Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olette kotikoulusta?

Vierailija
05.10.2026 |

Siitä on nyt polemiikkia.

Kommentit (525)

Vierailija
521/525 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää ajattelen, ei tarvitse olla koulussa jossa on ilkeitä ja kouluampujia.

Voihan niitä ilkeitä ja ampujia olla siellä kotonakin.  Elävältä voidaan polttaa tai tukehduttaa.

Vierailija
522/525 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö, kotikoulu ei mitenkään vähennä sosiaalisuutta, mitä täällä höpötetään? Tiedän joitain porukoita, jotka ovat muuttaneet toisia lähelle. Lapset viettää päivisin paljon aikaa keskenään. Lapset voi osallistua harrastuksiin, eihän kotikoulu niitä vie pois? Ja esim. musiikkiopistossa tai kuvataidekoulussa voi oppia paljon näistä aineista.

Lapset voi sosiaalistua muutenkin kuin koulussa. Naapureiden kanssa, harrastuskavereiden kanssa, sukulaisten kanssa, eri ikäisten ihmisten kanssa, tuttujen kanssa. Ei kai se koulu ole ainoa paikka missä ihmisiä tapaa. Lisäksi se, että jopa lähes 30 oppilasta samassa luokassa huutaa, onko se sosiaalisuutta. Ei, se on kuormitusta. Tähän päälle se, että kun asutaan koulun lähellä, melkein päivittäin siellä käy joko poliisiauto tai ambulanssi tms. Sosiaalistua voi niin monella tavalla. Kuulostaa totalitaariselta valtiolta, jos kaikkien on pakko uskoa, että yksi tapa on paras. Itse uskon ennemmin elämän yksinkertaisuuteen ja vanhan ajan kyläyhteisöihin. Ja oikeasti, yksikään aine edes yläkoulussa ei ole niin vaikea, ettei niitä osaisi opettaa tai opiskella itse. Olemme ostaneet itse kirjat. Samalla lapsi on oppinut tosi kivasti yläkouluikään tultaessa itseopiskelun taitoja ja tiedot on varmasti paljon laajemmat kuin keskivertoikäisillään. Kun paljon ehditään opiskella ekstraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/525 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööö, kotikoulu ei mitenkään vähennä sosiaalisuutta, mitä täällä höpötetään? Tiedän joitain porukoita, jotka ovat muuttaneet toisia lähelle. Lapset viettää päivisin paljon aikaa keskenään. Lapset voi osallistua harrastuksiin, eihän kotikoulu niitä vie pois? Ja esim. musiikkiopistossa tai kuvataidekoulussa voi oppia paljon näistä aineista.

Lapset voi sosiaalistua muutenkin kuin koulussa. Naapureiden kanssa, harrastuskavereiden kanssa, sukulaisten kanssa, eri ikäisten ihmisten kanssa, tuttujen kanssa. Ei kai se koulu ole ainoa paikka missä ihmisiä tapaa. Lisäksi se, että jopa lähes 30 oppilasta samassa luokassa huutaa, onko se sosiaalisuutta. Ei, se on kuormitusta. Tähän päälle se, että kun asutaan koulun lähellä, melkein päivittäin siellä käy joko poliisiauto tai ambulanssi tms. Sosiaalistua voi niin monella tavalla. Kuulostaa totalitaariselta valtiolta, jos kaikkien on pakko uskoa, että yksi tapa on paras. Itse uskon ennemmin elämän yksinkertaisuuteen ja vanhan ajan kyläyhteisöihin. Ja oikeasti, yksikään aine edes yläkoulussa ei ole niin vaikea, ettei niitä osaisi opettaa tai opiskella itse. Olemme ostaneet itse kirjat. Samalla lapsi on oppinut tosi kivasti yläkouluikään tultaessa itseopiskelun taitoja ja tiedot on varmasti paljon laajemmat kuin keskivertoikäisillään. Kun paljon ehditään opiskella ekstraa.

Millä todistuksella hän hakee sinne lukioon? Onko siellä tullut kenellekään vastaan se että onkin kotona jäänyt aukkoja rsi itse oppien on joku asia käsitetty väärin. Miehän osaan tämän  mutta osaakin väärin?

Steinerkoulusta tuli lukioon porukkaa jolla oli kiinni haromista tavallisesta peruskoulusta tulleisiin.

Vierailija
524/525 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä peruskoulussa muka päivittäin käy poliisiauto tai ambulanssi? han niin suuri vale kuin olla ja voi.  Kerropa edes suunnilleen, missäpäin Suomea.

Vierailija
525/525 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tämä ajatus perustuu ettei akateemisen ( joku mainitsi DI ja KTM) tarvitse tulla toimeen kaikenlaisten ihmisten kansa vaan voivat työelämässä pysytellä vanhempiensa opettamalla jalustalla yksin.

Peruskoulussa merkittävä osa luokkalaisista joutuu amikseen ellei opiskele esim. SYK:n eliittikoulussa. Miksi DI:n tai KTM:n pitäisi olla amisten kanssa tekemisissä työelämässä tai muuten? Varsinkin täällä pk-seudulla on tosi helppoa ajautua akateemiseen kuplaan.

Mistä tiesit tenavasi ala-asteaikaan jo hänestä tulevan niin viisas ja älykäs että paras pitää muista tenavista kaukana kotiopetuksessa?

Jos lapseni on lukenut puolet lähikirjaston lastenkirjoista ja osaa matikasta lähes koko alakoulun sisällön, niin miksi ihmeessä haluaisin laittaa hänet ympäristöön, jossa opetellaan kirjaimia ja numeroita?