~~~HELMISTEN viikonloppu~~~~
Linkki edelliseen pinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10435327&p=2&tmode=1&smod…
Linkki kasvupinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10431597&p=5&tmode=1&smod…
ja vielä esittelypinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10231732&p=14&tmode=1&smo…
Kommentit (17)
Ois sata hommaa mutta tekee mieli kirjottaa kun TIMBEKIN oli kysynyt noista meiän itkuista. *huokaisu* Kyllä meillä edelleen sitä on, päivät voi mennä hyvin mutta illat on levottomia, mutta ei enää sitä selkä kaarella tunti tolokulla huutamista, se loppui sillon 2 kk iässä kun lopetin maitotuotteet eikä tullut takaisin vaikka kuukautta myöhemmin otin ne takaisin.
Tässä pari päivää meni tosi hyvin, miehen kans juteltiin että miten Sampo nyt on rauhottunut niin sitten se otti ja itki eilen oikein kovasti taas. Kun heräs päikkäreiltä kolmelta päivällä niin itki sitten lähes koko illan! Rinta ei kelvannut eikä muukaan. Kun ei rinta kelvannu niin mies sano että annetaampa pullosta ja otti pakastimesta vanhaa maitoa. Poika söi sitä 3 PUSSIA!!!
Tuota rinnalla protestointia ja " rinnan hylkimistä" on kyllä tässä ollut jo useamman viikonkin. Mieshän heti tulkitsee sen niin että mulla ei tisseissä oo evästä ja nyt pitää ottaa soseet kehiin! Että mulla oli niin paha mieli koko illan että vielä 24.30 itkeskelin sängyssä... En mää mitään sulkaa hattuuni halua pitkästä täysimetyksestä mutta tuntuu etten itse oo valmis soseisiin, en halua että niihin päädytään TÄLLÄ TAVALLA! Kokisin epäonnistuneena imetyksessä!
Toisaalta melkein tiiän että eilen ei kyse ollut siitä vaan enemmän jotain ettei rinta vaan kelvannut ja kun pullosta saa niin pelottaa että kohta hylkää kokonaan rinnan =o(
Mää koitan saaha maidon lisääntymään pumppailemalla kuitenkin niin että tiiän että koko ajan on kuitenkin rinnassa myös poitsulle evästä.
Ennenhän mulla tissit suihkus ja oli täynnä, eikä ihme sillä lypsin lisäksi ja vein ne maidot luovutukseen! Rintatulehus ja antibiootti ja maito VÄHENI HUOMATTAVASTI! Tämä harmittaa niin pirusti! Senjälkeen ei maito oo enää lisääntynyt ja jos Sampo ois syönyt tuon lypsetynkin maidon niin tuossa vaiheessa ois joutunu ottaan lisämaidot kehiin kun radikaalisti maito väheni!
Mää en yhen päivän takia halua rynnätä suunapäänä soseisiin mutta päätin että kun 4 kk tulee täyteen niin alotellaan maistelemaan! Eli siihen on enää 10 päivää! Eilen koitin pesimistäkin ja yritän tässä kaikkeni että Sampo olis tyytyväinen niin että saisin miehelle vielä todistettua että kyllä sitä evästä on tarpeeksi! (ettei painosta soseiden kanssa)
Monet on täällä jo soseita alottanutkin, saan teiltä sitten neuvoa. Eikö se kuitenkin mene niin että pitkään vain muutama lusikallinen päivässä? Eli ei se sillon kertaheitolla mitään nälkäongelmaa poista?! Eikö sekaan laiteta omaa maitoa, kuinka vetelää siitä tehdään? Ja kun pakastatte jääpalarasioihin niin laitatteko siihen jo sen oman maidon sekaan että se on ihan valmista evästä vai pelkkää perunaa tmv niihin rasioihin? Kiitos =o) Näin pikkuhiljaa kun itse valmistaudun niin reilun viikon päästä olen valmis tähän muutokseen =o)
Yöllä meillä syödään edelleen 3 tunnin välein, aamuyöstä tiheämpään! Syökö KUKAAN MUU samanikäiset YHTÄ TIHEÄÄN?
TIMBE: Eli mää uskon sittenkin 4 kk maagiseen rajaan, enkä tuohon 3kk =o) Eli 10 päivän päästä meidänkin sensitiivi-Sampo muuttuu tyytyväisemmäksi! =o)
MYSSY/HATTU: Käytän aina. Vaikka taitaa meilläkin poika ahistua hatusta vaunuissa... Ei nuku siellä enää lain! Meillä nukutaan siis päikkärit sisällä. Aattelin kyllä viileemmällä kelillä taas yrittää!
MAHALLAAN NUKUTTAMINEN: Ei meillä nuku. (ei oo oikeen koskaan nukkunutkaan)
VESI: En anna.
