Itsepalvelukassoilla asioineet hämmästyvät, kun poliisi soittaa tästä virheestä
https://www.is.fi/digitoday/art-2000012316238.html
"Asiakkaiden erehdys työllistää poliisia ja kauppoja.
Käytännössä asiakas on vilauttanut maksupäätteelle korttia, jossa on sekä etu- että maksukortti. Vilautus on tehty kuitenkin vain kerran, jolloin pelkkä etukortti on rekisteröitynyt järjestelmään. Tapauksia on pystytty todistamaan valvontakameroiden nauhoilta."
Jos antaa korttitietonsa ja on selvästi tarkoitus ollut maksaa, niin miksi kauppa vaivaa asiassa poliisia?
Voisikohan toimia siten, että kauppa ottaisi yhteyttä asiakkaaseen, ja pyytäisi kaupalle selvittämään asian, tai lähettäisi vain laskun ystävällisellä saatekirjeellä, että tämmöinen vahinko on tapahtunut?
Vaikea kuvitella että kukaan antaisi omia tietojaan korttia vilauttamalla, ja tarkoituksena varastaa.
Ja tämä vielä:
"Toiminta itsepalvelukassalla saattaa olla asiakkaille hämmentävää, sillä joissakin tapauksissa nykyään riittää yksi mobiililaitteen näyttö maksupäätteelle. K-ryhmä ilmoitti viime viikolla, että Nordean Mastercadeilla ja Applen tai Googlen mobiililompakolla riittää yksi näyttökerta."
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Miten pääsee ilman kuittia pikakassojen porteista läpi?
Tätä mietin minäkin.
Kauppiaan itsepalvelukassajärjestelmä meni johonkin vikatilan puolessa välissä ostoksia, olisi vissiin pitänyt olla itse tekninen tuki ja painaa 'ok' tai jotain. No vein ostoksia silti loppuun sen viivakoodin läpi vaikka ne ei hintoja lukeneet ja maksoin sen mitä kassa sanoi.
Edes niillä valvojilla ei ollut mitään sanottavaa, kun lähdin ostokseni kanssa puoleen hintaan. Jos kaupoias rakentaa itsepalvelukassoja,,se leikin kestäköön. Itse voisin asioida ihan perinteisellä hihnakassallakin entiseen tapaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mietin minäkin.
Koska kaikissa kaupoissa EI ole (vielä) niitä portteja!!! Eikö se mene sinne paksuun kalloon??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaupat satsaavat yhä enemmän itsepalveluun, on selvää, että inhimillisiä virheitä tapahtuu, ja niistä aiheutuu taloudellisia menetyksiä kaupoille. Ei se henkilökunnan vähentäminen tule niin halvaksi kuin kuvitellaan. Tai sitten pitää luoda tekniikka, jossa virheitä ei voi tapahtua.
Plussa -kortti luetaan kahteen kertaan.
Pitää ensin näyttää bonuskortti, sitten skannata ja sitten maksaa. Menee kaikki oikein.
Mulla on plussa liitetty maksukorttiin. Hoituu samalla kaikki.
Minulla ei hoidu kerralla. Ensin laite lukee plussakortin ja sitten uudestaan maksukortin. Sehän ei tiedä, aionko maksaa sillä maksukortilla vai jollain toisella.
Joskus se voi lukea kolmeen kertaan etukorttitiedot, joten en ihmettele mikäli jollain kiireisellä saattaa jäädä huomaamatta. Idioottimainen systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Olen hiljattain pari kertaa lähtenyt kassaltakin pakkaamaan ostoksia maksamatta.
Luulen että S-ryhmä muutti maksuautomaatteja siten että sekä bonuskortin lukemisesta että maksamisesta tulee täysin samanlainen blip-ääni ja asiakas olettaa maksaneensa kun bonuskortti on näytetty.
Nyt sitten hoitavat huonon käyttöliittymäsuunnittelun seurauksia poliisilla.
Minä en kuuntele piipauksia, minä katson näyttöä, joten aina tulee maksettua, piippasi joku jossain tai ei. Tietty sokeille hankalaa, mutta me näkevät voimme käyttää näköaistia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaupat satsaavat yhä enemmän itsepalveluun, on selvää, että inhimillisiä virheitä tapahtuu, ja niistä aiheutuu taloudellisia menetyksiä kaupoille. Ei se henkilökunnan vähentäminen tule niin halvaksi kuin kuvitellaan. Tai sitten pitää luoda tekniikka, jossa virheitä ei voi tapahtua.
Plussa -kortti luetaan kahteen kertaan.
Pitää ensin näyttää bonuskortti, sitten skannata ja sitten maksaa. Menee kaikki oikein.
Ei tarvitse kuin kerran, jos Plussa ominaisuus on laitettu pankkikorttiin.
Mistä se pääte tietää, että maksan myös sillä pankkikortilla enkä jollain toisella? Ainakin meillä itsepalvelukassa lukee ensin plussat ja vasta sitten maksun, korttia voi vaihtaa välissä, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko jossain portittomia kauppoja?
En ole vielä nähnyt.
Ehkä joku livahtaa toisen kannoilla ulos.
Minun paikallisessa Alepassani ei ole mitään portteja pikakassojen jälkeen. En usko että on ainoa tuollainen paikka.
Vierailija kirjoitti:
varastamisyrityksiä ovat..
Eikä vain yrityksiä, vaan varastamista, jos kerran kaupasta on lähdetty maksamatta. Poliisi on silloin oikea osoite kaupan soittaa.
Tarkistaako kaippa jokaisen oston kuvanauhalta? Jos tiedossa olisi, että vain satunnaisia tarkistuksia tehdään ja maksamattomuudesta ei seuraa muuta, kuin ap:n ehdottama ystävällinen muistutus maksaa tai lasku kotiin, niin mitä luulette, alkaisiko ihmiset enemmän kokeilla onneaan? Että jos kävisikin niin, että kun "unohtaa" maksaa, niin on 50-50 mahdollisuus tuleeko laskua perässä vai ei. Jos tuleekin, ni maksaa vaan pois.
Ihmeen moni tuntuu olevan sitä mieltä että on ok yrittää varkautta ja että kiinnijäämisen jälkeen riittäisi vain että maksaa tuotteen. Ei ravintolassakaan ole portteja. Lähteekö nämä samat ihmiset maksamatta sieltäkin ja sitten ihmettelevät "unohtaneensa", kun perästä kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös siellä ole ne portit, joista ei pääse ulos ennenkuin näyttää kuittia? Miten se poistuminen sujuu jos ei ole maksanut ostoksia ja saanut kuittia?
Ei joka kaupassa ole mitään porttia, meidän pienessä lähikaupassakaan ei ole, sieltä voi ihan vapaasti kuititta kävellä ulos.
Ai? En muista tuollaista. Ainakin kaupoissa, jossa olen käynyt on ollut itsepalvelupiolella portti, joka aukeaa kuitilla. Miten just portittomissa sitten tapahtuu noita virheitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hiljattain pari kertaa lähtenyt kassaltakin pakkaamaan ostoksia maksamatta.
Luulen että S-ryhmä muutti maksuautomaatteja siten että sekä bonuskortin lukemisesta että maksamisesta tulee täysin samanlainen blip-ääni ja asiakas olettaa maksaneensa kun bonuskortti on näytetty.
Minä en kuuntele piipauksia, minä katson näyttöä, joten aina tulee maksettua, piippasi joku jossain tai ei. Tietty sokeille hankalaa, mutta me näkevät voimme käyttää näköaistia.
Prismoissa on NFC siru sijoitettu uudemmista lukulaitteissa näytön päälle, joten kortti tai puhelin peittää itse näytön. Vanhoissa luku tapahtui sivusta, mikä sekin oli huono, koska piti taiteilla faceid:n kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hänkin varmaan olisi liian korkean hinnan nähnyt. Sokeus iskee, kun pääsee halvemmalla. Sitten vaan ollaan ihan tyhmänä, että en mä huomannut. Eivät varmaan katso maksupäätteeltäkään koskaan summaa. Piip piip piip, ja Herran haltuun mitä lähtee tililtä. Toisaalta, kolme sivua jankutusta jostain pikakassojen porteista, niin miten paljon voi vaatia?
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen moni tuntuu olevan sitä mieltä että on ok yrittää varkautta ja että kiinnijäämisen jälkeen riittäisi vain että maksaa tuotteen. Ei ravintolassakaan ole portteja. Lähteekö nämä samat ihmiset maksamatta sieltäkin ja sitten ihmettelevät "unohtaneensa", kun perästä kuuluu?
Viimeksi yritin sitä Alkossa. En tajunnut, että kortti kysyi koodia. Enkä kuunnellut mitä kassa minulle sanoi. No siellä en päässyt sen pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös siellä ole ne portit, joista ei pääse ulos ennenkuin näyttää kuittia? Miten se poistuminen sujuu jos ei ole maksanut ostoksia ja saanut kuittia?
Ei joka kaupassa ole mitään porttia, meidän pienessä lähikaupassakaan ei ole, sieltä voi ihan vapaasti kuititta kävellä ulos.
Ai? En muista tuollaista. Ainakin kaupoissa, jossa olen käynyt on ollut itsepalvelupiolella portti, joka aukeaa kuitilla. Miten just portittomissa sitten tapahtuu noita virheitä?
Niinpä. Mystistä. Joko joku sanoi, että ihmettelee, miten porttien läpi pääsee ilman kuittia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alepoissa ja osassa s-marketteja ei ole portteja. Kaikissa prismoissa ja joissain s-marketeissa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko jossain portittomia kauppoja?
En ole vielä nähnyt.
Ehkä joku livahtaa toisen kannoilla ulos.
Omalle kohdalle on osunut vaikka kuinka monta portitonta kauppaa. Yleensä pieniä joissa on tyyliin yksi itsepalvelukassa.
mäkin hain ja sain s pankin kortin ja ihmettelin kassalla kun se ei ottanut sitä maksua vaikka piippasi, sitten hokasin että otti ensin bonarit ja sitten piti vielä toiseen kertaan vilauttaa. joten en ihmettele jos kiireessä ostaa tai väsyneenä ja jää maksamatta jos ei oo kuittiporttia.
Vilautin kerran itse palvelukassalle ja pian poliisi soitti.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin alepa on mun lähellä
Semmoinen että ne itsepalvelujasaat on semmoiset että kävelen kasaan ohi ja sinne seinustalle maksamaan
Ei portteja
Eikä hyväksytystäkään maksusta tulostu kuittia, jos on valinnut sähköiset kuitit.
Minulla ei hoidu kerralla. Ensin laite lukee plussakortin ja sitten uudestaan maksukortin. Sehän ei tiedä, aionko maksaa sillä maksukortilla vai jollain toisella.