Mikä ihme siinä on että kasvisruoan pitää olla mautonta
Teinpä HS kurpitsa-linssikeiton joka reseptinä vaikutti kiintoisalta. Mutta eihän se maistunut reseptin aineksilla yhtään millekään. Suola ja umami puuttui täysin.
Tähän samaan ilmiöön olen törmännyt ihan kasvisruokaravintoloissakin että ei uskalleta maustaa.
Vuonna 2026 tällaiseen ei pitäisi enää törmätä.
Kommentit (64)
Aito kasvisruoka ei sisällä koskaan lisättyä makua.
Vierailija kirjoitti:
Suolalla makuaistinsa turruttaneet eivät edes tunnista, saati erota toisistaan eri kasvisten makuja.
Ei suola tuota tee vaan kaiken maailman maustesötkötykset kuten curry, jota ei osata edes käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Höpö, höpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö, höpö.
Tosiasia on että itse kasvattamasi tomaatti on niin maukas että sitä ei tarvitse kypsentää eikä maustaa. Maustamisen tarve johtuu siitä että kaupassa myydään huonoa ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihme vaikkei maistu miltään, eihän ohjeessa ollut juuri mitään mausteita. Minä olisin laittanut currya, kurkumaa, inkivääriä, ehkä karam masalaa, kattilallisen puoli tl suolaa on liian vähän. Olisin myös valkosipulia pannulla paistanut ja laittanut sekaan. Voisin laittaa kasvisliemikuutio tuomaan makua.
Mikäpä järki olisi sotkea kahta curryä yhteen ruokaan? Garam Masala on myös curryseos. Noilla spekseillä sinun ruoastasi tulee syömäkelvotonta, missä ei maistu muu kuin mausteden kakofonia.
Vierailija kirjoitti:
Myskikurpitsakeitto tarvitsee tuoretta inkivääriä reilusti. Ei reseptejä tarvitse niin orjallisesti noudattaa muutenkaan.
Onnistuu hyvin ilman inkivääriäkin, varsinkin jos haluaa, että keitto maistuu myskikurpitsalle eikä inkiväärille.
Tein Kapen ohjeella kasvisruokaa : paprikaa , kesäkurpitsaa ja punasipulia laitetaan uuniin mutti murskan kanssa ja mausteet selkään . Lopputulos maistui mieheni palleilta. Ei juuri mitään makua . Tiedä sitte kuinka paljon pitää suolaa laittaa että maistuisi . Voi tarjota perunan tai vaikka riisin kanssa
Mä taas en ymmärrä kasvisten tai kalan vahvaa maustamista etenkään suolalla. Kasviksille sopii hyvin erilaiset yrtit mausteeksi. Kasvisten oma maku peittyy helposti liialla maustamisella. Kyllä mä haluan, että porkkana maistuu porkkanalta ja punajuuri punajuurelta, eikä suola-chililiemeltä.
Vierailija kirjoitti:
Tein Kapen ohjeella kasvisruokaa : paprikaa , kesäkurpitsaa ja punasipulia laitetaan uuniin mutti murskan kanssa ja mausteet selkään . Lopputulos maistui mieheni palleilta. Ei juuri mitään makua . Tiedä sitte kuinka paljon pitää suolaa laittaa että maistuisi . Voi tarjota perunan tai vaikka riisin kanssa
Suolattomuuteen tottuu aika nopeasti. Suolattoman kauden jälkeen alkaa maistaa muita makuja ja ihan perusyrtitkin ovat jo voimakkaita. On tietysti ihmisiä, joilla on makunystyrät kuolleet ja heille pitää olla valtavat määrät mausteita, että havaitsee jotain olevan suussa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se maustaminen korjaa sitä ongelmaa että kaupan vihannekset ja hedelmät ovat raakoja ja vähäravinteisia, eli mauttomia. Sitten joskus jos saa oikeasti auringossa kasvaneita ja kypsyneitä hedelmiä mielellään vielä suoraan rungosta niin maku on kuin eri maailmasta.
Onhan se kasvisruoka silti terveellisempää keholle kuin liha. Mutta tämä ongelma ei poistu kuin sillä, että perustaa tai itse oman puutarhan.
Eikä se kaupan lihakaan ole hyvää vaan ihan yhtä lailla mautonta sontaa. Vaikka lihaa nyt ei sinänsä tulisikaan syödä.
