Täysjyväriisi, valkoinen riisi vai joku toinen riisi? Mitä syöt?
Itse suosin täysjyväriisiä, vaikka mulla on valkoistakin kaapissa.
Kommentit (45)
Näissä tapauksissa valkoinen riisi on parempi vaihtoehto
Vaikka isossa kuvassa täysjyvä pesee valkoisen riisin mennen tullen, voi toisinaan olla järkevää valita lautaselle vähäkuituisempi vaihtoehto.
Esimerkiksi vatsataudissa valkoinen riisi voi olla vatsalle helpommin sulava vaihtoehto, koska mitä kuitupitoisempaa ruoka on, sitä enemmän ruoansulatus joutuu tekemään työtä pilkkoakseen sen. Ylipäätään herkkävatsaiselle valkoinen riisi voi sopia paremmin. Esimerkiksi ärtyvän suolen oireyhtymä IBS:ssä kuitu pilkkoutuu kehossa huonosti aiheuttaen erilaisia vatsavaivoja, minkä vuoksi valkoinen riisi voi olla vatsaystävällisempi vaihtoehto. Tämä on kuitenkin yksilöllistä.
Herkkävatsaisen kannattaa aina aloittaa kuitupitoisen ruoan lisääminen ruokavalioon asteittain ja totuttaa elimistöä siihen pikkuhiljaa.
“Suolistobakteeristo tarvitsee kuitua ravinnokseen, mutta jos on herkkävatsainen, se voikin aiheuttaa inhottavia sivuvaikutuksia, kun se bakteeristo lähtee sitä kuitua siellä pilkkomaan.”
Valkoinen riisi voi olla hyvä vaihtoehto myös ennen rankkaa urheilusuoritusta. Nopeita hiilihydraatteja sisältävä ruoka varmistaa, että kehon hiilihydraattivarastot ehtivät varmasti täyttyä ennen edessä häämöttävää treeniä.
Ei valkoista riisiä tarvitse muutenkaan täysin vältellä, sillä aterian kokonaisuus ratkaisee aina. Jos ruokavalio on kokonaisuudessaan todella kuitupitoinen ja terveellinen, sitä vähemmän painoarvoa yksittäisillä valinnoilla on, Salminen muistuttaa.
Vain valkoista. Täysjyväriisi on pahanmakuista pahvia. Lisäksi mun vatsa ei tykkää runsaasta kuidusta, tulee ripuli helposti. Täysjyvässä on myös huomattavasti enemmän myrkyllistä arseenia, koska arseeni kertyy jyvän pintakerrokseen, joka valkoisessa riisissä on poistettu.
Syön valkoista riisiä. On IBD ja IBS.
Harvemmin syön riisiä, mutta tänään meinasin. Kaapissa näkyy olevan täysjyväriisiä, sitä siis. Jasmiiniriisiäkin käytän.
Valkosta, imeytyy paremmin kun treenaan ja syön sitä paljon
Vierailija kirjoitti:
Vain valkoista. Täysjyväriisi on pahanmakuista pahvia. Lisäksi mun vatsa ei tykkää runsaasta kuidusta, tulee ripuli helposti. Täysjyvässä on myös huomattavasti enemmän myrkyllistä arseenia, koska arseeni kertyy jyvän pintakerrokseen, joka valkoisessa riisissä on poistettu.
Molemmat ne on pestävä silti, koska arseeni, mieluiten perunaa.
Vain perus-Risellaa. En halua kaappeihini vanhentumaan useita erilaisia riisipaketteja ja meillä tehdään aika ajoin riisipuuroa. Risella käy mainiosti myös risottoon enkä juuri ikinä tee riisisalaatteja. Olen lukenut joltakin palstalta myös japanilaiselta vaihto-oppilaalta, että se on sushiinkin yksi parhaimmista riiseistä Suomessa.
Syön riisiä aika harvoin. Täysjyväriisiä joskus. Pakastin se, kun härskiintyy muutamassa kuukaudessa.
Basmatiriisiä. En usko, että riisi on yhtään niin epäterveellistä kuin suomalaiset ravitsemustieteilijät väittävät (kookos on heidän ykkösinhokkinsa ja sitäkin käytän lähes päivittäin).
Vierailija kirjoitti:
Basmatiriisiä. En usko, että riisi on yhtään niin epäterveellistä kuin suomalaiset ravitsemustieteilijät väittävät (kookos on heidän ykkösinhokkinsa ja sitäkin käytän lähes päivittäin).
Riisi ruokkii miljardeja ihmisiä päivittäin. Sitä myös säilytetään huoneenlämmössä miljoonien aasialaisten toimesta joka ikinen päivä, kun nämä vievät eväät kouluun tai töihin jopa tropiikissa. Riisi on mainettaan parempi, käy lähes kaikille(sairaat, vanhat, pikkulapset, allergiset, keliaakikot, suolistosairaat ym.) sekä on edullista. Mutta: laitoskeittiöiden pitkäjyväinen riisi on omaan suuhuni karseaa, keitän vain puuroriisiä japanilaiseen tapaan! Riisiä pestään ja liotetaan kunnolla ennen keittämistä, lopputulos on herkullinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat ne on pestävä silti, koska arseeni, mieluiten perunaa.
Ei sitä valkoista ole mitenkään välttämättöntä pestä, toki jos sen hyvin vähäisenkin arseenin haluaa pois, niin voi pestä. Itse en viitsi. Täysjyväriisissä ainetta on keskimäärin 80% enemmän.
Riisi on kehitysmaalaisten ruoka. Pohjoiseurooppalainen saa riisiä syömällä vain pahan mielen ja riisitaudin. Ei ole ilmastoystävällistäkään.
Valkoinen riisi, koska se säilyy paremmin. Huuhtelen aina hanan alla ennen keittämistä, että ylimääräinen tärkkelys ja ympäristömyrkyt lähtee pois.
Vierailija kirjoitti:
Valkoinen riisi, koska se säilyy paremmin. Huuhtelen aina hanan alla ennen keittämistä, että ylimääräinen tärkkelys ja ympäristömyrkyt lähtee pois.
Ostat lentorahdilla tuotua riisiä, joka on kasvatettu puhdasta vettä tuhlaamalla ja luontoa patoamalla, ja sitten vielä tuhlaat lisää vettä pesemällä riisisi. Varmaan peset jauhenlihankin ja äänestät vihreitä. Veikkaan että olet myös kiihkeä vegaani.
Kauraa löytyy kotimaasta, puhdas luonto sitä suositaan. Ekologinen, järkevää ravintoa ei höttömöttöä.
En syö lainkaan riisiä. Turhaa höttöä riippumatta siitä onko tumma vai valkoisa.
Mitä väliä sillä sinulle oikeasti muka on mitä muut syövät? Koetko jotain ylemmyydentunnetta tai olevasi parempi ihminen syömällä täysjyväriisiä?
Kaalilaatikkoon laitan puuroriisiä, joskus ostan sushia.
Basmatiriisiä useimmiten. Tosin nyt jo pitkään tökkinyt kaikki riisi, ei oikein putoa.