ELOISAT -06 VIIKONLOPPUA VIETTÄMÄÄN
Kommentit (39)
Tinttarella kyseli unista - Aleksi vetelee useimpina päivinä kolmet unet.... Kahdet on lähinnä vahinko ja yöllä sitten perästä kuuluu. Meillä ei siis nuo yhdet lähelläkään.
Pullan toivotan kovasti tervetulleeksi (ehkä toisen tai kolmannen kerran jo?) joukkoon.
k.h.p:lle mukavaa palstalomaa, ja tervetuloa takaisin loman päätyttyä :)
Huhtille vielä noista vauvan sanoista ja tarinoista, että Aleksi on ryhtynyt puhumaan jotakii afrikanmaan heimokieltä: kamalasti tulee konsonanttia konsonantin perään, ja väliin naksutellaan kieltä :)) Tosi hassulle kuulostaa. Välistä yritän kuunnella josko sieltä tulisi äitiä, isiä tai edes kakkaa, mutta ei - tuommosta tasaista älämölöä.. ;p
Kinkeripinoon oltiin näköjään saatu uusi eloinen, semmoinen luovemmanpuoleinen, ystävällismielipuolinen sisällöntuottaja..?
Nyt kakkapesulle (Aleksin siis), aurinkorasvan levitykseen ja eiku pihalle..
Ihanaa päivää kaikille,
nallu
Pian olemme nauttimassa aaringosta, ku mennää kohta maalle ja nettipimentoon... MITEN SELVIÄN ILMAN PINOA? ;o) hih. Tänään on muuten taas kerran kaaduttu kera tuolin.. Pitääkö mun laittaa kaikki huonekalut pois talosta? Mitenkää ei ehdi juosta tuon perässä!
NALLU; Naureskelin iteki tuota sisältörikkauden ja ilon määrää, kyllä ihana saada herkkää ja luovaakin viestiä muiden kinkeriviestejen sekaan, vai mitä? :oD Ei muuten tule meidänkää pojankaa suusta isiä äitä eikä kakkaa. ;) Suhinaa, pörinää, tavuja ja muuta sekavaa. Liekkö tullut äitiinsä? ;oD Poika myös puhaltaa ja puhkuu innoissaa ja nauraa päälle! Entistä hauskemmaksi asia tulee, kun muut nauraa sille höpsölle!
TEIPPI?!? MISSÄ OOT??? Ootko tarttunu nyt jumiin johonki?
Ellergisiä huhuilen laittamaa kesäkuun terveiset uuteen pinoon!!!
Auringon helmoihin sukeltaa ja kaikille ihanaa viikonloppua toivottaa;
Villa ja " tätätäbababaTÄH?" -poika
Täällä poika vetelee tavallisesti kahdet-kolmet päikkärit. Parit niistä on lyhyitä n. puolen tunnin - 45min unosia ja yhdet on pidemmät 1-2,5tuntia.
Onpas taas mahtava keli ulkona, jes! Ollaankin oltu pihahommissa koko päivä vaikka eilen illalla kaverien kyläillessä vähän mopo karkasikin tuliaisviinejä maistellessa;) Olipas superhauska ilta, vieläkin on oikein hyvä fiilis.
Minuu naurattaa kun tuo meidän poitsu maistelee jotain uutta makua ja sen jälkeen sanoo kovaan ääneen namnamnamnamnam ja hymyilee kun Hangon keksi nysähampaillaan. Tänä aamuna annoin pikkupalan kinkkua ja se sai todelliset namitukset aikaan. Ai niin Pumpuli - että mua nauratti niiden ke treffien jälkeen etten ollu tajunnu kokeilla meidän poitsulle kylmää ruokaa!! Katoin kun syötit kylmää sosetta ja totesit ohimennen että lämmin ei mene kun hampaita tulee...Mulla alkoi päässä raksuttaa että hetkinen, miten oon tämmösen kikan unohtanut kun meillä on liharuokien syöminen ollu tuskaa viimeaikoina. Ollaan nyt annettu kylmänä kaikki ruoka, korkeintaan 10 s lämmitys ja kaikki menee alas!! En tajua miten en ollu tota hokannu ite...Että kiitos vaan;))
Tuosta päivähoidosta ja virikelapsista - vaikkei ihan tästä suoranaisesti siinä ohjelmassa kai puhuttukaan. Minusta nämä asiat on aina kaksipiippuisia ja niin kovin helppo on kommentoida toisten ratkaisuja ihan vaan fiiliksellä ja usein ilman omaa kokemusta. On tilanteita ja tilanteita. Jos ei esim. ole mennyt lasten välissä lainkaan töihin, miksi ihmeessä sitä tulisi edes mietittyä päivähoitopaikkaa tms. kun se ei ole tullut tutuksi? Tai toisilla on isovanhempia kaksin kappalein naapurissa ja toisilla taas ei ole tukiverkostoa ollenkaan jolloin kaikki aktiviteetti hoidetaan palkatun hoitajan avulla ja esim. äidin hammaslääkäriin pääsykin on hankalaa jne. On niin monenlaisia tilanteita, joku voi olla pahasti masentunut tai kakkosella paha koliikki tms. Myös lapset ovat erilaisia - toiset kaipaa seuraa ja toiset ei. Ja myös äidit ovat aika erilaisia ilman että toinen olis kovin paljon huonompi kuin toinen!