ISOVANHEMMAT: Mun vanhemmat on " jo" 60 v. Silti erittäin hyviä lapsenvahteja, lapsenlapsia heillä on nyt 6 ja hoitavat tosi paljon. Ottavat toisen siskon lapset ihan vaikka viikoksi kerrallaan jos ovat ite lomalla. Isä hääkin syksyllä osa-aikaeläkkeelle. Miehen vanhemmat vasta 50 v! Ja heille ensimmäinen lapsenlapsi. Anoppiin luotan lapsenvahtina, tosin joskus taian olla " mustis" enkä välttämättä mielellään anna, tuntuu että ennemmin omalle äidille!?
KIRJAT: Minä kyllä myöskin haluan lukea, ja on meillekin ihan pienenä luettu ja sitten ite lukenut reilu 10-vuotiaana paljon. Mutta ei meillä vielä sentään. Mutta on meillä jo pari kirjaa saatu lahjana!
IMETYS: Juu tästä oli oikeen galluppikin, tuli niin pitkä tarina tuohon alkuun... Oisin ehkä haaveillu täysimetyksestä 6 kk ja että imetys kestäis ainakin 12 kk. No täysimetys nyt päättyy 4 kk, mutta toivottavasti osittaisimetys jatkuu vielä pitkään =o) tämä aihe mua niin pelottaa, en vaan oikeen etes tiiä miksi. Mää kokisin jotenkin epäonnistuneeni jos maito loppuis yhtäkkiä tai jotain semmosta...
Mutten siittä 4D:stä: se yks nainen imetti 2 vuotta ja siinä kerrottiin että imettää jopa 20 kertaa päivässä ja sitten yks päivä lopetti kokonaan. Eikö pitäis ennemmin vähitellen eikä noin yks kaks? Kumpiko on lapselle helpompi? Itselle varmasti ainakin helpompi vähitellen niin ei tissit sitten räjähä yhtäkkiä...
NAURU: Nauraa sillon tällön, ei läheskään päivittäin. Se on niin ihanan kuuloista =o)
Mukavaa viikonloppua, me lähetään huomenna lakkiaisiin ja sieltä anoppilaan ja vasta maanantaina paluu...
HANNELE + SAMPO 10 päivää vajaa 4 kk
pimu nukkuu ja pitäis siivota, koota uus pihakalusto ja leikata nurmikot. Huh - ja täällä minä käkin...
VESI: keittämättömänä menee, en ole edes ihan alussa keittänyt kun tarjosin vettä kovaan vatsaan. En ole myöskään keittänyt tutteja ja tuttipulloja kuin pakkauksesta ottaessani... Et näin epähygieenistä meillä, mutta toisaalta kraanasta tulee erittäin hyvälaatuista puhdistettua pohjavettä. Eli siinäkin on tietty isot erot eri alueilla minkä laatuista hanavesi on. Bakteriologisesti se kuitenkin lienee joka puolella suomea aikas turvallista vauvallekin.
HANNELE81: Tsemppiä sensitiivi-Sampon kanssa! Meillä mennään täysimetyksellä edelleen. Eilen söin ison tertullisen vihreitä viinirypäleitä, ja kolmen seuraavan syötön ajan tissit oli haljeta! En siis tiedä miten rypäleet lisää maidontuotantoa, mutta näin tosiaan tuntui käyvän. Meilläkin viime viikonloppuna tyttö sai hautajaisissa ihan täyden raivarin kun tarjosin rintaa. Sitten siirryttiin rauhallisempaan paikkaan syömään ja pitkään oli siinäkin ihan hermona ennenkuin rauhottui kunnolla imemään. Mystiset ovat vauvan ajatukset. Älä arvostele omaa äitiyttäsi imetyksen perusteella ja jätä miehen kommentit kiinteistä omaan arvoonsa. Etköhän sinä vauvaa kohta 4kk ruokkineena tiedä paremmin mitä hän on vailla.
SOSEISTA: perunaahan ei välttämättä kannata pakastaa ollenkaan kun se menee rakeiseksi. Tai sitten pakastaa sen esim porkkanaan sekoitettuna, jolloin säilyy paremman oloisena. Itse taidan melkeinpä tehdä sitten aikanaan niin, että perunaa en pakasta ollenkaan vaan sitä keitetään sitten vauvalle niinä päivinä kun itsekin syödään perunaa. Säilyyhän se sosekin pari päivää jääkaapissa. Bataatti on nykyään myös suosittua vauvanmössöissä, joskaan en itse sitä välttämättä käytä, koska on kallista perunaan verrattuna ja lisäksi makeaa ja totuttaa ehkä vauvaa turhaan makeisiin makuihin kun ruuat ei yleensä kuitenkaan ole makeita (paitsi ehkä porkkana). Ja kun noin vuoden iässä vauva siirtyy samaan ruokaan kuin muukin perhe niin harvoinpa meillä muutenkaan bataattia syödään. Siis syödään kuitenkin, mut tosiaan harvoin ja vain yhdessä tietyssä uuniruuassa.
