Mikä ihme siinä on että kasvisruoan pitää olla mautonta
Teinpä HS kurpitsa-linssikeiton joka reseptinä vaikutti kiintoisalta. Mutta eihän se maistunut reseptin aineksilla yhtään millekään. Suola ja umami puuttui täysin.
Tähän samaan ilmiöön olen törmännyt ihan kasvisruokaravintoloissakin että ei uskalleta maustaa.
Vuonna 2026 tällaiseen ei pitäisi enää törmätä.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut että voit maustaa sen keiton mieleisekseni? Katsoin tuon reseptin ja ihan hyvältä maistuisi minun suussani.
Ei maistuisi koska on mauton. Oletko ajatellut että voin tehdä paljon muutakin jota en luetellut aloitukseen?
Minun tekemät kasvisruoat ei ole mauttomia. Tänään teen juureslaatikkoa, johon tulee perunaa, sipulia, lanttua porkkanaa ja makkaraa. Maustan ja ruokakermaa. En itse pidä chilistä tai liian tulisesta ruoasta. En myöskään korianterista, joka maistuu astianpesuaineelle.
Suolalla makuaistinsa turruttaneet eivät edes tunnista, saati erota toisistaan eri kasvisten makuja.
Ei ole ihme vaikkei maistu miltään, eihän ohjeessa ollut juuri mitään mausteita. Minä olisin laittanut currya, kurkumaa, inkivääriä, ehkä karam masalaa, kattilallisen puoli tl suolaa on liian vähän. Olisin myös valkosipulia pannulla paistanut ja laittanut sekaan. Voisin laittaa kasvisliemikuutio tuomaan makua.
Katsos kun et tärvää makunystyröitäsi niin yksinkertaisetkin maut maistuvat hyviltä. Se mauste on vain hormonaalinen triggeri ja ne reseptorit palautuvat, kun et ylistimuloi niitä.
Joko totuttelet miedompiin mausteisiin tai sitten maustat itse lisää. Ketään ei oikeastaan kiinnosta. Perunan ja pavun vika se ei ole, mitä mausteita sinä kehoosi tunget.
Pystyisiköhän sitä suolaa ihan itse siihen lisäämään..?
Outoa mollata omia mauttomia ruokia.
Jos ei ole syönyt vielä kaikkea niin lisää keittoon suolaa, currya, ehkä pannulla paistettu valkosipulia tai sipulia.
Pieni määrä suolaa korostaa kasvisten makuja. Liikaa ei tule laittaa, jos on taipumus korkeaan verenpaineeseen.
Vierailija kirjoitti:
Suolalla makuaistinsa turruttaneet eivät edes tunnista, saati erota toisistaan eri kasvisten makuja.
Onpa suorastaan ihmeellistä että 99,9992% maailma ihmisistä on mielestäsi väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Outoa ettei ymmärretä mitä resepti tarkoittaa.
Myskikurpitsakeitto tarvitsee tuoretta inkivääriä reilusti. Ei reseptejä tarvitse niin orjallisesti noudattaa muutenkaan.
Tätä ei saisi sanoa mutta lusikallinen kossua pannulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa ettei osaa tehdessä maistaa ja maustaa ruokaa jos se on mautonta
Ohi mutta kun raaka-aineet on tuoreita, onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Tutustu aasialaisiin kasvisruokiin...
Niissä taas ei maistu se varsinainen raaka-aine ollenkaan vaan vain ne mausteet. Mikä järki tuossakaan on?
Se hs keitto tehtiin veteen ja paahtamatta kurpitsaa, ei ihme jos ei maistu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa ettei osaa tehdessä maistaa ja maustaa ruokaa jos se on mautonta
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikkien reseptien mausteita saa lisätä paljon.
...ja suolaa 100 grammaa per annos, se on sitä parempaa terveysruokaa!
Jos ravintoarvoja ei tarvitse katsella niin helpoin keino on vain vetää leivoksia, suklaata karkkia jäätelöä joka päivä. Varmasti maistuu joka kerta kun muulla ei ole väliä vaikka olisi ravintoköyhää. Pääasia että liskoaivot on tyytyväinen.