Mulle tulee ainakin helposti paha mieli siitä, että arvostellaan toisten ratkaisuja ihan tosta vaan. Meillä on esikko ollut 2-3 päivänä 4-6h tutussa hoitopaikassaan leikkimässä koska mun jäädessä äitiyslomalle sieltä PYYSIVÄT ettemme ottaisi tyttöä pois. Joten eipä ollut vaikea ratkaisu kun jotain virikkeitä oltais kerhon muodossa kuitenkin hänelle tarjottu, mikäs sen parempi kun tuttu hoitopaikka ja kaverit. Näin säilyy siis sama hoitopaikka joka on superihana ja todella ainoa laatuaan täälläpäin (vain 8 lasta). En hirveästi näe poikkeusta jos lapsi käy kerhossa 3-5 kertaa viikossa, niin on ajallisesti ihan saman ajan pois kotoa. Ja kun kerran tämä on ainakin pääkaupunkiseudulla tällä hetkellä ihan sallittua tämä virikehoito, tiedän todella monia jotka ovat päätyneet samaan ratkaisuun. Meillä ainakin tuo esikko todella kaipaa seuraa jota meidän naapurustossa ei juurikaan ole kun on niin vanhaa porukkaa. Ja minä hoidan sinä aikana asioita, siivoan tai vaan jopa relaan hetken! Ja kakkonenkin saa joskus olla ihan hetken vaan kaksin. Sitte kun ollaan yhdessä niin ollaan yhdessä. No joo, että semmosta.
Nyt taidan lähteä taas pihalle rymyymään, taidetaan kaivaa pyörät esille;) Se kun on tuon meidän poitsunkin hauskaa hupia kun saa istua katselemassa vaihtuvia maisemia.
Papuna
mä arvasin et tästä loukkaannutaan tästä päivähoito jutusta. en mä sinällään ole virikehoitoa vastaan oma 3-4-5v käy kerhoa kyllä. Kyse on siitä onko kunta velvollinen tätä virikettä tarjoamaan. kunnilla ei ole vara tulevaisuudessa kuitenkaan hoitaa kaikkia sairaita tasapuolisesti eikä kouluttaa lapsia " ilmaiseksi" (tiedän että maksamme verot, mutta palkankorotusta ja kollegoita minäkin kunnan työntekijänä toivon). Nyt kun mennään tiukoilla budjeteilla kuntien taloudessa jaksan ihmetellä tämän etuoikeuden tarpeellisuutta. Toukokuun alusta ystäväni haki lapsilleen 2kpl hoitopaikkaa ja hohan oli vaikeaa. Tarjotut paikat saattoivat olla kohtuuttomien matkojen takana ja pidentävät näin hoitoaikoja, pakko oli ottaa mitä tarjolla oli. Tiedän myös asiaa puoltavia lastentarhanopeja, mutta ainakin kaksi läheistä sukulaista eivät tätä ymmärrä. Jos meillä olisi varoja rakentaa pari päiväkotia lisää ja palkata asianmukainen määrä hoitajaia ei tässä mitään pahaa oilisikaan. Jokainenhan maksaa hoidosta jos ei lapsia itse halua hoitaa. Onhan hoitajia ollut kautta aikojen eteenkin ns paremmissa perheissä.
Minäkin olen kaukana sukulaisita ja läheisistä eikä verkostoa ole. Hoito apu olisi tervetullutta. Harmittelen, että meidän kunnassa ei 3v vielä oteta kerhoon. Olisin ensisyksynä saanut Nekun kanssa kahdenkeskistä aikaa edes kerran viikossa, mutta kun ei niin ei.