KESTOLIIVINSUOJAT: uloimpana mulla on niissä puuvilla-pul niin että puuvilla tulee liivejä vasten niin pysyvät paikoillaan. Sitten yks flanellikerros, kolme pienempää flanellipylpyrää ja ihoa vasten vielä kaks flanellikerrosta. Koko suojan halkaisija 10 cm, pikkuimujen 7,5 cm. Ja olen tehnyt saumurilla niin, että ompelen nuo kolme kerrosta pikkuympyröitä yhdeksi lätyksi (näppärää kun piirtää vaan yhteen flanelliin sen ympyrän ja laittaa kolme kerrosta päällekäin ja saumuri leikkaa ne), jonka ompelen suoralla tikillä ristiin kiinni kahteen niiden päälle tulevaan flanelliin (jotka mulla edelleen tässä neliskanttisina paloina). Kosteussuojakankaaseen olen piirtänyt sen isomman ympyrän ja sitten vaan pistän palat päällekäin ja saumuri taas leikkaa ne reunat. Ihan nättiä tikkiä ei saa millään siihen kosteussuojakankaaseen jostain syystä eli huolittelulangat rempsottaa aina hiukan yli reunan.
Aiemmin laiton ihoa vasten paksua fleeceä, joka korvasi nuo kaksi flanellikerrosta. Muuten sisältö oli sama. Ja nuo ekat suojat tein ilman saumuria eli ihan vaan siksakkasin reunat. Toimii se niinkin, mutta flanelli hiukan rispaa hanakasti eli fleece on silloin varmaan parempi vaihtoehto. Hyvin ovat pesussa kestäneet ja mukavia käytössä.
Viime viikonloppuna silppusinkin sitten loput kosteussuojakangastilkut ja liivinsuojia syntyi varmaan 20 paria lisää... Tässä imetyksessä en niitä olisi itselle edes lisää tarvinnut, mutta innostun aina ompelemaan tilkut pois nurkista. Jos joku on kiinnostunut, niin vaikkapa 1,50/pari + pk voin niitä myydäkin.
Nyt myyntipuheet pois ja puutarhakalusteiden kimppuun!
Ai niin, eilen oltiin taas vauvakinossakin. Hienosti meni. Vauva katsoi leffaa puoleen väliin välillä kanssani nätisti seurustellen ja nukkui sitten suloisena sylissä lopun leffaa!
äippä + pimu 3,5+kk.
meillä vissiin aika samanikäiset vauvat - ja meillä syödään 1-3 tunnin välein (rintaa) ympäri vuorokauden. Joskus harvoin on yöllä joku yksittäinen pidempi jakso, mutta yleensä jää alle sen kolmen tunnin, ja aamuyöstä tihenee... aloitettiin soseiden anto, mutta hitaasti, lähinnä nyt vähän maistellaan niin että maha tottuu. aika rankkaa, kun mihinkään ei pääse eikä saa nukkua, mutta tuskin tätä kauhean kauaa enää jatkuu. ja maitoa tuntuu nyt tulevan reippaasti joten tuskin siitä on kiinni.
tsemppiä teille!
tokkopa ja pieninen 3,5 kk
Niin, aloiteltiin perunan maistelu tänään -ja tosi hyvin maistui. Ihan pikkiriikkinen määrähän sitä näin ekaks meni, mutta aloitettu on!
Ja Hannele: Meillä syödään myös tiheästi: 2-3 tunnin välein. Nyt on koko viikko mennyt yöt 2 tunnin syöntiväleillä ja kyllä väsyttää!!! Siinäpä yksi syy, miksi aloittelin jo nuo mössöt. Alma ei vielä ole sitä neljää kuukautta (synt. 11.2.), mutta josko nuo ajan kanssa edes pikkasen auttais asiaa... Toivoa sopii. Haaveena minullakin oli se puolen vuoden täysimetys, mutta tässä sitä ollaan. En kyllä suostu ottamaan huonoa omaatuntoa tai epäonnistumista itseeni, vauvathan on yksilöitä ja meidän neito tuntui olevan varsin valmis lusikkaruokaan. Kovasti aukoi suutaan uudelle lusikalliselle ja olis syönyt enemmänkin. Ilmeet oli kyllä hauskat syödessä :-)
Pää on taas niin tyhjä (väsymyksestä), että tämä virsi loppuu lyhyeen. Ai niin, perunastakohan johtuu vai mistä, mutta neiti on nukkunut kohta kaks tuntia päikkäreitä entisen 45min sijaan... Jee.
Viikonloppuja kaikille!!!
Timbe ja tytöt
Heippa vaan taas!
