Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tilastokeskus: Keskiverto suomalainen nainen käyttää vaatteisiin vuodessa 352€ ja mies 196€

Vierailija
04.10.2026 |

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/25812-finns-…

Onko tuo paljon vai vähän? Itsellä kipuraja per vaate menee jossain parissa kympissä tavallisena duunarina.

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyöt vähentäneet vaatteiden ostoa paljon. Ihan sama mitä kotona päällä.

Vierailija
102/120 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 50 euron kuukausittainen Sellpy -budjettti 9 kuukautta. 450 euroa vuodessa ja kaappi oikeasti pursuaa juuri oman näköisiä vaatteita ja kenkiä. Hyvä niin, sillä hamstraan luonnonkuidut ennen kuin polyesterisekoitteet valtaavat maailman ja kirppikset lopullisesti. Mulla muuten on täyspitkä a-linjainen villakangastakki, villaa 80%. Kirppislöytö parinkymmenen vuoden takaa. Ne olivat muodissa myös 90-luvun loppupuolella, en tiedä onko sieltä saakka säilyneitä. En löydä kaupoista mitään, sillä rakastan yksityiskohtia, värejä, kuoseja, kirjailuja, helmiä, strasseja, pitsiä ja paljetteja, kaikkea liehuvaa ja naisellisesti leikattua. Joo, kantis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteista puheen ollen, päätin hankkia tänä syksynä uuden talvitakin. Pari sataa olisi se summa. Olen katsellut ja huomannut tämä summa EI riitä mihinkään, vähintään kolme sataa tarvitsen ja sekin tekee tiukkaa. Vielä mainitsen ostin vuosi sitten välitakin Berliinistä ja maksoi 40e. Mitenkäs teillä, olisi kiva kuulla. 

Minä en omista yhtään talvi- tai välikausitakkia jonka ovh-hinta olisi ollut alle 200€ koska tuo on minimihinta jolla saa edes jotenkin laadukkaan ja tyylikkään näköisen takin jota tulee sitten käytettyä vuosikausia. 

Olen vain ostanut kaikki takit seuraavaksi vuodeksi kausialen päätöksestä kun jo pari kertaa alennettuun hintaan tarjotaan kantiksille vielä 15-20% lisäale.

Viimeisin hankinta täksi talveksi oli 220€ ohv-hintainen untuvatakki 68€ ja vuosi sitten todella paksu vedenpitävä talviparka 125€ hintaan kun ovh oli 390€. Täysin uusia ja juuri se koko ja väri jonka halusin. 

Kumpikin korvasi noin 15v käytössä olleen edeltäjänsä.

Vierailija
104/120 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt viime vuosina paljon rahaa vaatekaappini uudistukseen. Enää tarvin vain ylläpitoon mutta silti vuodelle naisena väittäsin että tulee meneen tonni ainakin keskiarvona esim kymmenelle vuodelle jaettuna, vaikka muutamaan vuoteen ei tarvi nyt uusia kenkiä eikä takkeja, mutta pelkkiä alusvaatteita ja urheiluvaatteita menee vuodessa useammalla satasella ja sitten kerran kymmeneen vuoteen se vaatekaapin isompi päivitys niin ei tonni tahdo edes riittää. Viimesen toista vuotta on mennyt tuo keskivertosuominaisen koko vuoden budjetti ihan kuukaudessa kun olen uusinut liki koko vaatekaapin.

Vierailija
105/120 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa jutussa näyttää menneen jotain melko lailla pieleen tai ainakin otsikointisi on aivan metsässä.

Vierailija
106/120 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö osteta enää kauden jälkeen kirppareilta vaatteita? Löysin kesällä pari hyvää untuvatakkia 5e/kpl. Nyt kauden alussa vastaavista pyydetään 20-30e.

Vierailija
107/120 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa jutussa näyttää menneen jotain melko lailla pieleen tai ainakin otsikointisi on aivan metsässä.

Totta. Oikea luku vuonna 2023 näyttää olleen 720 euroa per kärsä vaatteisiin. Ja kenkiin jotain 170 egee.