Siis pyydän anteeksi, tiedän että netti keskustelussa tulee väärinkäsityksiä kun koko ajatus ei tule ilmi. Siis syy miksi vastustan on resurssien rajallisuus.
anteeksipyytelevä kretukka
JÄNNITTÄÄ!!!!
Jos pikaisesti naputtelis jotain, kun poitsu vielä nukkuu unosiaan.
Päiväunista onkin hyvä aloittaa.. Eli meillä nukutaan kahet unet ja monesti aamulla haluais nukkua vielä välitirsat ennen lounasta, jonka jälkeen menee varsinaisille ekoille unilleen. Oonkin ajatellut, et jos siirtäis nuo ekat unet jo ennen lounasta alkavaksi, kun poitsua niin kovasti väsyttää.
K.P.H:lle hyvää lomaa palstailusta!
ZILLA ja PULLA ja muut uudet: Lämpimästi tervetuloa ja kivaa kun tuutte kinkereillekin!
OPEMAMMA, JAMSSA, EMPPUSIMPPU, VELHO78: Pikaista paranemista!
PUBU: Ei se mitään. Ei sitä aina ehdi joka lausetta niin tarkkaan lukea =)
KATITA: mä täällä kans mietin, että pitäisköhän sitä jo aamutuimaan lähtee ajeleen, hjos meinaa olla hellettä sitten parjantaina. Kaippa sitä parilla pysähdyksellä päästään melko lailla perille.
HUHTIKo se oli tän viikon palstajulkkis :) Oikein uutisiin päässyt.
Olikohan vielä muuta kun en jaksa muistaa... Pitäs lähtee tuota kossia herätteleen, kun saunakin on kohta lämmin. Pääsis ittekin joskus sitten pehkuihin, kun sais nuo pesuhommat ja iltapalahommat vielä hoidettua..
Ikarus (nuokkuu koneella)
JUSTIINAA, PUUHISTA ja VAAGAA: Tulkaahan kertomaan miten raskaus on edennyt.
Missäs KARMIINI, KERUTUS ja KUMKWANTTI luuraa??
Ja TEIPISTÄ ja PEEVELISTÄKÄÄN ei oo kuulunut moniin aikoihin, ja moni heitä on jo huhuillutkin! Että kirjoittelemaan sieltä naiset!
No nyt mä läheen herättään sen kossin...
Juuu, Kretukka nou hätä! En mä kerinny sulle loukkaantua - ihan yleisesti oli tarkotus mainita että paljon arvostellaan muita aina kaikessa. Olen käyny liikaa lukemassa aiheeseen liittyviä keskusteluita ja siksi saan herkästi näppylöitä. Parempi olis kun ei lukis niin ei tarttis ottaa näppylää. Joten ei tossa sun jutussa ollu mitään pahaa!
Papuna
MEILLE TULEE HAMMAS!!! Mun vauvan kalju suu muuttuu vähemmän kaljuksi. Ei ihme, että likka on ollut käärmeinen tänään. Vähän tuntuu terävää kulmaa ikenessä. Pistin äsken kaksi suppoa, jos ne vaikka helpottaisivat.
Koulut on sitten tältä erää ohi. Esikoinen sai ihan mielettömän hyvän todistuksen. 27 erinomaista ja 5 hyvää (neljä niistä taideaineita tms), kolme 10 ja yksi 9.
HOITOASIAA: Kretukka, ei sun kirjoituksesti ollut mitenkään loukkaava. Herttileeri, pitäähän sitä saada jokaisen tuoda oma mielipide esille :). Mä itse olen subjektiivisen oikeuden puolustaja noin yleisessä mielessä. Mutta kyllä tietty ottaa pattiin, jos ei saa hoitopaikkaa, kun ne ovat täynnä " virikelapsia" . Ai että mä inhoan sitä sanaa. Mun keskimmäinen (5v)on tuomittu myös virikelapseksi. Emme saaneet hoitopaikkaa kunnalta (halusin osa-aikaisen) äitiyslomani takia. Tyttö joutui siis vaihtamaan paikkaa pph:lta yksityiseen päiväkotiin ja hoitomaksu tuplaantui niin, että entinen kokopäivähoito maksoi puolet siitä, mitä nyt maksaa 3x6h viikossa. Että ei sekään paljon naurata. Lisäksi mä olen tehnyt töitä ja käynyt luennoilla, mutta niitä ei lasketa, kun kerran olen äitiyslomalla.