IMETYSASIAA: Ihan oikeasti, ei toi 2-3 tuntia ole mikään tiuha väli. Mun molemmat jäppiset söivät alusta asti ihan jopa 15 min. välein tai 2 tuntia! Rikulla oli tosin aika säännölliset yöt 5-6 tuntia ensimmäinen jakso, jolloin kaikki nukkuivat. Samu syö yötkin pääsääntöisesti tunnin välein. Siksi esikoinen oli tarhassa, koska osasin tähän varautua. Ja näin ollen oisin voinut aloittaa soseet jo kättärillä.... Hiukan vinoilua, sallinettehan. =)
Pojat ovat yleensä näitä rinnalla viihtyjiä, ja mä tarjoankin ensimmäiseen kitinään aina tissiä sitten vasta mietitään jotain muut syytä..,
Ei nyt taas ruokkimaan...
Jatkan kun ehdin.
T:Tea ja pojat
Ja voi ne tytötkin olla kovia syömään... Sit tuosta 4 kk aloitusiästä... Sehän on vaan ohje, eikä tee kenestäkään huonoampaa äitiä aloittaa soseiden harjoittelu aikaisemmin. Ennen sitä syötettiin kauravelliä jo kuukauden vanhoille ja hunajavettä vieläkin nuoremmille... Siis kohtuus kaikessa, äityttä ei voi suorittaa...
Mielestäni hyviä kriteereitä syömisharjoittelun aloittelulle kasvukäyrien lisäksi ovat mm: lapsen kiinnostuminen ruoasta (meillä Samu istunut mun sylissä, kun olemme syöneet ja viime aikoina kovasti huitonut lautaseen päin ja äännellyt öö-öö... Nyt vasta annoin, vaikka pari viikkoa näin tehnyt), lapsi yrittää itse tarttua ruokaan, maito ei täytä (esim. annettuasi rintaa useamman kerran ja lisämaitoa kanssa, lapsi edelleen tyytymätön tai suorastaan nälkäitkuinen (meillä oli pari iltaa tällä viikolla, ettei mikään auttanut ja päivälläkin oli ko. itkua). Kakan määrä poikkeaa huomattavasti niistä ns. hyvistä ajoista (siis parhaiten itse tiedät montyako vaippaa olet alkuaikoina viikossa/päivässä vaihtanut ) ja viime kädessä virtsankin määrä alenee. Esim samu teki ennen neljät niskapaskat/päivä, nyt kakkaa tullut noin joka kolmas-viides päivä ja vähän kerrallaan. Toki suolisto muutenkin alkaa toimimaan tasaisemmin.
Sit se maitomäärä aleneekin ihan oikeasti näillä paikkeilla, se myös muuttuu koostumukseltaankin. Kannattaa käydä imetystuki- nettisivustoilla, sieltä löytyy hyviä ohjeita.
Itse annan lapselle ruokaa, siksi että hän näyttää sitä tarvitsevan. Jatkan silti imetystä, joille hampaat toivon mukaan ei ole este. Rikulla puhkesi nelikuisena ekat alaetuhampaat ja hyvin silloinki pärjättiin... ;) ihan 11 kk asti.
no tämä tällä kertaa, älkääpä loukkaantuko, pyrin kanssa suoraan " puheeseen" . Ja voihan tämän aina jättää lukemattakin... ;)
Hauskaa viikonloppua!
Ollaan tosiaan lähössä reissuun ja siellä (anoppilassa) en todellakaan ala mitään soseiden kans värkkään joten siksikin haluan sitä soseiden alotusta siirtää ens viikkoon.
Lähinnä kai meillä ongelma on se rinnalla protestointi. Nytkin nälkäänsä itki selkeesti mutta ei kelvannut, kielsin miestä kuitenkin antamasta pullosta. Tuntuu että jos annetaan pullosta niin vähentää entisestään rinnasta syöntiä, onko tämä oikea ajattelutapa? En tiiä mitä tekisin huudatanko nälkäistä poikaa ja tarjoan rintaa jossa ruokaa kyllä riittäisi vai annanko pullosta OMAA pakastettua maitoa?! Pullosta sama maito kyllä kelpaa!!!
Niin tuntuu vain että monet vauvat nukkuvat jo pitkiä pätkiä, siksi kysyin syökö muut yhtä tiheään. Meillä päivisin syödään 1-2 h välein ja yöllä sitten se 3 h + aamuyöstä tihenee. Onhan meillä jossain vaiheessa nukuttu öisin eka pätkä 5 h mutta se jäi väliaikaiseksi jaksoksi vaan, ja KERRAN ON NUKUTTU 8 H! =o) Ja olihan täällä tosiaan paljon muitakin " tiheään syöviä"
Jotenkin itsestä tuntuu että ei ole mitään järkiä antaa SAMAA MAITOA pullosta kun sitä rinnassa olisi! Mutta raskasta on tuo jatkuva kitinä/huuto. Olllaan koitettu pesiä. Niitä viinirypäleitä pitäisi kai mennä ostamaan...
