Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
isäkuukaudesta kysymys..
01.06.2007 |
Onko miehen järkevää pitää tuota isäkuukautta, jos äiti on kerran työtön. eikös ne tulot sitten tipahda.
mietin miten se meidän kohdalla toimisi, noin rahallisesti.
mies vakityössä, saako se isäkuukaudelta saman rahan kun isyysloman ajalta vai miten se menee?
entäs minä sitten, ilmoittaudunko työttömäksi siksi kuukaudeksi?
kuka osaisi selventää asiaa?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Isän etuudet kelasta ovat isyysloma ja isyyskuukausi. Isyysloma on 18 arkipäivää ja sen isä voi pitää samaan aikaan kun äiti on äitiys- tai hoitovapaalla. Molemmat voivat siis saada samoilta päiviltä päivärahaa. Isyyskuukauden voi nykyään pitää suunnilleen koska tahansa, kunhan hoitovapaajakso on yhtenäinen, eli siis isyyskuukautta ei voi pitää niin, että molemmat menevät töihin ja sitten isi pitää lomansa joskus kesällä. Isyysvapaan pituus on maksimissaan neljä viikkoa eli 24 arkipäivää. Isyysvapaan aikana äidille ei makseta vanhempainpäivärahaa. Jos olet ennen äitiyslomalle jäämistäsi ollut työtön, voit ilmoittautua työttömäksi, mutta en tiedä, joudutko uudestaan ns. karenssiin.
Ensimmäisiltä 30 päivältä (sis. isyysvapaa ja isyyskuukausi) päiväraha on 75 % työtuloista, jos ei nyt kauheasti tienaa. Sen jälkeen päiväraha lasketaan kuten normaali sairauspäiväraha.
Se, kannattaako homma vai eikö, riippuu yleensä verotuksesta. Suomessa kun on tuo proge verotus, niin tulojen tippuessa veroprosenttikin tippuu. Joskus käy kiva yllätys, eli käteen jäävät tulot nousetvat!
Itse olen huomannut senkin seikan, että kun ei käy töissä, niin rahaa kuluu vähemmän. Ei tarvitse ajella autolla ja kotona ruokakin on halvempaa. Suosittelen siis kovasti isäkuukautta.