Olisihan asian voinut viedä eteenpäin, vastoin lakiahan se oli, mutta olen tyytyväinen tuohon yksityiseen päiväkotiin, johon tyttömme olisi kuitenkin viimeistään eskarivuonna siirtynyt. Niin ja vielä tähän lisäksi, että meillä päin srk:n kerhoihin on vuoden jono ja päiväkodissa oli koko toimintakauden kaksi vapaata paikkaa. Mua vaan harmittaa se, että ei voida katsoa asiaa erikseen perheiden kannalta. On mun mielestä vähän eri, että 4,5-v jatkaa hoitoa, vaikka vauva syntyykin ja kun mä vielä lisäksi tein töitä 2,5kk ja opiskelin samalla, niin mihin hittoon mun olis pitänyt tuo keskimmäinen laittaa? Jättää yksin kotiin?
Mutta se siitä. Tilanteet ja perheet ovat erilaisia.
Ah, jospas lopettaisin taas vaahtoamisen tältä erää ainakin tästä asiasta. Tuskin kukaan jaksoi tuota mun avautumista edes lukea ;D
Hiihaa, kinkerit lähestyy. Toivottavasti ilma suosii meitä!
Jamssa + tytsy 9,5kk
Tänään oli niin upea ilma, että olimme koko konkkaronkka ulkona aamusta iltaan. Jostain kumman syystä kaikki halusivat juuri tänään tulla meille kyläilemään, joten vieraat vaihtuivat kolmeen otteeseen ja hups, kello olikin jo melkein puoli yhdeksän:) Tälle päivälle suunnitellut pihatyöt siirtyivät siis hienosti huomisen murheeksi.
Pikku-ukko on nyt alkanut kontata ihan tosissaan, vaikka taito onkin ollut hiljaisessa hallinnassa jo muutaman viikon. Myös tukea pitkin kävelemistä harjoitellaan meillä ahkerasti ja istumaan laskeudutaan hienosti omalla tyylillä: jalat niin leveään haara-asentoon kuin ikinä lähtee, sitten hiljainen hivuttatuminen alaspäin pylly edellä ja tömps, laskeutuminen maahan:) Korvat aiheuttavat meillä edelleen ongelmia ja musta tuntuukin, että neljäs tulehdus taitaa olla päällä tai vähintäänkin alkamassa. Seuraan tilannetta vielä huomisen ja katson sitten mitä asian kanssa tehdään.
Kinkerit ne vain lähestyvät, jee jee jee!!:) Kiva nähdä teitä kaikkia sitten ihan livenä!:)
Monen päivän pinot ovat lukematta, joten pahoittelen tätä omanapaisuutta... Yritän päästä koneelle vähän ahkerammin ensi viikolla.
Pantoufle
Yhtäkkiä tuossa sohvalla muistin pari asiaa. Olen unohtanut vastata:
HALLAS: Juu, kysyit Poikasen unista. Nukkuu päikyt edelleen ja tekee niin alustavien sunnitelmien mukaan armeijaikään asti. Saatan neuvotella rippikouluiässä päiväunien lopettamisesta, mutta katsotaan sitten =) Poikanen edelleen tarvitsee unet, muutaman päiväunettoman päivän päätteksi on ollut horroryö, kerran sai jopa kauhukohtauksen, jonka seurauksena herätti veljensä. Toisin sanoen aivot kuormittuvat liikaa, elleivät nollaudu kesken päivän. Seurauksena yliväsymys, levoton uni ja jopa painajaiset. Normaalisti poika nukkuu yöt heräämättä ja rauhallisesti, kun on nukkunut myös ne päiväunet. Tulipa pitkä sepustus. Niin ja ei kyllä itsekään laita hanttiin päiväunille, raukka luulee kaikkien nukkuvan päiväunet. Siksi meiltä lähtee aina puoliltapäivin pois leikkikaverit, kun " ne menee kotiin nukkumaan" .
VILLA: Meilläkin kuivausrumpu edellyttää tuulettamista. Vinkvink, sellanen n.5-10cm pitkä, oikein vanhanajan haka oven yläosaan auttaa asiaa. Ovi on auki, mutta vauva ei mahdu kolosta sisään. On halvempi kuin portti.
PAPUNA: Hienoa, että lämmin ruoka menee kylmänä. Mustakin tuo 10 sekunnin lämmitys auttaa asiaa sen verran, että voin itse ajatella, etten sentään tarjoa ruokaa kylmiltään. Jaiks. Mutta niin se vaan uppoaa.
