Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies jarruttaa mökin kunnostamista, koska voi vaikka puu kaatua mökin päälle ja työ menee hukkaan

Vierailija
05.10.2026 |

Olen saanut mökin lahjana sukulaiselta, maksoin vain lahjaveron. Mökki on vaatimaton, mutta paikka ihana.

Ollaan pikkuhiljaa laiteltu sitä. Siistitty, raivattu pusikoitunutta pihaa, viety vanhoja romuja pois. Nyt ollaan päästy siihen, että aletaan laittaa itse mökkiä. Vähän maalia ja tapettia, lattian hionta ja maalaus, uusitaan huonekaluja. Mies on alkanut jarrutella, että kannattaako tehdä paljon mitään, että jos mökille käy vaikka myrskyssä huonosti, niin sitten harmittaa tosi paljon, että on tehty turhaa työtä. Uudet maalit ja tapetit ei nosta mökin arvoa yhtään, niin että vakuutuksista saisi sen enemppää. Minä taas tykkään ihan hirveän paljon jo siitä itse tekemisestä ja pienistäkin parannuksista. Kumman kannalla te olisitte?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökki on sinun, sinä päätät.

Jatkanpa. Toki, kun mies ei mökistä omista neliösenttiäkään, hänen ei ole mikään pakko osallistua sen kunnostamiseen.

Siis kun avioliiton aikanakin kumpikin puolisoista omistaa itse omaisuutensa ja saa siitä päättää itsenäisesti (p.l. yhteisenä kotina käytetty asunto). Se mökki ei siis ole mitenkään mystisesti muuttunut yhteiseksi omaisuudeksi missään vaiheessa, ellet ole osuutta miehellesi jatkolahjoittanut.

Niinhän se on, että avioliitossakin omaisuus on sen, kenen nimissä se virallisesti on, jopa se yhteisenä kotina käytetty asunto.

Avioeron sattuessa enemmän omaisuutta omistava joutuu kylläkin maksamaan tasinkoa köyhemmälle puolisolle (avio-oikeus).

Oli se omaisuus sitten mökki tai se koti, tai mitä tahansa omaisuutta.

Avioehtotapaukset ovat sitten oma lukunsa.

Harmihan se tietysti on, jos lahjaksi saatua mökkiään kunnostaa isosti omalla rahalla, ja avioeron sattuessa puolet mökin arvosta on aviopuolison (avio-oikeutta).

Ei olla kunnostamassa isolla rahalla ja muutenkin vain minun rahalla. Työn hukkaan meneminen oli se miehen pointti, 

ap

Itselleni tulee mieleen, että pohjustaa eroa.

Vierailija
22/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalit ja tapetit nyt eivät paljon maksa ja niillä saa siistiä jälkeä. Jos joku puu mökin päälle kaatuu, niin suurempi menetys on se mökki, kun ne maalit ja tapetit. 
Jos miehesi ei halua tehdä, niin tee itse tai palkkaa joku tekemään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä ollaan tähän asti tehty ja ollaan tykätty siitä yhdessä puuhastelusta ja siitä kun näkee miten paikka muuttuu kivemmaksi. En tiedä mistä tämä mielenmuutos johtuu. Kaikki raha mitä tähän tarvitaan tulee minulta tietenkin. Puiden kaataminen ei ole ihan yksinkertainen juttu, mökin takana on isoja puita, mutta ne on naapurin puolella ja tontti on muutenkin metsäinen. Ei ole mikään ongelma minun yksin tehdä,  mutta mies ei vaan osaa sitten toimettomana katsella vieressä, eikä anna minun käyttää hänen tiettyjä työkalujaan.

ap

Ei miehen tartte katsella vierestä. Jätä se kotiin.

Onko käynyt mielessä, että sillä on alkava dementia, jos kerran sen luonne/käytös on muuttunut? Sitäkö sä oikeasti täällä nyt ihmettelet eikä mökkiä? Vai trollailetko muten vain menemään kun ei elämässäsi tapahdu yhtään mitään.