Huomenna vielä koko päivä juhlissa ja seuraavat 3 päivää muutenkin vieraassa paikassa, mua ahistaa... En jaksais kuunnella anopin neuvoja joka myös tietää kaikesta kaiken! Äitiinsä siis tuollot tuo mieheni, joka siis on myös imetyksen asiantuntija päivääkään ei tietysti ole imettänyt mutta tuntuu silti tietävän ;o)
HANNELE hieman alakuloisissa tunnelmissa
Moi Hannele!
Kuulostaa ongelmasi tutulta. Tässä muistelen ,sitä kun esikoinen oli lisämaidolla ja teki ihan samaa. Mä sit tein niin että annoin tuttipullosta n. 40ml ja katkasin nälän terävän kärjen, jonka jälkeen annoin rintaa/rinnat. Esikoinen ei koskaan ollut täysimetetty, ja nyt tällä kokemuksella uskon, että omamaitoni olis riittänyt, jos itkua oisin jaksanut hiukan pidempää kestää....Se pullo oli vaan nii helppo. Tosin Riku sai myös pulloraivareita... Jos yhtään lohduttaa.
Hauskaa reissua!
ps.tsemiä!
On tämä imetysaika ollut monenlaista vaihetta täynnä täälläkin. Ensin oli koliikkia, ellei se aika sitten ollut vatsavaivoja jotka johtuivat vaikka jostain mitä söin. Sitten tuli ongelmaksi suihkutissit ja rintaraivarit niistä, samalla ilmavaivoja paljon, kun suihkutuksen seassa nieltiin paljon ilmaa.
Yli 3kk ikäiseksi syötiin 1-3 tunnin välein, useimmiten 2 tuntia maksimi, yöllä tosin yksi pidempi - jopa 5 tunnin - väli.
Nyt lähestyy 4kk ja mennään päivä kerrallaan ihan tyhjän tuntuisilla nahkapussukoilla ja syödään 2 tissiä kerralla. Kummasti tuntuu riittävän silti, sillä syöntivälit on pidentyneet niin, että 2-3 tuntia päivällä ja yksi jopa 6-tunnin väli yöllä. Lisämaitoa on annettu kokonaista 20 ml ja sekin synnärillä, että päästäis kotiin. Kovin kiitollinen olen, että tisumaito on riittänyt, vaikka on se vissiin aika litkua noilla syöntitiheyksillä!
Kertokaas muuten ruuista puheen ollen, että miksi teette soseita itse? Tyhmääkin tyhmempi kysymys ehkä, mutta purkit kun vaikuttaa niin helpoilta ja melko lisäaineettomilta? Kiusaus olisi lähteä valmisruokalinjalle, mutta jos mitään parempaa puolta löytyy itse tehdystä, niin alan kyllä väsäämään : )
Meidän Millin voi sitten nähdä uudessa Vauva-lehdessä artikkelissa " uusperheen äitipuolesta äidiksi" . Siinä ei kyllä juuri meikäläisen naamaa näy - hyvä niin, eipä tässä näytettävää olekaan - ja sitten kuvaajalle kun toivoin, että olisi kiva ettei käsivarren tatuointi näkyisi, niin sehän on oikein zoomattu sinne kuvaan ja käsivarsi näyttää joltain painonnostajan sellaiselta...
Viikonloppuna lähdetään tutun lapsiperheen kanssa rannalle piknikille, kivaa! Mitenköhän Milli suhtautuu hiekkaleikkeihin?
Hauskaa viikonloppua kaikille : )
T: Sporttari ja Milli melkein 4kk
Ai niin sellainen havainto unohtui, että näillä helteillä kun käytän kankaisia liivinsuojia, niin puolessa päivässä jo niihin kertyvä maito lämmössä hautuu ja happanee ja alkaa haista kauhealle - onko muilla tätä ongelmaa? Pesen rinnat aamuin illoin ja toistaiseksi on riittänyt vaihtaa liivinsuojat 2 kertaa päivässä muttei näköjään enää. Tämän huomasin kun nälkäinen tyttö melkein otti nännin suuhun ja sitten peruutti taaksepäin ja alkoi kauhea huuto, väärä mauste ruuassa!
Täällä unikoulu jatkuu...
Nyt laitoin pojan jo ennen väsyitkua sänkyyn ja tuntuu aika rauhalliselta!
Söi siis n. 100ml velliä, eikä nukhatanut siihen, joten kokeeks vein sänkyyn kun kuitenkin hieroi jo silmiään ja haukotteli.
Välillä tuntuu, että poika itkee ihan sitä, että on liian väsynyt!