Päivähoitoasiasta vielä. Minäkin ajattelin tässä kohtaa nimenomaan tuota ph-maksua, en siis sitä, onko lapsi äidin kanssa 24/7. Se, että lapsi on kokopäivähoidossa 5 päivää viikossa on KALLISTA. Kunnalliset ph-paikat on verovaroin ylläpidettyjä, päivähoitomaksu ei kata kuin pienen siivun todellisista kustannuksista. Sen takia tuo X-tuntimäärä/pvä tai vko olis mun mielestä huomattavasti parempi. Se toisi jo avun niille mainitsemillesi hoito- ja kasvatusavun tarpeessa oleville, seuraa ja aktiviteettia lapsille jne. eli normaaliperheen tarpeet tulee _minun mielestä_ tuollakin katettua. Niinhän se teidänkin tyttö on vaan muutaman päivän vkossa hoidossa. Kunnallisen hoidon sijaan voisi sitten _minun mielestäni_ harkita muita vaihtoehtoja oman kunnan tarjonnan mukaan ja sitten yksityisiltä palveluntuottajilta. Mutta kuten Jamssa sanoi, tämä on keskustelua ja ihmisillä on mielipiteitä. En minäkään halua tuomita yhden ihmisen tai perheen valintoja vaan tarkastelen asiaa näin laajemmassa mittakaavassa. Kuten Kretu sanoi, se mikä toisaalla säästetään, voidaan laittaa toiseen paikkaan ja taas mikä toisaalla kulutetaan, on pois jostain muualta. Papunalle vielä, että teillä tuntuu olevan kyllä ihan loistohoitopaikka tytöllä, siitä kannattaakin pitää kiinni, mikäli mielit töihin lähivuosina.
JAMSSAN tytylle onnea helmistä!
PANTOUFLE, huomasitko Kinkeripinosta Sulamitin matkaseurahuutelut?
VELHO, kiva kuulla sinustakin. Pääsetkö mukaan Kinkereille? Samoin IKARUS, kiva kun kirjoittelit pitkästä aikaa!
Nyt en muista taas muuta kommentoitavaa. Huutelen vielä M-sarjaa, eli MUUMUA, MÖMMELIÄ ja MANTSEA!
Pumpuli, joka on niin rentoutunut ihana Seurasaari-päivän seurauksena ja samalla jännittynyt, joko pian tulee uusia vauvauutisia lähipiiristä *supistelee kuulemma enteilevästi*
Pitkästä aikaa tervehdys kaikille! Kun kerran (kiitos Pumpuli) huhuiltiin niin eihän sitä voinut olla kirjottamatta :)
Meitin pojat oli viime viikonloppuna toista kertaa yhdessä yökylässä mun vanhempien luona. Hienosti oli mennyt! Isompi on ihan onnesta soikeena kun saa olla isovanhempien kanssa.
Pikku-ukko konttailee vauhdilla, kävelee tukea vasten sekä hittinä on puristaa äidin etusormet tunnottomiksi ja kävellä :) Hampaita on edelleen vaan ne kaksi, yli kaksi kuukautta sitten puhjenneet...Kai niitä joskus vielä lisää tulee.
Muutenkin yleisesti ottaen elämä poikien kanssa on tullut erittäin helpoksi. Jopa kauppareissut onnistuu kivasti, esikoisesta on tullut niin itsenäinen sankari. Herra (3v 4 kk) pyyhkii jopa pyllynsä kakallakäynnin jälkeen...Niistää itse...Ei tarvitse äitin apua oikein mihinkään.
Eipä tässä osaa oikein mitään enää sanoa, pitäis vissiin tulla useammin avautumaan että sais jotain sanotuks!
Jaa, kyllä sitä pitää jo lähteä nukkumaan...Tänä aamuna pojat nukkukin tosi pitkään, pienempi heräs 7.30 ja isompi vasta 8.15 :O
Muumu ja miehet
Menipäs viime yö taas pitkästä aikaa hyvin! Pikku-ukko heräsi puoli kuudelta ensimmäistä kertaa, jaksoi olla hereillä tunnin ja on nyt jo takaisin pehkuissa. Täytyy varmaan itsekin vielä hipsiä hetkeksi peiton alle kun kaikki muutkin vielä nukkuvat. Vai lukisiko kerrankin kaikessa rauhassa lehden ja joisi aamuteen hitaasti siemaillen...
Sulamitin matkaseurahuhuiluihin vastasin kinkeripinoon.
