Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies jarruttaa mökin kunnostamista, koska voi vaikka puu kaatua mökin päälle ja työ menee hukkaan

Vierailija
05.10.2026 |

Olen saanut mökin lahjana sukulaiselta, maksoin vain lahjaveron. Mökki on vaatimaton, mutta paikka ihana.

Ollaan pikkuhiljaa laiteltu sitä. Siistitty, raivattu pusikoitunutta pihaa, viety vanhoja romuja pois. Nyt ollaan päästy siihen, että aletaan laittaa itse mökkiä. Vähän maalia ja tapettia, lattian hionta ja maalaus, uusitaan huonekaluja. Mies on alkanut jarrutella, että kannattaako tehdä paljon mitään, että jos mökille käy vaikka myrskyssä huonosti, niin sitten harmittaa tosi paljon, että on tehty turhaa työtä. Uudet maalit ja tapetit ei nosta mökin arvoa yhtään, niin että vakuutuksista saisi sen enemppää. Minä taas tykkään ihan hirveän paljon jo siitä itse tekemisestä ja pienistäkin parannuksista. Kumman kannalla te olisitte?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puista kannattaa olla huolissaan, PAikalle voi pyytää hyvämaineisen, osaavan metsurin (yleensä korvausta vastaan), joka osaa nopeasti katsoa riskipuut. Myös naapurin puolelta. Lisäksi kaatumisriskeihin vaikuttavat lähialueen avohakkuut (jos sellaisia on) kuin myös onko ympärillä tarpeeksi tuulensuojaa, jolloin myrsky ei ulotu  liialla voimalla mökkinne tontille.
Järkevää on myös  kaadattaa puita liian läheltä taloa. Se maksaa kyllä, mutta jo pelkästään mökin kuivumisen ja tuuleentumisen vuoksi mökin pitää hengittää kuin jos metsä olisi vallannut sen joka puolelta. Ja jos katolle varisee neulasia niistä voi muodostua paksu, märkä matto ja pilaa kattoa vuosien ajan. Yms. 
Anna miehellesi vastuu metsurin tilaamisesta paikalle ja sitä myöten rauhaa. Hän näkee ehkä sellaista kunnostamisen tarvetta, joka on aiheellista ja vaatii myös kokonaisvaltaista ajattelua koko tontilta.

Voihan ne riskipuut naapurinkin puolelta, kartoittaa, mutta naapuri on silti se, joka päättää, mitä niille tehdään, jos mitään. Muutaman puun kaataminen ei ole taloudellisesti järkevää, jos kyseessä on metsämaa, joten miksipä metsänomistaja siihen ryhtyisi. Jos puut ovat naapurimökin tontilla, ne tarjoavat todennäköisesti näkösuojaa, joten naapurin suostuttelu niiden kaatamiseen voi olla melkoinen työmaa. 

Vierailija
42/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi tehdä ikinä mitään kun koska vain voi kuolla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä ollaan tähän asti tehty ja ollaan tykätty siitä yhdessä puuhastelusta ja siitä kun näkee miten paikka muuttuu kivemmaksi. En tiedä mistä tämä mielenmuutos johtuu. Kaikki raha mitä tähän tarvitaan tulee minulta tietenkin. Puiden kaataminen ei ole ihan yksinkertainen juttu, mökin takana on isoja puita, mutta ne on naapurin puolella ja tontti on muutenkin metsäinen. Ei ole mikään ongelma minun yksin tehdä,  mutta mies ei vaan osaa sitten toimettomana katsella vieressä, eikä anna minun käyttää hänen tiettyjä työkalujaan.

ap

Osta omat työkalut.

Vierailija
44/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mikä työ tuossa menee hukkaan jos puu kaatuu. Jos sinulla on mökille normaali kohtuu kattava vakuutus, se korvaa vahingon sattuessa mökin kunnostuksen samaan kuntoon kun se oli ennen vahinkoa.

Eikös naapuri ole vastuussa jos hänen tontillaan oleva puu kaatuu ja vahingoittaa mökkiäsi?

Itse vakuutin mökkini (lähes purkukuntoisen) juuri vastuuvakuutuksen vuoksi kun tontillani on puita jotka voisivat kaatuessaan vahingoittaa naapurin uutta ja kallista taloa.

Vierailija
45/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei vain halua nähdä vaivaa ja on keksinyt tuollaisen ohuen tekosyyn.

Omituista on, ettei hän anna sinun käyttää työkalujaan.

Tee tai teetä sinä se remontti ja nauti sitten mökistä miehestä välittämättä.

Vierailija
46/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos mies vahinkossa kaatuu pillun päälle ja 9 kk , sieltä ilmestyy itkevä vahinko, kuka korvaa?

Vierailija
47/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä ollaan tähän asti tehty ja ollaan tykätty siitä yhdessä puuhastelusta ja siitä kun näkee miten paikka muuttuu kivemmaksi. En tiedä mistä tämä mielenmuutos johtuu. Kaikki raha mitä tähän tarvitaan tulee minulta tietenkin. Puiden kaataminen ei ole ihan yksinkertainen juttu, mökin takana on isoja puita, mutta ne on naapurin puolella ja tontti on muutenkin metsäinen. Ei ole mikään ongelma minun yksin tehdä,  mutta mies ei vaan osaa sitten toimettomana katsella vieressä, eikä anna minun käyttää hänen tiettyjä työkalujaan.

ap

Se haluaa palkkaa siitä että tekee sinun omaisuudellesi parannuksia. Jos hän omistaisi puolet, ei olisi ongelmia. Miehet eivät tee ilmaiseksi toisen hyväksi yhtään mitään.

Vierailija
48/48 |
05.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi ilmaiseksi töitä tehdä?

Liitonmies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi