivan mitätön. Täytyy olla aikamoinen tapaus jos tuohon rahan vuoksi lähtee. Helpommallakin saa rahaa.
Kyllä se on hyvä palkka siitä että eletään tavallista "perhe-elämää". Lapset ovat päiväkodissa päivät vaikka perhehoitaja itse kotona ja isommat lapset ovat koulussa. Joka päivä on monta tuntia kun hoidokkilapset on poissa. Ja perhehoitajat nukkuvat siinä kuin muutkin vanhemmat ja ovat valmiudessa ihan samoin kuin muutkin vanhemmat. Plus saavat olla joka toinen viikonloppu, kuten sanoit, ilman hoidokkilapsia ja saavat joka kuukausi tuon lisäksi 2 lomapäivää. Jos sen haluaa rahana eikä vapaana on se ihan vaan omaa ahneutta.
Kaksi vapaapäivää kuukaudessa voi saada. Ei muuta. Täällä meillä ei saa rahallista korvausta pitämättömistä vapaista. Kaikki eivät pidä vapaita. Kyllä on paljon enemmän työtä kuin omista lapsista. Ei ole vain tavallinen arki vaan paljon muuta. Palkkaahan tästä ei saa.
Valehtelet. Palkka=hoitokorvaus voi olla jopa yli 2000 e kk jos et ole muualla töissä ja jos olet, niin silloinkin yli 1000 e kk. Lisäksi kaikki muut korvaukset, kulukorvaus lähes 1000 e kk, harrasteraha 600 e vuosi + harkinnaiset päälle, aloitusraha n. 3500 e, pitämättömistä lomista maksetaan 500 e.
Harrasterahahan menee lapsen harrastuksiin. Kulukorvaukset mm. lapsen asumiseen. Ei ole halpaa kustantaa omaa huonetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsen isä on?
Kuollut.
Tämä ei ollut ap:n vastaus. Missä isä on? En kerro. Ap
Vankilassa
Nyt on sentään edes huonoa parempi provo tulilla, 2/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei perhehoitaja tee 24/7 töitä. Kyllä hän siinä nukkuu kuten muutkin ihmiset. Ihan vanhemmatkin tekevät tuon logiikkasi mukaan 24/7 töitä ja saavat palkaksi 95 e kuussa lapsilisää yhdestä lapsesta. Perhehoitajat saavat joka kuukausi 2 lomapäivää. Sijaislapset ovat välillä vanhempiensa luona noiden saatavien lomapäivien lisäksi. Korvaus maksetaan lapsen iän mukaan ja perhehoitajahan saa valita minkä ikäisiä haluaa ottaa hoidettavakseen.
Kuinka pitkään olet toiminut perhehoitajana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota asioista kunnolla selvää. 24/7 töissä, paitsi 1 vkl/kk vapaata JOS itse järjestät lomittajan. Asunto, iso auto yms. Hankittava perheen itse. Laske uudestaan, onko kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Laita elämäsi kuntoon, niin lapsi voi joskus palata luoksesi. Vaikea sanoa tapausta tuntematta, olisiko parempi nyt mennä työn perässä ja sitä kautta saada homma kondikseen, vai tarkistaa prioriteetit ja pysyä lähempänä lasta.
Onko nyt oletus se, että työssä käyvällä ihmisellä elämä ei voi olla kunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdestä tukiperhe viikonlopusta saa tyyliin 600€/lapsi.
Eli, jos lapsi tulee pe klo 18 ja lähtee su klo 18, niin tuosta suuresta 600 euron korvauksesta tulee tuntukorvsuksekdi 12,5€. Ei ole mun silmiin paljon. On viikonloppu, ilta, yö ja sunnuntai. Muussa työssä saisi korvsuksineen lyhyemmästä kuin 48h paljon enemmän.
Eikä saa! Jotkut yksityiset maksaa parikymppiä vuorokausi. Jossain maksetaan 2 vrk mukaan. Maksimissaan taitaa saada 250e/viikonloppu ja siinä on palkkio ja kulukorvaus.
Miksi täällä jaetaan virheellistä tietoa?
Sijaisperheissä on laitoksia pienempiä lapsia, joskus ihan vauvoja, mutta eihän he normilapsia ole. Siellä saattaa olla fas ja vähintäänkin kiintymyssuhdehäiriö. Siihenhän on aina syy miksi ovat huostaanotettuja.
Lapsi tarvitsee pysyvyyttä. Ei sijoitettuja voi heitellä sijoituspaikasta toiseen biologisten vanhempien mielen mukaan. Osa muuttaa koko ajan, koska ovat niin levottomia.
Ap:n pitää joko valita työ ja jotenkin järjestää tapaamiset tai priorisoida lapsi ja jäädä nykyiselle paikkakunnalle.
Miksi ne sijaisperheen on aina jotain matalakoulutettuja ja ylipainoisia? Kuka käy lapsen kanssa kaikki älylliset keskustelut, opettaa saksan verbien taivutukset tai kertaa maailmanhistorian merkittävimmät sodat, sekä niissä kärsityt miestappiot? Lapsen elintasohan ei saisi sijoituksessa laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita elämäsi kuntoon, niin lapsi voi joskus palata luoksesi. Vaikea sanoa tapausta tuntematta, olisiko parempi nyt mennä työn perässä ja sitä kautta saada homma kondikseen, vai tarkistaa prioriteetit ja pysyä lähempänä lasta.
Onko nyt oletus se, että työssä käyvällä ihmisellä elämä ei voi olla kunnossa?
Jokin ei ole kunnossa, jos lapsi on huostassa eikä vanhempi halua jäädä hänen lähelleen. Jos kyse olisi kovin erityistarpeisesta lapsesta, jonka hoitamiseen vanhemman resurssit eivät riitä, ja tunneside olisi normaali, totta kai vanhempi jäisi, tai pitäisi muuten selvänä, että satsaa tapaamisiin kauempaakin. Silloin kysely olisi turhaa.
Jos taas huostaanotto johtuu lapsen laiminlyönnistä, niin ei tosiaan edelleenkään ole kaikki kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukkuja tulee mutta kukaan ei perustele. Nyt ei tosiaan ole kyse siitä että lapsi olisi juurtunut muutamassa kuukaudessa kyseiseen paikkaan.
Minä luulen, että jo pelkästään sijoitettu lapsi saa karvat pystyyn. Miksi ei ole kotona? Ja sitten se asenne, että on parempi kuin kaikkien muiden sijoitettujen lasten vanhemmat. Mitä jos keskittyisit vanhemmuuteen ja olemaan lapsesi tukena? Sinun lapsellani on haavat jo siitä, ettei hän voi asua kotona. Nyt täytyisi kaivaa esiin se hyvä vanhemmuus ja ajatella ensisijaisesti lapsen etua. Siirtelyyn paikasta ja paikkakunnalta toiseen ovat todella raskaita. Ei pitäisi ryhtyä siihen ajattelematta seurauksia. Sinä ehkä luot uusia sosiaalisia verkostoja hetkessä, mutta sinun lapsellesi se on vaikeampaa.