Taitaa nuo vällyt kutsua vielä hetkeksi...
Pantoufle
Morjensta. Aika menee NIIN nopeasti, töissäkin alkaa olla kiirettä kun enää on vajaa pari viikkoa töitä! Ja kotirintamalla remppahommat etenee tuskastuttavan hitaasti¿
PÄIVÄHOITOKESKUSTELU: komppaan monia muita, eli tietyissä tapauksissa voitaiskin luopua maksuttomasti kokoaikahoidosta. Vaan kuka sanoo ken on oikeutettu maksuttomuuteen, millä sitä arvioidaan? Tässä keskustelussa painopiste on tuossa KOKOaikahoidossa ja meinataan unohtaa, että 5-6 h osa-aikahoito säilyy edelleen osalle maksuttomana. Mikäli olen oikein ymmärtänyt. Meillähän esikko on edelleen 2pv/vko hoidossa pph:lla. Olen aiemminkin hämmästellyt sitä systeemiä, että saadaan tämä hoito ilmaiseksi! Tai ollaan maksettu sitten viime syksyn vain kerran 30egeä, kun yhden kuun hoitopäivät ylittyi. Tällaisissa asioissa voisi olla ehkä jotain säätämisen varaa. Toisaalta en tajua, että jos tytsy jatkaa syksylläkin osa-aikahoidossa, Kela maksaa hoitajalle siitä 2pv/vko ¿hoidosta 240 egeä kuussa, mutta jos hoitaisin tytön itse 5pv/vko, saisin siitä peräti 80e kuussa (tjsp). Ja sitten vielä ihmetellään, miksi kotihoito ei ole suosiossa¿
JAMSSA: eikös se ole aika yleistä, että flunssat seuraavat usein toisiaan? Ja varmaan allergia tai tämä siitepölyaika voi edesauttaa flunssien tuloa. Meilläkin on molemmat olleet vähän räkäisiä ja mietin, onko se jotain siitepölynuhaa vai mitä.
Ai niin, PULLAlle piti välittämäni tervetulotoivotukset. Meillä on muuten samanikäiset esikot, meillä tyttö on myös syntynyt 11/03.
EROAHDISTUS: voi jösses, mikä mammanpoika tuosta Onnista on kehkeytynyt! Tiedä sitten josko häntä vaivaa esim. hampaat (ylös näyttää puskevan 3. ja 4. hammas), mutta kovin on äiskän perään tuo pikku-ukko. Ennen sai juoda rauhassa aamukahvit ja lukea hesarinkin, kun jätkis leikki itsekseen ¿ nyt ei voi laskea edes siksi aikaa lattialle, että laittaisi sille aamumaidon! Huoh, toivottavasti tää vaihe menee nopeasti ohitse¿
Muutoin nyt 9kk:n ikään tultua huomaa, miten kovasti Onni kehittyy tuolla henkisellä rintamalla: se oppii sanoja, matkii (mm. aina kun joku soittaa, se pistää oman käden korvalleen ja mölyää jotain), vilkuttaa, osoittaa sormi pystyssä soo soo (tämä pistorasian edessä etenkin) jne. Ja leikit ovat kehittyneet: esikon muovieläimiä on kiva pistää talouspaperirullan päästä sisään tai etsiä ¿heppa¿ eläinlaatikosta. Myös tukia pitkin kävely on varmistunut, enää ei tule kovin usein kaatumisia eikä tarvi olla aina selän takana sitä vahtimassa.
ALLERGIArintamalla masentaa. Ei se aprikoosikaan sit sopinut, tuuttasi eilen vihreää ripulikakkaa oikein olan takaa. Mutta se on raportoitava ÖISTÄ, että toissayönä Onni nukkui heräämättä klo 21-06.10 eli nyt voi sanoa, että eka kunnon yö heräämättä on takana! Lyhyeksihän noi meidän yöunet jää, kun on luokkaa 9h-9,5h mutta muuten nukkuu siis hyvin.
Jaaha, esikon lastenohjelmat alkaa loppua. Ja liekö pikku-ukko kohta heräilee ekoilta päikyiltä¿Ai niin PÄIVÄUNISTA: meillä esikko siirtyi yksiin päikkäreihin joskus vuoden ikäisenä. Onni nukkuu yleensä kahdet, aamupäivällä vajaan tunnin ja iltapäivällä puolisentoista tuntia.
Kerttukasperi
Kävin vielä lukemassa eilen höyrypäissäni kirjoittamani viestin - olen niin tottunut puolustamaan tätä subjektiivista hoito-oikeutta ja muiden tuomitsemista että en taas muistanut kuunnella muita...Eli tosiaan kyse oli nyt tästä mitä se maksaa yhteiskunnalle. Samaa mieltä, joku yksityinen hoito olis varmasti paljon fiksumpaa, silloin taattaisiin ainakin työssäkäyvien lasten hoitopaikkojen saanti. Ja onhan se perheellekin tosi kallista, 3 hoitopäivää maksaa 136¿/kk. Toisaalta sitten ei olisi mahdollisuutta pitää lasta samassa paikassa kuin töissäollessaankin, jollei jo valmiiksi suunnittelisi mahdollisen äitiysloma-ajan poissaoloa ja lapsen tutussa paikassa jatkamista. Sossutapauksissa ei varmasti se muutaman tunnin hoitopäivä ratkaise perheen ongelmia joten maksuttomuus ei ole mikään ratkaisu. Kyllä pitäs verorahoja suunnata juuri näiden lasten olojen parantamiseen jne. Kiitos ja anteeks, sitä huomaa yllätyksekseen olevansa myös melko fanaattinen tiettyjen asioiden suhteen...Vaikka nimenomaan fanaattisuutta ja mustavalkoisuutta karsastaa.
Olen muuten huomannut että näin kotona ollessa on paljon enempi aikaa miettiä kaikkia asioita, usein esim. parisuhdeasiat tai mikä tahansa mieltä askarruttava aihe saa suuret mittasuhteet kun sitä pääkoppaa ei ole ne sata työasiaa täyttämässä. Että mulle sopii esim opiskelu kotonaolon yhteydessä niin saa sitä muutakin ajateltavaa. Tai sitte järjestelen kaikenlaisia kissanristiäisiä harvasepäivä...
Iloista sunnuntaita kaikille, onpas taas mahtikeli!
Papuna
Olipas nopeet sormet rouvalla tänään.. Ei itekkään mukana pysy.
Päivähoito asiaan kommentoin vielä ettei kaikilla oo kysymys siitä ETTEI HALUA ITSE HOITAA LAPSIAAN, niinkuin Kretukka asian ilmaisi.
Ei kaikilla oo vaihtoehtoja, kaikki kun ei oo " syntynyt kultalusikka suussa" , että voisi vaan kotona olla, vaan on PAKKO mennä töihin jotta rahat riittäisi.
Meillä on esikoinen ollu tuon 1-5 pv viikossa tavallaan " virikehoidossa" , mies tosin tekee töitä kotona aamupäivät, tästä syystä lähinnä ollaaan hoitoon viety. Saa mies tehtyä töitä sen 3-5 h päivässä rauhassa, mikä on täysin mahdotonta jos tuo ylienerginen taaperoinen täällä riehuu.. :)
Aavaa ei, toistaiseksi ainakaan oo viety hoitoon eikä oo ainakaan lähiaikoina tarkoituskaan. Mä käyn töissä silloin ku mies on lasten kanssa kotona. Ja en todellakaan käy töissä siksi että HALUAISIN, tai ETTEN HALUAIS lapsiani hoitaa, vaan jokainen varmasti osaa päätellä MIKSI töissä käyn...
Että sellasta..
Ihanaa ja aurinkoista sunnuntaita kaikille!!!
Calathea
Meillä on viikonloppu mennyt pääasiassa sisällä kökkiessä, kun kaikki viikonloppusuunnitelmat menivät uusiksi lauantaiaamuna. Poika heräsi itkuisena ja syy selvisi pian, kun kuumeen mittasi. Pojalla oli heti aamusta kuumetta 38,5 ja iltapäivällä jo 39,7. Mitään muita oireita ei ole ja tänään kuumetta on ollut vielä 38,7. Vahvasti epäilen vauvarokkoa, eikös siinä ole oireena juuri tälläinen kuume ilman muita oireita? Onkos muita eloisia, jotka olisivat sairastaneet jo vauvarokon? Tosin diagnoosihan ei ole vielä varma, mutta silti odotan kuumeen laskevan alkuviikosta ja näppyjen ilmestyvän...alkuviikosta olemme siis viisaampia, toivottavasti ei poikaa tarvitse lääkäriin kiikuttaa.