Vierailija
108/120 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten vaatteet ovat yleisesti paljon klassisempia kuin naisten vaatteet. Jos on  siistit 5 vuotta vanhat chinot ja hyvälaatuinen neule, ei niistä erota yhtään miltä vuodelta ovat. Klassisia, tyylikkäitä naisten vaatteita on paljon vaikeampi löytää, trendit jyräävät liikaa niiden suunnittelussa.   Miesten vaatteet esim. Stockalla vuodesta toiseen samoja malleja. Toivoisikin, että suomalaiset miehet keskittyisivät enemmän laatuun. Tuolla hinnalla ei kyllä kovin kummoisia vermeitä hankita. Katukuva on kovin tylsä ja väritön. Ero näkyy jo Ruotsissa, meillä tuntuu, että tyyli on seikka, mikä ei merkitse mitään, pelkkä käytännöllisyys ratkaisee, ja noiden kahden ei tarvitse sulkea toisiaan pois, voi olla sekä että! 

Nyt täytyy kyllä olla eri mieltä. Lähinnä siis tuosta miesten vaatteiden klassisuudesta eli "ajattomuudesta". Otetaan esimerkiksi vaikkapa sinunkin mainitsemat chinot. Riippuu nimittäin aika paljon miltä muodin aikakaudelta ne chinot on hankittu; oliko ne reisiä nuolevat slimfit-tyyliset,  kenties relaxed-tyyliset teltat, nykymuodin barrel-tyyliset vai mahdollisesti bootcut-tyyliset? Kaikki näistä olivat chinoja, mutta jalassa ne näyttää ihan erilaisilta ja luo aivan omanlaisensa tyylin. Entäpä mikä näistä oli se klassinen chino-malli? Aivan, ei mikään, koska klassisia vaatteita ei ole edes olemassa. Koko "klassinen tyyli" on täysi oxymoroni. Vielä hurjemmaksi ero venyy, jos vertaamme vaikkapa barokin ajan miesten pukeutumista vs. 50-luvun garygrantteihin. Kumpi noista on klassinen tyyli? Aivan, jälleen kerran ei kumpikaan, koska - toistaen itseäni - mitään klassista miesten tyyliä ei ole olemassakaan. On vain nykyhetki trendeineen ja menneisyyden trendit. Tulevasta emme tiedä.

Vierailija
109/120 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Oikea luku vuonna 2023 näyttää olleen 720 euroa per kärsä vaatteisiin. Ja kenkiin jotain 170 egee.

Vuonna 2024 suomalainen käytti vaatteisiin keskimäärin 740 euroa, kenkiin 184 euroa ja kodintekstiileihin 92 euroa

Tässä se alkuperäinen juttu ihan suomeksi:

https://www.stjm.fi/tekstiili-ja-muotiala-suomessa/tilastot/kuluttajama…

Vierailija
110/120 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee vuodessa vaatteisiin ehkä pari sataa. Olen mies.

Vierailija
111/120 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläkin hetkellä päällä on 22 vuotta vanha paita. Mutta kasvaville lapsille pitää ostaa säännöllisin väliajoin vaatetta. Eli onko kyse siitä, että naiset ostavat itselleen enemmän/kalliimpia vaatteita kuin miehet, vai onko kyse siitä, että lasten vaatteidenkin hankinta kaatuu yleensä naisen hartioille?

Vierailija
112/120 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2024 suomalainen käytti vaatteisiin keskimäärin 740 euroa, kenkiin 184 euroa ja kodintekstiileihin 92 euroa

Jännä juttu, että näyttäis ainoastaan yksi aiemmista keskustelijoista huomanneen miten pielessä APn otsikossa nuo luvut olivat :-)

Vierailija
113/120 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli vanha juttu. Kuvittelin ap:n tarkoittavan luvuillaan nykyaikaa mutta saattoihan hän vain heittää luvut hatusta ja katsoa moniko tarkastaa lähteen.

Vierailija
114/120 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee vuodessa noin 50-100 euroa.
t. 55v nainen

Vierailija
115/120 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kateellinen miehille jotka pärjää juhlapukeutumisessä yleensä yhdellä puvulla kesät, talvet, häät ja hautajaiset. 

kyllä nainenkin pärjäisi, mutta sen pitää ostaa 30 juhlavaatetta ja kun tulee juhla, niin mikään niistä ei naiselle kelpaa, vaan pitää taas tilata pari vaatetta lisää

Mä olen tehnyt sen ratkaisun, että joihinkin kutsuihin vastaan rohkeasti kieltävästi. Selvää säästöä, kun ei tarvitse miettiä juhlavaatteita eikä lahjaa.