Vierailija
24/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hyväksikäyttäjä. Häpeä jos osaat.

Vierailija
25/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökki on sinun, sinä päätät.

Jatkanpa. Toki, kun mies ei mökistä omista neliösenttiäkään, hänen ei ole mikään pakko osallistua sen kunnostamiseen.

Siis kun avioliiton aikanakin kumpikin puolisoista omistaa itse omaisuutensa ja saa siitä päättää itsenäisesti (p.l. yhteisenä kotina käytetty asunto). Se mökki ei siis ole mitenkään mystisesti muuttunut yhteiseksi omaisuudeksi missään vaiheessa, ellet ole osuutta miehellesi jatkolahjoittanut.

Niinhän se on, että avioliitossakin omaisuus on sen, kenen nimissä se virallisesti on, jopa se yhteisenä kotina käytetty asunto.

Avioeron sattuessa enemmän omaisuutta omistava joutuu kylläkin maksamaan tasinkoa köyhemmälle puolisolle (avio-oikeus).

Oli se omaisuus sitten mökki tai se koti, tai mitä tahansa omaisuutta.

Avioehtotapaukset ovat sitten oma lukunsa.

Harmihan se tietysti on, jos lahjaksi saatua mökkiään kunnostaa isosti omalla rahalla, ja avioeron sattuessa puolet mökin arvosta on aviopuolison (avio-oikeutta).

Riippuu siitä, miten omaisuusosa on saatu. Onko Ap saanut sen perinnöllä tai lahjana, jolloin testamentti, lahjakirja tai ap:n avioehto voi sulkea omaisuusosan avio-oikeuden ulkopuolelle.

On mahdollista myös tehdä avioehto nyt ja merkitä siihen, että mökki kuuluu ap:lle ja pysyy avio-oikeuden ulkopuolella. Tällöin omaisuus on turvattu ap:lle eronkin sattuessa ja jos hän sijoittaa rahaa siihen, se jää hänen hyödykseen eikä erossa puolisolle. Sitä ei huomioida omaisuuden erottelussa eli osituksessa.

Vierailija
26/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hukkaan heitetty aika hirvittää, jätä ukkko lojumaan kotiin sohvalle ja mene itse  mökille. Osta myös ne tarvittavat työkalut mökille.

Vierailija
27/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nämä mökit ole mitään kovin hyviä sijoituksia. 

Rahat kannattaa laittaa mielummin osakkeisiin. Niissä rahat tuplaantuvat muutamassa vuodessa ja sitten on myöhemmin kaksinkertaisesti rahaa laittaa remontteihin. 

Mutta remontoi sinä omilla rahoillasi ja omalla työlläsi nyt heti jos asia tuntuu sinusta tärkeältä.

Vierailija
28/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä hyväksikäytetty olo. Ei enää huvita mökkiäsi fixata. Enkä yhtään ihmettele. Varmaan olisi parempaakin tekemistä.

Vierailija
29/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puista kannattaa olla huolissaan, PAikalle voi pyytää hyvämaineisen, osaavan metsurin (yleensä korvausta vastaan), joka osaa nopeasti katsoa riskipuut. Myös naapurin puolelta. Lisäksi kaatumisriskeihin vaikuttavat lähialueen avohakkuut (jos sellaisia on) kuin myös onko ympärillä tarpeeksi tuulensuojaa, jolloin myrsky ei ulotu  liialla voimalla mökkinne tontille.
Järkevää on myös  kaadattaa puita liian läheltä taloa. Se maksaa kyllä, mutta jo pelkästään mökin kuivumisen ja tuuleentumisen vuoksi mökin pitää hengittää kuin jos metsä olisi vallannut sen joka puolelta. Ja jos katolle varisee neulasia niistä voi muodostua paksu, märkä matto ja pilaa kattoa vuosien ajan. Yms. 
Anna miehellesi vastuu metsurin tilaamisesta paikalle ja sitä myöten rauhaa. Hän näkee ehkä sellaista kunnostamisen tarvetta, joka on aiheellista ja vaatii myös kokonaisvaltaista ajattelua koko tontilta.