Meidän piti tosiaan lähteä eilen aurinkoista päivää viettämään meren rannalle naapuriemme asuntovaunulle, mutta emme siis päässeet lähtemään. No, saimme vastineeksi sitten kaukaisia yllätysvieraita kylään, joten päivä meni heitä kestitessä. Itse pääsin myös tänään jumboilemaan, tarkoituksena ostaa itselle kesävaatteita. Lopputuloksena oli itselle nolla vaatetta ja pojulle kasa kesävaatteita.
Tällä kertaa vuorossa oli silkkaa omaa napaa, mutta sallinette sen. Nyt täytyy lähteä valmistautumaan saunaa lähtöön :)
Eloeppu
Olen tällä hetkellä niin negatiivisesti suuntaunut, mutta
En minäkään kultalusikka suusa ole syntynyt. Viisihenkisen yksinhuoltaja perheen kuopus (isä kuoli - ei jättänyt, kun olin vauva). Ei ollu edes kunnolla vaatetta päälle laittaa, muodista puhumattakaan. Siina vaan oppinut elämää ja sitä miten saa rahat riittämään. Töissä olen käynyt 12v saakka, jotta olen vaatteet saanu hagankittua. Kaiken opiskelun, ajokortit, asunnot olen itse maksanut. Viikkorahaa en ole koskaan saanut. Nykyääkään emme laskujen mukaan ole hyvätuloisia, mutta mielestämme meiltä ei mitään puutu. Omakotitalon lainaa maksamme ja selviämme kyllä sen aikaa kun kotona olen. Kiireettömyys ja lasten kanssa oleminen on nyt tärkeintä. Jotain varmaan on jäänyt pois, mutta emme ole vielä mieheni kanssa keksineet mitä.
Yleistyksiä puolin että toisin! Kiitos ja Anteeksi olkoon samassa lauseessa.
Kretu
Tiedän, että olen erittäin negatiivinen, mutta keskustelu saa minut entisä agressiivisemmaksi :) Pitää pitää ehkä kahden kuukauden tauko ja katsoa josko aurinko rupeaisi paistamaan meillekin.
Nekku kävi painamassa esciä
jamssa
Meidän 8v ja 6v pojat olleet kaksistaan tuon ajan muutamaan otteeseen. Ihan omasta tahdosta. Esikko ruhallinen ku mikä. Olen vannottanut, että ulos ei saa mennä. Rajaa onnettomuuksia ja kavereiden kanssa söheltämistä kun niissä tahtoo tulla aina riitoja ja vahinkoja - ainaski pojilla. Olen myös vannotanut, että kavereita ei saa päästää sisälle kun vanhemmat ovat poissa eikä tietysti outoja aikuisia. Olen sanonut että naapurin tädin luo pitää mennä, jos jotakin sattuu. Ja tietty se KÄNNYKKÄ, jolla voi soittaa äidille tai isille. Sillä myös teemme tarkistussoiton onko kaikki ok. Aluksi laitan 1½ tunnin elokuvan joka tappaa jo puolet ajasta. Kyllä dvdtä voi joskus apuna käyttää. Pojat ovat kyllä todenneet nytkö jo tulitta? Totta on että riippuu ihan lapsista.
Onko muita 10kk jotka käyttää vielä 60cm vaatteita - heh?
päivähoidosta...joo olen aina ollut sitä mieltä mitään nollaluokkaa ei tarvita. Kyllä sosiaalitoimi osaa sitten nämä oikeasti maksuttomat poimia. tai maksaa heidän laskut. Ne jotka tarvitsevat hoitoa kuntouksellisista syistä ovat yleensä terrveydenhuollon tai sosiaalitoimen asiakkaina. Näin maksukyvyn rajallisuus tai hoitoisuus tulee arvioitua muutenkin eikä nollaluokan lakkauttaminen tai rajaaminen kuitenkaan poista tai vaaranna tämän ryhmän hoitoon pääsyä. Niin ja sit nää virikelapset....kyllä virikepalveluja pitäisi ostaa yksityisiltä palvelujen tarjoajilta ja kunnallinen hoito pitäisi olla niille jotka sitä ihan oikeesti tarvii. Moni varmaan loukkaantuu, mutta kun ei vaan kuntien resurssit Kauniaista lukuunottamatta riitä takaamaan palvelua kaikille halukkaille. Kustanukset kun tuppaavat nousemaan...antaa olla en mä vaan kuitenkaan ymmärrä kun oon tällanen maalaistollo, joka hoitaa muksujaan itte ja vieroksuu töihin paluuta.... töitä kun riittää omalla saralla liiaksi asti...
no nyt saunomaan
Kretukka