Mulla oli yhtenä kesänä kolmet häät. Kaikkiin menin samoilla mustilla suorilla housuilla ja harmaalla jakulla. Yksiin ostin uuden juhlavamman paidan, koska oli tiedossa niiden olevan vähän paremmat häät. Eli häävaatteisiin kului 40€. Ja saman verran jokaisen parin lahjatilille. Ja jäi kyllä hyvä fiilis, sillä rahaa ei kulunut älyttömästi. Itse en edes muista mitä kenelläkin oli päällä noissa kolmissa häissä. Eli kukaan ei muista mitä minulla oli.

Rohkeasti vaan samoilla vaatteilla juhlat läpi. Pääasia on se, että vaatteet on siistit. 

Häissä mustat vaatteet ovat kyllä todella tökeröä. Se tarkoittaa, että olet pahoillasi häistä. 

Vierailija
116/120 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kateellinen miehille jotka pärjää juhlapukeutumisessä yleensä yhdellä puvulla kesät, talvet, häät ja hautajaiset. 

kyllä nainenkin pärjäisi, mutta sen pitää ostaa 30 juhlavaatetta ja kun tulee juhla, niin mikään niistä ei naiselle kelpaa, vaan pitää taas tilata pari vaatetta lisää

Mä olen tehnyt sen ratkaisun, että joihinkin kutsuihin vastaan rohkeasti kieltävästi. Selvää säästöä, kun ei tarvitse miettiä juhlavaatteita eikä lahjaa.

Mulla oli yhtenä kesänä kolmet häät. Kaikkiin menin samoilla mustilla suorilla housuilla ja harmaalla jakulla. Yksiin ostin uuden juhlavamman paidan, koska oli tiedossa niiden olevan vähän paremmat häät. Eli häävaatteisiin kului 40€. Ja saman verran jokaisen parin lahjatilille. Ja jäi kyllä hyvä fiilis, sillä rahaa ei kulunut älyttömästi. Itse en edes muista mitä kenelläkin oli päällä noissa kolmissa häissä. Eli kukaan ei muista mitä minulla oli.

Rohkeasti vaan samoilla vaatteilla juhlat läpi. Pääasia on se, että vaatteet on siistit. 

Häissä mustat vaatteet ovat kyllä todella tökeröä. Se tarkoittaa, että olet pahoillasi häistä. 

Kyllähän häissä yleensä sulhasen "elämä päättyy". Hautajaiset vain vahvistavat asian lopullisesti

Vierailija
117/120 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei pärjää ellei ole joku pitkäaikaistyötön landepaukku. Uramies tarvitsee huomattavasti laveamman vaatevalikoiman alkaen irtotakista muutamaan hyvin istuvaan pukuun (ei pakko olla mittatilaus tai räätälin tekemä).

Vierailija
118/120 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu, että näyttäis ainoastaan yksi aiemmista keskustelijoista huomanneen miten pielessä APn otsikossa nuo luvut olivat :-)

Tuossa AI-linkissä sukupuolten eroja kulutuksessa ei ole eroteltu mitenkään. Jos nainen käyttää keskimäärin 400 ja mies 199

Vierailija
119/120 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

...rahakasta sakkia. Varmaankin niitä kermaperseitä (kok) ?

Vierailija
120/120 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isorintaiselle pelkästään rintaliivit maksaa satasen. Yksillä liiveillä ei pärjää, jos urheilee.

Pienempirintaisena hyvät urheiluliivit on löytyneet Lidlistä, 7,99 e/kpl, joten ei ole kaikille noin valtava panostus.

Jos on pienet tai olemattomat tissit ei välttämättä tarvitse liivejä ollenkaan. Mitä isompi koko sitä isompi kuluerä se on. Miehillä ei tuotakaan ongelmaa ellei jotkut jättimäiset miestissit.

Heh, sanoo kateellinen läs ki. Mene lenkille? Minulla nälyvät vatssalihakset ja A-kupin rinnat. Mieti vähän jos olisin ilman rintsikoita, törröttäis paidan läpi vaikka olen yli 30v. Näin meillä, jotka aina liikkuneet, eikä porsasteltu sohvalla sipsipussin kanssa kuin navettaeläimet.

Mä juoksen puolimaratoneja ja mulla näkyy vatsalihakset. Rinnat ovat silti isot d-kuppia ja vaativat hyvät liivit. 

Mikä aivovammainen olet?