Mielestäni pitäisi säätää laki, ettei ravintolat ja ruokatehtaat saisi tarjota muuta valmista, kuin sydänmerkin läpäiseviä annoksia. Vähäsuolaisia. Sitten voisi tilata erikseen siihen roiskeet pääle, jos haluaa. Suolaa voi aina lisätä, mutta sitä ei voi poistaa, sama muissa mausteissa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni pitäisi säätää laki, ettei ravintolat ja ruokatehtaat saisi tarjota muuta valmista, kuin sydänmerkin läpäiseviä annoksia. Vähäsuolaisia. Sitten voisi tilata erikseen siihen roiskeet pääle, jos haluaa. Suolaa voi aina lisätä, mutta sitä ei voi poistaa, sama muissa mausteissa.
Suolaa voit poistaa kehosta vaikka saunassa käymällä ja paljon vettä juomalla.
Teen kasvisruokaa parina päivänä viikossa . Tulee mautonta mutta siihen olen jo tottunut . On kuitenkin terveellistä ja hyvät raaka-aineet.
Vierailija kirjoitti:
Pieni määrä suolaa korostaa kasvisten makuja. Liikaa ei tule laittaa, jos on taipumus korkeaan verenpaineeseen.
Mä kirjoitin tuolla aikaisemmin reseptien suolattomuudesta, ja varmaan synnytin tässä mustavalkoisen ajattelun porukassa tämän ryöpytyksen, että suolalla ollaan makuaisti turrutettu
Itse tarkoitin juuri sitä, että pieni määrä suolaa korostaa makuja. Kirjoitin siitä, että pieni suolaisuus+makeus+happo sekä pieni rasva korostaa makuja. Kirjoitin, että kasviksilla voi korostaa toistensa makuja. Yrtit unohdin mainita.
Syön itse kesällä mielelläni kilokaupalla tomaatteja, herneitä, kurkkuja jne. täysin valmistamatta ja maustamatta. Mutta jos oikein käsitin, aloittaja puhui reseptistä ja ruoanlaitosta, mikä on eri asia kuin kasvisten syöminen sinänsä. Ruokahan saa olla myös nautinto. Jos se ei sitä jollekin ole, ei hyvän ruoan tekemistä ja nauttimista tarvitse kieltää muilta.
Mausteita mielestäni saa käyttää niin paljon kuin tykkää. Nehän ovat kasviksia myös. Eikä lihakaan maistu miltään ilman niitä.
Kävin kasvissyöjän kanssa lounaalla hänen kovasti kehumassaan kasvisravintolassa. Tarjolla oli lähinnä samoja mössöjä joita jokaisesta intialaispakistanilaisesta saa, mutta vegaanisina versioina. Niillä ei taida olla hampaita siellä intiassa kun kaikki on jauhettu piltiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni määrä suolaa korostaa kasvisten makuja. Liikaa ei tule laittaa, jos on taipumus korkeaan verenpaineeseen.
Mä kirjoitin tuolla aikaisemmin reseptien suolattomuudesta, ja varmaan synnytin tässä mustavalkoisen ajattelun porukassa tämän ryöpytyksen, että suolalla ollaan makuaisti turrutettu
Itse tarkoitin juuri sitä, että pieni määrä suolaa korostaa makuja. Kirjoitin siitä, että pieni suolaisuus+makeus+happo sekä pieni rasva korostaa makuja. Kirjoitin, että kasviksilla voi korostaa toistensa makuja. Yrtit unohdin mainita.
Syön itse kesällä mielelläni kilokaupalla tomaatteja, herneitä, kurkkuja jne. täysin valmistamatta ja maustamatta. Mutta jos oikein käsitin, aloittaja puhui reseptistä ja ruoanlaitosta, mikä on eri asia kuin kasvisten syöminen sinänsä. Ruokahan saa olla myös nautinto. Jos se ei sitä jollekin ole, ei hyvän ruoan tekemistä ja nauttimista tarvitse kieltää muilta.
Mausteita mielestäni saa käyttää niin paljon kuin tykkää. Nehän ovat kasviksia myös. Eikä lihakaan maistu miltään ilman niitä.
Lihalle riittää mausteeksi pelkkä suola. Väitteesi ontuu nyt ja pahasti.
Pidä ruokapöydässä soijakastiketta ja tabascoa. Jos haluaa vähän makeutta toimii tilkka vaahteransiirappia säväyttävästi.
En ole asiantuntija, mutta tuntumalta, kannattaisi varmaan tutustua niihin ruokakulttuureihin joilla pitkät perinteet kasvisruokien suhteen.
Eihän lihakaan maistu miltään ilman suolaa ja mausteita? Sitä paitsi kasviksissa on luontaisesti enemmän makua kuin lihassa joka ei maistu yhtään miltään.
Kolmen litran kattilallisen ainoat mausteet 3tl punaista currytahnaa ja puoli tl suolaa. Kalakukossakin on enemmän makua kuin tuossa.