Meillä syödään välillä 30min. välein (päivällä) joten ei kuullosta tuo 2-3h.n syöntiväli kovinkaan lyhyeltä!
Lapsukaiset ne on niin erilaisia..
Tänään meni jo varmaan 4 lusikallista luumua ja alkoi poika jo aukoa kunnolla suutaan kun lusikka tuli suuta kohti! Hyvin tuntuu parissa päivässä hoksanneen, että ruokaa se on mitä suuhun tyrkätään, vaikka maistuu ja tuntuu kovin erilaiselta kun maito.
Joku kyseli miks tehdään itse soseet..
Minä teen (sitten kun kunnolla aletaan niitä syömään) ihan siitä syystä, että se tulee paljon halvemmaks ja voi tehdä vaikka ihan pienenkin satsin kerralla. Ei niissä kaupan purkeissa mielestäni mitään vikaa oo ja ihan käteviä ne on esim. reissussa, mutta kun kotona ollessa muun ruuanlaiton ohessa valmistuu myös vauvan ruuat niin teen ne itse.
....vauvan sängystä ei kuulu enää ähellystä, taisi nukahtaa!! Taitaa meidän unikoulu tuottaa tulosta ja tästä eteenpäin laitan pojan ajoissa sänkyyn!! Kiitos Timbelle vielä neuvoista!
Huomenna olis pikkuveljen valmistujaiset ja heti perään lakkiaiset.
Hääkutsukin saatiin kavereilta ja niitä päästään juhlimaan hetikohta muuton jälkeen, kivaa!
Alkoi tuo omakin mies jo puhua, että kai sitä pitäis meidänkin vihdoin mennä naimisiin! Ollaan yhdessä kuitenkin oltu jo reilu 10 vuotta.
Katsellaan kuinka tiukilla uudessa kodissa eletään vai jäiskö tileistä säästöön, että saatas joskus häät pidettyä.
..muuta en muista, nyt saunaan..
mammutti ja Peetu huomenna 3kk
Terveisiä Zoo-landiasta...oltiin eilen lasten kanssa mukava päiv siellä viettämässä.Kavereiden kanssa aika kuluu aina nopsaan. Meillä on tapana käydä viettämässä " retkisynttäreitä" kun omalla pojalla ja kaverin tytöllä muutaman viikon välein synttärit. Meillä on sellainen 4 äidin poppoo ja kaikilla samanikäiset lapset, tosin olen nyt ainut kenellä kolme, ja nähdään säännöllisen epäsäännöllisesti. Sellainen vertaistuki porukka ;o)
Sporttari: Kävin heti kurkkaamassa lehdestä jutun, en kyllä vielä ole ehtinyt lehteä lukea mutta onpas Milli suloinen! Ihana hymyilijä, ei vissiin kameraa pelännyt.
Hannele-81. Tsemppiä nyt Sampon kanssa ja luota vaan omiin tunteisiin. Et todellakaan ole huono äiti jos maito ei riitä, se ei ole mikään mittari! Meillä kans miehen kommentit ollut samanlaisia kun pojan kitinät vähän yöunta häirinnyt et kiinteät. Ja nyt kun ollaan kans se 4kk raja ylitetty niin aloitin kiinteät vaikka olin ensin ajatellut sitä 6kk:den täysimetystä. Mutta mun mielestä poika on nälkäisen näköinen...siis ei sillai itke mut tihentynyt tankkaaminen ja on kans tosi kiinnostunut ruuasta kuten joku toinen täällä kuvaili. Nyt kun olen illalla antanut velliä niin siinä toisten iltapala aikaan alkaa kiemurrella ja ihmetellä et missäs hänen iltapala viipyy...
Parina päivänä myös maissi sosetta maisteltu ja kelpasi paremmin kuin peruna josta tuli itku. Aloitin siis parilla teelusikallisella ja siitä pikkuhiljaa enemmän. Ja joskus pienikin ruokamäärä maidon lisäksi voi tehdä ihmeitä tosin nälkähän kasvaa syödessä ja pikkuhiljaa se vauvankin vatsa sitten tottuu ja tarvii enemmän...
Soseista sen verran et olen kans tehnyt itse kun on aika helppoa. Keittää ja soseuttaa ja jääpalarasioissa pakastaa. Helppo ottaa vaik perunan lisäkkeeksi porkkana kuutio tms. Myöhemmin sitten pakastettu lihakuutio kasvisten joukkoon jne. Mutta hedelmäsoseet ostan kyl purkkeina niitä en jaksa alkaa väsäilee..