Vierailija
30/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi ei nyt joko ihan ymmärrä asioita tai sitten ei vain halua rempata.

Puun kaatuminen ei tuhoa koko mökkiä vaan korkeintaan vahingoittaa kattoa. Sen korjauksen vakuutus korvaa joten mökin arvolla ei sinällään ole mitään väliä. Jos katto vuotaa sitten samalla sisälle niin vakuutus  korvaa mökin palauttamisen siihen entiseen kuntoon. Joten edelleenkään mökin laskennallisella arvolla ei ole väliä.

Mikään työnne ei siis mene hukkaan.

Vierailija
31/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mikä työ tuossa menee hukkaan jos puu kaatuu. Jos sinulla on mökille normaali kohtuu kattava vakuutus, se korvaa vahingon sattuessa mökin kunnostuksen samaan kuntoon kun se oli ennen vahinkoa.

Vierailija
32/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myisin mökin jos jostain ostaja löytyy. Kauheita riesoja ovat nuo, ja kuten tässäkin aloituksessa tulee ilmi, niin ihan liikaa pahaa mieltä liittyy mökkeilyyn. 

Vierailija
33/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvaa miehellesi se hänen sinun mieliksesi tekemä työ jollakin hänelle mieluisalla tavalla niin ei mene työ hukkaan.

Vierailija
34/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehen pitää sinun mökkiäsi kunnostaa ja ilmaiseksi omilla työkaluillaankin vielä? Olet hyväksikäyttäjä.

Vierailija
35/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi miehen pitää sinun mökkiäsi kunnostaa ja ilmaiseksi omilla työkaluillaankin vielä? "

Koska mies on vaimonsa hyvinvointia ajatteleva rakastava puoliso jolla on moraalinen selkäranka. Eikä vain omia pennosiaan ja työmääräänsä laskeva vinkuja.

Vierailija
36/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korvaa miehellesi se hänen sinun mieliksesi tekemä työ jollakin hänelle mieluisalla tavalla niin ei mene työ hukkaan.

Suihinotot toimii aina.

Vierailija
37/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et tee itse? Yksin. Mihin sä sitä miestä tarvitset? Vai oletko sellainen läski keski-ikäinen nainen joka ei saa mitään itse aikaiseksi. Sellainen mielenterveyspotilas, joka syö itsensä hengiltä tajuamatta että kaulavaltimotukoksen ensioire on usein näkökyvyn menettäminen.

Varmaan se mieskin haluaa mökkeillä.. Ja nainen maksaa kaiken ei mene miehen rahoja.

Vierailija
38/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehen pitää sinun mökkiäsi kunnostaa ja ilmaiseksi omilla työkaluillaankin vielä? Olet hyväksikäyttäjä.

Ja mies varmaan maksaa sitten naiselle mökin käytöstä vuokraa, oletko ihan pelle?

Vierailija
39/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä ollaan tähän asti tehty ja ollaan tykätty siitä yhdessä puuhastelusta ja siitä kun näkee miten paikka muuttuu kivemmaksi. En tiedä mistä tämä mielenmuutos johtuu. Kaikki raha mitä tähän tarvitaan tulee minulta tietenkin. Puiden kaataminen ei ole ihan yksinkertainen juttu, mökin takana on isoja puita, mutta ne on naapurin puolella ja tontti on muutenkin metsäinen. Ei ole mikään ongelma minun yksin tehdä,  mutta mies ei vaan osaa sitten toimettomana katsella vieressä, eikä anna minun käyttää hänen tiettyjä työkalujaan.

ap

Ei anna käyttää työkaluja? Mitä muuta se ei anna sinun tehdä? Nähdä ystäviä? Käydä ulkona? 

Heitä pihalle tuollainen kontrolloiva pskiainen ja osta omat työkalut. 

Vierailija
40/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko puut mökin lähellä tontilla? Kaataa pois ne

Tämä, eli suurimmat ja lahoimmat puut mökin läheltä kaadetaan hallitusti, niin pelko on poissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme