Onko kellään kokemusta maidonluovutuksesta sairaalaan?
Kommentit (5)
Voi olla esim. mahdollista, että maito tullaan hakemaan kotoa. Se on helpointa, sillä sitten sinun ei tarvitse miettiä pilaantuuko se kuljetuksessa. Tai jos joudut itse kuljettamaan, saat tarvittavat välineet lainaksi sairaalasta. Kun minä luovutin, lähetti haki joka kolmas aamu kolme pulloa ja antoi samalla kolme uutta, steriiliä pulloa tilalle. Turun seudulla (eli TYKSin alueella) oli silloin ainoastaan kymmenkunta luovuttajaa, vaikka maitoa tarvitaan koko ajan. Eli asia on tärkeä, hienoa että harkitset luovuttajaksi ryhtymistä. :)
Lääkkeiden käyttöä ja kovin voimakkaiden ruokien syömistä kannattaa välttää. Minulle ei kylläkään ruokien suhteen annettu mitään rajoituksia, mutta ajattelin itse, etten haluaisi pikkukeskosen saavan " maustemaitoa" enkä sitten syönyt mitään texmexiä tms.
desilitrakaupalla maitoa pois aamuin illoin, koska sitä suihkusi helposti tuttipullollisen verran ja jouduin aina suihkuttelemaan liikoja pois ennen kun vauva pystyi syömään.
Tajusin, että tilanne ei ole ihan tavallinen, kun luin tältä palstalta, miten vaikeaa monella on imetyksen kanssa ja miten joku kertoi, että oma keskonen oli saanut sairaalassa luovutettua maitoa ja kiitteli siitä. Otin yhteyttä sairaalaan, minut haastateltiin puhelimessa tarkkaan ja sen jälkeen kävin neuvolassa antamassa verikokeen, jota kautta vielä katsottiin, että minulla ei ole mitään tauteja.
Maitoa suihkuttelin ja pumppailin aamuin illoin talteen. Se pakastettiin ja viimeiset 1,5 vuorkautta ennen sairaalaan luovutusta laitettiin tuoreena pulloon. Kerran viikossa maitomies haki maidon ja vei sairaalan labraan, missä otettiin näytteet. Oma maitoni oli aina ihan mallikelpisen puhdasta. Olin hygienian kanssa TODELLA tarkka ja se vaati paljon ylimääräistä työtä. Ei niinkään siis se maidon luvoutus, koska kuten sanoin, sitä tuli ja tuli.
Luovutin muistaakseni 5 kk ja 81 litraa. Lopussa maidon määrä rupesi selvästi tasaantumaan ja jos olin väsynyt, alkoi olla vaikea saada mitään luovutukseen. Silloin oli aika lopettaa. Maidosta maksettiin litrahinta, jota en enää muista, mutta se oli verotonta tuloa.
Maitorahoilla ostin itselleni vaatteita, koska olin minimiäitiysrahalla. Sillä oli siis minun tapauksessa ihan taloudellistakin merkitystä. Tärkein anti oli kuitenkin hyvä mieli siitä, että oman vauvan hoidon rinnalla pystyi auttamaan muita vielä pienempiä vauvoja.
Alotin luovuttamisen vasta kun vauva oli 1,5 kk. Maidot pakastin ja vein n. kerran viikossa tai vähän harvemmin terveyskeskukseen, josta ne menivät Kuopioon. Itselläni yksi suurimpia syitä luovuttaa oli tieto siitä, että maito menee keskosille (tai mahdollisesti muillekin maitoa tarvitseville vauvoille). Toinen lapsistani syntyi keskosena ja toinenkin yritti tulla liian aikaisin, mutta pysyi masussa pitkän sairaalalevon johdosta.
Mulla maitoa tuli (ja tulee vieläkin) yli oman tarpeen, mutta toisaalta maidontulohan riippuu myös kulutuksesta. Jos olisin aktiivisemmin pumppaillut niin olisin enemmän tienannutkin. Olen paljon matkustellut nyt äitiysloman aikana ja se on tietenkin haitannut luovuttamista. Täälläpäin maidosta maksetaan 15,15e. Helsingissä käsittääkseni hinta on 17e.
Parhaiten maitoa tulee, kun ei ole liikaa stressiä, on nukkunut hyvin ja juo ja syö hyvin.
Jos vaan on mahdollista niin rupea ihmeessä luovuttajaksi. Työtä siinä kyllä on (pullojen ja lypsylaitteen osien keittelyt), mutta siihen tottuu nopeasti. Ja rahaakin saa vaivan palkaksi ja hyvän mielen!
kahdelta lapselta olen luovuttanut, yhteensä n. 190 l.
Työtä se on. Hygienian suhteen ei kannata luistella. Mutta kyllä sillä voi ihan hyvin tienatakin. Minä lypsin 2-3 krt/vrk. Maitoa tuli 8 -13 dl/pv luovutukseen, oman lapsen tietenkin täysimetin lisäksi.
Pitää muistaa syödä, juoda ja levätä riittävästi. Luovuttaminen sitoo melko lailla, mutta sitä kestää vaan aikansa.