Miehellä alkoi tänään kesäloma!!!Ihanaa kolme viikkoa perheen kanssa touhuilua ja lomailua! No on täällä kotona vielä kaikenlaista kun uusi talo ja lopputarkastus tarvis tänä vuonna pitää ja puolet pihastakin vielä ilman nurmikkoa =0/
Jaa mölystä päätellen lastenohjelmat alkaa olla lopuillaan...tarvii vissiin lähteä ulos auringonpaisteeseen.
calmus&pikkumies 4kk
hieno ilma ulkona. tänään ostetaankin sitten ruokakaupasta uusia perunoita ja syödään pitkästä aikaa lohta =D
maidontulokin ehtyi oikein kunnolla. kahtena iltana ei ole mitään saanut irti, niinpä maissivelli+maito illalla ja soseita ehkä alotellaan säännöllisemmin nyt.. tietysti vielä kokeillaan jonkun ehdottamaa viinirypäleitä ja ykkösolutta vielä..
SPORTTARI: kiva juttu teistä, ja milli oli aivan ihana kuvissa :) mielenkiinnolla luin koko jutun heti ja uskon että hankalaa on ollut alussa. onnea jatkoon! ;)
jaahas ja nyt Viivin kanssa päiväunille, hyvää viikonloppua
t.heidi ja viivi (3+kk)
sorry, taas ehdin vaan ihan muutaman sanan kirjottaa - oon kyllä lueskellut teidän jutut läpi mut kirjottaa en oo ehtinyt! kesä pitää kiireisenä!!
Mutta siis tosta maidon " vähenemisestä" . Mullakin jonkun aikaa herunut nyt maidonkerääjään paljon vähemmän ku normaalisti. MUTTA ei se näköjään sitä tarkota että maitoa vähemmän tulisi! Vauva nimittäin on vaan pidentänyt syöntivälejään ja ollut tyytyväinen!! Yöllä mennään jo (vaan) yhden syönnin tekniikalla ja päivisinkin tulee yli neljän tunnin pausseja. illat sitten kylläkin tankataan tissi suussa , valehtelematta tuntitolkulla, mutta eipä mulla mihinkään ole kiire :) (saa kattella hyvällä omalla tunnolla telkkaa ainakin sydämensä kyllyydestä..) Mulla ollut aina suihkutissit, mut tossa välillä ne eivät suihkunneet ihan niin paljoa. Mut sit yksi ilta vietettiin vauvan kanssa iho ihoa vasten ja vauva nukkui mun vieressä koko yön ilman yökkäriä - niin sen jälkeen on taas suihkunnut. Uskon siis että tolla kenguruhoidolla on todellakin vaikutusta. Kannattaa kokeilla!
meillä ei toivottavasti tarvitse kajota soseisiin vielä pariin kuukauteen, eli toivottavasti kesä piknikoidaan vielä tissimaidon voimalla :))
viherrys & poika 3,5 kk jotain..
Jep, meilläkin tuntuui loppuvan tuotanto. Samu tosin nukkuu mun vieressä ja välillä vaan vaippa päällä. Meillä on sisällä lähemmäs 30 c jonka vuoksi olemme näillä keleillä ihokkain nukkuneet. Mietin tässä, et mitä se sitten olis, jos Samu nukkuiskin pinniksessä niin kuin isoveljensä muinoin... Ehkäpä juuri siksi yömme ovat rikkonaisempia, mene ja tiedä.
Sit tosta sose jutusta. Tais Samu ihan oikeasti nälkäänsä syödä. Kun tänään sitten alkoi maito jälleen reilusti nousemaan (alkoholitonta olutta ja suklaata takaisin ruokavalioon) niin ei bansku tai muutkaan enää iltapäivällä kinnostaneet... ;) voisko olla, että nälkä lisää kiinnostusta oikeaan ruokaan ja kun tuotanto näillä paikkeilla muuttuu niin kuin maitokin niin sitä sitten helposti aletaan syöttämään soseita??? Meillä on tää korvikemaito/tuttipullo-ongelma enkä ole viitsinyt pumppailla maitoa, joten se oli kanssa bansku kokeiluun ajava tekijä. No lapsentahtisesti, eli jos maito kiinnostaa enemmän kuin ruoka, niin saakoon maitoa sitten...
Hieno ilma tosiaan! Olimme mekin ulkoilemassa tiheiden syöntien välissä. Esikoinen kävi isänsä kanssa mökillä (40 min ajomatka) ihmettelemässä muurahaisia ja muita ötököitä. Nyt Samu nukkuu toista tuntia ja Riku saa äidinkin huomiota. On poika tyytyväisen oloinen! =)
-no nyt kotitöitä puuhaamaan hiukan.. =)
Kyllä valmistuneita suosittiin ilmojen puolesta! Helpotti varmaan monenkin juhlijan oloa, kun sää salli ulkona olon!
Meilläkin veljen valmistujaiset ja yhdet lakkiaiset sujui hyvin, kaikki pojat oli kovin kiltisti juhlien ajan.
Unet jäi Peetulla aika lyhyiks, sellasia puolen tunnin pätkiä ja nyt olikin taas liian väsyny, kun laitoin nukkuun..voi olla että vielä herää iltatankkaukselle, mutta sit laitan kyllä taas ajoissa sänkyyn, ettei mene huutamiseksi!
Huomiseks on luvattu vielä lämpösempää kun tänään oli, joten lupasin noita isompia viedä uimaan järveen..itse en taida vielä uskaltaa.
Tänään Peetu sai soseena päärynää ja se maistuikin selvästi paremmin kun luumu. Taidan ottaa piakkoin sen perunan ja porkkanan ja ehkä sen maissinkin, niin saadaan noita unia vähän pisemmiks (ehkä).
Katsotaan kuitenkin ensin mitä täti sanoo neuvolassa.. jos kovasti vastustelee, niin siirretään myöhemmäks ja jatketaan luumulla ja päärynällä muutamaa lusikallista kerralla!
tällä erää ei muuta, mukavaa loppuiltaa!
mammutti ja Peetu 3kk
Huomenta vaan kaikille! Täällä tuulee, mutta aurinko paistaa ja taitaa paistaa nyt pitkään täällä etelässä! IHANAA!!! Tänään pitäisi käydä ostamassa vähän kesäkukkia ja istutella niitä sitten talon maalauksen ohessa viikonloppuna. Aidan rakennusta olisi myös tiedossa ja muuta sellasta mukavaa =) Voi olla ettei mua täällä kovin paljon näy ellen sitten myöhään illalla ehdi kipaisemaan koneen ääressä. No nyt kuitenkin vielä palaan noihin galluppeihin:
MYSSY/HATTU: Aikaisemmin kerroinkin meidän pipo-kammosta Ronjalla, mutta kun tuossa tuli tosiaan puheeksi auringonpistokset yms. niin en toki pidä hatutta Ronjaa ulkona jos siis ei ole vaunuissa!! Mutta vaunuissa en hänellä hattua pidä kun ei hän muuten nuku. Aika harvoin kyllä toistaiseksi ollaan ulkoilmassa muuten oltukaan kun ei tuota tyttöä jaksa jatkuvasti kantaa eikä rintarepussakaan ole tähän saakka viihtynyt. Kesällä varmaan laitamme sit viltin pihalle ja siinä varmaan hellehattu päässä sitten makoillaan (varjo päällä) mutta siis meillä myös hattu on isommilla lapsilla päässä aina kun ovat pihalla.
MAHALLAAN NUKUTTAMINEN: Ronja ei viihdy mahallaan vielä ollenkaan.
VESI: Ronja ei oikein ole tykännyt tuosta vedestä ja ihan kraanasta olen kyllä tuon veden ottanut. En muistaakseni kakkosellekaan enää keittänyt vettä.
ISOVANHEMMISTA:Täytynee tässäkin asiassa hieman puolustaa omia vanhempiani ettei tule taas väärää kuvaa heistä siis minä kyllä luotan heihin ja antaisin lapseni heille hoitoon, mutta he eivät valitettavasti omasta mielestään ole kyllin terveitä ja pirteitä jotta uskaltaisivat ottaa vastuun pidemmäksi aikaa lapsistani.
Täytyy myös todeta tämän gallupin myötä että totta tosiaan teidän monien vanhemmat ovat minun isosiskojeni ikäisiä, joten ymmärrän kyllä nyt paljon paremmin teitä, kun juttelette lasten hoidoista yms. Täällä tulee helposti ajateltua asioita siltä kantilta kun ne omalla kohdalla on!
IMETYS: Piti sanoa vielä noista hampaista eli älkää turhaan miettikö noita hampaita. Meillä on imetys kakkosen kanssa hampaiden kera (tuli 5kk) onnistui ihan hyvin eli kerran kun minä yritin turhaan antaa maitoa (siis tytöllä ei ollut nälkä) niin hän nappasi hampailla kiinni tissistä ja se SATTUI, minä tietysti karjaisin niin kovaa että hän pelästyi ja sen jälkeen ei ole pureskellut sillä tavalla ja imetys sujui oikein hyvin tuonne reilu vuoden ikään saakka, jolloin menin töihin!
Nyt ei sitten muuta taas ollutkaan mielessa. Viime yö meni meillä taas vähän niin ja näin eli koko yö syötiin vähän väliä, mistä lie johtuu taas tuokin kun monta yötä mentiin jo yhdellä syötöllä, HÖH! No tällaista tämä on, just kun joku juttu menee hyvin niin seuraavanä päivänä saattaa heittää ihan härän pyllyä koko homma=)
Nyt ulkoilemaan!
AURINKOISET VIIKONLOPUT KAIKILLE PERHEILLE TASAPUOLISESTI!
t.Kaisa ja Ronja 2½kk